Några preferenser och råd vid val av dator och inköpsställe?
Jag har under ett par dagar gett mig ut för att försöka hitta en bra laptop för en human slant, pratat med säljarna på både MM, El Giganten och Siba. Alla säger olika saker och det märks klart och tydligt att man favoriserar vissa märken på vissa butiker. Det jag har läst på nätet gör att jag känner mig så mycket mer insatt än vad säljarna verkar vara och jag är så less på folk som inte verkar vara ärliga utan enbart är ute efter att sälja det jag förmodar gynnar de mest.
Som nybliven student verkar det finnas lite rabatter som man kan nyttja på nätet vid köp av en laptop så det gör det hela så mycket svårare när det finns ännu mer att välja på.
Min första fråga är finns det nån man kan lita på som har väldigt kunnig personal som dessutom är ÄRLIGA?
Jag har alltid haft stationärdator och är mycket nöjd med de (tror vi är uppe i tio) HP vi har haft, vi har använt de till att surfa, kolla/tanka film/serier och spelat på dem.
Jag kommer främst använda min laptop i skolan där jag ska skriva ner anteckningar och kanske kolla facebook eller en serie/musik samtidigt. Den kommer även användas till att tanka/kolla film/serier och att surfa. Jag kanske kommer spela på den också (spelar enbart LOL) men det är absolut inget krav om det blir mycket dyrare p.g.a det.
Kommer även att koppla in en tv (genom HDMI-kabel) för att kolla på lite serier och det kan då bli så att den stora tv-n används som en andra skärm medans jag gör annat på laptopens skärm. TVn är på 40 tum.
Det är OERHÖRT viktigt att den inte är slö, jag orkar absolut inte med en slö dator som ska ta ett par sekunder varje gång man ska öppna ett program eller byta mellan olika saker man håller på med. Min budget är max 6-7000 men gärna mycket mindre.
Jag har läst forumets köpråd och lagt ett flertal timmar på detta men blir inte klok på det.
OBS, jag har rätt så stora händer så ingen minidator, en skärm på 15-17 tum och det vore väldigt trevligt med ett upplyst tangentbord. Batteriet får gärna hålla 3 timmar så man kan kolla två filmer. Jag är tacksam för all input och råd. Kommer att använda mig av WIFI.