Det viktigaste är Office word/excel och sedan kan du i princip köpa vilken dator som helst ifall det är uppsats inom till exempel ekonomi eller något annat humanistiskt ämne. Skall du skriva något speciellt inom matte eller annat liknande så kommer du nog behöva ett matematiskt program. Det viktigaste är inte datorn utan tillgång till databaser/böcker/bra skriv program och titta på hur gamla studenter har gjort. Alla uppsatser bygger på Harvard systemet och minst 10 kapitel så att det blir upp mot minst 10000 ord. Någon gång skall jag göra om min egen uppsats om jag så orkar. Därmed skriver jag det här utifrån erfarenhet och inget jäkla trollande. Ett USB minne är värt guld så att du kan spara och ta med din uppsats över allt. Räcker med några få GB. Antivirusskydd om du vill köpa är Avast och sedan tar du hem senaste versionen som du hittar på Avast eget forum. Eller ESET Smart Security och sedan även där hämtar hem senaste som är v7. Båda skydden tar minimalt med utrymme. Avast kan även användas på XP med senaste SP.
Surfa och jobba säkert och lugnt. Tänk på att ta pauser när du gör jobbet och försök hitta ett ämne som du är intresserad av eftersom en uppsats är ett heltidsjobb som kräver minst 8h/dygnet.
Japp, det är examensarbete i juridik så ordbehandling duger fint. Och hyfsad surf så att man kommer in i databaser och liknande. Är dock allergisk mot dåliga köp därav mina funderingar. Tänker mest om datorer i den prisklassen är att slänga pengarna i sjön men så verkar det inte riktigt vara om jag uppfattat svaren rätt. Men som sagt, till spel och liknande förstår jag ju att läget blir lite annorlunda.
Planen är väl att om något år när ekonomin tillåter köpa något rejälare.