Ska skriva examensarbete i höst - duger någon av de billigaste bärbara till detta ändamål eller kommer jag att ångra mig?

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Det viktigaste är Office word/excel och sedan kan du i princip köpa vilken dator som helst ifall det är uppsats inom till exempel ekonomi eller något annat humanistiskt ämne. Skall du skriva något speciellt inom matte eller annat liknande så kommer du nog behöva ett matematiskt program. Det viktigaste är inte datorn utan tillgång till databaser/böcker/bra skriv program och titta på hur gamla studenter har gjort. Alla uppsatser bygger på Harvard systemet och minst 10 kapitel så att det blir upp mot minst 10000 ord. Någon gång skall jag göra om min egen uppsats om jag så orkar. Därmed skriver jag det här utifrån erfarenhet och inget jäkla trollande. Ett USB minne är värt guld så att du kan spara och ta med din uppsats över allt. Räcker med några få GB. Antivirusskydd om du vill köpa är Avast och sedan tar du hem senaste versionen som du hittar på Avast eget forum. Eller ESET Smart Security och sedan även där hämtar hem senaste som är v7. Båda skydden tar minimalt med utrymme. Avast kan även användas på XP med senaste SP.

Surfa och jobba säkert och lugnt. Tänk på att ta pauser när du gör jobbet och försök hitta ett ämne som du är intresserad av eftersom en uppsats är ett heltidsjobb som kräver minst 8h/dygnet.

Japp, det är examensarbete i juridik så ordbehandling duger fint. Och hyfsad surf så att man kommer in i databaser och liknande. Är dock allergisk mot dåliga köp därav mina funderingar. Tänker mest om datorer i den prisklassen är att slänga pengarna i sjön men så verkar det inte riktigt vara om jag uppfattat svaren rätt. Men som sagt, till spel och liknande förstår jag ju att läget blir lite annorlunda.

Planen är väl att om något år när ekonomin tillåter köpa något rejälare.

Permalänk
Medlem

När det gäller lagring för sånt här skulle jag rekommendera Dropbox. I fall du inte vet vad det är, så är det i stort sett ett program du installerar, som gör en mapp på din dator som heter Dropbox. Sparar du dina grejjer där inne så synkas de till molnet och du kommer då åt det du sparade på alla saker som du kan komma åt Dropbox till. Jag kör allt mitt skolarbete där och har inte tappat något, och har inte behövt använda usb-prylar en en enda gång för att flytta runt dem. Jobbar på skoldatorn i skolan, fortsätter jobba hemma på datorn här

Skrivet av elsakling:

Vad säger ni om den här då? Något att satsa på?

http://www.greentech.se/sv/medium-duoc2d/apple-macbook-13.3-2...

Den där verkade väldigt intressant, kan ju iofs vara för att jag gillar Apple. Den skulle nog klara av allt du behöver (är lite osäker om TV-kopplandet dock) men det som oroar mig är batteri tiden då den där begagnad. Har själv inte tänkt på att man kan köpa begagnade bärbara datorer därifrån, kanske också ska tänka på det

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk

Hur är egentligen Mac till sådana här ändamål som ordbehandling, surf och enklare media? Har alltid haft PC så jag vet knappt vad det är. Har Iphone förvisso men det hjälper inte

Permalänk
Skrivet av lambdaN:

När det gäller lagring för sånt här skulle jag rekommendera Dropbox. I fall du inte vet vad det är, så är det i stort sett ett program du installerar, som gör en mapp på din dator som heter Dropbox. Sparar du dina grejjer där inne så synkas de till molnet och du kommer då åt det du sparade på alla saker som du kan komma åt Dropbox till. Jag kör allt mitt skolarbete där och har inte tappat något, och har inte behövt använda usb-prylar en en enda gång för att flytta runt dem. Jobbar på skoldatorn i skolan, fortsätter jobba hemma på datorn här

Den där verkade väldigt intressant, kan ju iofs vara för att jag gillar Apple. Den skulle nog klara av allt du behöver (är lite osäker om TV-kopplandet dock) men det som oroar mig är batteri tiden då den där begagnad. Har själv inte tänkt på att man kan köpa begagnade bärbara datorer därifrån, kanske också ska tänka på det

Ja dropbox har jag hört talas om så det ska jag kolla upp närmare.

Blev lite osäker på om de var begagnade då det står andrasortering med skönhetsfel. Men det kan ju inte vara så att de är nya med lite repor bara. Ligger ju under rubriken begagnat så det är väl knappast nya. Går det att köpa nytt batteri till Mac?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elsakling:

Hur är egentligen Mac till sådana här ändamål som ordbehandling, surf och enklare media? Har alltid haft PC så jag vet knappt vad det är. Har Iphone förvisso men det hjälper inte

Nu är det ju en väldig smaksak när det gäller Mac vs PC så jag vill inte riktigt gå in på det, då denna tråd kan spåra ut (kanske redan har gjort det nu...), men Apple vill ju alltid ha det enkelt för användaren så utgå från det. Mer vågar jag inte säga. Finns många trådar om Mac vs PC ifall du vill veta mer..

Nya batterier går säkert att få tag på, hur mycket det kan kosta vet jag inte. Just den där datorn är ju från 2008 så vet inte om det kan vara så värt, men men...

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av elsakling:

Macar är bra till sådant, verkligen sköna tangentbord att skriva på, vilket självklart är viktigt när du skall skriva examensarbete, om du köper den billiga macen skulle jag dock köpa mer RAM-minne till den, det är väldigt lätt att uppgradera det behövs bara en skruvmejsel.
Annars är en Thinkpad i samma prisklass också ett bra köp, de har också väldigt bra tangentbord.

Permalänk

Tack för alla svar! Nu måste jag smälta informationen innan jag bestämmer mig. Min lilla rosa HP börjar bli rätt varm också

Permalänk
Medlem
Skrivet av elsakling:

Japp, det är examensarbete i juridik så ordbehandling duger fint. Och hyfsad surf så att man kommer in i databaser och liknande. Är dock allergisk mot dåliga köp därav mina funderingar. Tänker mest om datorer i den prisklassen är att slänga pengarna i sjön men så verkar det inte riktigt vara om jag uppfattat svaren rätt. Men som sagt, till spel och liknande förstår jag ju att läget blir lite annorlunda.

Planen är väl att om något år när ekonomin tillåter köpa något rejälare.

Räcker med vanligt hederligt nätverkskort. Jag själv körde med en gammal risig HP med Windows XP och så hade jag ett USB vid sidan om eftersom datorn som jag då skrev med hade väldens sämsta HD. Kunde göra i princip allt som alla andra gjorde med sina flashiga Macboooks medan hemma hade jag en nyare laptop som jag använder än idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nandai:

Macar är bra till sådant, verkligen sköna tangentbord att skriva på, vilket självklart är viktigt när du skall skriva examensarbete, om du köper den billiga macen skulle jag dock köpa mer RAM-minne till den, det är väldigt lätt att uppgradera det behövs bara en skruvmejsel.
Annars är en Thinkpad i samma prisklass också ett bra köp, de har också väldigt bra tangentbord.

Alternativt kan man ju skaffa sig ett USB-tangentbord om man känner för det också, men det kanske blir lite bökigt.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Skrivet av JoeBlack:

Alternativt kan man ju skaffa sig ett USB-tangentbord om man känner för det också, men det kanske blir lite bökigt.

Ja om man gillar en dator i övrigt kanske det kan vara ett alternativ. Fujitsun som diskuterats tidigare i tråden hade tydligen inte världens bästa tangentbord.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Räcker med vanligt hederligt nätverkskort. Jag själv körde med en gammal risig HP med Windows XP och så hade jag ett USB vid sidan om eftersom datorn som jag då skrev med hade väldens sämsta HD. Kunde göra i princip allt som alla andra gjorde med sina flashiga Macboooks medan hemma hade jag en nyare laptop som jag använder än idag.

Läget för mig är att jag inte har någon laptop alls hemma som läget är nu. I hushållet finns stationär speldator som mannen och sonen använder samt att jag har en liten rosa netbook som jag haft på föreläsningar. Sonen har någon värdelös surfplatta från Jula också men den duger inte till surf ens.

Så det behövs verkligen en lite större laptop att flytta runt och skriva på och gärna lite piggare surf än min netbook. Har den HDMI så att man kan koppla till tv:n så är det ett plus eftersom vi saknar sådant just nu. Men jag har inte råd just nu att lägga pengarna på något riktigt bra.

Permalänk

Med ett extra tangentbord förlorar man ju lite av mobiliteten.. Det fungerar ju bra när man är hemma men att ta med är inte att rekommendera. Även om vikten blir för stor blir det jobbigt (för mig runt 2kg). Dock när man skriver uppsats vill man ha stor skärm (jag iaf). Mitt råd är att åka till en elektronikkedja typ mediamarkt eller elgiganten och klämma och känna.

Lite off topic: Var ska du skriva uppsatsen? Universitetet i uppsala kan i vissa fall erbjuda en plats samt dator. (beror på instutition) Kanske kan ditt universitet också erbjuda det.

edit 2: Om ditt universitet inte kan tillhandahålla en dator i en tyst miljö kanske du kan söka merkostnadslån till dator hos CSN (kanske inte troligt att du får något men alltid värt ett försök) så kanske du får råd med en dator som passar till annat än att skriva på

edit stavning..

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Skrivet av bobonolla:

Med ett extra tangentbord förlorar man ju lite av mobiliteten.. Det fungerar ju bra när man är hemma men att ta med är inte att rekommendera. Även om vikten blir för stor blir det jobbigt (för mig runt 2kg). Dock när man skriver uppsats vill man ha stor skärm (jag iaf). Mitt råd är att åka till en elektronikkedja typ mediamarkt eller elgiganten och klämma och känna.

Lite off topic: Var ska du skriva uppsatsen? Universitetet i uppsala kan i vissa fall erbjuda en plats samt dator. (beror på instutition) Kanske kan ditt universitet också erbjuda det.

edit 2: Om ditt universitet inte kan tillhandahålla en dator i en tyst miljö kanske du kan söka merkostnadslån till dator hos CSN (kanske inte troligt att du får något men alltid värt ett försök) så kanske du får råd med en dator som passar till annat än att skriva på

edit stavning..

Tack för svaret! Jag kommer inte att skriva min uppsats på universitetsorten då jag har flyttat och dessutom har familj. Jag kommer att rotera mellan köksbordet och biblioteket här i stan och ha mailkontakt med min handledare.

CSN-lån är inte heller aktuellt då jag är inne på min andra universitetsutbildning och redan förbrukat min del av statligt stöd

Jag kan hosta upp mer pengar men vill helst inte göra det i nuläget utan tänkte kolla möjligheterna att komma undan med en budgetlösning som fungerar nu. Sedan ska jag absolut köpa något rejält.

Permalänk

Lite OT , men höjer CDON priserna om produkten får många visningar? Fujitsun som jag kikade på igår kostar nämligen 500 kr mer idag...Grrrrr!!!!

Permalänk

Kolla på dustinhome.se där kan du anmäla studentkoto = fri frakt på varor över 500 (annars 2500) samt en del andra rabatter (ibland löjligt bra på småsaker som kablar lite mindre på annat som datorer värt att kolla iaf)

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Skrivet av bobonolla:

Kolla på dustinhome.se där kan du anmäla studentkoto = fri frakt på varor över 500 (annars 2500) samt en del andra rabatter (ibland löjligt bra på småsaker som kablar lite mindre på annat som datorer värt att kolla iaf)

Tack! Har precis registrerat mig där men kan inte hitta studentpriserna.

Permalänk
Medlem

Ett tips som inte har med valet av dator att göra: skriv i Google Docs (Drive), fungerar riktigt bra. Då behöver man aldrig riskera att inte ha den senaste versionen med sig om man ska använda annan dator. Jag skriver ett examensarbete just nu på det sättet, i slutet får man klistra in allt i Word för att formateringen ska bli rätt, rubriker, innehållsförteckning etc. Men det går fort!

Det är riktigt smidigt att kunna skriva på datorn hemma, stänga ner Chrome, åka till plugget, öppna dokumentet på annan dator och fortsätta skriva.

Permalänk

Jag funderar lite på denna nu:

http://h20386.www2.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=E...

Någon som har tips på något bättre i samma prisklass +- 500 kr?

Permalänk
Rekordmedlem

Monitor och fullstort tangentbord när du är hemma är inte fel, då kan du istället satsa på en liten dator som är smidig att ta med men samtidigt ger bra ergonomi hemma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elsakling:

Hehe, jag är så okunnig att jag inte ens vet vad den röda knappen är till för. Har dock sett dessa datorer runt om på universitet

Skrivmaskin låter bra. Men frågan är om de är bra på något annat? Vad kan man mer använda den till? Går det att kolla film t.ex.?

den röda "knappen" är en styrenhet för musen dvs du slipper använda pekplattan, personligen tycker jag att det är mycket bättre och mer ergonomiskt än att sitta med pekplattan. Lenovo gör väldigt bra datorer för ditt syfte, driftsäkra och välbyggda men också dyrare än konkurrenterna i många fall.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Skrivet av twk:

Ett tips som inte har med valet av dator att göra: skriv i Google Docs (Drive), fungerar riktigt bra. Då behöver man aldrig riskera att inte ha den senaste versionen med sig om man ska använda annan dator. Jag skriver ett examensarbete just nu på det sättet, i slutet får man klistra in allt i Word för att formateringen ska bli rätt, rubriker, innehållsförteckning etc. Men det går fort!

Det är riktigt smidigt att kunna skriva på datorn hemma, stänga ner Chrome, åka till plugget, öppna dokumentet på annan dator och fortsätta skriva.

Ja det är riktigt smidigt! Vi gjorde ett grupparbete på det sättet när vi inte kunde träffas IRL

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Monitor och fullstort tangentbord när du är hemma är inte fel, då kan du istället satsa på en liten dator som är smidig att ta med men samtidigt ger bra ergonomi hemma.

Hemma har jag tillgång till stationär speldator med stor skärm så det är just när man vill byta miljö.

Permalänk
Medlem

ThinkPad Edge (som rekommenderades ovan) är så dåliga att en sån kommer gå sönder innan examensarbetet är färdigskrivet.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av elsakling:

Min gamla 15" HP dog för ett halvår sedan och jag har nöjt mig med att använda min netbook (HP mini 110) till lite surf och enklare ordbehandling.

Nu ska jag skriva mitt examensarbete på heltid den här terminen och känner att jag kommer att bli tokig att sitta och knappa på den. Behöver lite större skärm och tangentbord men ändå något som är bärbart då jag vill kunna sätta mig på biblioteket ibland eller kanske ute på stan.

Den behöver inte klara några spel då jag är helt ointresserad av detta. Finns dessutom stationär speldator hemma som den manliga delen av familjen använder. Kan såklart skriva vid den stationära ibland men gillar friheten att kunna byta miljö.

Har inget behov av att kolla film heller. Klart att det vore trevligt om den gick koppla in till TV:n så att man kunde titta på SVT play eller liknande men det är absolut inte avgörande.

Viktigaste är alltså: Lågt pris och hyfsat trevlig att skriva på. Ska klara lite surfande i kaffepauserna men thats it egentligen.

Kan man köpa någon av de som finns på CDON för under 4000 kr eller kommer man att ångra sig och slänga ut den genom fönstret? Typ att uppstarten tar 15 min och surfandet hackar och går supersegt? Gissar att man får det man betalar för...

Kikar bl.a. på dessa eftersom jag har ett presentkort på CDON

http://cdon.se/hemelektronik/b%C3%A4rbara_datorer/0-4000/

Den här som just nu säljs för 4300 kr har jag också funderat på:

Jättetacksam för synpunkter!!!

Jag är i samma situation men är villig att i alla fall gå upp till 7k och för mig är kvalitet på tangentbord och styrplatta viktig. Har även kommit fram till att jag önskar; 128GB SSD, under 1.9kg och helst högre upplösning än 1366x768.

Tack på förhand

Visa signatur

\\System: Chassi: Antec Performance One P183 // PSU: Corsair HX 1000W 80+ // Grafik: Sparkle GeForce GTX 470 1280MB // HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // SSD-OS: Corsair SSD Force Series 2,5" 60GB // SSD: Samsung 830 Series 120GB // Mobo: Gigabyte GA-P55A-UD4 // RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1333Mhz// CPU: Intel Core i5 760, 2.8GHz // Kylning: Noctua NH-U12P SE2 // 4x Nexus 120mm \\

Permalänk
Medlem

http://www.siba.se/product/14113310/hp-15-e080eo-a4-8gb?ref=f... kostar 3500kr och har allt du efterfrågar. Mer än så behövs inte för ditt ändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elsakling:

Tack! Har precis registrerat mig där men kan inte hitta studentpriserna.

Har du skrivit in din Mecenat/CSN-kortnummer? Efter det skall det räcka med att vara inloggad på sidan för att få studentpriser.

Skrivet av elsakling:

Jag funderar lite på denna nu:

Någon som har tips på något bättre i samma prisklass +- 500 kr?

Jag skulle titta på någon av följande, HP:s konsumentdatorer har inte det bästa ryktet direkt

http://www.greentech.se/sv/baerbara/lenovo-thinkpad-t410-i5-5...

http://www.greentech.se/sv/baerbara/lenovo-thinkpad-x201-i5-5...

Skrivet av Yohaann:

Jag är i samma situation men är villig att i alla fall gå upp till 7k och för mig är kvalitet på tangentbord och styrplatta viktig. Har även kommit fram till att jag önskar; 128GB SSD, under 1.9kg och helst högre upplösning än 1366x768.

Tack på förhand

Någan av dessa kanske, om begagnat är okey,

http://www.greentech.se/sv/baerbara/hp-elitebook-2560p-i5-26g...

http://www.greentech.se/sv/baerbara/lenovo-thinkpad-t420-i5-2... + en SSD av lämpligt fabrikat.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Nandai;13853365"]Har du skrivit in din Mecenat/CSN-kortnummer? Efter det skall det räcka med att vara inloggad på sidan för att få studentpriser.

Jag skulle titta på någon av följande, HP:s konsumentdatorer har inte det bästa ryktet direkt

[/QUOTE

Sluta svamla om HP. Det är bara bullshit det du säger. Första HP jag hade höll minst 4 år och hade lätt hållit än idag. Det jag har idag är också HP och även den har bara 5år på nacken och tuggar vidare. Modern har HP och den har fungerar så där 5år. Har även skärm och allt-i-ett skrivare från HP och även dem prylarna har minst 5år på nacken. Javisst finns det vissa HP saker som har fått dålig kritig däremot att dra allt under en enda kant från HP går inte för det stämmer ju inte. Däremot det märke jag aldrig skulle kunna köpa något från det är Acer. Håller mig till HP och AMD vilket även min nästa laptop kommer bli. Så klart kostar HP lite med däremot köper jag hellre det än en svindyr MAC som bara är bortkastade pengar rätt ner i sjön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Sluta svamla om HP. Det är bara bullshit det du säger. Första HP jag hade höll minst 4 år och hade lätt hållit än idag. Det jag har idag är också HP och även den har bara 5år på nacken och tuggar vidare. Modern har HP och den har fungerar så där 5år. Har även skärm och allt-i-ett skrivare från HP och även dem prylarna har minst 5år på nacken. Javisst finns det vissa HP saker som har fått dålig kritig däremot att dra allt under en enda kant från HP går inte för det stämmer ju inte. Däremot det märke jag aldrig skulle kunna köpa något från det är Acer. Håller mig till HP och AMD vilket även min nästa laptop kommer bli. Så klart kostar HP lite med däremot köper jag hellre det än en svindyr MAC som bara är bortkastade pengar rätt ner i sjön.

Svamla? Det gör jag inte, att HP har fungerat för dig och din mamma säger inte särdeles mycket, däremot säger följande en del, som sagt, grattis till din fungerande HP. Själv lägger jag hellre mina pengar på en Macbook Pro, den tuffar på utan problem trots allt jag råkat utsätta den för, Apple gör bra saker, visst de kostar en del, men inte särskilt mycket mer en motsvarande windowsmaskin.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

http://www.siba.se/product/14113310/hp-15-e080eo-a4-8gb?ref=f... kostar 3500kr och har allt du efterfrågar. Mer än så behövs inte för ditt ändamål.

Så det behöver inte vara core-processor då? Känns som att alla rekommenderar det. Men kanske inte när man inte ska spela?

Permalänk
Skrivet av Nandai:

Har du skrivit in din Mecenat/CSN-kortnummer? Efter det skall det räcka med att vara inloggad på sidan för att få studentpriser.

http://www.greentech.se/sv/baerbara/lenovo-thinkpad-t410-i5-5...

http://www.greentech.se/sv/baerbara/lenovo-thinkpad-x201-i5-5...

Någan av dessa kanske, om begagnat är okey,

http://www.greentech.se/sv/baerbara/hp-elitebook-2560p-i5-26g...

http://www.greentech.se/sv/baerbara/lenovo-thinkpad-t420-i5-2... + en SSD av lämpligt fabrikat.

Den större av de två första skulle kunna var något rent prismässigt. De andra var väl egentligen lite över min prisklass.