Gabe Newell: "Linux är framtiden för spel – ny hårdvara på ingång"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det räcker inte med rabatter och "osv"(?), det är rent nonsens! Vad vi behöver är ett avslut på HL-serien!

Fotnot: Detta inlägg är inte allvarligt menat. Inte till 100%

Släpp HL3 exklusivt för Linux det första året, borde ge Linux extra drag under galoscherna för att använda en gammal slogan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phz:

Det är egentligen per definition bara Microsofts produkter som använder DirectX. Android, Ios, Sonys/Nintendos konsoler, etc., gör det inte och kommer aldrig göra det.

Något att tänka på där är att det inte direkt är små produkter som kör DirectX. Windows och Xbox är rätt stora i sina delar av marknaden. Väldigt många tredjepartstillverkare av applikationer, spel och hårdvara (nVIDIA, AMD etc) använder dessutom DirectX så det är inte helt sant att bara Microsoft använder sig av det.

Dessutom är DirectX 11.2 exklusivt för Xbox One och Windows 8.1.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Fixa Steam innan du sågar något annat Gabe.
Är inte speciellt nöjd över att inte kunna spela mina spel som jag har köpt pga att Steam har problem med sina servrar eller annat skit.

Pajas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Något att tänka på där är att det inte direkt är små produkter som kör DirectX. Windows och Xbox är rätt stora i sina delar av marknaden. Väldigt många tredjepartstillverkare av applikationer och spel använder dessutom DirectX så det är inte helt sant att bara Microsoft använder sig av det.

Dessutom är DirectX 11.2 exklusivt för Xbox One och Windows 8.1.

Min kommentar berörde plattformar, i linje med användaren jag citerade. DirectX är fortfarande bara existerande på Microsofts plattformar.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Wifi:

Hur ska han kunna ändra allas åsikt så att spel primärt utvecklas för Linux istället för Windows, och därmed får full kompatibilitet? Eller är det hela mycket lättare än så?

Redan i dag har Steam en Linuxklient och ett antal spel för Linux, eftersom Steam är så pass stora på spel kan en Linuxanvändare få tillgång till många Linuxspel på ett enkelt sätt.

Att hitta Linuxspel förr vara ganska svårt, i dag krävs bara att man installerar Steam och under Steamklienten väljer att se Linuxspel.

På så sätt köper fler Linuxanvändare spel och fler Linuxspel säljs.
Detta leder till att det blir mer lönsamt att utvekla till Linux vilket gör att fler Linuxspel utvecklas.
Vilket gör att fler väljer att köra Linux, vilket gör att det säljs fler Linuxspel osv.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Bland annat genom att locka över spelare till plattformen, och det görs ju redan genom rabatter på spel osv. Men det är nog ingen som tror att det kommer gå supernabbt. Fast det är klart... Windows 8 har ju fått fler och fler att snegla på Linux. Frågan är bara om folk vågar ta steget.

Vill man resa bakåt i tiden så väljer man Linux menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Valves/Newells mål är ju inlåsning, man vill låsa in alla användare på Steam, vilket i min mening rimmar illa med Linux och öppenhet.

Vill man ha någon som faktiskt bryr sig om sina användare så kan GOG rekommenderas, tyvärr har ju dom inte så många nya spel.

Permalänk
Medlem

Linux server och Windows för spel har jag kört och kommer alltid göra, ser inget fel i detta då microblob aldrig kommer låta det hända,

Gabe kan ta sig i brasan, stora ord utan handling som vanligt.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Gabe Newell är spelvärldens största pajas och hycklare, folk som tror att han är någon sorts "riddare" för det goda är allt bra naiva.

Utveckla gärna

Han är det bästa som hänt pc-gaming på senare tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Vill man resa bakåt i tiden så väljer man Linux menar du?

Nej, jag menar att det är många som har pratat om att de inte är nöjda med Windows 8 och därför börjat kika på Linux. Alltså har Windows 8 blivit lite av en "inkörsport" till Linux på grund av missnöjet. Hittills har dock inte särskillt många gått över, men om det satsas hårdare på spel så kan det kanske få fler att byta.

Angående "bakåt i tiden" så förutsätter ju det att man tycker att Windows 8, eller kanske framförallt Metro, är ett steg frammåt, vilket de flesta verkar hålla med om, men då i kontexten "ett steg frammåt, rakt utför ett stup", så att kalla Windows för framtiden får stå för dig, om det var så du menade. Jag håller inte med.

Windows 8 tar steget mot klenare hårdvara, och det tycker inte jag är framtiden. Microsoft har inte fattat att när mobila enheter får kraftigare hårdvara kommer folk skratta åt tiden då man satt med "appar". Appar är inte framtiden. Det har varit ett nödvändigt ont för att mobil hårdvara inte har klarat riktiga program, men det håller på att ändras nu.

Hur som helst så hoppas jag att Linux växer sig starkt. Idag är Windows de facto-standard så då får man leva med det, men det kan ju ändras fort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Om han lyckas få gårdagens spel, dagens spel och framtida spel att funka problem fritt under Linux så vist, men jag ser inte att detta kommer ske fören detta är gjort. Vist kanske man kan få framtida spel att mer komma ut till Linux men majoriteten av spelen måste portas.

Jag brukade spela WoW på Linux för en sisådär fem-sex år sedan (strax innan Burning Crusade om det säger något). Det fungerade faktiskt förvånansvärt bra, flöt på bättre än på Windows..

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Inget ont mot Gaben eller så för han är kung men att säga att Linux är framtidens OS för spel är bara dumt. Är alldeles för många som inte vill byta för att "linux är för krångligt". Kan hålla med till en viss del.

Synd att Steambox blir verklighet för övrigt, lär ju innebära begränsad prestanda och om valve-spel i förstahand utvecklas till den så lär det ju i så fall innebära att vi troligtvis inte får använda särskilt mycket av våra datorers prestanda.

Permalänk
Medlem

Hade varit underbart om alla spela hade kommit till Linux. Hade verkligen dumpat Windows direkt.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Varför?

Skrivet av MugiMugi:

Om han lyckas få gårdagens spel, dagens spel och framtida spel att funka problem fritt under Linux så vist, men jag ser inte att detta kommer ske fören detta är gjort. Vist kanske man kan få framtida spel att mer komma ut till Linux men majoriteten av spelen måste portas.

Varför måste de portas? Gamla spel som inte längre stöds i windows funkar finfint i Linux via wine. Och de flesta mac osx spel är ju inte ens portade utan körs via wine i form av en wrapper (Cider heter den och det mest kända exemplena är Spore, Sims 1,2,3 mfl) Om Valve bara lägger ner lite tid till kompatibillitetstestning så kan de göra customwrappers till var och ett av windowsspelen på relativt kort tid i jämförelse med att porta spelen vilket är en enormt stor uppgift.
Så problemet är på detta sätt löst för att åstadkomma bättre bakåtkompatibillitet än windows 6 och nyare. Att spel går snabbarei native är uppenbart men att köra gamla spel aningen saktare är inget probnlem alls eftersom datorerna är nyare och snabbare så ingen kommer ha problem med äldre spels prestanda. Man är inte så brydd om man har 3000fps eller 2990 fps i Quake2 till exempel.

Det skulle inte förvåna mig om det vore nått sånt som de tillkännager på kommande presskonferens.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk

Om man på sikt verkligen skulle få alla utvecklare att göra spel som fungerar i Linux skulle jag gladeligen överge Windows.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Snusfri

Den dagen Linux blir lika enkelt för gemene man att använda som windows så kan detta vara något (Nej, det är det inte idag), samt att diverse andra programvaror som tex Adobe Photoshop kommer till plattformen så kan det bli intressant.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Avstängd

Gabe är arg för at Microsoft lanserat Windows Store som kan komma att konkurera med Steam.

Om Gave vill att gamers ska använda Linux så kan han ge incitament till det genom att sälja spel på Steam till Linuxanvändare för ett billigare pris än till Windowsanvändare.

Han borde dra igång Steamkampanjer som "Linux Bundle", "Linux gaming week", "Free Linux games day", etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Den dagen Linux blir lika enkelt för gemene man att använda som windows så kan detta vara något (Nej, det är det idag), samt att diverse andra programvaror som tex Adobe Photoshop kommer till plattformen så kan det bli intressant.

Nej det är det idag? Och håller isåfall med dig där, finns distar som är minst lika lätta att installera och använda men som med allting så tar det tid att vänja sig vid ett annorlunda men simplelt gränssnitt.

Jo tyvärr saknas ju photoshop och gimp är ju inte roligt, Wine + photoshop är ju inte heller alltid någon höjdare så man får väll hålla tummarna

Permalänk
Avstängd

Ser bara fördelar med att valve pushar för linux. Drömscenariot vore att utvecklare skulle överge Microsofts inlåsning till directx och kan utveckla till fler plattformar än tidigare, linux och os x skulle få många gånger fler spel än idagsläget, Apple skulle få tummen ur röven om göra något åt deras opengl-stöd och Microsoft skulle tappa sitt monopol och marknadsandelar som i sin tur skulle öppna upp för en ännu större och friare spelbransch.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av THB:

Den dagen Linux blir lika enkelt för gemene man att använda som windows så kan detta vara något (Nej, det är det idag), samt att diverse andra programvaror som tex Adobe Photoshop kommer till plattformen så kan det bli intressant.

Nej tyvärr är inte Linux lika lätt att använda, man försöker använda dess grafiska gränssnitt, men hamnar ofta lik för bannat i ett terminalfönster.
Till saken hör att trots att Linux är så litet har man inte ens kunnat enas om ett standardiserat GUI.

Hoppas ändå att Linux skall bli mer populärt och framförallt mer användarvänligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Snusfri
Skrivet av lappen81:

Nej det är det idag? Och håller isåfall med dig där, finns distar som är minst lika lätta att installera och använda men som med allting så tar det tid att vänja sig vid ett annorlunda men simplelt gränssnitt.

Jo tyvärr saknas ju photoshop och gimp är ju inte roligt, Wine + photoshop är ju inte heller alltid någon höjdare så man får väll hålla tummarna

Glömde ett ord där så meningen blev helt fel, har ändrat det nu.
För många datorintresserade så kan vissa distar vara hyffsat enkla och bra, men inte för vanliga svenssons eller casual gamers.

Skulle själv gärna börja köra mer linux, men jag använder photoshop runt 4-5h dagligen så att gå över är omöjligt för mig, endel säger "gimp är minst lika bra" men det är som att jämnföra en Lamborghini Aventador (Photoshop) med en Trabant (Gimp).

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Gabe Newell är spelvärldens största pajas och hycklare, folk som tror att han är någon sorts "riddare" för det goda är allt bra naiva.

Mycket mer sannolikt att du är en pajas och en hycklare , Killen har skappat ett multimiljard företag och satsar mot nya fronter , vilket DU inte gör

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixelpuke:

Ser bara fördelar med att valve pushar för linux. Drömscenariot vore att utvecklare skulle överge Microsofts inlåsning till directx och kan utveckla till fler plattformar än tidigare, linux och os x skulle få många gånger fler spel än idagsläget, Apple skulle få tummen ur röven om göra något åt deras opengl-stöd och Microsoft skulle tappa sitt monopol och marknadsandelar som i sin tur skulle öppna upp för en ännu större och friare spelbransch.

Gabe gör bara reklam för Linux för att de känner sig hotade av Microsofts produkter och dominans, därför kommer de aldrig säga att Windows är den bättre plattformen.

Drömmen vore att någon kunde konkurrerar med Windows som operativsystem och spelplattform.

Permalänk
Medlem

Det hade varit trevligt om de kunde få till linux som ett "XBMC" fast för spel. Ett dedikerat OS för spel helt enkelt.
Dubbla OS på datorn ett för spel o ett för resten.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Släpp HL3 exklusivt för Linux det första året, borde ge Linux extra drag under galoscherna för att använda en gammal slogan.

Nja, drag under galoscherna vete tusan, hehe. Jag lirar - fortfarande - HL på min MBP så jag vill no inte se en helt exklusiv Linux-dist

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Det hade varit trevligt om de kunde få till linux som ett "XBMC" fast för spel. Ett dedikerat OS för spel helt enkelt.
Dubbla OS på datorn ett för spel o ett för resten.

"Steam Big Picture" fungerar väl även i linux? ;D

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Gabe gör bara reklam för Linux för att de känner sig hotade av Microsofts produkter och dominans, därför kommer de aldrig säga att Windows är den bättre plattformen.

Drömmen vore att någon kunde konkurrerar med Windows som operativsystem och spelplattform.

Självklart känner de sig hotade av Microsoft men det leder ju samtidigt till att folk får upp ögonen för linux och linux blir ett alternativ till windows som spelplattform.

Skulle inte alls förvåna mig om vi i framtiden kommer att få se Steam bli en linuxbaserat spelplattform med steam box som hårdvara. Alltså att Valve gör en Apple fast riktat mot spelbranschen.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Medlem

Ge mig bra drivare och stöd för de titlar jag vill ha och jag hoppar på tåget direkt!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Jo, utvecklare kommer att släppa Direct X så lätt...

Glad att det kommer fler alternativ men att säga att Linux är spelens framtida platform är överdrivet. Det är bara marketing från Valves sida. De har redan skapat sig ett slutet system med Steam och nu kan de göra det ännu mer slutet med en såkalad Steambox.

Förklara gärna "Slutet system", och "ännu mer slutet". Det låter väldigt negativt och förklara då gärna vad du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Ge mig bra drivare och stöd för de titlar jag vill ha och jag hoppar på tåget direkt!

Vilka drivrutiner ger dig problem i dagsläget?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6