Commodore 64 Ultimate släpps i höst

Permalänk
Melding Plague

Commodore 64 Ultimate släpps i höst

Commodore 64 Ultimate är företagets första officiella hårdvarulansering på 30 år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ultimate 64 är en sedan tidigare existerande produkt, men har för första gången i och med detta fått lov att kallas just Commodore 64.

Jag har beställt en både i support för båda dessa projekt och för att priset inte var så tokigt. Får se vad slutsumman landar på, ifall EU och Trump inte kommer överens, dock… 🙄

Permalänk
Medlem

Vic64ns CPU, 6510, hade en klockfrekvens på ca 1 MHz.
Borde vara en smal sak att emulera hela dess instruktionsset, inklusive funktioner i ROM, i en modern CPU.
PAL/NTSC borde gå att skala upp relativt enkelt 1080 eller högre, med tillhörande grynighet...

Hur är det med spel från 80-talet?
Är de "fria"?
Har för mig att det går att ladda ner stora mängder spel för V64/V20.
De är inte så värst stora....så alla spel som någonsin släpptes borde få plats på en USB-sticka

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Borde vara en smal sak att emulera hela dess instruktionsset, inklusive funktioner i ROM, i en modern CPU.

Oja, det är inte komplicerat idag och det finns ganska många emulatorer som är så gott som "perfekta". Jag brukar använda den gamla trotjänaren VICE som finns till i stort sett alla plattformar och som i det stora hela anses som perfekt.

Problemet med just C64 är att göra en fullgod emulering av framförallt ljudchippet ("SID") och till viss del grafikchippet ("VIC-II"). Det är inte alls lika enkelt, och i fallet SID hävdar en del att inga FPGAs/reproduktioner eller emuleringsmetoder ens är nära. Analog magic, liksom.

Personligen har jag blivit ganska imponerad av moderna produkter som t.ex. ARMSID men erkänner motvilligt att det är en annan känsla i de gamla MOS-6581-chippen, helt klart. Påminner lite om CD vs vinyldebatten som aldrig kommer att dö.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk

Vic64ns CPU, 6510 hade en klockfrekvens på ca 1 MHz.

Det är dock detta som är coolt: en FPGA är en krets som i sig programmerats att uppföra sig som kretsen den simulerar: Det betyder att du kan nå oerhört noggrann kompatibilitetsgrad med bibehållen låg latens, till skillnad från en vanlig emulator som går i form av ett program ovanpå ett operativsystem. Du kan ladda ner något som Vice, vilket kommer låta dig köra och få en upplevelse av de flesta program eller spel, och som numera är väldigt kodkorrekt, men sen ska som sagt allt som händer i den emulerade Commodore 64:an skickas igenom alla mellanliggande mjuk- och hårdvarulager, och det ska mycket till för att exakt återskapa känslan av kod som exempelvis pollade din joystick helt regelbundet 50 gånger i sekunden (på ett PAL-system) och omedelbart utförde en handling baserat på detta.

Hur är det med spel från 80-talet?
Är de "fria"?
Har för mig att det går att ladda ner stora mängder spel får V64/V20.
De är inte så värst stora....så alla spel som någonsin släpptes borde få plats på en USB-sticka

Formellt sett är väl det mesta inte fritt, men många av de gamla mjukvaruhusen (i den mån de ens finns kvar) är mindre rabiata än Nintendo. Med det sagt bör du ju helst äga och själv dumpa spelen du provar om du inte vill riskera legala bekymmer.

Permalänk
Skrivet av osgorth:

Problemet med just C64 är att göra en fullgod emulering av framförallt ljudchippet ("SID") och till viss del grafikchippet ("VIC-II"). Det är inte alls lika enkelt, och i fallet SID hävdar en del att inga FPGAs/reproduktioner eller emuleringsmetoder ens är nära. Analog magic, liksom.

Personligen har jag blivit ganska imponerad av moderna produkter som t.ex. ARMSID men erkänner motvilligt att det är en annan känsla i de gamla MOS-6581-chippen, helt klart. Påminner lite om CD vs vinyldebatten som aldrig kommer att dö.

Det trevliga med Ultimate-moderkortet är att det har socklar för att kunna montera SID-chip om du (som jag) har räddat ett eller ett par under åren, så man kan få det rätta soundet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Oja, det är inte komplicerat idag och det finns ganska många emulatorer som är så gott som "perfekta". Jag brukar använda den gamla trotjänaren VICE som finns till i stort sett alla plattformar och som i det stora hela anses som perfekt.

Tror du den där kommer vara rolig att köra som en synth modul alltså likt någonting som den svenska sidstatiin. Verkar ju kunna ”emulera” 8 chip på fpga inbyggt men även som dumpster kunna sätta in riktiga chip. Har dock inte midi men annars kanske om någon portar MSSIAH eller likade för denna eller eftersom om någon gör ett eget OS - system på hela fpga

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Problemet med just C64 är att göra en fullgod emulering av framförallt ljudchippet ("SID") och till viss del grafikchippet ("VIC-II").

Många grafiska effekter i demos och även i kommersiella spel är baserade på klockcykel-perfekt synkronisering mellan processorn och grafikchipet. Ibland utnyttjar man också egenheter i chippet som får det att göra saker det inte var designat för, som för t.ex. att scrolla snabbare (utan att behöva skyffla lika mycket data med CPU:n) eller att ta bort kanterna runt skärmen för att visa sprites i dem.
Det innebär att emulering av en C64 är inte helt okomplicerat.

Den stora grejen med Ultimate 64 är inte bara att det går att köra program på den. Mängder med kringutrustning gjord för Commodore 64 fungerar också.: joysticks, bandspelare, diskettstation etc.
Sen går det att stoppa in itvå riktiga SID-chip i den om man har.

För det har nya Commodore 64 Ultimate också ett riktigt bra pris, tycker jag.
Att sätta ihop en motsvarande burk med separat Ultimate 64-moderkort, mekaniskt tangentbord och nytillverkad låda, skulle kosta betydligt mer.
En "retro console" med ARM-chip som kör VICE, laddad med spel: TheC64 Maxi från RetroGames Ltd kostade mindre när den introducerades, men idag så kan man ibland hitta den till salu för mer än vad Commodore 64 Ultimate kostar.

Och originalet: det hade dubbla priset i dollar när det introducerades. och ännu mer om man räknar med förändringar i penningvärdet ... även om priset snabbt sjönk.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Den stora grejen med Ultimate 64 är inte bara att det går att köra program på den. Mängder med kringutrustning gjord för Commodore 64 fungerar också.: joysticks, bandspelare, diskettstation etc.
Sen går det att stoppa in itvå riktiga SID-chip i den om man har.

Japp, det här kommer nog innebära att jag måste skaffa en också.
Jag har flera fungerande "riktiga" 64:or kvar, men vem vet hur länge till de kommer att fungera. En ny maskin med modern hårdvara däremot, bör fungera väl ett bra tag - får man hoppas!

Sedan är en killer feature för min del att man kan använda en modern TV/monitor via HDMI. Gamla CRT-skärmar är förvisso helt underbara, men att underhålla och reparera CRT-skärmar är ingen lek, och något de allra flesta inte behärskar - inklusive undertecknad.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

Köper hellre en Mega65 då som är ett rätt spännande bygge.

Visa signatur

-dool

Permalänk

Innebär detta att även Amiga kommer att få se dagens ljus med? Commodore Amiga ni vet

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Häftig burk. Kul att den får riktiga portar som passar utrustning från en svunnen tid.

Swec demogrupp någon? Jag kan lätt koda nån part. Alltid retar det någon!

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Häftig burk. Kul att den får riktiga portar som passar utrustning från en svunnen tid.

Swec demogrupp någon? Jag kan lätt koda nån part. Alltid retar det någon!

Kanske göra någoting med onkel kånkel eller könsrock rent allmänt

Permalänk
Skrivet av mangemani:

Innebär detta att även Amiga kommer att få se dagens ljus med? Commodore Amiga ni vet

Står i deras FAQ:

Citat:

officially, not yet (...) We’re in open dialogue with the most relevant rights holder to explore a potential reunion

Permalänk
Medlem

Jag har noterat hur många enheter som har beställts av varje modell sedan 12 juli, fram till detta midnattsinlägg, den 15 juli (ca 2,5 dagar). Ser ut att Basic modellen är populärast, cirka 523 st/dag i snitt. Ultimate 341 st/dag och Starlight 211 st/dag.

Totalt (12 juli → 15 juli)

• Basic 1268 st

• Ultimate 826 st

• Starlight 511 st

Ja, det gick inte att hålla sig borta från att lägga en beställning på en Basic modell...

Tidsperiod
Permalänk
Medlem

Söt, gullig och har nostalgi-faktorn men jag tittar hellre åt MiSTer-hållet... annat chassi och tangentbord men den kör å andra sidan typ 40 olika system, inklusive detta, har de flesta av dennas funktioner.

Förutom möjlighet att plugga in original-SID, då.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk

Ta mina pengar.

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem

Charmigt och ska väl erkänna jag är liiiite lockad, men tror jag kommer hålla mig. Mjukvaruemulation kommer nog nära nog om jag får en nostalgi-flashback.
Jag fick den där C64 mini i present och den var lite av en besvikelse: för mycket inputlag och lite för klumpig att använda på något vis. Halvkass joystick också.
Den här har ju helt klart potential att vara bättre!

...

Ska erkänna att jag gärna hade sett att de delvis frångick gamla tangentbordsformatet och lade dit moderna piltangenter i T-layout istället för den frustrerande shift-varianten på originalet

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Undrar hur många originalkasetter personen bakom sitter på. Lär ju trissa upp samlarvärdet.

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Medlem

Slänger in en länk till en live sida som följer antal sålda enheter.

https://slapsoft.com/c64_sales.html
Follow the relaunch of the Commodore 64 in real time.
The charts below track sales from launch day — July 12, 2025 — and update automatically every 30–60 minutes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Charmigt och ska väl erkänna jag är liiiite lockad, men tror jag kommer hålla mig. Mjukvaruemulation kommer nog nära nog om jag får en nostalgi-flashback.
Jag fick den där C64 mini i present och den var lite av en besvikelse: för mycket inputlag och lite för klumpig att använda på något vis. Halvkass joystick också.
Den här har ju helt klart potential att vara bättre!

...

Ska erkänna att jag gärna hade sett att de delvis frångick gamla tangentbordsformatet och lade dit moderna piltangenter i T-layout istället för den frustrerande shift-varianten på originalet

Kanske titta på en Mega65 istället om du vill ha ett förbättrat tangentbord. En mycket bättre ergonomi i Commodore65 och riktiga piltangenter. Finns en Commodore 64 core för FPGAn även där, och har stöd för cartridge och IEC-enheter.
https://mega65.org/

Får väl se om detta blir en officiell Commodore65 om något år också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Söt, gullig och har nostalgi-faktorn men jag tittar hellre åt MiSTer-hållet... annat chassi och tangentbord men den kör å andra sidan typ 40 olika system, inklusive detta, har de flesta av dennas funktioner.

Förutom möjlighet att plugga in original-SID, då.

Största problemet med MiSTer är att man får fel tangentbordslayout på i princip alla enheter.
Beror ju på vad man vill/ska kunna göra, men hela upplevelsen för mig iaf blir helt förstörd när man måste börja google och confa och memorera tangentbordets mappning eftersom det inte blir 1:1. Sedan för just C64an vill iaf jag ha cartridge och IEC-enheter som disketter etc. för att uppleva ljud/doft/ och taktik känsla.

Men generellt tycker jag inte man behöver jämföra mellan detta och MiSTer.
Man kan ju köpa båda

Permalänk
Medlem

Detta är lockande helt klart , kan bli något man köper nån gång om man har extra pengar som bränner i fickan.
Skulle bara varit najs om man kunde använt det som ett härligt retro mekanisk tangentbord till den vanliga datorn också. Ett ordentligt handledsstöd lär behövas

Permalänk
Medlem

Förbeställde en Founders Edition i helgen trots att jag varken gillar genomskinlighet eller guldfärg, och dessutom föredrar jag den modernare chassivarianten (C64C). Först och främst för att stötta Commodore.

Jag kan tacka Commodore för mitt främsta hobby- och sedermera yrkesval, hade först en Vic-20 men det var med C64 som allt verkligen tog fart.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Jag är rätt målgrupp men seriöst......Zzz, ny C64, varför? hur många kommer köpa den och faktiskt använda den. Garanterat Perri själv, och andra "retro YT:ers", han (och dom) måste ju bygga videos på löpande band för att få ut YT checken. Ju äldre jag blir desto mer renodlad vill jag hålla min hobby och desto mer cynisk blir man - Alla dessa "retromaskiner" som ska säljas in med porrfilmsliknande YT klipp som ska generera något slags "ha begär" lurar inte mig. Behåll era Amiga minis, C64 minis, NES minis och sånt trams. Jag är bara intresserad av Amiga (och då riktig hårdvara så att den beter sig som en riktig Amiga gör), jag skiter i SNES och 8 bitar NES och allt annat "retro jidder", jag tycker för fan inte ens Mario är roligt längre och det sista jag vill ha är ett SNES inspirerat örngott, en mancave full med TV spel till taket eller en hylla full av "retro mini konsoller från barndomen" som jag med grinande ögon kan titta på och tänka "det var bättre förr" - Jag är en man inte en pojke längre för fan. Och jag skiter i Commodore, det namnet betyder ingenting längre!

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W - 100% utan fläktar
A4000TX/BFG9060-060@100Mhz/630 MB/zz9000/reA4091

Permalänk
Medlem
Skrivet av wazman:

Jag är rätt målgrupp men seriöst......Zzz, ny C64, varför? hur många kommer köpa den och faktiskt använda den. Garanterat Perri själv, och andra "retro YT:ers", han (och dom) måste ju bygga videos på löpande band för att få ut YT checken. Ju äldre jag blir desto mer renodlad vill jag hålla min hobby och desto mer cynisk blir man - Alla dessa "retromaskiner" som ska säljas in med porrfilmsliknande YT klipp som ska generera något slags "ha begär" lurar inte mig. Behåll era Amiga minis, C64 minis, NES minis och sånt trams. Jag är bara intresserad av Amiga (och då riktig hårdvara så att den beter sig som en riktig Amiga gör), jag skiter i SNES och 8 bitar NES och allt annat "retro jidder", jag tycker för fan inte ens Mario är roligt längre och det sista jag vill ha är ett SNES inspirerat örngott, en mancave full med TV spel till taket eller en hylla full av "retro mini konsoller från barndomen" som jag med grinande ögon kan titta på och tänka "det var bättre förr" - Jag är en man inte en pojke längre för fan. Och jag skiter i Commodore, det namnet betyder ingenting längre!

Detta är inte en "ny" enhet. Detta är flera redan existerande produkter men som nu paketeras tillsammans.
Alltså finns redan målgruppen. Ultimate64 har varit slutsåld och svår att få tag på under många år nu till exempel.

Permalänk

Många kända f.d. Commodore-ansikten i deras team. Jag skrattade lite när de skriver ".. we blipped" Ungefär som att man är nån Jesus-Commodore som återuppstått efter 31 år i en grotta. Det företaget är borta sedan länge.

Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Största problemet med MiSTer är att man får fel tangentbordslayout på i princip alla enheter.
Beror ju på vad man vill/ska kunna göra, men hela upplevelsen för mig iaf blir helt förstörd när man måste börja google och confa och memorera tangentbordets mappning eftersom det inte blir 1:1. Sedan för just C64an vill iaf jag ha cartridge och IEC-enheter som disketter etc. för att uppleva ljud/doft/ och taktik känsla.

Men generellt tycker jag inte man behöver jämföra mellan detta och MiSTer.
Man kan ju köpa båda

På så vis! Aldrig klämt på en själv så visste inte det var extra manövrar med MiSTers.

Men ja vill du använda fysiska carts, original-diskdrive etc så är detta bättre. Om inte annat så är denna ny och fräsch och inte baserad på 35-40 år gammal elektronik....

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Detta är lockande helt klart , kan bli något man köper nån gång om man har extra pengar som bränner i fickan.
Skulle bara varit najs om man kunde använt det som ett härligt retro mekanisk tangentbord till den vanliga datorn också. Ett ordentligt handledsstöd lär behövas

varför inte deras C64X PC då, den vore ju ashård!
https://www.commodore.net/product-page/commodore-64x-pc

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

varför inte deras C64X PC då, den vore ju ashård!
https://www.commodore.net/product-page/commodore-64x-pc

Jo den va riktigt najs men lite för dyr.