CDON nekar RMA av grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Video om ljudet från elektronik:
http://www.youtube.com/watch?v=-nWEWpDtnFo

Skickades från m.sweclockers.com

Där har vi det! All elektronik ger ifrån sig ljud.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Föredetting

Det ingen tagit upp här är att coil whine kan uppstå på grafikkortet till följd av nätaggregatet som används. Jag har ingen som helst koll på fysiken bakom det, men ett grafikkort som uppvisar coil whine med ett nätagg kan vara tyst tillsammans med nästa. Det kan vara därför CDON inte upptäckt missljudet.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Så du menar alltså att en produkt har ha fel som orsaker oljud under förutsättning att produkten inte sålts som att vara tyst eller inte ha fel som orsakar oljud? Som flera skrivit tidigare, låt säga att en mobiltelefon tjuter och gör elektroniskt oljud ifrån sig, är det okej? Kom igen nu...

Fast att jämföra ett nätagg/grafikkort med en mobil är väl långsökt. En mobil har helt andra uppgifter där ljudet uppenbarligen är en viktig del och coil whine skulle således förstöra delar av dess funktion.

Precis som värmen en komponent avger när energi omvandlas är en biprodukt så är även coil whine det - vilket dessvärre inte kan anses störa dess avsedda funktion. De flesta HDD'er låter en del (speciellt i ett chassi av låg kvalité), vilket man inte heller kan säga så mycket om.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Video om ljudet från elektronik:
http://www.youtube.com/watch?v=-nWEWpDtnFo

Fullkomligt ovetenskapligt och resultatet i videon kritiseras även av andra Youtube-användare. Mikrofonen som används är inte alls ändamålsenlig och ljuden du hör må mycket väl vara mikrofonen som störs utav statisk elektricitet, bland annat.

Skrivet av scienta:

Fast att jämföra ett nätagg/grafikkort med en mobil är väl långsökt. En mobil har helt andra uppgifter där ljudet uppenbarligen är en viktig del och coil whine skulle således förstöra delar av dess funktion.

Precis som värmen en komponent avger när energi omvandlas är en biprodukt så är även coil whine det - vilket dessvärre inte kan anses störa dess avsedda funktion. De flesta HDD'er låter en del (speciellt i ett chassi av låg kvalité), vilket man inte heller kan säga så mycket om.

Jag håller i sak med dig dock så krävs det att det finns riktlinjer för hur man gör en bedömning och vem eller vad som bestämmer riktlinjerna för missljud och under vilka tröskelvärden. Kanske störs jag som slutanvändare inte utav tjutande elektronik i min smartphone utifall jag ändå bara surfar med den. Kanske störs jag enormt utav tjutande elektronik i min dator, oavsett komponent, då jag vill ha en tyst dator.

Det handlar ju trots allt om missljud. Att sockra omdömet och inte ställa krav vore något som i förlängningen tillåter problemet att bli standard. Det är ju konsumenterna som sätter kraven på produkterna vi köper genom vad vi väljer att köpa och inte. Får butikerna inga klagomål eller återköp på slarvigt utförda produkter så fortsätter tillverkarna att skära i kanterna tills de stöter på patrull i mån om att maximera sin vinst.

Så även om det avser ett i sak rätt litet problem så gäller det att man inte viker sig - för ingen kommer rätta till felen åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Missljud är att betrakta som fel.

Skeptisk till detta. Då coilwhine inte försämrar prestandan. Och viss coilwhine är norm. Om inte det går utanför dB specifikationerna/mot extremer.

Ber också TS att testa med annat nätagg. Då det mycket väl kan vara 'boven'. Om TS säger vart han bor så kanske det finns någon psu i närheten att testa med. Bor själv i GBG om du behöver något att testa med

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Där har vi det! All elektronik ger ifrån sig ljud.

"Oh boy... Most of the "sounds" are just EMI to which your microphone is very sensitive"

Alltså, ljud vi inte kan höra, precis som en kamera kan se infrarött ljus, men vi kan inte se det, hur mörkt det än är.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

"Oh boy... Most of the "sounds" are just EMI to which your microphone is very sensitive"

Alltså, ljud vi inte kan höra, precis som en kamera kan se infrarött ljus, men vi kan inte se det, hur mörkt det än är.

haha jo, till viss del är det EMI men samtidigt att säga att en SSD inte ger ifrån sig ljud är(om vi ska vara på fysiska sidan idag) också felaktigt vilket var vad jag försökte påpeka, hurvida vi kan höra det är en annan precis som att hörsel kan vara mkt subjektivt och Ts och han jag citerade kan uppfatta störande ljud mer än andra. Men elektronik ger ifrån sig ljud, det står jag fast vid.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Det kan jag garantera dig att den gör.

Det är en tramsig poäng du försöker göra. TS har problem med en fläkt som låter illa. Jag tycker att han ska anmäla CDON till ARN. Konsumentrådgivaren på kommunen kan hjälpa till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meantek:

Det ingen tagit upp här är att coil whine kan uppstå på grafikkortet till följd av nätaggregatet som används. Jag har ingen som helst koll på fysiken bakom det, men ett grafikkort som uppvisar coil whine med ett nätagg kan vara tyst tillsammans med nästa. Det kan vara därför CDON inte upptäckt missljudet.

Anade att det kunde vara något sånt här, får felsöka nätaggregatet och återkomma.

Skrivet av Hzup:

[...]Ber också TS att testa med annat nätagg. Då det mycket väl kan vara 'boven'. Om TS säger vart han bor så kanske det finns någon psu i närheten att testa med. Bor själv i GBG om du behöver något att testa med

Mm, först ska jag felsöka mitt nuvarande nätaggregat, efter det får jag återkomma och säga hur det har gått! Tack för erbjudandet, bor dock i Uppsala

Visa signatur

R7 3800X || X570 I Aorus Pro WiFi || RTX 2080 Super || 16 GB DDR4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saturday_sun:

Det är en tramsig poäng du försöker göra. TS har problem med en fläkt som låter illa. Jag tycker att han ska anmäla CDON till ARN. Konsumentrådgivaren på kommunen kan hjälpa till.

Syftar du på det här klippet?
https://www.youtube.com/watch?v=TpdxxGaO064&feature=youtu.be

Är lite inne på Meanteks spår, att olika kombinationer av grafikkort och nätaggregat kan få olika resultat (eftersom CDON/CapTech av någon anledning inte upptäckte något fel), men skulle en felaktig fläkt kunna vara orsaken till problemen som uppstår?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vem avgöra var denna subjektiva gräns går, du, tillverkaren eller den som faktisk skall använda produkten?

I yttersta spets är det tillverkaren, man kan inte som konsument hävda produktfel och förvänta sig få reklamation på något som inte är det. Då får man hoppas på Goodwill från försäljaren. Att gå till ARN med detta känns meningslöst imo

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk

Trodde länge jag hade problem med grafikkortet, men ack så fel jag hade. Det var nätagget hela tiden. Blev många gråa hårstrån under lång tid...

http://www.youtube.com/watch?v=SeahtqeTrGo

Visa signatur

i5 12600K - Noctua D14 SE2011 - msi pro Z670-A - 32 GB kingston fury beast 3600 mhz cl17 - WD_BLACK SN750 SE NVMe - Asus Tuf 3080 12gb - ACER XB271HU @ 144hz G-sync - Corsair 850AX - Fractal Design Meshify 2 - Mionix Zibal

Permalänk

I princip alla grafikkort har coilwhine av varierande grad. Kort med solid caps(Asus DC2, msi ligthning tex) har minimal coilwhine.

Coilwhine uppstår vid extremt hård last, främst när fps är extremt hög. Tex. i menyer och liknande när fps kan dra iväg extremt högt. För det mesta så räcker det att sätta en fps cap på 60fps(om du kör 60Hz skärm).

Permalänk
Skrivet av christeribaren:

Trodde länge jag hade problem med grafikkortet, men ack så fel jag hade. Det var nätagget hela tiden. Blev många gråa hårstrån under lång tid...

Polarn hade samma problem med sitt corsair agg, han fick ett nytt direkt. Men det var hos inet.

Permalänk
Medlem

CDON pratar strunt!

Den återförsäljare du har köpt produkten av skall byta ut denna det spelar ingen roll vad de säger.

1: De skall bevisa att kortet inte är felaktigt, du har ingen bevisbörda alls för att detta skall ske. (Förutsatt att kortet inte är äldre än 6 månader)
2: Det säger inget alls att de inte hör något missljud eller coilwhine, det är hur du upplever det som räknas inte deras upplevelse.
3: De har ingen rätt att ta ut en service avgift bara för att de inte kan hitta felet, om felet kvarstår när du får tillbaka kortet är det fel på hårdvaran.

Om de inte byter ut dessa skall du prata med din konsument rådgivare i kommunen där du bor, så kan de hjälpa dig, och eventuellt om det blir aktuellt upprätta hjälpa dig att upprätta en anmälan till ARN.

Har du köpt de överiga kompenenterna hos CDON också?

Om du har gjort det är det ju bara skicka tillbaka allt till dem och så får de se till att det fungerar korrekt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av christeribaren:

Det där nätagget lät inte bra... I mitt förra bygge hade jag ett likadant, dock V2, även där hade jag problem med coil whine (blev dock lindrigare vid byte till ett nytt). Läste att du hade bytt mellan tre olika, av olika tillverkare också? Vissa byggen/kombinationer verkar inte menade att vara...

Allt verkar peka på att nätaggregatet är boven. Som jag nämnde tidigare, blir att felsöka nuvarande nätaggregat och se. Om det är det, får se om man byter både märke och modell eller bara modell.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Trams. Min SSD låter inget.

Det gör den garanterat, bara att du inte kan höra det.

Precis ALL elektronik avger ett ljud, dock i olika ljudnivåer.

Så att säga att din SSD inte låter, är trams...

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem
Skrivet av prOZac:

Det gör den garanterat, bara att du inte kan höra det.

Precis ALL elektronik avger ett ljud, dock i olika ljudnivåer.

Så att säga att din SSD inte låter, är trams...

Frågan är vad som "låter" och vad som är hörbart.

Nu sitter part A och menar på att ljudet inte är hörbart för människoörat från en SSD, medans part B helt inte förstod den logiska delen i det utan bara den tekniska biten att "det låter".

"Om ett träd faller i skogen och ingen är där, hörs det då?"

Jag tror mycket väl Part B förstod hur A menar, men vill verka "duktig" och visa att det visst låter. Kan vi lägga ner diskussionen nu och leka "Mr.Viktig"?

Visa signatur

i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Tänkte skumma genom tråden och inte skriva något men sen såg jag din signatur
(Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel) och kände en vift av ironi!

Din SSD avger garanterat ljud oavsett om du kan höra dom eller ej. Att jämföra ett 200watts
grafikkort med några små minneskretsar med några ynka watt är inte riktigt rättvist det heller.

Grafikkortstillverkarna klassar sina grafikkort med ljudnivå (dB) men dom nämner ju inget om vilka frekvenser?
Så länge ditt ljud inte övergår den nivån (även om det är en jobbig frekvens) så har dom ju inte fel...

Personligen har jag jobbat inom RMA och kan säga att det är högst ovanligt med ett kort som faktiskt låter
mer än något annat. Av de testade korten var det oftast bara någon procent som hade en abnormalt hög
ljudnivå och alltså var felaktiga. Dessa var inte på nivån "Jag hör det" utan snarare "Jag hör det om jag stänger
dörren och går på toaletten". Ofta skriver även kunden "När jag har datorn på bordet och alla fläktar avstängda
hör jag ljud" eller liknande. Det är med andra ord oftast personers uppfattning om kraftfull elektronik som är fel,
inte kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Jag håller i sak med dig dock så krävs det att det finns riktlinjer för hur man gör en bedömning och vem eller vad som bestämmer riktlinjerna för missljud och under vilka tröskelvärden. Kanske störs jag som slutanvändare inte utav tjutande elektronik i min smartphone utifall jag ändå bara surfar med den. Kanske störs jag enormt utav tjutande elektronik i min dator, oavsett komponent, då jag vill ha en tyst dator.

Det handlar ju trots allt om missljud. Att sockra omdömet och inte ställa krav vore något som i förlängningen tillåter problemet att bli standard. Det är ju konsumenterna som sätter kraven på produkterna vi köper genom vad vi väljer att köpa och inte. Får butikerna inga klagomål eller återköp på slarvigt utförda produkter så fortsätter tillverkarna att skära i kanterna tills de stöter på patrull i mån om att maximera sin vinst.

Så även om det avser ett i sak rätt litet problem så gäller det att man inte viker sig - för ingen kommer rätta till felen åt dig.

Jag vill hålla med dig om att det absolut måste finnas någon som kan sätta en smärtgräns för hur pass stort problem det får vara. Dock har grafikkortet en uppgift som inte på något sätt är relaterad till missljudet i sig, därför kan man ju inte se det som ett "fel" på samma sätt som om grafikkortet t.ex. hade visat artefakter. Om kortet däremot är lanserats som ett "tyst" grafikkort, med en flashig kylare och lovord om att det år si och så mycket tystare än konkurrenterna, så bör man kunna trycka på ett par knappar hos företagen. Hypotetiskt bör man kunna hävda att kortet inte lever upp till den utlovade marknadsföringen. Har ingen aning hur detta skulle hålla rent rättsligt.

Visst är det oerhört tråkigt att det blivit så, men även oundvikligt och på ett sätt (som i mitt exempel med HDD) så har detta hållit på sedan datorns begynnelse. Med tanke på hur många kort som faktiskt verkar lida av detta problem idag så undrar jag lite smått över eventuella kostnader för att rätta till i produktionsledet - något som vi konsumenter självklart får stå för i slutändan.

Visa signatur

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gandir:

Den återförsäljare du har köpt produkten av skall byta ut denna det spelar ingen roll vad de säger.

1: De skall bevisa att kortet inte är felaktigt, du har ingen bevisbörda alls för att detta skall ske. (Förutsatt att kortet inte är äldre än 6 månader)
2: Det säger inget alls att de inte hör något missljud eller coilwhine, det är hur du upplever det som räknas inte deras upplevelse.
3: De har ingen rätt att ta ut en service avgift bara för att de inte kan hitta felet, om felet kvarstår när du får tillbaka kortet är det fel på hårdvaran.

Om de inte byter ut dessa skall du prata med din konsument rådgivare i kommunen där du bor, så kan de hjälpa dig, och eventuellt om det blir aktuellt upprätta hjälpa dig att upprätta en anmälan till ARN.

Har du köpt de överiga kompenenterna hos CDON också?

Om du har gjort det är det ju bara skicka tillbaka allt till dem och så får de se till att det fungerar korrekt.

Kortet köptes för snart en månad sen, övriga komponenter köptes också hos CDON (moderkort och chassi köptes tolv dagar tidigare). När grafikkortet är tillbaka kommer jag felsöka nätaggregatet för säkerhets skull. Om missljud osv verkar uppstå pga nätaggregatet, då får det bytas ut. Om det fortfarande är grafikkortet, då får vi se hur jag går vidare.

Angående punkt 2, ja, de skrev bara "Inget onormalt ljud", vad det nu innebär.
Angående punkt 3, de skrev; "Om produkten skulle vara felfri eller att den är utsatt för yttre åverkan så kommer ni bli fakturerad för produktkontroll och frakt. Produkten returneras sedan till er. Kostnad för nekad reklamation är 250 kr"

Det är också ett alternativ, att skicka tillbaka allt. Blir sånt stort projekt bara... :-/ Men som sagt, får felsöka nätaggregatet och därefter besluta vad jag ska göra. Allt beror på det. Får återkomma.

Jag uppskattar hjälpen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Låter den inget eller hör du bara inte det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av daskedennis:

I yttersta spets är det tillverkaren, man kan inte som konsument hävda produktfel och förvänta sig få reklamation på något som inte är det. Då får man hoppas på Goodwill från försäljaren. Att gå till ARN med detta känns meningslöst imo

Nu är det så att i Sverige så gör man ett avtal med säljaren när man köper en vara. Vad tillverkaren tycker är helt ointressant för köparen eftersom tillverkare och köpare inte har något avtal. Det är upp till säljaren att säkra upp sig bakåt med hjälp av avtal när han i sin tur köper varan.

Skrivet av scienta:

Jag vill hålla med dig om att det absolut måste finnas någon som kan sätta en smärtgräns för hur pass stort problem det får vara. Dock har grafikkortet en uppgift som inte på något sätt är relaterad till missljudet i sig, därför kan man ju inte se det som ett "fel" på samma sätt som om grafikkortet t.ex. hade visat artefakter. Om kortet däremot är lanserats som ett "tyst" grafikkort, med en flashig kylare och lovord om att det år si och så mycket tystare än konkurrenterna, så bör man kunna trycka på ett par knappar hos företagen. Hypotetiskt bör man kunna hävda att kortet inte lever upp till den utlovade marknadsföringen. Har ingen aning hur detta skulle hålla rent rättsligt.

Vad vi än tycker här så är CoilWhine att beteckna som ett fel om köparen upplever det som ett fel.

Till TS:
Kolla upp det här med nätagget. Det kan mycket väl vara så att nätagget, men också ibland moderkortet ger upphov till missljud i grafikkortet. Det är variationer i spänningen som ger upphov till ljudet och ibland kommer dessa variationer utifrån. Moderkortet är intressant eftersom en del av spänningen kommer därifrån.

Om det är så att kortet bara låter i din dator så blir det nog svårt att få rätt, och kanske inte är lönt eftersom nästa kort förmodligen kommer att låta lika illa.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad vi än tycker här så är CoilWhine att beteckna som ett fel om köparen upplever det som ett fel.

Nej, eftersom "felet" inte är relaterat till hur produkten presterar i det område som den är ämnad för. En skärm som blir varm av att den används anses knappast vara defekt. Kanske anses långsökt, men kom ihåg att värmeutvecklingen och coil whine är båda biprodukter av energi-omvandlingen som sker i komponenterna - varav ingen stör produktens avsedda funktion. Ingenting som man kommer ifrån med dagens teknik.

I en standard-produkt så kan man alltså inte ställa allt för höga krav på dessa saker. Om varan, som sagt, däremot är lanserad med specifika egenskaper så kan man kanske kolla mer noggrant på om den lever upp till marknadsföringen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Frågan är vad som "låter" och vad som är hörbart.

Nu sitter part A och menar på att ljudet inte är hörbart för människoörat från en SSD, medans part B helt inte förstod den logiska delen i det utan bara den tekniska biten att "det låter".

"Om ett träd faller i skogen och ingen är där, hörs det då?"

Jag tror mycket väl Part B förstod hur A menar, men vill verka "duktig" och visa att det visst låter. Kan vi lägga ner diskussionen nu och leka "Mr.Viktig"?

Skrivet av Gublo:

Tänkte skumma genom tråden och inte skriva något men sen såg jag din signatur
(Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel) och kände en vift av ironi!

Din SSD avger garanterat ljud oavsett om du kan höra dom eller ej. Att jämföra ett 200watts
grafikkort med några små minneskretsar med några ynka watt är inte riktigt rättvist det heller.

Grafikkortstillverkarna klassar sina grafikkort med ljudnivå (dB) men dom nämner ju inget om vilka frekvenser?
Så länge ditt ljud inte övergår den nivån (även om det är en jobbig frekvens) så har dom ju inte fel...

Personligen har jag jobbat inom RMA och kan säga att det är högst ovanligt med ett kort som faktiskt låter
mer än något annat. Av de testade korten var det oftast bara någon procent som hade en abnormalt hög
ljudnivå och alltså var felaktiga. Dessa var inte på nivån "Jag hör det" utan snarare "Jag hör det om jag stänger
dörren och går på toaletten". Ofta skriver även kunden "När jag har datorn på bordet och alla fläktar avstängda
hör jag ljud" eller liknande. Det är med andra ord oftast personers uppfattning om kraftfull elektronik som är fel,
inte kortet.

Skrivet av Puttefnasket:

Låter den inget eller hör du bara inte det?

STOP it already!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

STOP it already!

Vi leker inte viktigpetter utan påpekar att all elektronik låter, alltså är det inget fel på produkten för det nödvändigtvis. Vissa människor är ruskigt känsliga och stör sig på allt, det är vad vi vill komma fram till.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Sådär! Nu är grafikkortet hemma. Det skickades tillbaka den 17/9, men försvann i ingenmansland och skickades iväg igen, i förrgår (!)...

Efter en del felsökning undrar jag om det faktiskt kan vara moderkortet som är boven i det här fallet, återkommer till det senare.

Test 1: Jag körde en vända 3D Mark med Tesla R2-PSU:n (i chassit) tillsammans med MSI GTX 770; hörde gnäll och tjut inifrån datorn, men hade svårt att lokalisera om det var från nätaggregat eller grafikkort. I Grid 2 hördes coil whine inifrån datorn och surr i högtalare (surr-frekvens relaterad till ljudet från grafikkortet).

Test 2: Gjorde samma sak igen, men hade PSU:n utanför chassit. Lyssnade på den och hörde en antydan till liknand ljud som från grafikkortet, dock kom det värsta och högsta tjutet från grafikkortet. Hörde även ett frekvent tickande ljud från grafikkortsområdet.

Innan jag går vidare till test 3 ska jag beskriva ett problem som uppstod för ett tag sen och har förvärrats avsevärt, här kommer alltså misstankarna mot moderkortet in:
När jag bytte ut min dåvarande Dell U2421m mot en ny sådan, kopplade jag in den i Dvi-d till Dvi-d.
Av någon anledning hamnade skärmen till och från i "sleep mode", även om man stängde av/satte på hände ingenting. Efter att ha tagit ur/satt i kabeln flertalet gånger och inte fått det att fungera köpte jag en DP-kabel. Det fungerade det bra ett tag (här hade jag grafikkortet).

När grafikkortet var på kontroll kopplade jag monitorn till den integrerade grafikdelen för att se om det var fel på monitorn i fråga eller kortet som var på service. Igen började det strula och bildsignalen försvann allt oftare. Konstigt nog fungerade skärmen ända från bios till Windows i felsäkert läge. Med normalstart hamnade den antingen i "sleep mode" direkt eller efter BIOS. Fick koppla ur/sätta i kabeln flera gånger, låta den hamna i "sleep mode", utan bildkabel. Till slut kom man in till Windows med normalstart.

Sedan hände det här (notera att jag har satt i grafikkortet nu och att det är viktigt att ni kollar på varje klipp, för att se hur det gradvis blir sämre och sämre):

Streck uppstår över skärmen, bilden försvinner ibland.
http://www.youtube.com/watch?v=6tFmHPPJoXQ

Nu blir det värre...

http://www.youtube.com/watch?v=OuHNoI1PZ70

Och ännu värre...
http://www.youtube.com/watch?v=rN6u8U_R3_I

Konstiga prickar uppstår (syns dåligt på film, men tydligt i person)
http://www.youtube.com/watch?v=Q_RHKR706AU

Till slut är bilden helt borta, inget fungerar. När jag kopplar grafikkortet till tv:n med HDMI-kabel finns bild vid normalstart av Windows. När jag kör Grid 2 blir det "scene selection changed" hela tiden och till bilden försvinner igen, konstigt nog finns den kvar i 3D Mark under testerna, "scene selection changed" uppstår bara när testet byts mot ett annat. Hade aldrig problem med sånt här i mitt förra bygge, med GTX 570.

Tillbaka till testandet

Test 3: Testade med en PSU av annat märke/modell (Cooler Master Vanguard V700). Testar även här med 3D Mark och Grid 2. Samma frekvens/missljud/coil whine som uppstår vid grafikkortet fortplantar sig i högtalarna, problemet är fortfarande kvar. Det frekventa tickandet verkar vara "synkat" till hur det låter i högtalarna.

Mina misstankar är att det rör sig om:
- Problemen har sitt ursprung i moderkortet; i och med problem med att coil whine kvarstår (kan förstås vara grafikkortet - själv eller i kombination med moderkort - dock lät inte det "onormalt" enligt CapTech...) samt att bildsignalen konstant har brutits och till slut försvunnit, något fel på strömförsörjning?
- Någon av fläktarna på grafikkortet är trasigt/grafikkortet är inte bra; i och med det frekventa tickandet och coil whine som verkar ljuda där ifrån.

TL;DR: Coil whine/missljud/frekvent tickande kvarstår, trots tillfälligt byte till annat nätaggregat. Bilden började bli konstig och försvinna till och från, för att till slut försvinna helt. Via Dvi-d kom ingen bild alls och via DP hände det som beskrevs innan. HDMI (grafikkort till tv) fungerar sådär.

Ska förstås kontakta CDON, igen, men vad tror ni?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användare:

Ska förstås kontakta CDON, igen, men vad tror ni?

Skumt problem.
Hade jag varit dig hade jag försökt testa grafikkortet i en helt annan dator, du har kanske nån polare du kan testa det hos? (var bor du?)

Sen undrar jag av ren nyfikenhet och för ev. framtida köp.
Har du inte fått någon hjälp/assistans av MSIs representant här?
http://www.sweclockers.com/profil/meantek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

1: Du citerar reklamationsregler. Detta var väl ett garantiärende? Med det sagt, hur är det relevant vart bevisbördan ligger i detta ärende?
2: Jo, det gör det. Om produkten inte uppvisar felen när det testas i en annan miljö, då finns det 2 alternativ. Kompabilitetsproblem, alternativt, fel på den andra miljön. Fel måste konstateras på produkt, inte bara 'upplevelsen' från personen som skickar in det. Tror du man ENBART har rättigheter som konsument? Hur skulle NÅGOT garantiärende fungera om man skulle gå på köparens upplevelse?
3: Avgift går utmärkt att ta ut, sålänge det står med i avtalet. (Rätta mig om jag har fel)

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Spoltjut kan vara ett rent "helvete" och när man betalar premium så skall det inte förekomma något spoltjut.