BF4-beta och CPU-användning (flaskhals)

Permalänk
Medlem

Jag har lagt undan pengar för en grafikuppgradering på min spel PC, det är uppenbart att man inte kommer så långt med Nvidia GTX460 SLI längre (misstänker att 1GB VRAM kanske är den största boven..)

Nu så är ju min CPU inte jättehet heller (Intel Core i7 950) så det är fullt möjligt att den börjar flaska om jag "uppgraderar för långt", dvs. köper på någon monsterlösning.

Jag skulle vilja se lite CPU-benches för att avgöra hur bra Gfx kort det är lönt att köpa, med tanke på min CPU. I nuläget funderar jag på GTX780.

En extra komplicerande grej är att det är betadrivisar och betaspel i vilket fall som helst så det är svårt att veta hur det kommer att bli.

Permalänk
Medlem

Det verkar onekligen som att många trådar/kärnor är svaret, min 4770K med HT på ligger ca 50-70% load med GPU load i princip max hela tiden (97-99%).

Det borde vara HT som gör skillnaden då det finns folk i tråden med 4670K (som ju har samma prestanda bortsett från HT) med ungefär samma klockning som ligger på max cpu load och låg gpu load.

Tror jag ska testa att stänga av HT och se om det blir någon skillnad.

Edit.

Har testat med HT av nu och gjorde definitivt skillnad nu ligger average cpu load på ca 90-95% men har även toppar på 100%, Gpu load ligger visserligen fortfarande högt på ca 95% average men nu har den stora periodiska dippar ner till så lågt som 20%, gissar att detta är när cpu load går upp till max. Detta märks även tydligt när man spelar det hackar och går långsamt ibland.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Det verkar onekligen som att många trådar/kärnor är svaret, min 4770K med HT på ligger ca 50-70% load med GPU load i princip max hela tiden (97-99%).

Det borde vara HT som gör skillnaden då det finns folk i tråden med 4670K (som ju har samma prestanda bortsett från HT) med ungefär samma klockning som ligger på max cpu load och låg gpu load.

Tror jag ska testa att stänga av HT och se om det blir någon skillnad.

Edit.

Har testat med HT av nu och gjorde definitivt skillnad nu ligger average cpu load på ca 90-95% men har även toppar på 100%, Gpu load ligger visserligen fortfarande högt på ca 95% average men nu har den stora periodiska dippar ner till så lågt som 20%, gissar att detta är när cpu load går upp till max. Detta märks även tydligt när man spelar det hackar och går långsamt ibland.

Det ser ut som att din processor och grafikkort är en bra kombination för betan att döma av load.

Generellt tycker jag dock att det är svårt att tolka load-mätningarna för HT-processorer. Vid ett test jag utförde i Crysis 3 visade aktivitetshanteraren 70-80% load med HT aktiverat och GPU-utilization på omkring 60% medan HT avaktiverat gav 98-99% load och liknande (ett par procent lägre) GPU-utilization.

Detta får mig att tro att även omkring 80% load med HT aktiverat innebär 100% "praktisk load" (beroende av applikation) och därmed en flaskhals. Detta eftersom det i princip är omöjligt att få 100% utilization med HT aktiverat såvida man inte kör syntetiska tester.

För övrig mycket intressant att få ta del av samtliga resultat som postats.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swing3r:

Detta får mig att tro att även omkring 80% load med HT aktiverat innebär 100% "praktisk load" (beroende av applikation) och därmed en flaskhals. Detta eftersom det i princip är omöjligt att få 100% utilization med HT aktiverat såvida man inte kör syntetiska tester.

du får räkna ihopp %en i alla trådar och ta det X 8 eller hur många trådar du har.
då får du fram rätt CPU load.

med HT ON så kan du få över 100% CPU load jämfört med HT OFF.

ex: med HT off så har du 4st trådar
du har då om vi räknar om 400% att tillgå totalt

med HT ON så har du 800% att tillgå
kommer du då upp i 500% CPU load med HT ON så har du redan passerat max vad du kan få ut med bara 4 trådar med HT off

med andra ord så räcker det med att du har 51% CPU usage i snitt i samtliga HT trådar för att du ska ha bättre CPU prestanda än med HT OFF
kommer du däremot bara upp i 49% i snitt i alla trådar med HT ON så är det ingen skillnad mot HT OFF.

nåt sånt här:
tråd 1: 45%
tråd2: 65%
tråd3: 70%
tråd4: 40%
tråd5 45%
tråd6: 55%
tråd7: 40%
tråd8: 50%

med den CPU användingen i HT ON så har du redan passerat 400% som var max med HT OFF
den där ligger på 410% totalt som exempel

hoppas du fattar

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk

Hej på er,

För mig flöt det kanon igår men idag beslöt jag mig för att följa rekommendationen att installera de nya nVidia drivisarna. Nu funkar ingenting....

* Spelet fastnar ibland i loadscreenen
* Spelet fastnar i loadscreenen men man kan se att något händer i "bakgrunden" när man rör musen.
* Väldigt hög belastning på systemet (något jag aldrig haft problem med innan på den här maskinen)
* Spelet kraschar till slut

Visa signatur

Storskrot:
MB - Asus RIVE X79 // CPU - 3930K @ 5GHz // RAM - 32GB // GPU - Asus GTX680 DCU-IIT // HD - 2 x Corsair 128GB RAID0, 4 x 2TB WD // Chassi - Fractal Design Define XL
Lillskrot:
ASUS G750JX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

jag kör aktivitetshanteraren i windows 8 för att kolla

Gött! Då kör vi på det

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

du får räkna ihopp %en i alla trådar och ta det X 8 eller hur många trådar du har.
då får du fram rätt CPU load.

med HT ON så kan du få över 100% CPU load jämfört med HT OFF.

ex: med HT off så har du 4st trådar
du har då om vi räknar om 400% att tillgå totalt

med HT ON så har du 800% att tillgå
kommer du då upp i 500% CPU load med HT ON så har du redan passerat max vad du kan få ut med bara 4 trådar med HT off

med andra ord så räcker det med att du har 51% CPU usage i snitt i samtliga HT trådar för att du ska ha bättre CPU prestanda än med HT OFF
kommer du däremot bara upp i 49% i snitt i alla trådar med HT ON så är det ingen skillnad mot HT OFF.

hoppas du fattar

Jag förstår hur du menar. Men eftersom min GPU-usage inte når 100% så tror jag, med mina mätningar som underlag, att jag nått en CPU-flaskhals (trots att aktiviteten endast ligger och svävar runt 60-80%). Det man då bör kunna fastställa är att BF4 inte kan använda resterande 20-40% ? (som då bör tillkomma av HT om man räknar som du gör). Med andra ord så kan alltså en aktivitet under 100% fortfarande innebära att man flaskas av processorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swing3r:

Hej på er gott folk, hoppas ni har kul med betan!

Jag har suttit och undersökt lite hur betan presterar på min dator och är nu nyfiken på era resultat. Till min föga förvåning ligger min gamla i7 930 och tuggar på i 70-80% belastning konstant och verkar flaskhalsa systemet (jag antar att 100% load är omöjligt att uppnå/påvisa i praktiska applikationer med HT aktiverat). Detaljerad överblick:

http://i.imgur.com/o0YXLW5.png

Länk till grafer: http://i.imgur.com/o0YXLW5.png

Inställningarna jag utförde testerna vid var Ultra (V-sync OFF) och på en bana med 64 spelare.

Så nu till min nyfikenhet; hur flyter spelet för er med andra processorer? Ser ni en högre GPU-användning?

Mvh

Swing3r

Kan ju börja med att säga att 2GB Vram INTE räcker! Och förstår inte varför folk envisas att säga att det gör det vet jag inte!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk

En fråga bara, vilka program använder ni för att utföra dessa mätningarna :)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy_jalla:

En fråga bara, vilka program använder ni för att utföra dessa mätningarna :)?

Skrivet av Kardizz:

Kan ju börja med att säga att 2GB Vram INTE räcker! Och förstår inte varför folk envisas att säga att det gör det vet jag inte!

Program: EVGA Precision och CPU Utilization Monitor

Precis som du säger Kardizz så räcker inte 2 GB Vram, i grafen jag bifogade har mitt kort tittat en bit över 2 GB. Det är sannolikt att Vram-behovet blir ännu större med med en större karta.

Permalänk

Någon som testat med äldre prollar? Kommer min farfar till 955 orka 50+ fps? (Gtx670)

Utifrån vad jag läst här verkar det tveksamt :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av Swing3r:

Program: EVGA Precision och CPU Utilization Monitor

Precis som du säger Kardizz så räcker inte 2 GB Vram, i grafen jag bifogade har mitt kort tittat en bit över 2 GB. Det är sannolikt att Vram-behovet blir ännu större med med en större karta.

Loggar de även cpu temp? Jag smiter över 90 grader max och skulle vilja se en graf.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Kardizz:

Kan ju börja med att säga att 2GB Vram INTE räcker! Och förstår inte varför folk envisas att säga att det gör det vet jag inte!

1) Han har ett GTX 780 med 3 GiB och 2) 2 GiB räcker gott om man inte måste köra på Ultra.

Dessutom borde det vara precis på gränsen i 1080p Ultra, om man går efter SweClockers mätningar. Om jag inte har helt fel har korten 2 GiB – inte 2 GB – alltså ungefär 2,2 GB; exakt vad SweClockers visar att 1080p Ultra kan kräva.

EDIT: Ungefär 2,147 GB blir det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Någon som testat med äldre prollar? Kommer min farfar till 955 orka 50+ fps? (Gtx670)

Utifrån vad jag läst här verkar det tveksamt :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visste inte att Volvo gjorde processorer

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Skrivet av hannesboey:

Visste inte att Volvo gjorde processorer

955 är den bästa volvomodellen

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dusty Circuit:

Hej på er,

För mig flöt det kanon igår men idag beslöt jag mig för att följa rekommendationen att installera de nya nVidia drivisarna. Nu funkar ingenting....

* Spelet fastnar ibland i loadscreenen
* Spelet fastnar i loadscreenen men man kan se att något händer i "bakgrunden" när man rör musen.
* Väldigt hög belastning på systemet (något jag aldrig haft problem med innan på den här maskinen)
* Spelet kraschar till slut

Jag spelade också igår men fastnade på loadingscreen nu ikväll. Uppdatera Punkbuster så funkar det igen. Kör PBsetup och lägg till Battlefield 4 i listan. http://www.evenbalance.com/?page=pbsetup.php

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kardizz:

Kan ju börja med att säga att 2GB Vram INTE räcker! Och förstår inte varför folk envisas att säga att det gör det vet jag inte!

Det beror på vilka inställningar man kör. Jag ligger på 910 MB i 1280x1024 och allt på low/off.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

du får räkna ihopp %en i alla trådar och ta det X 8 eller hur många trådar du har.
då får du fram rätt CPU load.

med HT ON så kan du få över 100% CPU load jämfört med HT OFF.

ex: med HT off så har du 4st trådar
du har då om vi räknar om 400% att tillgå totalt

med HT ON så har du 800% att tillgå
kommer du då upp i 500% CPU load med HT ON så har du redan passerat max vad du kan få ut med bara 4 trådar med HT off

med andra ord så räcker det med att du har 51% CPU usage i snitt i samtliga HT trådar för att du ska ha bättre CPU prestanda än med HT OFF
kommer du däremot bara upp i 49% i snitt i alla trådar med HT ON så är det ingen skillnad mot HT OFF.

nåt sånt här:
tråd 1: 45%
tråd2: 65%
tråd3: 70%
tråd4: 40%
tråd5 45%
tråd6: 55%
tråd7: 40%
tråd8: 50%

med den CPU användingen i HT ON så har du redan passerat 400% som var max med HT OFF
den där ligger på 410% totalt som exempel

hoppas du fattar

Precis här är mina average cpu load siffror med HT på de individuella trådarna.
(i %)
Kärna 0
tråd 0: 45,4
tråd 1: 75,6
Kärna 1
tråd 0: 40,1
tråd 1: 54,1
Kärna 2
tråd 0: 43,4
tråd 1: 55,6
Kärna 3
tråd 0: 48,9
tråd 1: 53,8

Så totalt 416,9%. Vilket borde betyda att den presterar ~17% bättre med HT på än vad processorn gör om det gick utan HT och alla kärnorna hade 100% load. Vilket den inte gör i alla fall inte enligt mina resultat.

average cpu load utan HT

Core 0: 90,1
Core 1: 95,1
Core 2: 76,7
Core 3: 83,6

Totalt 345,5% load, alltså ganska långt under resultaten med HT på men med den skillnaden att här märktes det att processorn vara väldigt nära fullt belastad vilket inte alls märktes med HT på.

Skrivet av Swing3r:

Jag förstår hur du menar. Men eftersom min GPU-usage inte når 100% så tror jag, med mina mätningar som underlag, att jag nått en CPU-flaskhals (trots att aktiviteten endast ligger och svävar runt 60-80%). Det man då bör kunna fastställa är att BF4 inte kan använda resterande 20-40% ? (som då bör tillkomma av HT om man räknar som du gör). Med andra ord så kan alltså en aktivitet under 100% fortfarande innebära att man flaskas av processorn?

Ja det låter väl rimligt borde inte gå att belasta alla trådarna fullt, då HT trådar inte är riktiga kärnor. Så en fullt belastad processor med HT kommer hamna under 100% load men var den kommer hamna är väl lite oklart och beroende på applikation.

Skrivet av Kardizz:

Kan ju börja med att säga att 2GB Vram INTE räcker! Och förstår inte varför folk envisas att säga att det gör det vet jag inte!

Jag håller inte med dig, enligt mina tester hamnar jag på 1848MB Max Vram på 1920x1200 Ultra.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Najsman:

Loggar de även cpu temp? Jag smiter över 90 grader max och skulle vilja se en graf.

Det gör de inte. Tyvärr vet jag inte något program som gör detta på rak arm.

Står visserligen på "Real Temp" att det skall ha "Full logging features".

Permalänk

Min gamla 2600k rullar nu på i 5ghz och får äntligen mitt 690 att jobba lite mer än på 4,6ghz...galet tungdrivet spel då det är fullt på 64 banor ^^

Visa signatur

CPU:AMD Ryzen 9 3900X 3.9 GHz 70MB (vattenkyld)
GPU: RTX 2070S Aorus 8G
Minnen: G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS
Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X Galaxy Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

1) Han har ett GTX 780 med 3 GiB och 2) 2 GiB räcker gott om man inte måste köra på Ultra.

Dessutom borde det vara precis på gränsen i 1080p Ultra, om man går efter SweClockers mätningar. Om jag inte har helt fel har korten 2 GiB – inte 2 GB – alltså ungefär 2,2 GB; exakt vad SweClockers visar att 1080p Ultra kan kräva.

Tillverkare själva skriver ju GB. Alltså 1024, 2048 och 3072MB. Var har du läst att det är GiB?

Skrivet av thompson:

Jag håller inte med dig, enligt mina tester hamnar jag på 1848MB Max Vram på 1920x1200 Ultra.

Inte enligt mina tester. Går upp till ca 2000MB. Kan inte se mycket mer egentligen eftersom jag har 2GB.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Devil May Cry:

Tillverkare själva skriver ju GB. Alltså 1024, 2048 och 3072MB. Var har du läst att det är GiB?

Nej, 1 GB = 1000 MB. 1 GiB = 1024 MiB.

Jag har inte läst det uttryckligen, men RAM är ju alltid 4 GiB, 8 GiB osv.

Och tittar jag i MSI Afterburner har mitt 7970 "3072 MB" VRAM. Detta kan jag inte tolka som något annat än 3072 MiB.

Men något bättre bevis har jag tyvärr inte.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Nej, 1 GB = 1000 MB. 1 GiB = 1024 MiB.

Jag har inte läst det uttryckligen, men RAM är ju alltid 4 GiB, 8 GiB osv.

Och tittar jag i MSI Afterburner har mitt 7970 "3072 MB" VRAM. Detta kan jag inte tolka som något annat än 3072 MiB.

Men något bättre bevis har jag tyvärr inte.

Låter lite oklart det där, har du sätt ditt kort gå över 3000MB? Mitt stannar nämligen på 2000MB.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Devil May Cry:

Låter lite oklart det där, har du sätt ditt kort gå över 3000MB? Mitt stannar nämligen på 2000MB.

Jag har sett MSI Afterburner visa 5975 MB. Afterburner adderar tydligen (felaktigt och förvirrande) båda kortens VRAM för AMD-kort.

Annars, nej, det har jag inte. Jag har aldrig spelat någonting som har en chans att kräva mer än 3 GB VRAM.

Kom förresten på att HD 7970 har 12 minneskretsar, dvs 4 st per GB/GiB (vilket det nu är). Så ett av följande alternativ gäller:

a) 4 kretsar = 1 GB => 1 krets = 250 MB
b) 4 kretsar = 1 GiB => 1 krets = 256 MiB

Jag tycker att det sistnämnda känns mer troligt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

average cpu load utan HT

Core 0: 90,1
Core 1: 95,1
Core 2: 76,7
Core 3: 83,6

Jag håller inte med dig, enligt mina tester hamnar jag på 1848MB Max Vram på 1920x1200 Ultra.

Jag får också något liknande, om vi pratar average, då med en i5 @4.7GHz

Angående vram användning, vilket av Phantom korten har du? 2 eller 4GB?
Låter helt klart som att du har 2GB-kortet, eftersom jag @ 1920x1080p och med ultra/4xmsaa och HBAO noterar en bit över 2GB.

Antingen kör du inte på ultra eller så har du 2GB-kortet och då kan du givetvis inte heller passera det...

2GB räcker inte för "riktig" ultra med msaa @ 1920x1080, där kan vi bara sätta en stor punkt. Det är fakta.

Skrivet av Devil May Cry:

Låter lite oklart det där, har du sätt ditt kort gå över 3000MB? Mitt stannar nämligen på 2000MB.

Kör du som jag säger ovan eller med ännu högre inställningar och du har ett kort med 2GB+ så bör det passera åtminstone 2100MB.

Bifogar en loggning över mitt system, under cirka 30 minuter. Start 23:47 och avslutar 00:15.
Tyvärr ingen fps-mätning, men man ser hur systemet arbetar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Låter lite oklart det där, har du sätt ditt kort gå över 3000MB? Mitt stannar nämligen på 2000MB.

När det gäller grafikminne, och vanligt ramminne och säkert andra minnestyper också, så gäller 1GB(GiB) = 1024MB(MiB), 2GB(GiB) = 2048MB(MiB) etc.
Kolla t.ex här på Nvidia's sida med specifikationer för GTX770
http://www.geforce.co.uk/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-77...
"Standard Memory Config 2048 MB"

Skrivet av Falcon:

Jag får också något liknande, om vi pratar average, då med en i5 @4.7GHz

Angående vram användning, vilket av Phantom korten har du? 2 eller 4GB?
Låter helt klart som att du har 2GB-kortet, eftersom jag @ 1920x1080p och med ultra/4xmsaa och HBAO noterar en bit över 2GB.

Antingen kör du inte på ultra eller så har du 2GB-kortet och då kan du givetvis inte heller passera det...

2GB räcker inte för "riktig" ultra med msaa @ 1920x1080, där kan vi bara sätta en stor punkt. Det är fakta.

Jag har 2GB versionen och kör 1920x1200 med ultra preset, inte ändrat något. Vad du räknar som "riktig" ultra vet jag inte. Jag kör ju även högre upplösning än 1920x1080.

Självklart kan jag inte passera 2048MB men om det krävde mer varför skulle det toppa på 1848MB? Spelet skulle ju inte se att jag bara har 2048MB och lägga sig 200MB under det bara för att, om det behövdes mer skulle det självklart fylla ut det som gick.

Jag tycker du ska vara försiktig med påstå att saker är absolut fakta. Jag kan ju bara säga hur det är för mig och för mig, när jag testade, så gick vram användningen upp till 1848MB som mest.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

När det gäller grafikminne, och vanligt ramminne och säkert andra minnestyper också, så gäller 1GB(GiB) = 1024MB(MiB), 2GB(GiB) = 2048MB(MiB) etc.
Kolla t.ex här på Nvidia's sida med specifikationer för GTX770
http://www.geforce.co.uk/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-77...
"Standard Memory Config 2048 MB"

Vi kan väl bara hålla det enkelt och helt enkelt nöja oss med 2GB, 3GB osv.
Det gör ju t.om många grafikkortstillverkare själva så.
Oftast ser man GDDR5 3GB, vissa specar dock 3072MB. Rätt ska vara rätt, men vi kanske kan lämna det till en annan tråd?

Skrivet av thompson:

Jag har 2GB versionen och kör 1920x1200 med ultra preset, inte ändrat något. Vad du räknar som "riktig" ultra vet jag inte. Jag kör ju även högre upplösning än 1920x1080.

Jag beskrev "riktig" ultra i mitt förra inlägg.
D.v.s 4xMSAA, HBAO.

Man kan välja ultra-preset och sedan stänga av de tre sista alternativen och få jättefin FPS...

Du kör även högre upplösning ja, det var just det jag reagerade på. Jag överstiger 2100MB med "bara" 1920x1080.
Så då bör du ju inse själv att 2GB inte räcker för "riktig" ultra i 1920x1200.

Skrivet av thompson:

Självklart kan jag inte passera 2048MB men om det krävde mer varför skulle det toppa på 1848MB? Spelet skulle ju inte se att jag bara har 2048MB och lägga sig 200MB under det bara för att, om det behövdes mer skulle det självklart fylla ut det som gick.

Jag tycker du ska vara försiktig med påstå att saker är absolut fakta. Jag kan ju bara säga hur det är för mig och för mig, när jag testade, så gick vram användningen upp till 1848MB som mest.

Beror på mätverktyg etc, men 200MB +/- är inte så mycket att bråka om.
Hade du kört samma inställningar men med ett 4GB-kort, så hade det överstigit 2GB, garanterat.

Det som händer när minnet är "fullt" är att det måste börja dumpas(mellanlagras i vanliga minnet), det är då man kan få fina "dippar".

2GB eller 2048MB räcker inte för ultra med upplösning 1920x1080 eller däröver. Punkt.

Jag förstår att det svider i många, med nya fina kort(t.ex 770) men "bara" med 256-bit buss och med 2GB minne.
Vill du inte inse fakta så skit i det.

Det är ändå ingen större skillnad mellan high och ultra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

När det gäller grafikminne, och vanligt ramminne och säkert andra minnestyper också, så gäller 1GB(GiB) = 1024MB(MiB), 2GB(GiB) = 2048MB(MiB) etc.
Kolla t.ex här på Nvidia's sida med specifikationer för GTX770
http://www.geforce.co.uk/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-77...
"Standard Memory Config 2048 MB"

Jag har 2GB versionen och kör 1920x1200 med ultra preset, inte ändrat något. Vad du räknar som "riktig" ultra vet jag inte. Jag kör ju även högre upplösning än 1920x1080.

Självklart kan jag inte passera 2048MB men om det krävde mer varför skulle det toppa på 1848MB? Spelet skulle ju inte se att jag bara har 2048MB och lägga sig 200MB under det bara för att, om det behövdes mer skulle det självklart fylla ut det som gick.

Jag tycker du ska vara försiktig med påstå att saker är absolut fakta. Jag kan ju bara säga hur det är för mig och för mig, när jag testade, så gick vram användningen upp till 1848MB som mest.

Jo men det var det jag skrev från början. Hur kan man då nå 2100-2200 med 2GB? 2048MB borde väl vara max.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Hur kan man då nå 2100-2200 med 2GB? 2048MB borde väl vara max.

Fysiskt omöjligt, givetvis.

Var har du fått detta ifrån?
Allt beror på mätverktyg också och 200MB +/- kan det lätta diffa mellan olika program och mätningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jag beskrev "riktig" ultra i mitt förra inlägg.
D.v.s 4xMSAA, HBAO.

Man kan välja ultra-preset och sedan stänga av de tre sista alternativen och få jättefin FPS...

Du kör även högre upplösning ja, det var just det jag reagerade på. Jag överstiger 2100MB med "bara" 1920x1080.
Så då bör du ju inse själv att 2GB inte räcker för "riktig" ultra i 1920x1200.

Beror på mätverktyg etc, men 200MB +/- är inte så mycket att bråka om.
Hade du kört samma inställningar men med ett 4GB-kort, så hade det överstigit 2GB, garanterat.

Det som händer när minnet är "fullt" är att det måste börja dumpas(mellanlagras i vanliga minnet), det är då man kan få fina "dippar".

2GB eller 2048MB räcker inte för ultra med upplösning 1920x1080 eller däröver. Punkt.

Jag förstår att det svider i många, med nya fina kort(t.ex 770) men "bara" med 256-bit buss och med 2GB minne.
Vill du inte inse fakta så skit i det.

Det är ändå ingen större skillnad mellan high och ultra.

Jag kör som sagt ultra preset och har inte ändrat något så då kör jag som du säger 4xmsaa, HBAO etc. Vidare så svider det inget då jag får bra resultat och det är fullt spelbart på ultra.

Tittar man dessutom på olika reviews så presterar GTX 770 (2GB versionen) lika bra eller bättre än 7970 Ghz i 1920x1080, vid högre upplösningar verkar 7970 GHz få lite övertag beror antagligen på att det har mer vram, titta på SweC egna test.

Om vi nu inte kan lita på mätverktygen och det kan skilja så mycket som 200MB (var har du fått denna siffra från egentligen?) så hur kan du vara så säker på att dina siffror är rätt kan ju lika gärna vara så att din visar för mycket och då är vi helt plötsligt under 2048MB.

Jag litar på mina egna resultat och ser ingen anledning till att misstro dem bara för att du får andra värden.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |