Radeon R9 290X och R9 290 – specifikationerna läcker ut på nätet

Permalänk
Medlem
Skrivet av stolproten:

Kommer 7970 också ha stöd för Mantle eller är det enbart dom nya toppkorten?

Alla kort som har GCN ska ha stöd för Mantle, dvs 7750/7770/7790, 7850/7870, 7950/7970 och nyare.
Om jag inte minns fel...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av stolproten:

Kommer 7970 också ha stöd för Mantle eller är det enbart dom nya toppkorten?

Alla GCN kort ska ha stöd för Mantle.

Så ja, 7970 kommer ha stöd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Det ingår ju självklart i NDA-avtalet att inte berätta när det löper ut. Berättar man när det löper ut har man ju förstört halva poängen med NDA redan där.

Att man förstör halva poängen med NDA om man berättar när det löper ut håller jag inte med om.

Varför skulle man förstöra det? Att produkten är påväg vet ju alla. Vad det är för produkt vet man också. Vad den har för spec har också läckt ut.

Att datumet då prestandatester, som NDA i princip innebär, släpps är ju inte heller något lanseringdatum vilket heller inte ger någon logisk förklaring till varför man inte får släppa NDA datumet.

Nej du, du får nog tänka till en gång till.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Snabba frågor om PCI-express 3.0 vs. 2.0. Har vi nått taket på PCI-e 2.0? Jag kommer inte lida någon prestandaförlust om jag skaffar ett R9-280 på ett moderkort som "endast" har 2.0?
Funkar den nya Crossfire-tekniken, genom moderkortet, på 2.0?

Lär aldrig hända att man har råd till två kort, kanske inte ens ett (!?), vill mest bara veta.

R9 280/x är i princip en lätt uppdaterad version av 7970, och på de korten
sitter det fortfarande vanliga CrossFire-kontakter.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Skäggig legend

Vill så gärna byta ut mina 2 6970! Säljer dem och slänger in mellanskillnaden till det starkaste. Meeen ska bara övertala sambon...

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det är så det brukar gå till. Kritiserade du nVidia när de gjorde samma sak?

Nvidia är inte relevanta i denna nyhet, eller hur? Med det sagt brukar dock inte Nvidia ha flera veckor av småannonseringar med namn och dylikt följt av ett storslaget pressevent och ändå inte presentera specifikationerna på korten. Varför skulle man vilja boka grisen i säcken?

Permalänk
Medlem

Upp till 1GHz, det är med boost inräknat eller?

Isf betyder det att vi kan förvänta oss ett R9 290X GHz senare då? Speciellt utifall dom landar strax under Nvidia´s värsta?

Ärligt talat jag håller fortfarande tummarna för att pris/prestanda landar en hyffsad bit under/över Nvidia´s varianter men börjar bli mer och mer tveksam varje dag nu, ja menar marknaden behöver det i min mening!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Nvidia är inte relevanta i denna nyhet, eller hur? Med det sagt brukar dock inte Nvidia ha flera veckor av småannonseringar med namn och dylikt följt av ett storslaget pressevent och ändå inte presentera specifikationerna på korten. Varför skulle man vilja boka grisen i säcken?

AMD har inte heller haft några småannonseringar. De har haft sitt event - som redan i förväg var kommunicerat att det inte var ett släpp - för att presentera Mantle och ny ljudteknik. Ingen anledning för dem att lätta på specs. Tror du söker anledning att kritisera för att det är en röd och inte en grön logo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Snabba frågor om PCI-express 3.0 vs. 2.0. Har vi nått taket på PCI-e 2.0? Jag kommer inte lida någon prestandaförlust om jag skaffar ett R9-280 på ett moderkort som "endast" har 2.0?
Funkar den nya Crossfire-tekniken, genom moderkortet, på 2.0?

Lär aldrig hända att man har råd till två kort, kanske inte ens ett (!?), vill mest bara veta.

På 280x så har du bryggor fortfarande. Och jag tror inte det blir prestandaförlust för att du kör CF på PCIE 2.0 jämfört med om du haft bryggor. AMD har sagt att den nya tekniken inte innebär prestandaförlust, och de har inte sagt någonting om att det skulle kräva PCIE 3.0 för att så skulle vara fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivook:

Att man förstör halva poängen med NDA om man berättar när det löper ut håller jag inte med om.

Varför skulle man förstöra det? Att produkten är påväg vet ju alla. Vad det är för produkt vet man också. Vad den har för spec har också läckt ut.

Att datumet då prestandatester, som NDA i princip innebär, släpps är ju inte heller något lanseringdatum vilket heller inte ger någon logisk förklaring till varför man inte får släppa NDA datumet.

Nej du, du får nog tänka till en gång till.

Prestanda har ju också läckt ut, då kan de ju lika gärna skippa det i NDAt också eller?
Poängen med ett NDA är att SweClockers inte ska "veta" någonting fram tills det klockslaget. Det ska inte vara någon skillnad på om de vet saker under NDA och om de inte vet något alls.

Permalänk
Medlem

Hoppas att detta inte är en ny Bulldozer historia. Den var också revolutionerande blah blah och sen sket det sig fullständigt...ut med recension, nu!

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Hoppas att detta inte är en ny Bulldozer historia. Den var också revolutionerande blah blah och sen sket det sig fullständigt...ut med recension, nu!

De har aldrig sagt att 290X ska få revolutionerande prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Upp till 1GHz, det är med boost inräknat eller?

Isf betyder det att vi kan förvänta oss ett R9 290X GHz senare då? Speciellt utifall dom landar strax under Nvidia´s värsta?

Ärligt talat jag håller fortfarande tummarna för att pris/prestanda landar en hyffsad bit under/över Nvidia´s varianter men börjar bli mer och mer tveksam varje dag nu, ja menar marknaden behöver det i min mening!

290X ghz edition tror jag inte vi får se. Då "x:et" ska istortsett ersätta ghz edition och boost och allt vad de heter. 290 är alltså de vanliga och 290X är "ghz versionen" av 290.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vänd på det, varför ska man stressa och köpa ett kort nu när det kommer nytt inom ett par veckor? Vem har ett så stort behov av ett nytt kort exakt nu?

Kan bara hålla med, dessutom om man inte har super bråttom nu så kan man säkerligen göra fina klipp på beggade 7970´s efter release av de nya om man nu vill gå den vägen? 7970´s kommer bara tappa i värde f.o.m nu som jag ser det iaf? Visst vi kommer nog få se 1 el 2 som försöker sälja sina till enorma överpriser på marknaden men å andra sidan så tvingar ingen nån att köpa dom..

Skrivet av thompo:

Datorköparens dilemma: köpa nu eller vänta några veckor på något billigare/snabbare/coolare Jag vill ha ALLT NU

Hehe, ja man är aldrig #1 i denna bransh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

290X ghz edition tror jag inte vi får se. Då "x:et" ska istortsett ersätta ghz edition och boost och allt vad de heter. 290 är alltså de vanliga och 290X är "ghz versionen" av 290.

Nej, X ersätter --70 som tidigare var XT. Utan X så ersätter det --50 som tidigare var Pro.

Så:
HD2900 Pro --> HD7950 --> R9 290
HD2900 XT --> HD7970 --> R9 290X

Vem vet, de kanske släpper en 1GHz version som heter R9 290XT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

R9 280/x är i princip en lätt uppdaterad version av 7970, och på de korten
sitter det fortfarande vanliga CrossFire-kontakter.

Inte lönt att byta från mitt nuvarande 7950 alltså. Om jag inte går hela vägen till 290x.
Tiden får utvisa. Men sugen är jag, beror på priset såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Vill så gärna byta ut mina 2 6970! Säljer dem och slänger in mellanskillnaden till det starkaste. Meeen ska bara övertala sambon...

Hahaha lycka till! Jag överväger att hålla helt käft! en dag så sitter det helt enkelt ett nytt kort i burken... kartongen och papper är borta.
Känns som man vänstrar och inte vill att det ska komma fram till frun

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

En gissning som jag tror kommer stämma bra, normalt prissätter företag produkter så man kan tjäna bra med pengar och då är det inte så svårt att räkna ut vart det hamnar
R9 290X 4000 - 4500 kronor
R9 290 3200 - 3800 kronor

Man kan ha ett mycket högt pris om man är relativt ensam. Exempelvis som nVidias titan. Ett mycket kraftfullt grafikkort med en grafikprocessor. nVidia har gjort bra med pengar där och det lönar sig inte att sänka priset då de har andra produkter som konkurrerar där man inte är ensam.
Så fort man tappar unikiteten och det uppstår konkurrens finns inte denna förmån kvar utan då är det dags och kavla upp ärmarna och priskonkurrera igen.

Permalänk
Skrivet av klk:

En gissning som jag tror kommer stämma bra, normalt prissätter företag produkter så man kan tjäna bra med pengar och då är det inte så svårt att räkna ut vart det hamnar
R9 290X 4000 - 4500 kronor
R9 290 3200 - 3800 kronor

Man kan ha ett mycket högt pris om man är relativt ensam. Exempelvis som nVidias titan. Ett mycket kraftfullt grafikkort med en grafikprocessor. nVidia har gjort bra med pengar där och det lönar sig inte att sänka priset då de har andra produkter som konkurrerar där man inte är ensam.
Så fort man tappar unikiteten och det uppstår konkurrens finns inte denna förmån kvar utan då är det dags och kavla upp ärmarna och priskonkurrera igen.

Tror inte R9 290x kmr hamna runtom 4000-4500 då det ligger ute för 9999KR just nu på webhallen.. tror mer det kmr ligga runtom 7000 kr +

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunziee95:

Tror inte R9 290x kmr hamna runtom 4000-4500 då det ligger ute för 9999KR just nu på webhallen.. tror mer det kmr ligga runtom 7000 kr +

Lägger de kortet på 7000 kommer de knappt få sålt ett enda grafikkort. Priset nu är ingen indikation för nu försöker bara butikerna få vissa "korkade" att nappa och de sätter ett pris som de vet ligger för högt. Kortet finns inte hos dem och de vet inte priset

Permalänk
Skrivet av klk:

Lägger de kortet på 7000 kommer de knappt få sålt ett enda grafikkort. Priset nu är ingen indikation för nu försöker bara butikerna få vissa "korkade" att nappa och de sätter ett pris som de vet ligger för högt. Kortet finns inte hos dem och de vet inte priset

Skulle inte r9 290X jämföras med TITAN? Då borde det väl kosta en hel del?

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunziee95:

Titan kommer garanterat att sjunka rejält i pris, eventullt utgå. Jämför med 780 och tänk på att konkurrens sänker priset något. Just nu ligger 780 på drygt 5000. Konkurrenseffekten kommer sänka priset där med en del, troligtvis mer än 500

Permalänk
Medlem

skulle gissa på att vi får se lite nya moderkort och processorer från amd nu då, de vill väl kunna köra sina 290/290x på amd plattformar i CF. jag tror vi kommer få se 280x 3100kr-3600kr 290 3800kr-4400kr 290x 4700kr-5800kr beroende på kylare/klockning/märke. även om de är bättre så måste de ju fortfarande konkurera med gtx780 från <4900kr och Titan <7800kr för nvidia skulle ju sänka priserna efter att amd korten kommit ut på marknaden.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av AndersBlomdahl:

skulle gissa på att vi får se lite nya moderkort och processorer från amd nu då, de vill väl kunna köra sina 290/290x på amd plattformar i CF. jag tror vi kommer få se 280x 3100kr-3600kr 290 3800kr-4400kr 290x 4700kr-5800kr beroende på kylare/klockning/märke. även om de är bättre så måste de ju fortfarande konkurera med gtx780 från <4900kr och Titan <7800kr för nvidia skulle ju sänka priserna efter att amd korten kommit ut på marknaden.

AMD FM2+ finns redan men där saknas processorer (A-serien Kaveri) för PCI Express 3.0. Det finns även några moderkort för AM3+ med PCI Express 3.0, men tyvärr är plattformen mer eller mindre dödförklarad.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunziee95:

Du tänker på en förhandsbokningsbar specialutgåva som dessutom kommer med specialutgåva av BF4, som Webhallen svart på vitt sagt kommer kosta betydligt mindre än 9999:-. Men AMD ville inte att de skulle visa vart priset egentligen skulle vara. Så allt du säger är fel.

Skrivet av Gunziee95:

Nej! AMD har sagt rakt ut att priset inte kommer vara jämförbart med Titan. De har sagt att de inte har för avsikt att släppa 290X inom samma prissegment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

Vad har du för källor på att det skulle behövas nya moderkort och processorer för att köra CF med 290X?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

AMD FM2+ finns redan men där saknas processorer (A-serien Kaveri) för PCI Express 3.0. Det finns även några moderkort för AM3+ med PCI Express 3.0, men tyvärr är plattformen mer eller mindre dödförklarad.

jo jag har kollat på dem men de verkar bara ha 1st pcie3.0 eller jag kanske har sett fel ?? eller räcker det med att man har en pcie som stödjer ver3.0?

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Tänk så här, det är ALLTID enklare att be om förlåtelse än att be om tillåtelse

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Prestanda har ju också läckt ut, då kan de ju lika gärna skippa det i NDAt också eller?
Poängen med ett NDA är att SweClockers inte ska "veta" någonting fram tills det klockslaget. Det ska inte vara någon skillnad på om de vet saker under NDA och om de inte vet något alls.

Det är rätt stor skillnad på att släppa korrekta prestandasiffror och att berätta när man har rätt att tala om produkten.

Sen att poängen med NDA är att SweC inte ska "veta" något är ju bara helt fel. Finns ju mängder med beta tester och dylikt som har NDA där folk bekräftat att dom exempelvis har betan men inte får posta screenshots etc just pga NDA.

Men visst, tycker inte du att det är nån skillnad på det så; tillbaka på dig. Reggad 2011, är du 14 år eller? Tänk lite.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dubbla R9 290X hade verkligen vart något *suckar*

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9