Valve visar Steam Controller i demovideo

Permalänk
Medlem

Det handlar mycket om vilken kontroll du är van vid. På Pc skulle jag troligtvis piska min polare i ex valfritt fps men på konsol tvärtom då det är det som han spelar på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Skrivet av koreinu:

Slö spelande med en massa headshots utan autoaim med handkontroll imponerar mig iallafall.

Ok "efter lite inläggs-läsning" tror jag att jag är ensam om att bli imponerad över fps med steam-kontroller, men det kan ha att göra med att jag är en PC-gamer

Det ser onekligen väldigt innovativt ut att förvandla musarmen till tumarm. Jag hoppas dock att precisionen blir densamma som mus med tangentbord och att det kommer att fungera till spel som Dota2 där båda lösningar måste bli så bra som möjligt. Det skulle vara otroligt framgångsrikt och roligt om riktiga PC-spel tar sig ut till TV-soffan. Idag sitter jag med trådlös mus och tangentbord som är lite bökigt i soffan, men spela på stor TV lockar mig iallafall.

Kommer aldrig funka till DotA2. Kanske om du möter andra spelare som också kör med handkontroller, men aldrig om de använder t-bord+mus.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk

Verkar vara ett smart sätt att ersätta mus och tangentbord, hatar spakar för allt som kräver precision. Men snabbheten kommer ändå inte vara i samma klass som en mus och den kommer nog inte ha samma känsla för typ bilspel. Men den kanske skapar en helt ny marknad, som typ iPad gjorde

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

Kommer aldrig funka till DotA2. Kanske om du möter andra spelare som också kör med handkontroller, men aldrig om de använder t-bord+mus.

Jag försöker tänka i andra banor att de verkligen vill förvandla tangentbord med mus till en handkontroll där du får samma precision med mus och knappmöjligheter som innefattar de viktiga knappar som exempelvis Dota 2 har. Inte en Xbox, eller Playstation-kontroll som helt enkelt inte platsar för ett spel som Dota2. Om de lyckas göra ett nytt koncept där du kan bli lika snabb som med mus och tangentbord utan implementering av autostyrningoch extra tryckningar så skulle det bli en hit

Permalänk
Skrivet av koreinu:

Jag försöker tänka i andra banor att de verkligen vill förvandla tangentbord med mus till en handkontroll där du får samma precision med mus och knappmöjligheter som innefattar de viktiga knappar som exempelvis Dota 2 har. Inte en Xbox, eller Playstation-kontroll som helt enkelt inte platsar för ett spel som Dota2. Om de lyckas göra ett nytt koncept där du kan bli lika snabb som med mus och tangentbord utan implementering av autostyrningoch extra tryckningar så skulle det bli en hit

Det går inte utan att skapa något annat än en "hand-kontroll". Kommer bli för stort.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

Det går inte utan att skapa något annat än en "hand-kontroll". Kommer blir för stort.

Även om sannolikheten är liten så hoppas jag att vi får något nytt som kan skapa en fortsatt utveckling åt det hållet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Vilket du även gör på en mus.

Nja, inte riktigt. Rent teoretiskt så kan man dra vissa paralleller men i praktiken så kommer man inte så långt i att jämföra en mus med en styrplatta. Med ett mus som styrdon har du betydligt större frihet i form av area att röra dig omkring med. Du lyfter aldrig ditt finger bort från musen när du väl når ett visst punkt som du gör med en styrplatta. Så nej, jag skulle inte säga att det är jämförbart att styra med en muspekare som det är med en styrplatta.

Skrivet av JoeBlack:

Fast detta känns ju som någonting som lätt skulle kunna ändras (om det inte kan det redan?) om man hellre vill ha att siktet/bilen/vad man nu styr skall röra sig åt det hållet man har tummen relativt centrum på plattan precis som traditionella handkontroller.

Jag tycker i alla fall att den ser mycket trevlig ut, särskilt för casual-spelande/spel som håller lite lägre tempo.

Jag har också tänkt på att man istället skulle ha det så. I själva verket var det så jag fick för mig att kontrollern fungerade innan själva demonstrationen. Men oavsett så hade det känts på tok för klumpigt, för det är nämligen så man styr många RPG spel till Android & iOS och det är bland det värsta som finns. Poängen är att om man har att välja mellan en styrplatta där själva styrningen sker på ett analogt sätt (dvs. dra och håll till vänster för att karaktären ska rotera åt vänster) så skulle det fungerar betydligt bättre med analoga styrspakar istället.
Jag kanske var otydlig, för casual-spelande så fungerar mer eller mindre vilken kontroller som helst, där ser jag inte någon större skillnad. Jag talar främst om lite mer intensiva spel så som RTS, FPS, och dylikt.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Ser skitbra ut! Nästa lite härligt twitchigt som när man använder kb+mus... Gaben levererar

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Kan kanske funka någorlunda men det kommer aldrig kunna ersätta mus/tangentbord. Är något mellanting mellan handkontroll och mus som inte är bra på något. För bilspel och third person spel så är handkontroll bäst. För fps och RTS så är mus/t-bord bäst.

Problemet är väl att man inte kan använda mus/t-bord på ett soffbord i vardagsrummet (för lågt) om man använder en steam machine. Men då väljer jag hellre att köra på PCn istället.

Permalänk
Medlem

Är faktiskt sugen på denna kontroller asså!! Hoppas den är lika bra som den verkar!:D

Permalänk

Tycker att rörelsemönstret mer påminner om en trackball än en vanlig mus.

Permalänk
Avstängd

Man kommer ju ha bättre precision med mus, det är ju inte så att man kan lira cs med den.

Permalänk
Medlem

Blir lätt ett köp, perfekt att hade till tv:n.
Lär fortfarande inte vara i närheten utav en riktig t&m uppsättning men känns som att den kan vara trevlig till tex. peka klicka spel mm. som inte direkt brukar vara ngn höjdare med 360:dosan.
Klart bättre än mitt nuvarande logitech k400 tangentbord med pekplatta åtminstone...
Även kung till spel som saknar kontroller stöd i menyerna, som tex. audiosurf gjorde tidigare innan big picture patchen (gick i och för sig att lägga till en addon för det men den fungerade inget vidare).

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Ser värdelöst ut, skulle hunnit döda han 10ggr innan han har siktat färdigt. Kan ju dock vara så att han är väldigt dålig också.

Han siktade på huvudet istället för att bara spraya första bästa gubbe.

Permalänk
Medlem

Efter 25 år av väntan fick vi äntligen en PC-kontroll som har potential att bli en standard.

Att kunna accelerera och med precision och kunna sikta är fortfarande överlägset med mus, men denna kontroller ser ut att slå nuvarande och nextgen-konsolers kontroller. En bra kompromiss och "så nära" tangentbord + mus man kan komma.

Till dem som klagar så vill jag säga, strunt i kontrollen och håll er till tangentbord + mus. Till alla andra som väntat på en standard, kan jag bara gratulera. Nu slipper ni gå in i settings på vartenda spel och prova er fram med en massa inställningar. Om detta blir en standard är man igång att spela lika snabbt som på konsol.

Jag är imponerad att dem vågat och kommit fram med en så smart lösning. Det känns som att den ligger helt rätt i tiden och den tekniska utvecklingen. Lite likt smartphone-styrning/laptop-platta, men ändå i ett ergonomiskt joystick-format.

Om kvalitén på kontrollen är godtagbar (i klass med konsolernas kontroller), priset landar på max 400kr och Valve ser till att alla titlar i Steam (och gärna andra tillverkares) ger stöd för kontrollen så är det här bland det största som hänt PC-gaming någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Efter 25 år av väntan fick vi äntligen en PC-kontroll som har potential att bli en standard.

Att kunna accelerera och med precision och kunna sikta är fortfarande överlägset med mus, men denna kontroller ser ut att slå nuvarande och nextgen-konsolers kontroller. En bra kompromiss och "så nära" tangentbord + mus man kan komma.

Till dem som klagar så vill jag säga, strunt i kontrollen och håll er till tangentbord + mus. Till alla andra som väntat på en standard, kan jag bara gratulera. Nu slipper ni gå in i settings på vartenda spel och prova er fram med en massa inställningar. Om detta blir en standard är man igång att spela lika snabbt som på konsol.

Jag är imponerad att dem vågat och kommit fram med en så smart lösning. Det känns som att den ligger helt rätt i tiden och den tekniska utvecklingen. Lite likt smartphone-styrning/laptop-platta, men ändå i ett ergonomiskt joystick-format.

Om kvalitén på kontrollen är godtagbar (i klass med konsolernas kontroller), priset landar på max 400kr och Valve ser till att alla titlar i Steam (och gärna andra tillverkares) ger stöd för kontrollen så är det här bland det största som hänt PC-gaming någonsin.

Bra sagt! Med samma tankar får man hoppas att det blir ett historiskt steg i rätt riktning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Ser värdelöst ut, skulle hunnit döda han 10ggr innan han har siktat färdigt. Kan ju dock vara så att han är väldigt dålig också.

Ja. Möjligheten är ju stor att man inte är lika bra på en HELT NY kontroller som med en mus man spelat med x antal år innan.

Jag blev mycket positivt överraskad av kontrollern. Att man kan använda relativ (mus) samt absolut (styrpinne) i inmatning är coolers.

Permalänk
Avstängd

Denna ska bli riktigt intressant att prova, ser bra ut. Tror inte Valve skulle släppt denna om det inte vore något helt extra.

Permalänk
Medlem

Är inte övertygad.

Det enda som skulle vara en klar förbättring/förändring mot nuvarande konsoler var väl "siktesdelen" som verkar göra att du kan sikta både snabbare och mer pricksäkert. Att röra sig fram och bak verkar det inte vara någon skillnad på.

Intressant är det.. men förmodligen ingenting jag kommer lägga pengar på.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Varför inte analoga styrspakar? hoppas att de har stöd för xbox handkontrollerna i steamOS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrgrim:

Själv spelar jag FPS på både PC och konsol, har börjat föredra att spela det på konsol mer och mer nu när man kommit till åren. Att då slö spela nåt FPS framför Tv:n med handkontroll mot nån som sitter framför ett skrivbord i attackposition med tgb + mus skulle vara förödande

Att spela med handkontroll fungerar riktigt bra. Man har inte samma precision och man kan inte göra en 360 lika fort som med tgb + mus, men då alla använder sig av en handkotroll, dvs kör med samma förutsättningar fungerar den riktigt bra.

Ptja, det kanske hänger på att jag gett upp med den handfull FPS jag testat på konsoll då, och helt enkelt inte vant mig. Om jag minns det rätt har jag bara klarat ett FPS på konsoll, och det var Mass Effect. Höll på att få totalt jäkla dårspel på sista bossen, som dampar runt hela tiden, och hade hunnit hoppa till andra ändan rummet innan man siktat. När man sedan lirade igenom samma spel på PC, så var bossen en baggis.

Jo visst, men som sagt, man kan dela upp det. Om man bortser från de hacks som finns för konsollerna (och i fallet Xbox kan du ju glömma online om du kör JTAG-hacket eller RGH), så är det frågan om slutna system. Det vore bagatellartat att fixa så de som spelar med respektive kontrollmetod hamnar i olika games online.

Tänk hur många sälj de förlorat på den här saken. Jag skulle själv jättegärna sitta och lira FPS i vardagsrummet, på en stor tv, om jag bara kunde använda tgb +mus. Som det ser ut nu, så köper jag spelen till datorn istället, och jag är garanterat inte ensam om det. Med andra ord, Sony och MS går miste om en massa pengar de kunde fått genom att implementera en så enkel grej. Ja, och så skulle sådant stöd öppna för RTS-genren på konsoll också. Kan tänka mig att det är i princip omöjligt att få ihop nåt vettigt kontrollschema med handkontroll för exempelvis Starcraft 2, och att det är därför alla de där stora RTS:en lyser med sin frånvaro.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

För att vara en kontroll så kan jag inte komma på något bättre faktiskt, bra jobbat av Valve!

Permalänk
Medlem

Nja. Jag har kört XPADDER + Xbox 360 controller för att emulera mus och tangentbord i ett antal år nu och jag tycker inte de ser ut att gå bättre för honom än det går för mig.

Funkar helt ok att spela FPS med handkontroll utan autoaim. Jag spelar en del BF3 online på PC med handkontroll och det är ju en rejäl utmaning men det är samtidigt roligt.

Detta är något som man måste ha mer fokus på. Vilken är den roligaste kontrollen. Personligen tycker jag att WIIs implementering av FPS (Metroid-spelen) är helt klart roligast.

Visst blir man bättre med mus och tangentbord men känslan är inte bättre.

Samtidigt är det ju så att man inte kan välja att köra med sämre grejer online utan att få stryk bara för att det är mer känsla i det På Q3-tiden så var det ju inget alternativ om man spelade seriöst att ha något annat än grafiken på noll så att det blev så tydligt och bra som möjligt. Att Q3 var före sin tid med trevlig T & L var ju föga relevant.

Men kanske kan detta ändå slå Xpadder för att spela CIV och liknande. Om kvaliteten på trackpaden är i paritet med Macbook så kan det fungera. Men till FPS-spel. Jag vetifan.

Permalänk
Skrivet av Grimmy:

Visst blir man bättre med mus och tangentbord men känslan är inte bättre.

Tycker det där är högst personligt, jag kan inte ens spela med en handkontroll inte för att jag inte kan spela helt "ok" utan för att jag inte kan leva mig in i spelet då jag känner mig som en stel robot utan rörelse frihet.

När jag spelar på keyboardet och musen så för mig är det den absolut mest belönade känslan att kunna flicka, twitcha, och dra armen över bordet så snabbt som möjligt för att kunna göra svåra men ack så snygga skott. Försöka göra samma rörelser med en spak är helt omöjligt och känns bara stelt.

Sen tycker jag det är roligt att Valve försöker på sig något nytt för ärligt det enda som hållt mig borta från konsoler är kontrollerna är så less på joysticks för FPS finns inget värre för mig personligen, och även om touch inte är optimalt heller i mina egna upplevelser så ser detta ut och fungera rätt bra!

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

http://www.youtube.com/user/BabyMoseN

Permalänk

Tycker det alltid är kul med inovation. Bättre kontroller kommer behövas nu när Oculus rift inte är allt för långt borta. Valve brukar ju göra bra grjer så hoppas på det bästa.

Permalänk
Medlem

Hm.... Vill verkligen gilla kontrollen men då jag gillar thumb stick så känns den inte riktigt..... I min stil :'(

Visa signatur

PC1: O11 Vision |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX5090 Astral
PC2: O11 Air Mini |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: HYTE Y40 |i5 10400f |GTX3090
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Ni som redan är bekväma med handkontroller med analoga styrspakar är uppenbarligen inte målgruppen för den här produkten. Däremot finns det en uppsjö av PC-spelare som känner sig obekväma med att styra främst RTS och FPS-spel med analoga styrspakar. Själv tycker jag att sättet som manga konsolspelare rör sig på när man kollar på videon ser smått efterblivet ut jämfört med hur PC-spelare rör sig. Exempelvis är det hos konsolspelare vanligare att man vid behov av att sikta längre till höger helt sonika rör sig längre åt höger själv istället för att flytta siktet dit (vilket en PC-spelare enkelt gör med musen).

När jag spelar Halo 3 med mina polare går det alltid skitdåligt för mig eftersom jag aldrig spelar med analoga spakar annars. Det känns som om jag sitter i en robot som badar i segt slajm, eftersom siktet är svårt att få dit jag vill. Då är det enklare att bara ha det i huvudhöjd, använda förflyttningsspaken istället och hålla in avtryckaren så fort siktet närmar sig en fiende. Problemet är helt enkelt att siktspaken baseras på en konstant riktning och hastighet istället för konkret förflyttning mellan punkt A och B. Det är detta som kan lösas genom Steam Controller och som kommer tilltala alla PC-spelare som känner sig lika bortkomna med analoga styrspakar som jag.

Permalänk
Permalänk

Ser riktigt jobbigt ut att spela med, att inte få någon "feedback" av några spakar så skulle mina fingrar alltid leta sig ut från dem touch-plattorna... Touch känns inte som en bra grej att spela med... Men alla är olika

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Skrivet av Bordsvatten:

Ser riktigt jobbigt ut att spela med, att inte få någon "feedback" av några spakar så skulle mina fingrar alltid leta sig ut från dem touch-plattorna... Touch känns inte som en bra grej att spela med... Men alla är olika

Du har inte läst på ser jag. Plattorna kommer att ge fysisk feedback i form av haptic feedback.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p