Valve visar Steam Controller i demovideo

Permalänk
Melding Plague

Valve visar Steam Controller i demovideo

I en video på Youtube demonstrerar Valve hur handkontrollen Steam Controller kan användas för att ersätta mus och tangentbord i spel som Civilization V, Counter-Strike och Portal 2.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att få testa

Dold text
Permalänk
Medlem

Meh, precis när jag skulle gå o lägga mig.

Det ser ut att vara en rätt så nice kontroller (kollade bara videon, är för trött för att läsa). De hade däremot lite väl snälla tester. Jag skulle vilja se kontrollen i ett racingspel eller i ett spel när man vanligtvis skulle använda "X, B, A och Y"-knapparna mer.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Undrar hur länge killen i videon har fått öva in sig.

Jag är väl inte ensam om att ogilla FPS på handkontroller, men Valve brukar lyckas ganska bra med sina projekt så jag tror det kan bli något bra utav det.

Permalänk
Medlem

No stick no play.

Edit: efter att ha kollat på videon kan jag säga att den inte är så värst ergonomisk ifall man ska behöva lifta på fingret (den vänstra) hela tiden, precis så som han gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Inaktiv

Tror inte kontrollen levererar för en sekund, när man spelar förstapersonsskjutare och bilspel.

Permalänk
Avstängd

Den ser fräsch ut men endast genom att testa den kan någon avgöra vare sig de gillar eller avskyr denna nya design så hoppas den kommer ut snart

Visa signatur

27" BenQ 144 hz XL2720Z - Fractal Design Define S Black Windowed - Corsair Force LE 240GB - Crucial Ballistix Sport LT Red 2x8GB - Gigabyte Z170-GAMING K3-EU - Corsair CX750M 750W - Intel Core i7-6700K 4,0Ghz - MSI GeForce GTX980 Ti"

Permalänk
Medlem

Ser ju faktiskt helt okej ut! Verkar vara hyfsad precision i "spakarna" och själv är jag ingen konsol-gamer men har tänkt börja leta efter nån bra kontroll till pc för att softa framför tvn så detta kanske kan vara nåt.

Är ju väldigt bandade reaktioner till denna så det ska bli riktigt kul att se vad folk tycker när den väl kommer ut i stor skala

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

Antingen så kommer den att bli Valves största och första fiasko hittills, eller så kommer den att revolutionera kontroll-styrd gaming. Oavsett vilket så lär det skapa rubriker.

Jag ser genuint fram emot att testa den dock; hatar att spela fps-spel med 'joystick'.

Skrivet av RzrTrek:

Tror inte kontrollen levererar för en sekund, när man spelar förstapersonsskjutare och bilspel.

Fast 'vanlig' kontroll, tangentbord och mus är väl ingen höjdare när man spelar bilspel heller?
Då är det ratt eller inget som gäller.

Tror inte riktigt att dom som spelar mycket bilspel är målgruppen för denna kontrollen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Ser inte mycket annorlunda ut mot en vanlig kontroll, accelerationen går väl att få på vanliga kontroller med väl?

Permalänk
Medlem

Den ser extremt obekväm ut.

Permalänk
Medlem

Pinsam kontroller.. Som att spela på en bärbar dators touchpad ... istället för att styra med flyt så styr man genom att dra från punkt a, till punkt b, till punkt c .. osv. Förjävligt =/

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Pinsam kontroller.. Som att spela på en bärbar dators touchpad ... istället för att styra med flyt så styr man genom att dra från punkt a, till punkt b, till punkt c .. osv. Förjävligt =/

Vilket du även gör på en mus.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Ser värdelöst ut, skulle hunnit döda han 10ggr innan han har siktat färdigt. Kan ju dock vara så att han är väldigt dålig också.

Permalänk
Medlem

Jag måste få pröva den. Jag hoppas att man kan köpa den separerat och att den inte kostar mycket.

Permalänk
Medlem

Denna video gjorde mig ännu mer positiv till denna.. Ge mig en nu!

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Pinsam kontroller.. Som att spela på en bärbar dators touchpad ... istället för att styra med flyt så styr man genom att dra från punkt a, till punkt b, till punkt c .. osv. Förjävligt =/

Fast detta känns ju som någonting som lätt skulle kunna ändras (om det inte kan det redan?) om man hellre vill ha att siktet/bilen/vad man nu styr skall röra sig åt det hållet man har tummen relativt centrum på plattan precis som traditionella handkontroller.

Jag tycker i alla fall att den ser mycket trevlig ut, särskilt för casual-spelande/spel som håller lite lägre tempo.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Ser värdelöst ut, skulle hunnit döda han 10ggr innan han har siktat färdigt. Kan ju dock vara så att han är väldigt dålig också.

Väldigt sant, däremot så är det väldigt få personer som verkligen försöker dra in siktet snyggt och direkt till huvudet med en kontroll, (min egen uppfattning såklart):)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Jahapp, då får man bara hoppas att Valve inte får något hjärnsläpp, och tvingar användarna att köra handkontroll, som de tre "stora" konsolltillverkarna gör, trots att samtliga deras konsoller har USB-portar, och det bara är en mjukvarufråga att implementera stöd för tgb + mus.

Det är så löjligt debilt det där förresten. De yrar om att konsoller och datorer inte är samma sak, yadda yadda, och att de som kör tgb + mus skulle få en orättvis fördel. Har man råd med en PS3 eller Xbox, så kan man lägga ett par hundringar till på en mus och ett tangentbord, alla kan med andra ord få denna orättvisa fördel. Eller om det nu inte är argument nog, dela upp onlinespelarna mellan tgb+mus-spelare och handkontrollspelare.

De medger indirekt med detta att handkontroll är ett undermåligt, handikappande kontrollinstrument för vissa speltyper, men istället för att låta de som vill kasta av sig handikappet göra det, så tvingar de på samtliga spelare det. Att resonera på det viset som Sony och MS gör är lika pantat som om man skulle slå ihop OS med Paralympics, och bryta benen av de icke handikappade idrottarna för att alla skulle få tävla på samma villkor. Vi får helt enkelt hoppas att Valve vet bättre än så.

Hupp, gled visst lite OT här, kände att jag behövde ranta av mig om den här grejen

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Lätt att klaga men svårt att göra bättre själv (idén)

Permalänk
Medlem

Det finns väl heller inget som säger att man måste köra med Valves egna Steam Controller? Vilken Xbox eller Playstation kontroller som helst fungerar väl med lite pill om man nu skulle vilja det.

Häftig idé, ser fram emot att testa!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Minsc S2:

Fast 'vanlig' kontroll, tangentbord och mus är väl ingen höjdare när man spelar bilspel heller?
Då är det ratt eller inget som gäller.

Tror inte riktigt att dom som spelar mycket bilspel är målgruppen för denna kontrollen.

En vanlig kontroll är helt ok för bilspel. Man får ju ett minimum av kontroll eftersom man kan reglera gas och broms steglöst med trigger-knapparna och det går att svänga mjukt med en joystick. Mus och tangentbord är helt oanvändbart för bilspel eftersom man har noll känsla då det är full gas och full broms eller inget. En del bilspel är verkligen helt ospelbara på tangentbord eftersom bilen bara sladdar och tappar greppet.

En ratt är en väldigt stor investering om man inte är seriös bilspelsfantast är det svårt att motivera en kostnad på 500 kr för en stor pryl som bara går att använda till en enda genre, nämligen bilspel. I alla andra spel är den helt oanvändbar. En handkontroll kostar 270 kr och går att använda till mycket.

Tillbaks till topic. Det var ju inte ett under av twitch shooting skillz direkt. Undrar hur mycket det beror på han som spelar och hur mycket det beror på kontrollen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Ser inte mycket annorlunda ut mot en vanlig kontroll, accelerationen går väl att få på vanliga kontroller med väl?

Fast det är ju helt annorlunda mot en vanlig kontroll. Högertummens rörelse överförs direkt till spelet (i fps exemplen) precis som handens rörelse överför till spelet med mus, och inte som en retarderad vanlig kontroll där rörelsen blir begränsad av hårdvaran/mjukvaran till en extrem grad.

Om jag av någon löjlig anledning någonsin skulle få för mig att spela med en kontroll så skulle jag välja detta före allt annat joystick skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Ser värdelöst ut, skulle hunnit döda han 10ggr innan han har siktat färdigt. Kan ju dock vara så att han är väldigt dålig också.

nu brukar faktiskt vara så att ingenjörer och spelutvecklare generellt inte är duktiga spelare...
detta har man sett på måååååånga visningar där dom visar sitt nya spel eller tillbehör där spelutvecklaren/ingenjören får hantera/spela det dom har varit en del i att skapa.

eller vad tror du?

dock skriver jag denna kommentar utan att ha kollat på videon men är nog rätt säker på att detta stämmer

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vadrigar:

Fast det är ju helt annorlunda mot en vanlig kontroll. Högertummens rörelse överförs direkt till spelet (i fps exemplen) precis som handens rörelse överför till spelet med mus, och inte som en retarderad vanlig kontroll där rörelsen blir begränsad av hårdvaran/mjukvaran till en extrem grad.

Om jag av någon löjlig anledning någonsin skulle få för mig att spela med en kontroll så skulle jag välja detta före allt annat joystick skräp.

Jag förstår inte hur det kan göra SÅ pass stor skillnad dock men det är väl just för jag inte rört FPS på konsol på över 7år.
Bara bilspel som jag använt kontroller till den senaste tiden så min erfarenhet är begränsad.

Permalänk
Medlem

ser jobbigt ut (som en laptop touchpad), men han ser ut att spela bra, så kanske man kan vänja sig vid det. jag skulle gärna ha sett lite hur det fungerar i bilspel eller tredje person perspektiv spel.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jahapp, då får man bara hoppas att Valve inte får något hjärnsläpp, och tvingar användarna att köra handkontroll, som de tre "stora" konsolltillverkarna gör, trots att samtliga deras konsoller har USB-portar, och det bara är en mjukvarufråga att implementera stöd för tgb + mus.

Det är så löjligt debilt det där förresten. De yrar om att konsoller och datorer inte är samma sak, yadda yadda, och att de som kör tgb + mus skulle få en orättvis fördel. Har man råd med en PS3 eller Xbox, så kan man lägga ett par hundringar till på en mus och ett tangentbord, alla kan med andra ord få denna orättvisa fördel. Eller om det nu inte är argument nog, dela upp onlinespelarna mellan tgb+mus-spelare och handkontrollspelare.

De medger indirekt med detta att handkontroll är ett undermåligt, handikappande kontrollinstrument för vissa speltyper, men istället för att låta de som vill kasta av sig handikappet göra det, så tvingar de på samtliga spelare det. Att resonera på det viset som Sony och MS gör är lika pantat som om man skulle slå ihop OS med Paralympics, och bryta benen av de icke handikappade idrottarna för att alla skulle få tävla på samma villkor. Vi får helt enkelt hoppas att Valve vet bättre än så.

Hupp, gled visst lite OT här, kände att jag behövde ranta av mig om den här grejen

Själv spelar jag FPS på både PC och konsol, har börjat föredra att spela det på konsol mer och mer nu när man kommit till åren. Att då slö spela nåt FPS framför Tv:n med handkontroll mot nån som sitter framför ett skrivbord i attackposition med tgb + mus skulle vara förödande

Att spela med handkontroll fungerar riktigt bra. Man har inte samma precision och man kan inte göra en 360 lika fort som med tgb + mus, men då alla använder sig av en handkotroll, dvs kör med samma förutsättningar fungerar den riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Kul idé med att emulera mus och tangentbord, inte så mycket annat att säga där. Om det är lämpligt eller inte beror ju helt på vad det är för spel, dessutom kan spelen anpassas för kontrollen istället för tvärt om, så det blir som vanligt vad utvecklarna gör det till.

Vad det gäller videon så är ju spelstilen medveten.

Steamkontrollern är inte bara för Steambox, men även steambox stödjer såklart tangentbord och mus det mjukvarustödet följer med deras GNU/Linux-distribution självklart.

Permalänk
Medlem

Det ser smått övertygande ut i många fall men vad gäller FPS glöm det, mus och tangentbord kommer alltid regera där. Blir kul att testa framöver

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Slö spelande med en massa headshots utan autoaim med handkontroll imponerar mig iallafall.

Ok "efter lite inläggs-läsning" tror jag att jag är ensam om att bli imponerad över fps med steam-kontroller, men det kan ha att göra med att jag är en PC-gamer

Det ser onekligen väldigt innovativt ut att förvandla musarmen till tumarm. Jag hoppas dock att precisionen blir densamma som mus med tangentbord och att det kommer att fungera till spel som Dota2 där båda lösningar måste bli så bra som möjligt. Det skulle vara otroligt framgångsrikt och roligt om riktiga PC-spel tar sig ut till TV-soffan. Idag sitter jag med trådlös mus och tangentbord som är lite bökigt i soffan, men spela på stor TV lockar mig iallafall.