Permalänk
Medlem

Kraftigaste HTPC på 60W?

Hej!

Min HTPC dog precis, en AMD E-350, och vägrar nu starta. Felsökning har inte gett någonting och jag tänkte nog finna mig i att den inte lever längre. Självklart vill jag nu återvinna så mycket som går av den, inklusive Kina-PicoPSUn på 60W om möjligt.

Så min fråga blir helt enkelt hur man får mest bang for the watts. Jag har i HTPC-sammanhang alltid varit pro AMD när utrymmet är begränsat (vilket det i mitt fall är, ingen plats för grafikkort i hembyggt chassi) men jag har inte lyckats hitta hur långt ner i deras APU-träd man måste gå för att garanterat vara under 60W, har dessutom hört att styrkrets etc kan dra rätt mycket vilket inte lämnar någon större kraft över för APUn.

Alternativet Intel är attraktivt det med då det skulle innebära en avsevärt lägre belastning av PSU men i gengäld sämre grafikprestanda. Men då Intels IGP inte skalar på samma sätt som AMDs så kanske man får ungefär likvärdig grafik per watt + bättre CPU från Intel? Ett plus för Intel är också att jag kan använda min sugiga minnessticka (1333MHz) utan att flaskhalsa IGPn så mycket. Ett tredje alternativ är att helt strunta i detta och stoppa in allt där det ryms ett riktigt nätagg men nu var inte det utmaningen.

Så, kära forummedlemmar, finns det någon som vet vad som ryms under 60W? Så hög AMD-modell som möjligt eller en Intel, helst inte under i3 men det kanske funkar det med. Datorn kommer ha trådat internet, ha en trådlös mus/tangentbordskombo via USB-dongle, en SSD (ej senaste generation) och 4GB minne i en sticka (sannolikt). Användningsområde sannolikt film, serier, streaming och om IGPn är stark nog lite slöspel, det sista dock förhandlingsbart.

Vänliga hälsningar!

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Är du säker på att ditt nätagg fortfarande funkar? Jag menar det kan ju vara det som gett sig?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Är du säker på att ditt nätagg fortfarande funkar? Jag menar det kan ju vara det som gett sig?

100% kan jag inte vara men det blev i alla fall ingen skillnad när jag bytte nätagg (be quiet 550w), samma lampor lyste och inget hände vid startförsök, trots användande av olika startknappar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD