Nvidia gör uppgraderingspaket med G-Sync för Asus VG248QE

Permalänk
Melding Plague

Nvidia gör uppgraderingspaket med G-Sync för Asus VG248QE

Först ut med stöd för Nvidias synkroniseringsteknik G-Sync är Asus bildskärm VG248QE. I Sverige gäller uppgraderingspaket där användaren själv får montera ett nytt kretskort.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ett test som gämför with/without hade inte suttit fel, med tanke på den prislappen

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

1400kr, fail.

Permalänk
Medlem

oss med AMD kort då?

Visa signatur

Dator: Goodbody's Node
Kringutrustning: Samsung SyncMaster BX2331 24" LED 1080p, Logitech C910 Pro Webcam, Corsair Vengence K90, Mionix Naos 5000, Roccat Taito mousemat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

1400kr, fail.

1400 är inte jättemycket premium för early adopters. Om teknologin lever upp till förväntan lär det inte dröja länge innan den dyker upp även i billiga gaming-skärmar.

Permalänk
Medlem

Kul med nytänkande ��

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Citat:

VG248QE, där användaren själv får skruva upp och montera kretskortet inuti bildskärmen

Skruva i datorer gör jag gärna. Att öppna en skärm... tror inte det. Väntar nog in integrerade skärmar innan jag ens funderar på att "uppgradera".

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem

Endast för Nvidia kort... Skall något som verkligen fungerar komma skall det vara öppet och fungerar oberoende av tillverkare av grafikkretsen även om de är diskreta eller integrerade.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

detta ska bli intressant att följa.

Permalänk
Medlem

Är detta ett sånt stort problem för många gejmers?
Jag har själv i stort sett inte haft detta problemet. Det enda jag upplevt det med är i IL2-1946 och OpenGL. Annars har jag inga problem med tearing och jag kör aldrig med V-sync.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Inaktiv

Konceptet med G-sync är genialt om det fungerar som utlovat. Varför kom ingen på det här förrän nu? Problemet med osynkad fps och uppdateringsfrekvens är ju inte direkt nytt.

Permalänk

G-sync gör väl inte så stor skillnad på 120/144hz skärmar? Man lär väl knappast få så hög fps att det uppstår tearing och man använder inte vsync om man har mindre än 120/144fps så då finns det inget problem med input lagg, eller har jag missförstått det/finns det andra fördelar?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem

Ännu en sak som NVIDIA gör som bara fungerar på deras kort. Intressant hur AMD nästan alltid använder öppna tekniker medans NVIDIA låser allt.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Jag hatar tearing. (Och alla andra "immersion breakers"). Har sett det i alltför många spel. Kör oftast med V-sync aktiverat. Märker inte av någon lag.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Få se nu....

1. Skruva i skärmen....näää skulle inte tro det!
2. 1400:- <---- (O.o)

Nya skärmar till våren som har det inbyggt....

Jaa kommer dröja ett tag innan det blir någorlunda poppis kan jag säga....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Ännu en sak som NVIDIA gör som bara fungerar på deras kort. Intressant hur AMD nästan alltid använder öppna tekniker medans NVIDIA låser allt.

Ja precis, det enda stora AMD inte delar är ju mantle.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ge min en 27" ips skärm (minst) med g-sync krets så köper jag direkt.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Ännu en sak som NVIDIA gör som bara fungerar på deras kort. Intressant hur AMD nästan alltid använder öppna tekniker medans NVIDIA låser allt.

Ja, vilket konstigt företag Nvidia är som tar fram ny teknik till sina egna produkter.
AMD Mantle är inte en sådan teknik menar du?

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Skrivet av anon158432:

Konceptet med G-sync är genialt om det fungerar som utlovat. Varför kom ingen på det här förrän nu? Problemet med osynkad fps och uppdateringsfrekvens är ju inte direkt nytt.

DVI protokollet har redan "adjustable refresh rate". Så det är inget nytt. Vet inte om det här har mindre input lag eller nåt än den metod som DVI har inbyggt.
Problemet innan har varit att inga monitor-tillverkare har gjort monitorer med stöd för det. Det har varit möjligt tidigare dock.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Skrivet av 11k:

Ja precis, det enda stora AMD inte delar är ju mantle.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur mycket annat stort har AMD? Eyefinity? TressFX?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Ett test som gämför with/without hade inte suttit fel, med tanke på den prislappen

Tyvärr är det svårt att kvantifiera. Blir nog en slags subjektiv bedömning utifrån recensenten. Blir intressant i framtiden om man ska jämföra AMD vs Nvidia när FPS, frame time och eventuellt G-sync kommer in i bilden. Ponera att AMD kortet får bättre värden på just FPS och frame time men att G-sync gör att flytet upplevs som bättre på Nvidia kortet. Spännande!

Kommer nog bli en drös fanatiker i båda läger som påstår att den ena recensenten efter den andra äter ur AMD/Nvidias händer...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 11k:

Ja precis, det enda stora AMD inte delar är ju mantle.

Aaa fast det gör dom ju, är en öppen standard, sen att ingen annan kommer använda det är ju en helt annan sak, fritt fram att göra om man vill

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Avstängd

Vadå mantle var väl fritt för alla att använda?Sen att konkurrenter inte vill använda det är banne mig deras egna fel.Sluta sprida rena lögner tack:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Ja, vilket konstigt företag Nvidia är som tar fram ny teknik till sina egna produkter.
AMD Mantle är inte en sådan teknik menar du?

AMD har förvisso bara implementerat Mantle till deras egna kort, vilket är fullt förståeligt. Men dom har släppt/ska släppa den som en öppen standard såvitt jag vet. Det är inget som hindrar någon annan att utveckla Mantle interface till sin egen hårdvara.

Permalänk
Medlem

Ja, Mantle är väll fritt att använda?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Aaa fast det gör dom ju, är en öppen standard, sen att ingen annan kommer använda det är ju en helt annan sak, fritt fram att göra om man vill

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt, Mantle är ju öppet till skillnad från ex. Physx som är heldött just pga att det är Nvidia exclusive.
(Kanske inte heldött men det är inte lika stort som de kunde vara, om de varit öppet)
Sen funkar ju TressFX på Nvidia kort?
Nvidia är som Apple medans Amd är som Google. Går inte att göra en bättre jämförelse när det kommer till den attityd som företagen utstrålar.

Skrivet av propan:

Tyvärr är det svårt att kvantifiera. Blir nog en slags subjektiv bedömning utifrån recensenten. Blir intressant i framtiden om man ska jämföra AMD vs Nvidia när FPS, frame time och eventuellt G-sync kommer in i bilden. Ponera att AMD kortet får bättre värden på just FPS och frame time men att G-sync gör att flytet upplevs som bättre på Nvidia kortet. Spännande!

Kommer nog bli en drös fanatiker i båda läger som påstår att den ena recensenten efter den andra äter ur AMD/Nvidias händer...

Hört talas om höghastighetskamera?

Permalänk
Medlem

Möts av rubriken att just den skärmen jag har kommer fungera, frid och fröjd tills "användaren själv får montera ett nytt kretskort". Känns inte som att många kommer börja skruva i skärmen för detta...

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk

När jag läste på deras hemsida så uppfattade jag det som att det är bara är garantin på Nvidias manick som fortfarande gäller. Alltså gäller inte garantin på skärmen.

http://www.geforce.com/whats-new/articles/introducing-nvidia-...
"Alternatively, if you’re a dab hand with a Philips screwdriver, you can purchase the kit itself and mod an ASUS VG248QE monitor at home. This is of course the cheaper option, and you’ll still receive a 1-year warranty on the G-SYNC module, though this obviously won’t cover modding accidents that are a result of your own doing."

Alternativet där garantin gäller, är om man köper skärmen från ett företag som moddar skärmarna, som förmodligen har avtal med Nvidia.

"These modded VG248QE monitors will be sold by the modding firms at a small premium to cover their costs, and a 1-year warranty will be included, covering both the monitor and the G-SYNC module, giving buyers peace of mind. "

Hmm. konstigt. Läste jag inte nyss någonstans där det stod att man skulle ha garanti på allt? (har SweC uppdaterat artikeln eller läste jag fel)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Ett test som gämför with/without hade inte suttit fel, med tanke på den prislappen

Kolla Youtube, Hardwarecanucks och LinusTechTips har redan visat skillnaden mellan de två från Nvidias evenemang. Dock är detta inget test, utan bara hur det ser ut visuellt, men jag tror att PC Perspective kommer att göra ett bra test på frame-tearing osv senare eftersom de har varit väldigt inblandade i AMDs frame-relay-problem.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Exakt, Mantle är ju öppet till skillnad från ex. Physx som är heldött just pga att det är Nvidia exclusive.
(Kanske inte heldött men det är inte lika stort som de kunde vara, om de varit öppet)
Sen funkar ju TressFX på Nvidia kort?
Nvidia är som Apple medans Amd är som Google. Går inte att göra en bättre jämförelse när det kommer till den attityd som företagen utstrålar.

Hört talas om höghastighetskamera?

Skillnaden är dock att Google kan göra mjukvara och utveckla Linux medans AMD är lite tvärt om på den fronten.
Dock är nVidia lite konstiga med att i ena handen öppna upp sin utveckling av drivrutiner för öppen sås men i andra handen stänga av funktioner för drivrutinerna funkade bättre på Linux mot Windows.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.