Nintendo tredubblar försäljningen av Wii U

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det är ju stor skillnad att sitta hemma med en 24", massiv prestanda och enorm lagringskapacitet mot att sitta med en 5" leksak.

Men mellen en Nintendo 3DS, Wii U, PlayStation Vita, etc och en 5" leksak så är det ju inte så stor skilnad.

Så jag kan förstå att datorer finns kvar, men har svårare att förstå varför folk köper dessa handhållna konsoler.

Du tror väll inte att Wii U är en handhållen enhet?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Du tror väll inte att Wii U är en handhållen enhet?

Nej, men Wii U är så specifikationmässigt kass att man lika gärna kunde ha en platta med WiDi, Wireless USB, eller Miracast och streama till TVn samtidigt som man använder den som inmatningsenhet.

Permalänk
Medlem

Har skälv ett Wii U till mig och grabben. Är sjukt nöjd med den och den "annorlunda" kontrollen. Har wii u et till sjukt roliga spel som mario, zelda, metroid, donkey kong o.s.v. Vad är det för vits med att köpa ett ps4, xbone när min dator redan nu är dubbelt så kraftigare/snabbare är än vad dem är ? Jag menar - 80% (om inte mer som jag tror det blir) av spelen kommer till PC med bättre grafik/buggfixar o.s.v. Jag menar hur dum är man om man köper t.e.x bf4, assassins creed 4 till ps4/xbone istället för till PC !? Nätack , jag håller mig till Wii u med deras roliga exklusiva titlar och resten av de "grafiktunga" spelen till min PC ;P

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumpus:

Nintendos spelkonsoler är dom ända konsolerna jag kan tänka mig då dom har en helt annan inställning än dom andra tillverkarna som mest bara försöker göra snygga spel. Ska jag spela snygga spel så spelar jag självklart på min PC

Håller med helt klart, jag menar vem fan är så dum och köper bf4, assassins creed 4 till ps4/xbone när spelen kommer att se bättre ut på PC , PC all the way ;P

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir.Djs:

Har skälv ett Wii U till mig och grabben. Är sjukt nöjd med den och den "annorlunda" kontrollen. Har wii u et till sjukt roliga spel som mario, zelda, metroid, donkey kong o.s.v. Vad är det för vits med att köpa ett ps4, xbone när min dator redan nu är dubbelt så kraftigare/snabbare är än vad dem är ? Jag menar - 80% (om inte mer som jag tror det blir) av spelen kommer till PC med bättre grafik/buggfixar o.s.v. Jag menar hur dum är man om man köper t.e.x bf4, assassins creed 4 till ps4/xbone istället för till PC !? Nätack , jag håller mig till Wii u med deras roliga exklusiva titlar och resten av de "grafiktunga" spelen till min PC ;P

Precis! Kunde inte sagt det bättre själv.

Och glöm inte bort WiiU-exklusiva Lego City Undercover till barnen. Själv ser jag gärna ett nytt Metroid i HD med smart användande av skärmen i handkontrollen.

Visa signatur

Fractal Define North / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive Pro 2

Permalänk
Medlem

Ja inte så förvånade då Xbox och Playstation är fullbokade och spel är försenade till 2014 till dem också. Nintendo får iaf fram en knippe spel till julhandeln.

Permalänk
Medlem

Blir ju mer och mer sugen på ett Wii U, speciellt nu efter att någon jag känner äntligen skaffat sig en. Men det får nog vänta till efter jul.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7700X // MB: ASRock X670E PG Lightning (AM5) // Chassi: Fractal Design Define S // PSU: Antec Truepower 650W // CPU-kylning: Noctua NH-U12A // GPU: ASUS Radeon RX 6800 XT TUF OC // RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL40 FURY Be // SSD: Intel 660p 1TB, Samsung 840 Evo 120GB // HDD: Seagate Barracuda 3TB // Monitor: Svive Pyx 34C801

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Jag går själv i tankarna på att bygga en ny dator till grabben och kom fram till en kostnad på runt 3000 jordnötter. då ett ASUS GeForce GTX 650Ti DirectCU II BOOST och AMD FX-6300 6C 3.5GHz Black Edition, med moderkort. och får dessutom med spelnycklar med gpun som jag kan sälja för att komma ner ytterligare i pris. Och vad kommer ett ps4 kosta må tro ? kanske 4000 ? Hallå liksom , jag får mycket bättre hårdvaror för lägre pris liksom ;P Och PC gemenskapen har aldrig varigt så stor som den är nu, tack vare bla steam som bara växer, tror till o med at jag läste ngn stans att ubisoft ska börja utveckla till PC i förstahand och sedan till konsol. det är bara en tidfråga innan fler utvecklare följer samma spår ;P

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Det här var ju inte en helt seriös artikel. Försäljningen har gått upp 200% från vad?

Skickades från m.sweclockers.com

Från 100%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir.Djs:

Skaffade Assassins Creed 3/nya CoD till WiiU vid releasen, skaffar Assassins Creed Black Flag/nya CoD till Ps4. Grafiken är "bra nog" på konsollerna för att mätta mitt grafikbegär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Skaffade Assassins Creed 3/nya CoD till WiiU vid releasen, skaffar Assassins Creed Black Flag/nya CoD till Ps4. Grafiken är "bra nog" på konsollerna för att mätta mitt grafikbegär.

Och jag skaffar Assassins creed 4/ Nya COD till pc genom att betala runt 300 per spel genom diverse spelnyckel butiker online. och inte 650 som du betalat :D. Jag får både snyggare(nästan hälften) och billigare spel än vad du får. Jag köpte t.e.x bf4 igår för 350 kr. slå det du

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Och glöm inte bort WiiU-exklusiva Lego City Undercover till barnen. Själv ser jag gärna ett nytt Metroid i HD med smart användande av skärmen i handkontrollen.

Jajamensan , det fick grabben direkt ;D

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Största anledningen att ja köpte första wii var Zelda Nu kan jag dock känna att jag tröttnat lite, får se om det blir någon billig bundle med Zelda HD (va det nu kommer heta)

Skrivet av Ondskan:

Vet bara att jag köpte det enbart för Zelda. Kanske blir nått annat spel senare förstås. Men Zelda var vad som fick mig att köpa

Skrivet av Segas:

Jag är en av dom.

Haha, jag skulle nog nästan med kunna köpa WiiU för zeldas skull, dock är det fler spel jag vill spela.

Jag förstod att det finns folk som kan köpa WiiU endast för Zelda men tänkte att den skaran var för liten, kanske har fel då

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir.Djs:

Och jag skaffar Assassins creed 4/ Nya COD till pc genom att betala runt 300 per spel genom diverse spelnyckel butiker online. och inte 650 som du betalat :D. Jag får både snyggare(nästan hälften) och billigare spel än vad du får. Jag köpte t.e.x bf4 igår för 350 kr. slå det du

Jag har både dator och pengar så att jag kan välja vilket format jag vill köpa spelen till, jag har råd att köpa ett och annat spel för 700spänn om jag nu vill det. Är det inte fantastiskt att kunna köpa vad man vill och känner för?:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir.Djs:

Jag går själv i tankarna på att bygga en ny dator till grabben och kom fram till en kostnad på runt 3000 jordnötter. då ett ASUS GeForce GTX 650Ti DirectCU II BOOST och AMD FX-6300 6C 3.5GHz Black Edition, med moderkort. och får dessutom med spelnycklar med gpun som jag kan sälja för att komma ner ytterligare i pris. Och vad kommer ett ps4 kosta må tro ? kanske 4000 ? Hallå liksom , jag får mycket bättre hårdvaror för lägre pris liksom ;P Och PC gemenskapen har aldrig varigt så stor som den är nu, tack vare bla steam som bara växer, tror till o med at jag läste ngn stans att ubisoft ska börja utveckla till PC i förstahand och sedan till konsol. det är bara en tidfråga innan fler utvecklare följer samma spår ;P

Och där kom den kommentaren jag väntade på.
Tråkigt att vissa endast går på hårdvara, men PC och konsol är ju lite av en prioritering om vad man vill ha.
Som en gamer sedan barnsben har jag mer och mer gått över till konsol, spelat PC i många år samtidigt som konsol
men efter man tröttnat på fps, mmo osv så känns en konsol rätt mycket mer värd pengarna i slutändan.

Behöver dessutom inte uppgradera hårdvaran för att få spelen att flyta och med en tight budget så är det väl mest en prioritering om man man vill, kanske arbeta på den? Vad vet jag. Till min poäng, hårdvara är inte allt.

EDIT: Nu talar jag givetvis om PS4 och inte WiiU.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem

Absolut valet är fritt, på pc kan man spela alla spelen som är släppta för 20 år sedan idag på samma maskin på ps4 kan man ju inte änns spela ps3/ps2/ps1 spel utan måste ha alla 3 maskiner. Its a no brainer for mee ;D Obs! folk som skryter om att de har mycket pengar är oftast de som har minst

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det är ju stor skillnad att sitta hemma med en 24", massiv prestanda och enorm lagringskapacitet mot att sitta med en 5" leksak.

Men mellen en Nintendo 3DS, Wii U, PlayStation Vita, etc och en 5" leksak så är det ju inte så stor skilnad.

Så jag kan förstå att datorer finns kvar, men har svårare att förstå varför folk köper dessa handhållna konsoler.

Lättast att förklara, de bästa spelen mobiler har är titlar som Angry Bird, dessa spel funkar med den simpla input möjligheterna. Det finns andra bra spel men tyvärr så förfaller de rejält på grund av att du enbart har en toutch display.

De sämsta spelen du finner till både 3DS och Vita är t.ex. Angry Bird, med en 3DS eller Vita kan du få till stor del konsol/pc upplevelse på spel, beror helt och hållet på spel dock. Vist grafiskt lika snyggt kommer du aldrig ha, men du har samma typer av spel. Även många spel som även finns till PC finns till dessa, och ibland så har du de bättre versionerna av spel till dessa konsoler.

T.ex. det bästa platform liret släppt i år Rayman Legends, de 2 bästa plattformarna att uppleva spelet på är Wii U samt Playstation Vita. Du kan inte ens få samma upplevelse på en mobil, och ja spelet finns även till PC men dessa 2 konsolerna har de bättre versionerna av spelet på grund av alla input möjligheter de har.

Så för oss som faktiskt tar spel seriöst och gillar spel, så tillför mobiler inget annat en korta tidsfördriv, inte mycket för seriösa spel. Vist finns det ett och annat, dvs de spel som är gjorda och funkar bra med enbart toutch display men de är väldigt få.

Skrivet av Sir.Djs:

Tja du har BF4 Limited Edition till PS3/PS4 för ~ 370 kr, Inte en digital kopia så du kan sälja den efter också om du har tröttnat. (Frakt på ~40 kr)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Och där kom den kommentaren jag väntade på.
Tråkigt att vissa endast går på hårdvara, men PC och konsol är ju lite av en prioritering om vad man vill ha.
Som en gamer sedan barnsben har jag mer och mer gått över till konsol, spelat PC i många år samtidigt som konsol
men efter man tröttnat på fps, mmo osv så känns en konsol rätt mycket mer värd pengarna i slutändan.

Behöver dessutom inte uppgradera hårdvaran för att få spelen att flyta och med en tight budget så är det väl mest en prioritering om man man vill, kanske arbeta på den? Vad vet jag. Till min poäng, hårdvara är inte allt.

Ehh, du behörer inte byta hårdvara på 10 år om du inte vill , bara sänka grafikinställningarna så flyter de flesta spelen på ganska bra eller ? bara sänka till medium/low så har du ps4 grafik med bra flyt ;P

Visa signatur

Permalänk
Medlem

3x ökning säger i princip ingenting. Så lite som den redan säljer så borde x3 inte vara något rejält lyft. 3000 konsoller per dag istället för 1000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Lättast att förklara, de bästa spelen mobiler har är titlar som Angry Bird, dessa spel funkar med den simpla input möjligheterna. Det finns andra bra spel men tyvärr så förfaller de rejält på grund av att du enbart har en toutch display.

De sämsta spelen du finner till både 3DS och Vita är t.ex. Angry Bird, med en 3DS eller Vita kan du få till stor del konsol/pc upplevelse på spel, beror helt och hållet på spel dock. Vist grafiskt lika snyggt kommer du aldrig ha, men du har samma typer av spel. Även många spel som även finns till PC finns till dessa, och ibland så har du de bättre versionerna av spel till dessa konsoler.

T.ex. det bästa platform liret släppt i år Rayman Legends, de 2 bästa plattformarna att uppleva spelet på är Wii U samt Playstation Vita. Du kan inte ens få samma upplevelse på en mobil, och ja spelet finns även till PC men dessa 2 konsolerna har de bättre versionerna av spelet på grund av alla input möjligheter de har.

Så för oss som faktiskt tar spel seriöst och gillar spel, så tillför mobiler inget annat en korta tidsfördriv, inte mycket för seriösa spel. Vist finns det ett och annat, dvs de spel som är gjorda och funkar bra med enbart toutch display men de är väldigt få.

Tja du har BF4 Limited Edition till PS3/PS4 för ~ 370 kr, Inte en digital kopia så du kan sälja den efter också om du har tröttnat. (Frakt på ~40 kr)

Ah , har du ngn länk till det ? ;P

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Rildiz:

Dom ska tydligen döda PC beroendet med.....Nej så länge specifika grupper finns kvar och fler introduceras till dom så kommer en plattform aldrig dö ut. Men ge det 10-15 år så kanske är dagens konsoler och desktops/laptops döda i sina format och allt är knutet till en 5" leksak i fickan.

Den dagen jag kan spela Battlefield på högsta grafikinställningar, lagra flera terabyte data och programmera på en mobiltelefon utan att känna mig som en apa, den dagen är PC dött. Ser inte att det händer inom de närmaste åren.

Visa signatur

Jag har en processor, ett grafikkort, två hårddiskar, fyra ram minnen, ett nätaggregat och ett moderkort.

Permalänk
Medlem

Lite off topic men..
Är bilden som tillhör artikeln en ny/gammal verision av kontrollen? Joysticken ser mer ut som den på en nintendo 3DS än den som jag har.
(Menar bilden med New mario bros mii på skärmen)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 95erhe73:

Lite off topic men..
Är bilden som tillhör artikeln en ny/gammal verision av kontrollen? Joysticken ser mer ut som den på en nintendo 3DS än den som jag har.
(Menar bilden med New mario bros mii på skärmen)

Det är en gammal prototyp de visade på E3 2011.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Meh, spara extra och köp en PS4.

Meh, spara ännu lite till och köp en dator och kör steam big screen.

Jag slutar köpa konsoler när Zelda och Mario kommer till datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir.Djs:

Ehh, du behörer inte byta hårdvara på 10 år om du inte vill , bara sänka grafikinställningarna så flyter de flesta spelen på ganska bra eller ? bara sänka till medium/low så har du ps4 grafik med bra flyt ;P

Nja, tror du underskattar detta lite. Vi vet fortfarande inte så mycket om nästa generation och vad det kan hantera utöver det vi redan sett.
Som med alla konsoler, det tar tid att utveckla och hitta balansen i hårdvaran, men om du tar en titt på The Last of Us, Beyond: Two Souls exempelvis så ser vi efter många år vad som kan skapas med PS3 där utvecklarna dessutom endast har 512MB minne att arbeta med.
Så med din logik så gå och köp en PC för knappt 1000kr och kör igång ett spel som Beyond eller The Last of Us så får vi se hur det går

Så nog tror jag att PS4 kommer att prestera bra mycket bättre "gamewise" än din dator som du ska inskaffa för 3000kr, det är jag helt övertygad om

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Nja, tror du underskattar detta lite. Vi vet fortfarande inte så mycket om nästa generation och vad det kan hantera utöver det vi redan sett.
Som med alla konsoler, det tar tid att utveckla och hitta balansen i hårdvaran, men om du tar en titt på The Last of Us, Beyond: Two Souls exempelvis så ser vi efter många år vad som kan skapas med PS3 där utvecklarna dessutom endast har 512MB minne att arbeta med.
Så med din logik så gå och köp en PC för knappt 1000kr och kör igång ett spel som Beyond eller The Last of Us så får vi se hur det går

Så nog tror jag att PS4 kommer att prestera bra mycket bättre "gamewise" än din dator som du ska inskaffa för 3000kr, det är jag helt övertygad om

Visst köper jag ditt sett som man såg på det förr, men återigen så är inte PC gemenskapen lika liten som den var förr utan har vuxit extremt mycket tack vare b.l.a steam. Och som jag skrev i ett annat citat så hade jag läst ngnstans att ubisoft ska börja utveckla spel till pc i första hand och inte i andra som det alltid har varigt ex ps3/4360 o.s.v.

Vilket innebär att spelen kommer att vara mycket bättre optimerade för pc ,vilket i sin tur skulle innebära att vi inte behöver särskilt snabba datorer för att kunna köra ett spel på högsta inställningar. Och fler o fler utvecklare börjar se att PC marknaden växer och då ser dom att det finns pengar att hämta där.. och så vidare Det där steget som ps3 tog när den kom och kunde pressa ut bättre grafik än PC är inte detsamma idag.

Ex. bf4 körs 720p på xbone och 900p på ps4 idag, kan de inte få de spelen att köras i 1080p idag (som är gammalt idag) utan kämpar med lägre upplösning så lär de inte göra det senare. Visst lär det gå med spel som inte är särskilt krävande ,ex rayman ;P

Obs fick redigera lite, (One might think this slump extends to everything PC-related, but that doesn't seem to be the case. Earlier this week, EA posted earnings for the first quarter of its 2014 fiscal year. (The quarter ended on June 30.) EA's numbers include a breakdown of revenue per gaming platform, and they show that the company's net revenue from PC gaming actually rose by 8% compared to the same quarter last year. Not only that, but at $298 million, EA's PC revenue was higher than its Xbox 360 revenue ($256 million) or its PlayStation 3 revenue ($238 million).) länk här :http://techreport.com/news/25136/ea-financials-show-growing-p...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Från 100%.

Skrivet av aliassund:

Det här var ju inte en helt seriös artikel. Försäljningen har gått upp 200% från vad?

Andra sidor rapporterar en försäljningsuppgång från ca 30 000 enhter till runt 90-95 000 enheter per månad (baserat på 15 dagars statistik).

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Obs ! en annan länk här, om inte bättre http://www.examiner.com/article/ea-financial-results-shows-pc...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kul att höra, tycker personligen att Wii U har fått väldigt mycket oförtjänt kritik. Det är en mycket trevlig konsol att använda sig av, faktiskt, och det är till stor del av kontrollen.

Enda som egentligen är negativt är väl just att det saknas spel till den, och angående de tidigare inläggen i tråden där det spekuleras om att försäljningen ökade på grund av Wind Waker HD så vet jag inte om jag är beredd att hålla med. Det är ju trots allt en remake av ett gammalt spel, och ett av de sämst säljande konsol-Zelda-spelen... i alla fall vad jag vet. Personligen är det mitt absoluta favoritspel genom tiderna dock. Men visst är det en bidragande faktor; spelen gör ju konsolen liksom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ninjaflipp:

Kul att höra, tycker personligen att Wii U har fått väldigt mycket oförtjänt kritik. Det är en mycket trevlig konsol att använda sig av, faktiskt, och det är till stor del av kontrollen.

Enda som egentligen är negativt är väl just att det saknas spel till den, och angående de tidigare inläggen i tråden där det spekuleras om att försäljningen ökade på grund av Wind Waker HD så vet jag inte om jag är beredd att hålla med. Det är ju trots allt en remake av ett gammalt spel, och ett av de sämst säljande konsol-Zelda-spelen... i alla fall vad jag vet. Personligen är det mitt absoluta favoritspel genom tiderna dock. Men visst är det en bidragande faktor; spelen gör ju konsolen liksom.

Jag tror att Wii U kommer sälja rätt bra kring jul, spel som Super Mario 3D World lär få fart på försäljningen. När konsumenterna fattar vad PS4 och Xbox One innebär, inser att de spel och tillbehör de redan har till deras Wii och ser alla nya Wii U spel som redan lanserats ihop med lägre priser på själva konsollen lär valet vara ganska så lätt.

Men ja, vi får se. Ingen större fara för Nintendo även om Wii U skulle ha tokfloppat troligen. Företaget går bra till skillnad från konkurrenterna.