Permalänk
Medlem

Lågt ljud från mic!

Tjena. Köpte ny dator för drygt en vecka sedan och nu när jag använder skype så hör man mig jättelågt. Men på min gamla dator fungerar micen klockrent!
Har maxxat alla inställningar på "inspelningsenheter" och även i skype, men det är fortfarande lågt. Den är ansluten direkt till moderkortet på baksidan.
Är det så helt enkelt att micen inte lirar med datorn och att jag bör köpa en ny bättre mic?

Jag har en Steelseries siberia mic (sån som på bilden nedan)

(EDIT: För övrigt så visste jag inte vilken kategori jag skulle skapa denna tråden i)

Permalänk

Testat installera om drivrutinerna?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Big Lars:

Tjena. Köpte ny dator för drygt en vecka sedan och nu när jag använder skype så hör man mig jättelågt. Men på min gamla dator fungerar micen klockrent!
Har maxxat alla inställningar på "inspelningsenheter" och även i skype, men det är fortfarande lågt. Den är ansluten direkt till moderkortet på baksidan.
Är det så helt enkelt att micen inte lirar med datorn och att jag bör köpa en ny bättre mic?

Jag har en Steelseries siberia mic (sån som på bilden nedan)
http://se-img2.ciao.com/ise/images/products/normal/315/steels...

(EDIT: För övrigt så visste jag inte vilken kategori jag skulle skapa denna tråden i)

Har du windows 7:

1. Gå in på kontrollpanel
2. tryck på "hardware and sound"
3. Välj "manage audio devices"
4. Gå till "recording" och högerklicka på din mic, sen tar du "properties".
5. Gå till "levels", och höj "microphone" och/eller "microphone boost".

hoppas det hjälper dig

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

Har du windows 7:

1. Gå in på kontrollpanel
2. tryck på "hardware and sound"
3. Välj "manage audio devices"
4. Gå till "recording" och högerklicka på din mic, sen tar du "properties".
5. Gå till "levels", och höj "microphone" och/eller "microphone boost".

hoppas det hjälper dig

Som sagt har jag redan maxxat allt det där :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhenPhantom:

Testat installera om drivrutinerna?

Lustiga var att när jag hade ljuddrivrutinerna (som följde med moderkortet) installerade så blev det ännu lägre. När jag då avinstallerade det, blev det bättre. Men ändå inte fullt ut alls.

Om inte det finns några andra drivrutiner? Ljudet funkar ju utan de drivrutiner som man fick med moderkortet.

Permalänk
Skrivet av Big Lars:

Lustiga var att när jag hade ljuddrivrutinerna (som följde med moderkortet) installerade så blev det ännu lägre. När jag då avinstallerade det, blev det bättre. Men ändå inte fullt ut alls.

Om inte det finns några andra drivrutiner? Ljudet funkar ju utan de drivrutiner som man fick med moderkortet.

Du ska aldrig använda skivan du får med, ladda alltid ner de senaste drivrutinerna från tillverkarens hemsida. Skulle chansa på att du ska ladda ner från realtek.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Laddade ner drivrutinerna från deras hemsida, blev dock nästan ingen skillnad. Visst det funkar, man hör mig. Men är van vid att man hör väldigt tydligt på min gamla dator. :/

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske är så enkelt som att nivåerna är olika på micingången, då får du byta mic eller använda en microfonförstärkare. Den kanske behöver bias spänning också? Har du läst manualen? Men det verkar som rätt många klagar på att den har låg utnivå om du läser omdömen om den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Dåligt ljudkort... har haft samma problem mkt!

Permalänk
Medlem

Bästa är å köpa ordentliga grejer som kondensatormic och micpreamp med USB-interface så slipper man problem med låg signal,brus och allt annat.

Permalänk
Rekordmedlem

Jo eller så kör man med webkamerans mic, de kan ibland låta förvånansvärt bra, det finns dessutom bra talmikrofoner med usb interface, de är tänkta för podcasting/speakerbruk men funkar fint till annat också typ http://www.accurateaudio.se/into/produkter.php?id=3&k=06&t=&u...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nja, nu är det ju inte så att jag har tänkt att använda den för professionellt syfte. Men ni får gärna rekommendera någon billig, bra och pålitlig mic!

EDIT: Exempelvis denna; http://www.netonnet.se/art/dator/dataljud_och_webcam/mikrofon...
någon som hört något gott/dåligt om den?

Permalänk
Rekordmedlem

Det där var billgt o ok, Bra mikrofoner är dyra.... många många tusenlappar.... allt under 1000kr är budget/instegs mikrofoner, särskilt om de innehåller "allt"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Personligen tror jag fortfarande på Microphone boost +20dB, gräv lite till i settings, Hittade min i sound / recording / microphone /properties /custom. Men det kan vara så att det ser annorlunda ut i din burk.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Som sagt, så har jag redan försökt med det:

EDIT: Denna kanske är något att satsa på? Vill ju ha en billig men bra mic. http://www.netonnet.se/art/dator/dataljud_och_webcam/mikrofon...

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem vet fan inte vad jag ska göra, så bumpar denna tråden och undrar ifall någon vet? Min mick fungerade hur bra som helst på min gamla dator

Permalänk
Medlem

Hade sjuka problem med mina siberia med, löste det enkelt genom att köpa nya hörlurar och nu hörs jag perfekt xD
Vad jag har läst mig till så är du och jag inte ensamma om att ha problem med siberias mic.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB Vit
32 GB Kingston DDR5 6000MHz CL30 | MSI B850 GAMING PLUS WIFI
MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC| Kioxia Exceria G4 NVMe SSD 1TB |
HAVN HS 420 Vit | Corsair RM 750
AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Permalänk
Avstängd

Samma fel för mig...

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Medlem

hört flera som rekomenderarat AntLion Audio´s ModMic den ska tydligen vara kanon!och där kan du sedan använda vilka headset du vill...

http://www.modmic.com/

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Maximus V Gene | CPU: i5-3570k @ 4,3GHz | GPU: Gigabyte RX580 Gaming 8Gb | PSU: NZXT Hale90 750W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP @ 1600MHz | CPU Kylning: Noctua NH-D14 | SSD: 120GB Sandisk Extreme | Monitor: ASUS VE248H | Mus: Logitech G502 | Tangentbord: Logitech G105 | Headset: Logitech G230 | Musmatta: Razer Goliathus Speed Cosmic

Permalänk
Medlem

Okej, jag får väl pröva en annan mick jag med då jag också har siberia

Permalänk
Medlem

Byggde min dator för en vecka sen och hade samma problem. Löste sig för mig genom att uppdatera realtek drivrutinerna till senaste

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Node 304 / Mobo: ASUS Z87I-PRO mITX / CPU: i5 4670k Haswell @ 4,3 Ghz / CPU-kylare: Noctua NH-9UB SE2 / GPU: Gigabyte r9 280x Windforce / RAM: A-Data 16GB CL9 1600MHz / PSU: Silverstone Strider ST65F-G 650W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blorr:

Byggde min dator för en vecka sen och hade samma problem. Löste sig för mig genom att uppdatera realtek drivrutinerna till senaste

byggde min för en vecka sen jag med, men jag installerade drivrutinerna från skivan. Skulle du kunna länka var jag får tag på senaste? Har också realtek

Permalänk
Medlem
Skrivet av whatking:

byggde min för en vecka sen jag med, men jag installerade drivrutinerna från skivan. Skulle du kunna länka var jag får tag på senaste? Har också realtek

http://www.realtek.com.tw/Downloads/downloadsView.aspx?Langid=1&PNid=14&PFid=24&Level=4&Conn=3&DownTypeID=3&GetDown=false
Hoppas det löser sig!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Node 304 / Mobo: ASUS Z87I-PRO mITX / CPU: i5 4670k Haswell @ 4,3 Ghz / CPU-kylare: Noctua NH-9UB SE2 / GPU: Gigabyte r9 280x Windforce / RAM: A-Data 16GB CL9 1600MHz / PSU: Silverstone Strider ST65F-G 650W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Den micen jag skrev om fungerar fortfarande lika dåligt, gav den till en kompis och köpte en ny istället. Har i efterhand fått höra och "vittnat" att många kompisars Siberia mickar är värdelösa.

Permalänk
Skrivet av Big Lars:

Den micen jag skrev om fungerar fortfarande lika dåligt, gav den till en kompis och köpte en ny istället. Har i efterhand fått höra och "vittnat" att många kompisars Siberia mickar är värdelösa.

Om du har realteks drivrutiner så måste du ändra micken i deras program.

Random bild från google, men där ser man iaf staplarna för mickvolymen.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

Aa jag får nog köpa en ny mick.

Skrivet av DilluTioN:

http://www.rm.com/_RMVirtual/Media/Images/REaltek_HD_Audio_Ma...

Eftersom jag bara har en mick ikopplad kan jag inte ändra där...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

http://www.rm.com/_RMVirtual/Media/Images/REaltek_HD_Audio_Ma...

Denna tråden är 2 år gammal. Jag har som sagt gett bort den värdelösa micken och köpt en ny. Tack så vänligen för ditt svar i alla fall!