Acer Chromebook C720 får pekskärm, 8 GB RAM och större SSD

Permalänk
Melding Plague

Acer Chromebook C720 får pekskärm, 8 GB RAM och större SSD

Förutom en prispressad variant kommer ytterligare fyra konfigurationer av Acer Chromebook C720, samtliga med pekskärm samt varierande storlekar på systemminne och SSD-lagring.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen så populärt med ostbågskladd på datorskärmar numera..?

Visa signatur

Dator: P67 Extreme4, Intel Core i5 3570k, GTX 970, Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance, Corsair HX 750W, 1TB WD HDD, Samsung 840 EVO 250GB.
Utrustning: Corsair K70 MX Blue, QPad 5k, Dell U2515H, Sennheiser PC360, PreSonus AudioBox 22VSL.
http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem

Ger lite perspektiv på de ockerminnespriser som många andra tar för sina uppgraderingar, 200kr för 4Gb minne eller 16Gb SSD lämnar fortfarande utrymme för marginaler, men är en milsvidd skillnad från de $100+ som många andra tar för motsvarande uppgraderingar på ultrabook-klassade datorer!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Helhetsintryck

Fan vad ful den var.

Permalänk
Medlem

Nice price!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Laptops med tryckkänsliga skärmar är en så dum idé att det borde vara direkt olagligt.

Permalänk
Avstängd

Copycat-Google? Tänk att alla ska härma Microsoft nuförtiden

On-topic! Kul med pekskärmar även från andra håll. Nu är det bara Apple kvar, men det dröjer nog inte länge till.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Tjockare Chromebook får man ju leta efter.
Den är för tjock och för ful!

Flesta Chromebook har haft typ 2 GB RAM, så trevligt att se en med 8 GB RAM.

Permalänk
Medlem

Vad klarar Chrome egentligen? Kan man ladda hem film, lagra på ssd (eller minneskortet) och sedan se filmen?

Kan man använda ordbehandlare, program och lagra resultatet på minneskortet? Moln är ointressant.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem

Fortfarande, vad är användningsområdet för Chrome OS? (Webbläsare finns i färdiga OS också)

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Copycat-Google? Tänk att alla ska härma Microsoft nuförtiden

On-topic! Kul med pekskärmar även från andra håll. Nu är det bara Apple kvar, men det dröjer nog inte länge till.

Vad är det de har kopierat från Microsoft i din mening då? Konceptet med laptop? Molnlagring? Internetbaserat OS? Pekskärm?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Copycat-Google? Tänk att alla ska härma Microsoft nuförtiden

On-topic! Kul med pekskärmar även från andra håll. Nu är det bara Apple kvar, men det dröjer nog inte länge till.

Inte Google som kopierar, det är Acer.

Sen så tycker jag att touch är skräp på alla former av laptops. Med ett visst undantag för de som verkligen behöver det pga funktionsnedsättningar osv. Där kan det hjälpa fruktansvärt mycket.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Inte Google som kopierar, det är Acer.

Sen så tycker jag att touch är skräp på alla former av laptops. Med ett visst undantag för de som verkligen behöver det pga funktionsnedsättningar osv. Där kan det hjälpa fruktansvärt mycket.

Mvh
Mattias

Jag antar att mjukvaran är anpassad till pekskärm, so jo det är Googles tanke att kunna ha pekskärm på datorn.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Fortfarande, vad är användningsområdet för Chrome OS? (Webbläsare finns i färdiga OS också)

Med Chrome OS kan man göra billiga, små datorer som inte kräver alls mycket prestanda. Vilket enligt mig passar perfekt till de som bara vill använda den för att surfa webben och annat som Chrome OS klarar.

Jag kommer själv troligtvis att köpa HPs variant när den kommer till Sverige.

Permalänk
Avstängd

Tycker det känns som en vettig enkel dator som täcker dom flestas behov för surf mail o.s.v med en prislapp som ligger i så pass bra nivå att den blir intressant och jag personligen hade valt en sån före en platta dom flesta dagar i veckan

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Vad klarar Chrome egentligen? Kan man ladda hem film, lagra på ssd (eller minneskortet) och sedan se filmen?

Kan man använda ordbehandlare, program och lagra resultatet på minneskortet? Moln är ointressant.

Svar på allt: Ja.

Chrome OS är helt okej för en normalanvändare. Jag äger själv föregångaren C710, men kör ChrUbuntu på den. Jag testade att köra Chrome OS i en månad, och det duger helt okej som sekundär dator för surf, lite mediekonsumption (spotify, netflix och diverse mindre lagliga sidor fungerar fint) och lätt skrivande. Jag har t.ex. använt den när jag hälsat på mina föräldrar och prompt velat ha med en dator istället för tablet. Enda anledningen att jag böt tillbaka till ChrUbuntu primärt (dual-bootar) är att det inte finns någon PS1-emulator till Chrome. Torrent-program finns, men är rätt klumpiga. Utbudet på mjukvara blir dock hela tiden bättre, och jag misstänker att jag inom ett år eller två kunde tänka mig att helt använda Chrome OS på en sekundär dator.

Tror ni förresten det är möjligt att pekskärmar på Chromebooks betyder att vi inom en snar framtid kommer att få se Android-appar på ChromeOS?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Svar på allt: Ja.

Chrome OS är helt okej för en normalanvändare. Jag äger själv föregångaren C710, men kör ChrUbuntu på den. Jag testade att köra Chrome OS i en månad, och det duger helt okej som sekundär dator för surf, lite mediekonsumption (spotify, netflix och diverse mindre lagliga sidor fungerar fint) och lätt skrivande. Jag har t.ex. använt den när jag hälsat på mina föräldrar och prompt velat ha med en dator istället för tablet. Enda anledningen att jag böt tillbaka till ChrUbuntu primärt (dual-bootar) är att det inte finns någon PS1-emulator till Chrome. Torrent-program finns, men är rätt klumpiga. Utbudet på mjukvara blir dock hela tiden bättre, och jag misstänker att jag inom ett år eller två kunde tänka mig att helt använda Chrome OS på en sekundär dator.

Tror ni förresten det är möjligt att pekskärmar på Chromebooks betyder att vi inom en snar framtid kommer att få se Android-appar på ChromeOS?

Tack för det utförliga svaret. Jag är sugen på en C720, eller en Acer Iconia W4.

EDIT
Var hittar du ChrUbuntu? Kostar det något? Laddar man hem OS free?

Du borde göra en enkel guide här!

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av blebleble:

Med Chrome OS kan man göra billiga, små datorer som inte kräver alls mycket prestanda. Vilket enligt mig passar perfekt till de som bara vill använda den för att surfa webben och annat som Chrome OS klarar.

Jag kommer själv troligtvis att köpa HPs variant när den kommer till Sverige.

Skulle själv föredra om Google skapade ett fullbordat OS som konkurrera med Ubuntu, OSX och Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

ni förresten det är möjligt att pekskärmar på Chromebooks betyder att vi inom en snar framtid kommer att få se Android-appar på ChromeOS?

Tycker de skulle satsa på att köra Android direkt ifrån början. Då hade det varit en betydligt mer funktionell och praktiskt användbar dator (inte bara www-terminal).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Tjockare Chromebook får man ju leta efter.
Den är för tjock och för ful!

Flesta Chromebook har haft typ 2 GB RAM, så trevligt att se en med 8 GB RAM.

Men behövs det 8Gb ram för att köra en Webbrowser ovanpå en linuxkärna?

Känns lite overkill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Men behövs det 8Gb ram för att köra en Webbrowser ovanpå en linuxkärna?

Känns lite overkill.

Det finns native appar för Chrome OS och det är inte bara en webbläsare, men nästan.

Väldigt många datoranvändare använder nästan bara webbläsaren. Varför ska de då behöva köpa en halvdyr dator med Windows som har en tendens att inte vara det snabbaste på sämre hårdvara. Då kanske de klarar sig på en billigare mer lättdriven dator som klarar alla deras användningsområden. De här är också perfekta som skoldatorer. Lättdrivna och billiga, precis det som behövs.

Chrome OS-datorer är inte anpassade för de på SweC, än.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av raxxor:

Men behövs det 8Gb ram för att köra en Webbrowser ovanpå en linuxkärna?

Känns lite overkill.

Med WebGL och asm.js kan man köra avancerade 3D spel och grejer.

Dessutom så kanske man kan installera Ubuntu eller Windows på den.

Permalänk
Medlem

Gissar att den, med den proppen, inte har någon av de egenskaper jag uppskattar mest hos min Chromebook: knäpptyst och ger inte brännskador i knät. Tråkigt.

EDIT: Typo * 2

Visa signatur

[ Derp ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av z2k:

Gissar att den, med den proppen, inte har någon av de egenskaper jag uppskattar mest host min Chromebook: knäpptyst och ger inte bränsskador i knät. Tråkigt.

haha härligt antagande.
på mitt jobb har jag fått chans att titta på denna och ditt antagande är tyvärr uppåt väggarna. Som jag skrev tidigare, blir köp

Permalänk
Datavetare
Skrivet av z2k:

Gissar att den, med den proppen, inte har någon av de egenskaper jag uppskattar mest host min Chromebook: knäpptyst och ger inte bränsskador i knät. Tråkigt.

Borde inte vara ett problem då denna har ungefär samma batteritid som de ARM-baserade Chromebooks:en och kapaciteten på batteriet är ungefär densamma, så vid "vanligt" användande kan inte denna dra mer ström i genomsnitt. Haswell är ur strömsynpunkt ett väldigt stort steg framåt, läs testet av nya OSX (Mavericks) hos ArsTechnica, 2013 års MBA hade ju redan bra batteritid men med Mavericks passerar man 15 timmar!

Dold text

Linux har ju redan finesser som "timer coalesce" så om man bara har drivrutiner med fullt fungerande strömsparfunktioner så borde även ChromeOS ge väldigt bra batteritid.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av lathund:

haha härligt antagande.
på mitt jobb har jag fått chans att titta på denna och ditt antagande är tyvärr uppåt väggarna. Som jag skrev tidigare, blir köp

Skrivet av Yoshman:

Borde inte vara ett problem då denna har ungefär samma batteritid som de ARM-baserade Chromebooks:en och kapaciteten på batteriet är ungefär densamma, så vid "vanligt" användande kan inte denna dra mer ström i genomsnitt. Haswell är ur strömsynpunkt ett väldigt stort steg framåt, läs testet av nya OSX (Mavericks) hos ArsTechnica, 2013 års MBA hade ju redan bra batteritid men med Mavericks passerar man 15 timmar!

Linux har ju redan finesser som "timer coalesce" så om man bara har drivrutiner med fullt fungerande strömsparfunktioner så borde även ChromeOS ge väldigt bra batteritid.

Klart jag överdrev när jag skrev brännskador. Det hoppas jag ni förstod.

Men den här är alltså också helt fläktlös? Isåfall är den absolut intressant. Tyckte mig dock se något som var misstänkt likt ett utblås på bilderna. Sitter det en fläkt i den vidhåller jag min (överdrivna) åsikt.

EDIT: Tack för länken, virtual void. Tyvärr verkar sidan ha lite problem att leverera innehåll just nu, vilket gör den lite svårnavigerad. Men 15 timmars batteritid är väldigt imponerande!

Visa signatur

[ Derp ]

Permalänk
Medlem

Pekskärm behöver man inte på en laptop.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Verkar jätteintressant så snart GNU/Linux-distar börjar mogna på den och kan ge liknande batteritid med full funktionalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Men behövs det 8Gb ram för att köra en Webbrowser ovanpå en linuxkärna?

Känns lite overkill.

"8Gb ram".. Underligt..! Det har jag inte ens på min stationära.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem

Någon som sett någon butik som fått in den här?

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5