Permalänk
Entusiast

Lite synd med överklockningen på kortet men det kanske ordnar sig i framtiden, för med överklockningen som kortet når nu så är GTX 780 lite mer värd känner jag. (När priset på GTX 780 har justerats)

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Fast du är egentligen ganska ensidig du med,

att 290x "äger" 780 är väl lite av en överdrift!

Så du säger att en 780 stock är bättre än en r9 290x stock?

Visa signatur

BF4 HC Sniper going wild Streaming: http://www.twitch.tv./obsivusTV
CPU: i7-4770K @ 4.6Ghz || GPU: Palit GTX 780 Super JetStream @ 1.43Ghz/7.5Ghz || MODERKORT: MSI Z87-GD65 GAMING ATX || MINNE: Corsair 16GB CL9 1600MHz || PSU: Corsair RM 850w Gold || Chassi: NZXT Phantom 630 || CPU-Kylare: Corsair H100i || Monitor: Asus VG248QE 144mhz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Det värmer upp omgivningen bara någon enstaka procent mer än Titan. Klagar man på att 290X skulle "värma i vinterkylan" så kan man säga det om Titan också.

För helvete folk. Satt ni och sov i skolan eller vad fan är felet? Det är skillnad på temperatur av chipet och hur mycket effekt hela kortet utvecklar. Där är det knappast någon skillnad mellan topkorten då alla är begränsade av 300W specifikationen. Med andra ord så kan ingen av de gå över 300W. Temperaturen på själva chipet spelar roll för att ju högre den är desto större gradient mot omgivningen och desto mindre måste fläkten jobba.

Med andra ord hög temperatur på chipet betyder INTE att kortet utvecklar mer värme än ett annat kort med lägre temperatur på själva chipet!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deathdancer:

Mycket blandade känslor, och många verkar inte kunna se ett test för vad det är. Faktum är att vi inte kommer veta hur renderingstider, mantle, trueaudio, 780Ti, prissänkningar eller dylikt kommer te sig.

http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Frame-Rating-AMD-...

Av snubben som först upptäckte problemet hos AMD med renderingstider.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KeyPakt:

Det ämne du nyss berört är något som jag tyvärr bara har negativa erfarenheter kring. Under 4000-seriens livstid gick jag tyvärr igenom 4 exemplar 4870 och samtliga var av olika tillverkare beroende på tillgång. Samtliga slutade fungera pga att de mer eller mindre brann upp (GPU eller regulatorer) trots att jag hade bra temperaturer i övrigt i burken. 2 vänner som satt med 4870x2 slutade på samma sätt. Min erfarenhet säger därför att ett korts vara eller icke vara med tiden kan förrändras drastiskt pga höga temperaturer under lång tid.

Jag vill gärna tro på AMD att 95c är en temp som GPU utan problem klarar under en längre tid men frågan är om de övriga komponenterna på kortet klarar detta? Går ju dock inte att orda om just nu då kortet är sprillans nytt så tiden får avgöra, håller dock tummarna då kortet i övrigt levererar fin fin kraft.

95 C är på chipet inte hela kortet. Det går att ha betydligt svalare komponenter runt omkring. Själva chipet har nog inga som helst problem med 95 C då halvledare knappast påverkas av sådant temperatur ökning (degradering ökar men den är så lite till att börja med att det spelar ingen roll).

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

HAHAHAHA, YES! Det spöar GTX TITAN!

Nu har AMD det snabbaste grafikkortet & den snabbaste singel-GPU kortet!
Konkurrens åt folket!<3

Nja spöar skulle ju innebära att det var mycket bättre än titan men det är ju inte stora skillnader mellan dom. Förresten vinner ju titan i flera titlar eller ser jag fel?
Bara jag som precis insåg att flera av spelen i testet är AMD optimerade?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbane78:

Fattar inte att folk gnäller på effektförbrukningen, drar 10-15W mer än ett titan. Dock klockade de inte de så högt i recensionen.

Jag fattar inte varför så många ska dra in motståndaren varje gång någon säger något om tillverkare X. Är det så svårt att titta på något objektivt? Om person A tycker att typ 500w förbrukning för en GPU är för mycket och person B inte tycker det så ska alltid B som inte tycker det dra en parallelll till den andra tillverkaren...trots att person A inte sagt något om den andra tillverkaren.

Jag kan säga det här och nu, ja jag tycker att 500w för att driva ett enda kort är på tok för mycket ström oavsett tillverkaren heter nVidia eller AMD. Skulle jag kunna köpa ett kort som drar 500w? Kanske, men jag skulle ändå tycka att förbrukningen är för hög för att vara 2013.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk

1. Priset: Det är för dyrt just nu ! Inte mot Nvidia utan mot AMDs rekommenderade pris. 500 euro (ink moms). Dvs ~4400:- . Alla korten går på ca 5000:- just nu. Gissar att det är låga leveranser och nyhetens behag. Det verkar finnas ett uppdämt uppgraderings behov dessutom. Många har skaffat bättre skärmar de siste 2 åren. Och vill nu ha kort som maxar skärmarna. Misstänker att BF4 också spökar. REJÄLT
Men man borde kunna få ett för 4000:- om 3-4 veckor. Och det med en BRA kylare.

2.Presstandarden: Mycket bra. Speciellt på högre upplösningar. Ok, Titan är ett bättre kort men det kostar 3000:- mer! Men AMD sade innan att 290X skulle gå upp mot GTX 780. Inte Titan. Och där klar det sig bra.

3. Nya teknologin: Man börjar få ordning på CF. De få tester som finnes visar att microstutteringen är under kontroll. DX 11.2 kan aldrig vara dåligt. Det är framtiden. Mantle ? Frågan är om det kommer att slå igenom eller bara är en AMD fluga.

Här: http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-r9-290x-hawaii-review,3650.html toms hardware test där en bra CF test finnes med. Kom ihåg att renderings skillnader under 10ms har NORMALA människor svårt att uppfatta.

Slutligen: Truaudio?? Hur bra ett grafikkort dekodrar ljud är inte det första som jag tittar på! Jag LOVAR ! För det finnes det en annan uppfinning som kallas ljudkort!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

För helvete folk. Satt ni och sov i skolan eller vad fan är felet? Det är skillnad på temperatur av chipet och hur mycket effekt hela kortet utvecklar. Där är det knappast någon skillnad mellan topkorten då alla är begränsade av 300W specifikationen. Med andra ord så kan ingen av de gå över 300W. Temperaturen på själva chipet spelar roll för att ju högre den är desto större gradient mot omgivningen och desto mindre måste fläkten jobba.

Med andra ord hög temperatur på chipet betyder INTE att kortet utvecklar mer värme än ett annat kort med lägre temperatur på själva chipet!

Ja man kan ju lite enkelt säga att den minsta uppvärmningen av rummet får man UTAN kylare För då måste den klocka ner och drar inte så mycket... eller så pajjar den och då drar den heller inte så mycket. Eller varför inte stoppa på den en "jacka"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja det känns ju onödigt att slänga ut pengar nu när det händer så mycket på marknaden. Vi har prissänkningar och ett nytt kort från Nvidia och så vill vi ju se tredjepartskylare på 290X också. Det kommer nog hända en del inom ett par veckor skulle jag gissa och man har ju sällan så bråttom med att köpa nytt även om det kliar i fingrarna efter nya leksaker.

Med vattenblock original, som EVGA hydrocopper... då vill jag ha !
Lådan med skrot/bra-att-ha börjar bli full

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tangentbord:

Med vattenblock original, som EVGA hydrocopper... då vill jag ha !
Lådan med skrot/bra-att-ha börjar bli full

Rätt säker på att just det inte lär hända då, vad jag vet, EVGA endast gör Nvidia.
Förstår dock vad du menar; ett slutet vattensystem från fabrik på detta skulle göra många utan custom loops väldigt glada.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KeyPakt:

Det ämne du nyss berört är något som jag tyvärr bara har negativa erfarenheter kring. Under 4000-seriens livstid gick jag tyvärr igenom 4 exemplar 4870 och samtliga var av olika tillverkare beroende på tillgång. Samtliga slutade fungera pga att de mer eller mindre brann upp (GPU eller regulatorer) trots att jag hade bra temperaturer i övrigt i burken. 2 vänner som satt med 4870x2 slutade på samma sätt. Min erfarenhet säger därför att ett korts vara eller icke vara med tiden kan förrändras drastiskt pga höga temperaturer under lång tid.

Jag vill gärna tro på AMD att 95c är en temp som GPU utan problem klarar under en längre tid men frågan är om de övriga komponenterna på kortet klarar detta? Går ju dock inte att orda om just nu då kortet är sprillans nytt så tiden får avgöra, håller dock tummarna då kortet i övrigt levererar fin fin kraft.

Låter som om du haft otur för det är första gången jag hör något om att 4000-serien hade problem. Mer än det meningslösa gnället om höga temperaturer. Sen är temperaturen på GPU inte direkt relaterat till temperaturen på andra komponenter heller. Det är olika saker som beror på design avkort och design av kylare. Det kan stämma att du får överhettade spänningsregulatorer till exempel om kylaren är dåligt designad. Själv körde jag ett 4850 med passiv kylning i många år. Allt som kylde den var en Arctic Accelero S1 och små aluminiumblock på RAM och VRM. Vet att en del körde samma kylare på 4870 också utan större problem. Om man tappade en kylfläns från VRM eller RAM som blev det dock problem och kortet stängde av sig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dannesthlm:

Ja man kan ju lite enkelt säga att den minsta uppvärmningen av rummet får man UTAN kylare För då måste den klocka ner och drar inte så mycket... eller så pajjar den och då drar den heller inte så mycket. Eller varför inte stoppa på den en "jacka"?

Om man går till skolan och lär sig lite elementär fysik i stället för att spela BF4 med resten av fjortisar så blir uppvärmningen väldigt låg med

Permalänk
Medlem

Skoj!

Riktigt kul att AMD kan leverera ett så kompetent kort, det är bra för konkurrensen på GPU marknaden!
Själv är jag nVidia frälst sedan flera år och ångrar inte min titan investering i våras. Men som sagt, bra för marknaden och bra för alla som ska köpa nya kort i höst!

Visa signatur

AMD 7950x | Asus ROG X670E GENE | MSI RTX 4090 Suprim X l 32GB Corsair DDR5 l 980 Pro 2tb | Corsair AX1600i | NZXT h400

Permalänk
Medlem

Tack för en väl genomförd recension.

Tyvärr så är jag inte helt såld på R9 290X.
Prestandan är bra, och Pris/Prestandan är nästintill otroligt bra!

Däremot så sköt AMD sig själva lite i sank med denna referenskylaren. Jag satt på ett GTX 670 referens en gång, och 290X referenskylare verkar vara ännu sämre (läs: högljuddare). Jag trodde jag tålde höga ljudnivåer från datorn, men jag hade fel. Inte en chans att ett referens 290X hamnar i min dator.

Att kortet "ska må bra av 95 grader i längre stunder" låter inte helt friskt i mina ögon, men om AMD säger att det ska tåla det så antar jag att kortet tåler det.

Nä, jag väntar tills partnertillverkarna har börjat släppa eftermarknadskylare innan jag ger min slutgiltiga dom.

Det allra bästa med R9 290X skulle jag nog faktiskt säga är att det kommer tvinga Nvidia till att dumpa priserna på GTX Titan/GTX 780.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mars SSX:

http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Frame-Rating-AMD-...

Av snubben som först upptäckte problemet hos AMD med renderingstider.

Det borde täppa till truten på de som fortfarande gnäller om AMD "stuttering", men jag missstänker att de försöker suga på karamellen så länge som möjligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KeyPakt:

Jag fattar inte varför så många ska dra in motståndaren varje gång någon säger något om tillverkare X. Är det så svårt att titta på något objektivt? Om person A tycker att typ 500w förbrukning för en GPU är för mycket och person B inte tycker det så ska alltid B som inte tycker det dra en parallelll till den andra tillverkaren...trots att person A inte sagt något om den andra tillverkaren.

Jag kan säga det här och nu, ja jag tycker att 500w för att driva ett enda kort är på tok för mycket ström oavsett tillverkaren heter nVidia eller AMD. Skulle jag kunna köpa ett kort som drar 500w? Kanske, men jag skulle ändå tycka att förbrukningen är för hög för att vara 2013.

Siffrorna i Sweclockers test är fortfarande för hela systemet. De mäter vid väggen så 500 W är nätagg, CPU, RAM, moderkort, SSD, fläktar och GPU. Du kommer nog aldrig se ett grafikkort dra 500 W från fabrik. Dels finns det en gräns i PCIe-specifikationerna som säger att ett kort inte från dra mer än 300 W. Både AMD och Nvidia har varit där och nosat på 300 W flera gånger med diverse kort. Ofta kort med dubbla GPUer som direkt begränsas av den gränsen. Sen är det lite fysik som blir jobbig. Det är långt ifrån trivialt att kyla 500 W från ett sådant kort utan att ta till mer exotiska kylare. De som håller på med extremt överklockning når utan problem 500 W men då kör de flytande kväve för att kyla. Tror ingen kommer vilja designa en kylare som klarar av att kyla bort 500 W på ett smidigt sätt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag kör alltid på Nvidia men kan inget annan än att gratulera AMD och deras fans till detta kort!

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

95grader är på tok för högt för min smak, oavsett vad AMD säger. Får ju mycket lägre temperaturer och samma/bättre prestanda med ett gtx780 vad det såg ut som i detta test.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Tack för en väl genomförd recension.

Tyvärr så är jag inte helt såld på R9 290X.
Prestandan är bra, och Pris/Prestandan är nästintill otroligt bra!

Däremot så sköt AMD sig själva lite i sank med denna referenskylaren. Jag satt på ett GTX 670 referens en gång, och 290X referenskylare verkar vara ännu sämre (läs: högljuddare). Jag trodde jag tålde höga ljudnivåer från datorn, men jag hade fel. Inte en chans att ett referens 290X hamnar i min dator.

Att kortet "ska må bra av 95 grader i längre stunder" låter inte helt friskt i mina ögon, men om AMD säger att det ska tåla det så antar jag att kortet tåler det.

Nä, väntar tills partnertillverkarna har börjat släppa eftermarknadskylare innan jag ger min slutgiltiga dom.

Det allra bästa med R9 290X skulle jag nog faktiskt säga är att det kommer tvinga Nvidia till att dumpa priserna på GTX Titan/GTX 780.

Håller helt med, jag är rätt sugen på att köpa en ny gpu. Jag vill gärna testa AMD och detta verkar lovande. Men jag är inte sugen på att ha ett kort som låter mera än mina gtx 480.

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Bra jobbat AMD! Och bra recencerat också från SWEC!

- Kortet presterar lika bra som de mer optimistiska förhandsläckorna sade och alltså ännu bättre än AMD själva antydde när de sade att det inte skulle konkurrera med titan!
- Kylaren, som redan kritiserades när bilderna på dess klena konstruktion läckte ut, verkar vara liknande halvdålig som det befarades. Lite för hög ljudnivå med tanke på att AMD också ställt in fläktkurvorna för höga temperaturer.
- Priset är klart lägre än vad jag och många andra trodde. Trodde det skulle hamna på ca 6k och med lite optimistiskt tänkande 5,5k. Det nuvarande lanseringspriset är fantastiskt för sin utmärkta prestanda!

Vilken press de nu sätter på nVidia! Härligt med två fantastiskt prisvärda kort nu i 290x och 280x! AMD verkar ha tagit stutteringproblemen på allvar också och drivrutinerna har för mig aldrig skiljt mycket åt mellan företagen (sitter nu på nVidia och har haft klart fler drivrutinrelaterade problem än med mitt förra AMD-kort, men alla har olika erfarenheter i frågan).

Skrivet av Ratatosk:

Du borde;
1) lära dig skillnaden mellan temperatur och värme.

Med tanke på att ingen verkar läsa dina och andras inlägg om att det är skillnad mellan värme och temperatur kanske det vore dags för sweclockers att ta fram en lite artikel om "grundläggande fysik för forum-idioter med många åsikter och få kunskaper".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Tack för en väl genomförd recension.

Tyvärr så är jag inte helt såld på R9 290X.
Prestandan är bra, och Pris/Prestandan är nästintill otroligt bra!

Däremot så sköt AMD sig själva lite i sank med denna referenskylaren. Jag satt på ett GTX 670 referens en gång, och 290X referenskylare verkar vara ännu sämre (läs: högljuddare).

Att kortet "ska må bra av 95 grader i längre stunder" kommenterar jag inte. Låter inte helt friskt i mina ögon, men om AMD säger att det ska tåla det så antar jag att kortet tåler det.

Nä, väntar tills partnertillverkarna har börjat släppa eftermarknadskylare innan jag ger min dom.

Det allra bästa med R9 290X skulle jag nog faktiskt säga är att det kommer tvinga Nvidia till att dumpa priserna på GTX Titan/GTX 780.

Men ge dig. AMD har aldrig haft några bra referenskylare på senare tid men det spelar ingen roll för entusiaster då alla antingen kör vattenkylning eller eftermarknadskylare. Hur många är det som värkligen sitter med ett referenskort i standardutförande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Och sen kör du Titan i 1300 på vatten så får man se annat.

Jämföra stock för domma korten är helt sämst i fler skärms lösningar.

Jo, fullt möjligt. Utgick bara efter siffrorna som finns i testet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Med andra ord kan man sammanfatta det på följande vis: R9 290X i genomsnitt något snabbare än Titan men knappt märkbart. I nyare spel och vid högre upplösning drar R9 290X ifrån. Dessutom är det betydligt billigare vilket innebär att Nvidia måste sänka priserna rejält för att vara konkurrenskraftiga.

Eller med en snitsig liten formel:
(Titan/780-$)+(290X-dB) = Bra konsument val

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

95grader är på tok för högt för min smak, oavsett vad AMD säger. Får ju mycket lägra temperaturer och samma/bättre prestanda med ett gtx780 vad det såg ut som i detta test.

Med en eftermarknadskylare kommer ett 290X ge betydligt bättre bang/buck med låg ljudnivå. Men jag skulle absolut inte använda referenskylaren, den verkar bedrövligt dålig.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cabante:

Man väljer ju AMD mkt pga kommande mantle med.
De prestandatester vi snart kommer att få se i spel med frostbite 3 (& andra) + mantle kommer med stor sannorlikhet att köra över all konkurens.

Alla spel kommer väl inte stödja mantle men om de största gör det blir det mkt intressant.
Tills desa får man väl "klara" sig på vad kortet kan

Tippar på bra ökning bara genom riktiga drivrutiner med. Någon som vet när de kommer dyka upp?

"Tyvärr" beställde jag ett asus, så jag får väl inte mitt innan helgen.
Men innan BF4 är ute hoppas jag.

Att man inte kan klocka kortet så mkt struntar jag i, för mig räcker det gott och väl.
Kan jag köra BF4 med allt på ultra i 1920x1200 i mins 60 fps tänker jag inte klaga.

Men med mantle kan det nog snart vara dags gör mig å byta skärm

Känns skönt att priset blev bra. Känns som om det gör r9-290x till det solklara valet om man ska uppgradera grafikkortet.
Ett + är att man fick med bpde bf4 & premium.

Hoppas man får se lite tester av vanliga användare med idag!

http://www.cinemablend.com/games/EA-Frostbite-3-Games-Activis...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Prestandan är helt klart imponerande, men återigen har AMD:s kort (förhållandevis) höga temperaturer, hög strömförbrukning, hög ljudnivå och halvdana renderingstider i många speltitlar. Jag betalar faktiskt hellre en tusenlapp mer för att slippa allt det där. Det är en högst personlig åsikt och med detta vill jag inte trampa på några ömma AMD-tår.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomasson:

Det är alltså helt meninglöst att diskutera, du gillar när det låter och när det är ordentligt varmt, allt går att förklaras med att så är meningen. Att det ens finns en eftermarknad för både luftkylning och vattenkylning måste vara ett mirakel.

Man har valet att köra Titan i 95c, som maxtemp medans targettemp är 80c, visst beror det på en mer effektiv kylare. Men man kan om man vill, vad har 290X för maxtemp? om nu maxtemp är 95c samtidigt som det är targettemp varför måste man ligga på gränsen?, finns det ingen som helst marginal?

Svaret lär väl vara att man måste ligga på gränsen just nu för att nå de här hastigheterna, med den här kylningen som den kommer med nu. Och det ska bli spännande att se vad eftermarknaden kan göra med sina luftkylare och de som väljer att köra med vattenkylning.

Det är mycket svårt att avgöra om något är bra eller dåligt, men man får en uppfattning. Det är inte de enda ljudklippen som finns på te x Tomshardware så man kan ju bilda sig en egen personlig uppfattning om hur olika kort låter med betoning på personlig.

Kortet i sig är imponerande, men hypen har mattats av lite, AMD sparat pengar på kylaren i det här fallet, och jag tänker vänta till december med nyinköp för att se vad som händer med eftermarknadskylarna.

Du diskuterar ju runt mig som om du inte förstår min poäng. Du tolkar mig som att jag påstår att det är meningen att det ska låta mycket, det är inte alls vad ajg säger, jag har inte heller sagt att jag tycker det är bra med värmeutveckling, och jag har definitivt inte sagt att det inte finns plats för eftermarknadskylare. Det jag säger är att har du ett chip som utvecklar ungefär lika mycket värme som Titan, men gör detta med en mindre krets så blir den varmare. Det bästa sättet att tackla det på är att utnyttja det faktum att högt DeltaT kyler bättre. Låter man kortet gå på 95 grader vid belastning medför det inga nackdelar alls, värmeöverföringen till kylningen blir då bättre och fläkten kan arbeta mindre. Det är därför kortet är lika tyst som ett GTX 680 eller GTX 670, trots att det utvecklar värme och presterar som ett Titan. I Sweclockers test så ställde de om måltempen till 85, det gick galant, det enda som hända var att fläkten arbetade lite mer och datorn lät lite mer.

Skrivet av anon127948:

För helvete folk. Satt ni och sov i skolan eller vad fan är felet? Det är skillnad på temperatur av chipet och hur mycket effekt hela kortet utvecklar. Där är det knappast någon skillnad mellan topkorten då alla är begränsade av 300W specifikationen. Med andra ord så kan ingen av de gå över 300W. Temperaturen på själva chipet spelar roll för att ju högre den är desto större gradient mot omgivningen och desto mindre måste fläkten jobba.

Med andra ord hög temperatur på chipet betyder INTE att kortet utvecklar mer värme än ett annat kort med lägre temperatur på själva chipet!

Ja det är bra att du höjer rösten mot de som inte begriper. Men tror du citerade fel för jag för precis samma argumentation som du.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av tvelander:

Skulle vilja se hur dom ens STARTAR i 3 Tri fire med dom tempsen i ÖPPEN rig.

Känns som man är tvungen att köra vatten på dom.

Vart är annonsen där du säljer titansen och går på 290x + vattenblock? Kliar i mina köpfingrar

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

95grader är på tok för högt för min smak, oavsett vad AMD säger. Får ju mycket lägra temperaturer och samma/bättre prestanda med ett gtx780 vad det såg ut som i detta test.

Vad spelar temperaturen för roll om den är designad för att tåla den tempen? Värmeutveckling spelar roll! Maxtemp har mycket liten betydelse så länge den är lägre än vad kortet tål!
Och är du ytterligare en sån som missat pilarna bredvid bilden som gör att du får se prestandan i andra spel än BF3? I snitt är 290x aningen bättre än Titan!