Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Spelar ingen roll vad dom säger..Att spöa ett 9 månader gammalt kort med nån % och dessutom dra mer ström högre ljudnivå och blir varmare är inge vidare i mina ögon..Känns lite 480 äver kortet

För halva priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomasson:

Då har jag missförstått dig, ber om ursäkt för det. Då är vi mer på samma nivå egentligen, jag ser heller ingen nackdel för själva GPUn den kan säkerligen hantera det utan problem. Men det är ju så att ju att det kräver mer av omgivningen, det är ju inte bara luften som blåser ut som är varm. Och där är det ju en liten skillnad eller det måste vara, jag har inga belägg då jag inte har testat men 290X bör vara hetare på bakplanet med sina 94c mot mina 80c.

Det torde få en negativ inverkan på de som väljer att köra CF setups också, ett kort kommer att throttla rätt fort eller att fläkten börjar gå utav bara den för att försöka hålla 94c. Det var i alla fall så när jag körde mina Titaner i SLI, och vatten är som inte en lösning för mig. Är på tok för feg för det.

Någon som vet vad 290X har för volt?

Nja det borde inte påverka hur mycket värme som blåser ut alls. Samma mängd värme som ska ut. Som någon sa med glödlampa på 60W och vattenelement på 600W. Elementet värmer sin omgivning 10 gånger så mycket även om det har lägre yttemperatur.

Permalänk
Medlem

Någon som har en gissning på vad 780 kan tänkas hamna i pris efter sänkning?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Aster:

suttit och läst alla klagomål som funnits ang kylaren och tror du faktiskt är den första som förstått det.
Grafikkort som är bättre än titan med samma förbrukning för 549$ kommer inte kunna kosta på samma kylare som ett kort som titan med ett pris på 999$.
Amd har ju tex. kylaren till 7990 som är ruggigt tyst men referensmodelen hade då blivit dyrare och även styrt upp priset för kommande modeller med eftermarknadskylare.

Bra test i övrigt och mitt val av 290x alt. 780 är nu avgjort

Nvidia har ju samma tysta titankylare på alla sina kort. AMD har sin plastburk till hårtork på alla sina. Så himla besviken på AMD. Tillochmed deras highend är budgetprodukter nu. Dessutom e titan 8 månader äldre och kommer så klart prisdumpas.

Permalänk
Skrivet av RaZman:

För halva priset.

Ja i cirka två dagar till...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hatmadeofjam:

Att köpa nu innan nvidia genomfört sina prissäkningar och släppt 780 ti är helt befängt. Dessutom så känns det som om folk i allmänhet överskattar mantle och underskattar g-sync. Även om mantle skulle ge 20% bättre prestanda, vilket är osannolikt, så kommer nog g-sync ha större värde.
Visst att man kanske får högre FPS i några få spel med mantle. Men det g-sync gör är ju att det får ALLA spela att kännas smooth. Det som är det grymma med g-sync är ju även att det sänker inputlag samtidigt som det tar bort tearing och "lagg".

Innan g-sync så lades varje skillnad mellan en bildrutas renderingstid och skärmens uppdateringsfrekvens på på input lagget. Så om det tog 13ms att rendera så adderades då 3.7ms input lag tills bildrutan kom till skärmen (60hz = 16.666ms). Och om man hade 40 FPS så går även skärmen ned till 30hz med vsync så då blir det 22ms renderingstid och sen måste den vänta i 11ms innan bilden kan visas på skärmen.
Och det här är inte som millisekunder som känns som extra ping. Utan det är skillnaden mellan bilduppdatering och musrörelse, dvs ren input lag. Med hög ping så laggar alla andra. Med högt input lag så känns det som om musen är en banan doppad i sirap. Inputlag är även nått som den mänskliga hjärnan är väldigt bra på att känna av. Det är bla därför det är så svårt för oculus att bygga bort sjösjukan som kan uppkomma med riften. Hjärnan förväntar sig en rörelse men datorn laggar efter några millisekunder = banan i sirap.

Om man nu stänger av vsync i 40fps exemplet så blir input lagget lägre så klart. Men det till priset av enormt irriterande tearing. Men g-sync kommer endå ge en bättre upplevelse än att köra utan v-sync. Detta eftersom det ALLTID kommer skilja mellan renderingstid och uppdateringsfrekvens. Vissa frames komemr det vara 2-3ms bara. Men andra frames kommer det bara upp mot 10-15ms. Oavsett vad ens FPS visar märk väl. Med g-sync så kommer det ALDRIG vara nått lagg mellan rendering och skärmpresentation. Vilket är ett gigantiskt framsteg. Vi behöver inte mer fps, vi behöver bättre upplevelse.

Min gissning är att 40fps med gsync kommer kännas som 60fps utan. Ska bli sjukt spännande att se utvecklingen närmaste månaderna!

40 FPS med G-Sync kommer kännas som 40 FPS, inte mer eller mindre. Själv är jag mer nyficken på Nvidias implementation av Lightboost i G-Sync men eftersom jag nu byter till AMD så hoppas jag det kommer en värkligen open-source lösning ala Lightboost 2 som stödjer AMD kort. Dessutom så byter jag inte på grund av Mantle. Kunde inte brytt mig mindre om den skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Någon som har en gissning på vad 780 kan tänkas hamna i pris efter sänkning?

Skulle tro att tappar någon/några hundra lappar...inte mycket dock. Kanske när 780 ti släpps som man ser en till prissänkning på någon hundra lapp.
Sen är det väll nästan dags för 800 seriens?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hatmadeofjam:

Nvidia har ju samma tysta titankylare på alla sina kort. AMD har sin plastburk till hårtork på alla sina. Så himla besviken på AMD. Tillochmed deras highend är budgetprodukter nu. Dessutom e titan 8 månader äldre och kommer så klart prisdumpas.

Du är inte målgruppen för AMD då du verkar köpa Nvidia oavsett alla argument. Vet du ens vad aftermarket och referens är?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hatmadeofjam:

Berätta för mig vart man kan få ett low-end och mid-end kort med titankylare. Snälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Titan kostade 8k när det lanserades. 290X under 5k när det lanseras och med aningen bättre prestanda. Ingen skillnad? Hade AMD velat lansera ett kort för 8K så hade de nog fläskat på lite till med prestandan och kylningen på referenskortet men det är inte i det prisläget de vill vara i. De kommer garanterat att kränga en massa kort för det pris/prestandaläget.

9k till och med http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1683724

Idag får du Titan för 8k som billigast http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1683726

Man ska ju komma ihåg att 290x var tänkt att konkurrera med GTX780, utifrån vad jag har förstått. Sen att den är likvärdig och i vissa fall bättre än ett Titan får man ju bara se som en bonus, om än marginellt bättre.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Relik 📜

Verkar vara en viss förvirring runt hur frekvenserna ändras vid belastning under lång tid, där jämförelser görs mot resultat från andra webbplatser.

Jonas körde precis Metro: Last Light oavbrutet under ungefär en timme, och under "Über mode" (max 55% fläkthastighet) går kortet i full fart hela tiden med fläkten runt 50% - alltså en viss marginal upp till brytpunkten. I "Quiet mode" är det dock en annan femma, vilket även visas i recensionen. Det gäller med andra ord att ha koll på i vilket läge kortet körs för att kunna jämföra siffror, och även då finns det många andra prametrar (inställningar, mjukvara, testsystem etc.) att ta hänsyn till.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Berätta för mig vart man kan få ett low-end och mid-end kort med titankylare. Snälla.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=-lZ3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

40 FPS med G-Sync kommer kännas som 40 FPS, inte mer eller mindre. Själv är jag mer nyficken på Nvidias implementation av Lightboost i G-Sync men eftersom jag nu byter till AMD så hoppas jag det kommer en värkligen open-source lösning ala Lightboost 2 som stödjer AMD kort. Dessutom så byter jag inte på grund av Mantle. Kunde inte brytt mig mindre om den skiten.

Hehe, såg din signatur "Snart Sapphire R9 290X" Du ska bara inte vänta lite på alternativ på kylaren?
Jag tror ändå mantel kommer göra en större skillnad i tex bf4. Allt annat är jag lite okunnig på. G-sync verkar ju vara "coolt"

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

95 C är på chipet inte hela kortet. Det går att ha betydligt svalare komponenter runt omkring. Själva chipet har nog inga som helst problem med 95 C då halvledare knappast påverkas av sådant temperatur ökning (degradering ökar men den är så lite till att börja med att det spelar ingen roll).

Stön, ja jag vet att 95c avser själva kretsen. Så länge som kretsen håller 95c måste också dessa grader ledas bort, de försvinner ju inte i tomma intet bara för att du blåser på dem om du tror det. De 95c måste ju ta vägen någonstans och då kortet är täckt av en kåpa är det ju knappast "uppåt" som värmen går.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS RTX 3080 Ti TUF Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Verkar vara en viss förvirring runt hur frekvenserna ändras vid belastning under lång tid, där jämförelser görs mot resultat från andra webbplatser.

Jonas körde precis Metro: Last Light oavbrutet under ungefär en timme, och under "Über mode" (max 55% fläkthastighet) går kortet i full fart hela tiden med fläkten runt 50% - alltså en viss marginal upp till brytpunkten. I "Quiet mode" är det dock en annan femma, vilket även visas i recensionen. Det gäller med andra ord att ha koll på i vilket läge kortet körs för att kunna jämföra siffror, och även då finns det många andra prametrar (inställningar, mjukvara, testsystem etc.) att ta hänsyn till.

Har inte läst recensionen så noga men såg ni någon fluktuation i klockfrekvenser ju kallare kortet var? Eller har ni inte mätt detta?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Aha, det förklarar varför inget i testet drog mindre än 85 W.
Jag trodde det var kortet som drog så mycket.
Skönt att veta att det inte är kortet som drar så mycket.

Undrar hur mycket kortet sig själv drar i idle?

Aha, men då förstår jag. Tack!

Det finns vissa sidor som uppskattar hur mycket enbart grafikkortet dra men det är väldigt svårt att mäta fram eftersom det inte finns ett vettigt sätt att mäta hur mycket ström som matas genom moderkortet. Ett grafikkort kan ju få upp till 75 W genom PCIe-porten. Det det bara matats med ström via sladdar direkt från nätagget hade det varit enkelt att mäta men nu vet man inte säkert. På samma sätt är det halvt omöjligt att mäta hur mycket enbart en processor drar. Googla runt lite så kan du nog hitta hyfsade uppskattningar på hur mycket kortet drar i idle och i full load.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Då antar jag att du inte rekommenderar Titan heller då det utvecklar ungefär lika mycket värme?

Beror på vart man hade tänkt att använda datorn. Ska man sitta i fjällstugan så kan man definitivt köra på ett 290x, med den temperaturen på krotet så får man upp en riktigt mysig värme inomhus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Siffrorna i Sweclockers test är fortfarande för hela systemet. De mäter vid väggen så 500 W är nätagg, CPU, RAM, moderkort, SSD, fläktar och GPU. Du kommer nog aldrig se ett grafikkort dra 500 W från fabrik. Dels finns det en gräns i PCIe-specifikationerna som säger att ett kort inte från dra mer än 300 W. Både AMD och Nvidia har varit där och nosat på 300 W flera gånger med diverse kort. Ofta kort med dubbla GPUer som direkt begränsas av den gränsen. Sen är det lite fysik som blir jobbig. Det är långt ifrån trivialt att kyla 500 W från ett sådant kort utan att ta till mer exotiska kylare. De som håller på med extremt överklockning når utan problem 500 W men då kör de flytande kväve för att kyla. Tror ingen kommer vilja designa en kylare som klarar av att kyla bort 500 W på ett smidigt sätt.

500 W var bara en fiktiv siffra att resonera kring. Hade jag skrivit 100 W hade hökarna här börjat jämföra med glödlampor etc och då hade det totalt spårat ur.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS RTX 3080 Ti TUF Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

Permalänk
Skrivet av Omitron:

Du är inte målgruppen för AMD då du verkar köpa Nvidia oavsett alla argument. Vet du ens vad aftermarket och referens är?

Inte ens säkert om det kommer komma kort utan referenskylare. Och aftermarket? Om du måste lägga 500-1000 kronor på en eftermarknadskylare så får ju kortet ännu sämre värde! Jag kommer inte köpa nått förns marknaden stabiliserats och jag fått testa g-sync live.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishg33k95:

Hehe, såg din signatur "Snart Sapphire R9 290X" Du ska bara inte vänta lite på alternativ på kylaren?
Jag tror ändå mantel kommer göra en större skillnad i tex bf4. Allt annat är jag lite okunnig på. G-sync verkar ju vara "coolt"

Kommer köra vattenkylning ändå så det spelar inte så mycket roll för min dell. Mantle kommer visserligen ge en prestandaboost men jag tror inte det blir något märkbart. Kanske 10 FPS som medelmått. G-Sync är värkligen revolutionerande för folk som har problem med att uppnå 60/120/144 FPS och värkligen inte få några FPS drops. Annars är ju lightboost överlägset. Synd bara att det inte finns något liknande för AMD..

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om frågan har blivit besvarad i de 19 tidigare sidorna av kommentarer om det nu är så så ursäktar jag mig men vad hände med ljudnivåerna vid överklockning? Såg ingen sådant diagram

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Har inte läst recensionen så noga men såg ni någon fluktuation i klockfrekvenser ju kallare kortet var? Eller har ni inte mätt detta?

Läs recensionen igen. Är tex en skillnad i bf3 på 1-3 fps

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hatmadeofjam:

Inte ens säkert om det kommer komma kort utan referenskylare. Och aftermarket? Om du måste lägga 500-1000 kronor på en eftermarknadskylare så får ju kortet ännu sämre värde! Jag kommer inte köpa nått förns marknaden stabiliserats och jag fått testa g-sync live.

Eftermarknadskylare kostar som regel mellan 50-300 kronor mer än referenskylare. Kolla bara på befintliga kylare så ser du.

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Om dy tycker mitt res'onemang är felaktigt så får du gärna påpeka varför. Jag vill gärna ändra mig om jag har fel. Dock så kommer jag inte ändra mig utan argument

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KeyPakt:

Stön, ja jag vet att 95c avser själva kretsen. Så länge som kretsen håller 95c måste också dessa grader ledas bort, de försvinner ju inte i tomma intet bara för att du blåser på dem om du tror det. De 95c måste ju ta vägen någonstans och då kortet är täckt av en kåpa är det ju knappast "uppåt" som värmen går.

Det är lika mycket värme som ska ledas bort om kortet håller 95 grader som om det håller 60 grader. Temperatur och värme är olika saker. Temperaturen måste inte ta vägen någonstans. Värmen däremot måste ledas bort.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishg33k95:

Läs recensionen igen. Är tex en skillnad i bf3 på 1-3 fps

Hm... Här behövs det flytande kväve!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

För halva priset.

Vore väl idiotiskt av Nvidia att inte ta ut det priset för titan för 9 månader sen.Håller ju top notch än idag

Men håller med priset är ju underbart och ligger mer normalt.medans Titan va väldigt dyrt vid lanseringen men Nvidia kunde sätta det priset just pga att det inte fanns nåt annat kort som var i närheten av dess prestanda och så klart nvidia utnyttjade det till fullo.Sitter inte och försvarar nvidias galna utsugnings priser men jag förstår dom

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hatmadeofjam:

Om dy tycker mitt res'onemang är felaktigt så får du gärna påpeka varför. Jag vill gärna ändra mig om jag har fel. Dock så kommer jag inte ändra mig utan argument

Tyvärr är jag ungefär lika eller värre insatt än dig vad gäller G-Sync. Jag går bara efter det BlurBusters har sagt på NeoGaf. Kolla gärna in hans sida och inlägg på NeoGaf om G-Sync, värkligen intressant.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KeyPakt:

500 W var bara en fiktiv siffra att resonera kring. Hade jag skrivit 100 W hade hökarna här börjat jämföra med glödlampor etc och då hade det totalt spårat ur.

Fast varför inte resonera kring en rimlig siffra när du faktiskt kan göra det? Speciellt när det gäller rent kvantitativa resonemang. Godtyckliga siffror är bra att använda om slutsatsen inte beror av det numeriska värdet man räknar med. Här beror din slutsats direkt på värdet du antar varpå hela ditt resonemang blir lite konstigt. Vidare bör du innefatta samtliga kort i toppsegmentet då eftersom de har legat och snurrat runt 250 W i ett par generationer nu. Speciellt dubbelkorten som ligger runt 300 W.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hatmadeofjam:

Det har alltid kommit kort utan referenskylare och så även den här gången. Tänk på att kortet redan listas för 4500 som billigast just nu, samma dag som priserna får listas. Några veckor till och det sjunker ytterligare och även om det då blir 500-1000 kr mer för aftermarket-modeller så är de ändå oerhört prisvärda.