Permalänk
Medlem

Blir kul att se tester med Mantle sen

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Pga?

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Avstängd

Hur var det med TrueAudio? Varför står där inget om de?

När kan man få se tester på detta?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av fizzdan:

Det gör dom inte (poppar upp) på min SXZ1, eller på den sz1 jag hade innan, eller den sgs2 innan det... Vänta, jag kör Android /Chrome på alla dem? Kanske du kör ajfån? Knapparna funkar utmärkt på min telefon iaf..

Skickades från m.sweclockers.com

Vi kanske pratar om olika saker. Jag ser att du postar från mobilsajten. Jag använder desktopsajten när jag surfar på min surfplatta (iPad 4); allt annat vore löjligt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Varför är alla så lyriska? Förutom då priset som verkar helt okej.

Men av min hastiga koll på testet så verkar detta kort bara vara 15% snabbare än 680 och 10% klenare än 780 i BF3@1080p

Nästan mitt emellan dem två? Räcker således inte på långa vägar till att leverera behaglig framerate på en 120hz skärm på preset high..

Nä det är bara att jobba vidare för det gröna och röda laget..
Eller är benchmarks viktigare?

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem

Det tog tid men jag lästa var enda en av alla 837 kommentarer och jag har absolut inte lärt mig något nyttigt förutom att R9 290x behöver bättre kylning och att det inte kommer förmonterade eftermarknadskylare på länge.

Damn

Finns ju vatten så varför klaga

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk

Nu kanske jag säger detta 3år försent. Har sett att många klagar på att de förväntat sig att kortet skulle prestera bättre än vad det gjorde.

Rätta mig gärna om jag har fel. Men behöver de inte börja med mindre tillverkningsteknik innan vi kan se någon stor prestandaskillnad igen? Jag menar, de kretsar vi nu ser i toppkorten är inte speciellt små. De är dyra att tillverka och Drar ännu mer ström. Man kan inte göra hur stora kretsar som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gr8t:

Men av min hastiga koll på testet så verkar detta kort bara vara 15% snabbare än 680 och 10% klenare än 780 i BF3@1080p

Nästan mitt emellan dem två? Räcker således inte på långa vägar till att leverera behaglig framerate på en 120hz skärm på preset high..

Varför kollar alla primärt på BF3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

Nu gissar jag bara men jag tror att folk generellt spelar andra spel utöver BF3 ;]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hade tillverkarna slutat med omdöpning hade det här kortet tagit över samma prissegment som HD 7970 precis som det fungerade förr. Inte ovanligt med ett femtioprocentigt lyft i prestanda vid en nylansering av ett kort som prissattes likadant som föregående generations flaggskepp. AMD gör nästan likadant som tidigare. Något dyrare, men ändå helt klart på rätt väg sett till hur det var back in the days när alla nylanseringar resulterade i bang-for-the-buck kort. Kommer bli alldeles lagom med den mer prispressade varianten

Det lanseras med exakt samma pris som 7970, nämligen $549. Ser inte riktigt hur man kan klaga på priset då GTX 780 som det är placerat mot kostar $649. Alltså $100 mer. Så jag förstår inte riktigt vad namnen har med saken att göra eller vad det är som är fel på priset.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Varför skulle Nvidia sälja de chipen med alla clustren aktivarade som spelkort när de kan sälja dem som beräkningskort för mycket mer pengar. Titan är ett bra sätt för nvidia att sälja icke perfekta chip för att hålla nere kostnaderna

Skrivet av Palme_570:

Tror inte det. Inte ekonomiskt försvarbart när samma kretsar går till tesla och säljs för 10x priset.

Enkelt, det finns en begränsad markad för att sälja 30000kr kort, vill de sälja mera får de sälja till en annan marknad som i detta fallet är datorspelare. Korten kostar inte så mycket att tillverka, det är bara frågan om att få ut maximal marginal för respektive marknad.

Skrivet av tjobbo:

Skulle vara roligt o se hur varma korten blir när man kör Crossfire/TRIfire

Lika varma som med ett kort, max temp. är satt till 95 grader.

Skrivet av fantomsmurfen:

Fail att komma med en sådan dålig referenskylare och vänta på andra kylare flera veckor.

Japp, detta är den enda svaga punkten för 290X. AMD har haft 4-6 månader på sig sedan Titan-lanseringen (som har en väldigt bra kylare) att ta fram en bra referenskylare istället för att köra på med en gammal design, helt klart dåligt gjort. Nvidia lärde sig efter 600-seriens dåliga referenskylare, hoppas AMD lär sig av detta.

Skrivet av Divil:

Toms saknar all trovärdighet sen myglet med Intel p4 har jag för mig det var. Kolla andra sajter istället.

Eller så kanske man kan tänka sig att det hänt en del sedan det debaclet för 10 år sedan. Toms hardware har hyffsade artiklar, men efter vad som hände för 10 år sen så kommer det kommentarer på allt de skriver är vinklat oavsett sammanhang, ungefär som att säga att Anandtech är köpta av Intel då deras tester på server-cpu:er de senaste 4-5 åren sagt "köp Intel Xeon, Opteron är inte lika bra".

Skrivet av havoc:

Saknas också en grundläggande kunskap om SI-enheter, det kryper i kroppen varje gång jag ser någon skriva öka "volten" eller "hertzen".

Är väl inte SI-enheter som är problemet, svenska språket i skrift lämnar däremot något att önska. Orden "volten" och "hertzen" är dåligt talspråk för spänningen och frekvensen.

Skrivet av fark:

techpowerup överklock av R9 290X gav:

1125 + 1575 (6300) quiet mode

1175 + 1250 (5000) ubermode

Konstigt, verkar som bios/mjukvaran stället till det lite för 290x för tillfället, personligen tror jag att med bättre kylning och stabil mjukvara så kommer det nog inte bli en besvikelse vid överklockning trots allt? En slutsats flera här redan dragit men tiden får ju utvisa det såklart?

Citat:

"AMD's Radeon R9 290X shows fantastic clock scaling with GPU voltage, better than any GPU I've previously reviewed. The clocks do not show any signs of diminishing returns, which leads me to believe that the GPU could clock even higher with more voltage and cooling."

Länk: http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/R9_290X/31.html

Håller med, finns nog en del kvar att jobba på för AMD när det gäller både fastprogramvaran (dum översättning på firmware) och drivrutiner men AMD har levererat förut på det området, t.ex. för 7970 som ökade FPS i BF3 med 30% efter lite uppdateringar av programvaran. BF3 var nog extremt exempel, men många grafikkretsar brukar få några procent bättre resultat efter lite mjukvaruuppdateringar.

AMD verkar inte göra lanseringar utan att klanta sig på någon punkt, 290X är nog ett alldeles utmärkt kort, snabb GPU, bra temperaturtollerans, bra minnesbandbredd och så sätter man på en referenskyllösning som borde varit utdömd för 2 år sedan samt lanserar kortet innan partnertillverkarna hunnit få färdigt sina lösningar. Enligt något citat från EK så går kortet att köra i 1200MHz utan voltökning vilket är väldigt bra, inte helt orimligt att det går att klocka till den frekvensen på luftkylare från Asus, MSI, Gigabyte m.fl. och då följer det med Titan i överklockade hastigheter.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Avstängd

Det blir ju 100% köp så fort en eftermarknadskylare släpps till kortet. Luftkylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Osäker på om du verkligen har en aning om vad du snackar om.

Det var aldrig någon idé att konkurrera GTX Titan för nVidia skapar en helt ny prisgrupp väldigt långt utanför den vi hade. AMD är inte dumma i huvudet som väljer att strida på den absurda prisgruppen där väl bara finns ett fyrsiffrig antal(1000-9999) köpare.

Snackade om han som sa att dom som köpte titan för 9 månader skulle ha förlorat 4000 kr på det bara för att AMD släppte ett med nån % bättre prestanda idag..Som att säga att alla som köper top end kort förlorar på det så fort nya kretsar släpps och dom billiga korten i nya serier har samma prestanda som top korten hade för 1 år sen..Så kan man väl knappast resonera i min värld.

Fattar du nu då ??

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Anledningen till att Nvidia inte kan släppa ett mycket snabbare kort är för att de redan använt upp sin transistor kvota för vad som är möjligt på 28nm. Arkitekturförändringar är inget man gör på en veckas tid. Nvidia har säkerligen Maxwell klar nu, (ny arkitektur). De kan dock inte börja tillverka den med nuvarande 28nm tekniken, eftersom den med största sannolikhet har många miljarder fler transistorer än något de gjort på Kepler.

Skulle inte gissa på några större arkitekturförändringar, tror mest på några små optimeringar av olika saker, samt en uppressad klockfrekvens. Tillräckligt för att höja kortet kanske 5% från titan. Ungefär som 7970 GHz edition. Men man vet ju aldrig.

Permalänk
Medlem

Synd bara att det har en så fruktansvärt dålig kylare... Men, ingenting som inte Gigabyte/Asus/etc. kan fixa

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Varför kollar alla primärt på BF3?

För att det är i särklass det populäraste multiplayer-liret vart hög framerate är viktig och besvärligt att få till?

Liksom när jag spelar Metro Last Light eller whatever singleplayer hemma med mig själv så spelar det verkligen ingen roll om fpsen inte håller 80-90 hela tiden, dippar ned till 60 skiter jag i, mer eller mindre iaf.

Jag tror många resonerar på samma sätt.

BF3/BF4 är den enda viktiga benchmarken i min värld.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem

Why are there 3 crossfire setups on top and no SLI comparison?
Noticed that the 780 HOF pulls 2fps infront of the R9 290x OC

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Poiarn:

Jag har ALDRIG sagt att Titan på något sätt är överlägset 290X när det gäller rå fps-prestanda.
Det som jag argumenterade för i min första post var bekymren med renderingstiderna och att detta har haft stor inverkan på mina spekulationer i ny dator.

Har du kollat in PCPerspective och TechReport's sine reviews? I dom flesta spel visar det sig att 290X och 290 har bättre renderingstider än GTX Titan och GTX 780.

Skrivet av Omitron:

Mmm, själv ser jag på såna tokiga saker som spelprestanda när jag letar grafikkort men det är ju jag det.

Renderingstider är ju dock en annan indikation om spelprestanda. Eller har jag missuppfattat vad ni pratar om helt fel?

Skrivet av Tobbbe__:

Why are there 3 crossfire setups on top and no SLI comparison?
Noticed that the 780 HOF pulls 2fps infront of the R9 290x OC

Välkommen till Engclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Mmm, själv ser jag på såna tokiga saker som spelprestanda när jag letar grafikkort men det är ju jag det.

Ingen mening att ha 60 fps om upplevelsen ändå blir hackig

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | Intel i5 9770K | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | Corsair RM 850 80+ | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD 2 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Japp och förlora hörseln på köpet hahah
Har jag påstått att jag ens är intresserad av dessa kort..Du kan ju knappast påstå att dom som handlade Titans för 9 månader sen förlorade 4000 bara för att AMD släppte sitt kort idag.
Dom har njutit av samma prestanda som AMD kan erbjuda idag i över 9 månader.

4000 kr i nästan ett helt år och ha samma prestanda som AMD erbjuder idag tycker inte jag låter så illa..Plus att kortet fortfarande mäter sig med toppen.
Vad blir det 400kr i månaden ungefär
Ungefär dom som köpte tex top modellerna för 3 år och kan köpa ett kort idag för under 500 med samma prestanda ska gråta för att idag finns samma prestanda till billigare pris eller vad menar du ??

LÄS igen för 9 månader fanns inget AMD kort som matchade Titan.

Om du köpte ett Titan när det lanserades så betalade du runt 9 000 kr och vad fick du för det? Jo du var kung i 9 månader i spel där du troligtvis hade 50% överprestanda i (om du inte körde i extrema upplösningar med flera skärmar) tills AMD släppte ett snabbare kort för 4500 Kr. Det blir exakt 500 kr i månaden i värdeförlust för ditt kort. Jag vet inte med dig men själv gillar jag inte att kasta ut en femhundring genom fönstret varje månad, särskilt inte i spel där hälften av prestandan räcker för 60 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

För att det är i särklass det populäraste multiplayer-liret vart hög framerate är viktig och besvärligt att få till?

Liksom när jag spelar Metro Last Light eller whatever singleplayer hemma med mig själv så spelar det verkligen ingen roll om fpsen inte håller 80-90 hela tiden, dippar ned till 60 skiter jag i, mer eller mindre iaf.

Och i testen som Nordichardware har gjort presterar R9 290x bättre än både titan och 780 i just battlefield 3.
http://www.nordichardware.se/Grafikkort-Recensioner/flaggskep...

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Nej inte ett dugg viktigt för mig men förmodligen för Nvidia eftersom dom släppte Titan överhuvud taget.Varför tror du att det skulle vara viktigt för mig..Är det viktigt för dig kanske ??

Varför jag tror det...? Jag tyckte mig se en viss preferens

Skrivet av fermia:

Enda anledningen att 780Ti kommer är just för att kunna säga världens snabbaste grafikkort och sen kunna sälja det för dyra pengar.Har funkat förr lär bli så igen.

Skrivet av fermia:

Och Nvidia lär skita ut ett nytt Titan för 10 papp som krossar AMD igen va så säker lille gubben

Skrivet av fermia:

Varför då?? Kan till och med komma ett Titan 2 till julen

Personligen har jag egentligen mest vinning av att nvidia släpper mer och snabbare kort eftersom jag har investerat en hel del tid i att lära mig CUDA-C. Men det är kul, intressant och nödvändigt att AMD är med i matchen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mephiston:

Skit

Har gillat nvidia sedan riva 128 korten. Men blir man för kaksig och mjölkar användarna på för mycket pengar gillar jag ej. Av ren princip blir nästa kort vettigt amd kort. Bytte nyligen ut 2 st 560 mot ett 760. Skamlöst ta ut så mycket som dagens kort kostar. Tummarna upp för AMD!

Håller med, hutlösa priser och jag har 2st 780 Lightnings. Kostar att ligga på topp. Betalade 5800kr st för dom hos komplett så gjorde en förhållande vis bra affär ändå!
Nvidia är inte dumma. När AMD inte hade något att komma med lanserade dom TITAN och fick sjukt mycket PR. Efter en viss tid lanserades 780 och tack vare Titans sjukt höga pris fick 780 som också är hutlöst dyra, jämfört vad vi är vana vid att se ut som en bra affär! Enormt bra drag av Nvidia.

Skönt att AMD är tillbaka på banan med topp korten. Utan konkurrens mellan Nvidia och AMD skulle vi få betala skadat mycket för topp korten.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

Ja herregud, hade ju aldrig själv accepterat en ynka 60 fps med allt maxat, då kan man lika gärna spela minröj på datorn.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av thomasson:

Ja, det är ju det jag säger? 290X blir varm fortare, de har ju samma TDP, men jag har svårt att se det som en feature att hålla komponenten på 95c, det är snarare ett måste för att det ska prestera som det gör.

Första gången jag stöter på en tillverkare av komponenter där en hög temp är något bra, för jag menar de hade säkerligen kunnat köra temptarget ned mot 80c om deras kylanordning hade orkat med det.

Och det är därför jag säger att jag väntar med beslut tills december då allt har lugnat ned sig.

Samma TDP=samma värmeutveckling. Första huvudsatsen om termodynamik

Två datorer som drar 500 watt ur väggen värmer upp ett rum precis lika mycket, oavsett temperaturer på CPU/GPU

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Välkommen till Engclockers.

haha sitter med Tinytomlogan i i bakrunden och så skriver jag på overklock.net
Råkade bli engelska
Men visst var det där en rätt konstig graf?

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbbe__:

haha sitter med Tinytomlogan i i bakrunden och så skriver jag på overklock.net
Råkade bli engelska
Men visst var det där en rätt konstig graf?

Håller med om att resultaten är lite konstiga med tanke på det store mellanrummet hos diverse kort. Får bara hoppas fler reviews dyker upp med mer information!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Renderingstider är ju dock en annan indikation om spelprestanda. Eller har jag missuppfattat vad ni pratar om helt fel?

Nej det har du inte men vad jag menade är att jag främst kollar på spelprestanda överlag och om en eller annan parameter är lägre eller högre på det ena eller det andra kortet inte spelar mycket roll om ett av kortet generellt är bättre i snitt i de flesta spel.

Permalänk
Medlem

Ser att många hatar på Nvidias höga priser. Anledningen är brist på konkurrens. Nu har vi äntligen konkurrens igen. Så priser kommer sjunka tillbaka till mer normala nivåer.

Alla Amd fanboys måste förstå att skulle AMD ta över första platsen under en längre tid skulle troligen Röda och gröna laget byta plats när det kommer till priser. Amd vill också tjäna pengar och smakar det så säljer det för mer stålar!

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poiarn:

Ingen mening att ha 60 fps om upplevelsen ändå blir hackig

Inte? Varför är då högst FPS viktigast när det gäller Nvidia kort då?