Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Den premium stämplen har de inte förtjänat.

Hur tänkte du nu? Dom har den bästa referenskylaren på marknaden. Dom släppte Titan för 9 månader sedan med 6gb vram. Hur kan inte det vara premium?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av _Merc_:

Den premium stämplen har de inte förtjänat.

Va?

Det är ju just det dom har gjort....

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _SpaxX_:

Jag skrev ju det att det var dubbla GPUer på ett kort? och borde ju ses som ett ..

Ska man köra CF så Lär ju GTX 690 SLI dansa om ändå . .

du vet väl att gtx690 är också dubbel gpu, så om man kör 2 st gtx690 så bör man köra 4 st 290x.
Just to let you know

Visa signatur

snacks for snakes

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DrunkenMonkey:

Du förklarade dba som det människan hör. Detta stämmer inte då det tar en del avregistret man hör men db tar hela registret.

Skickades från m.sweclockers.com

Då var ajg tydligen otydlig. Det jag försökte säga var att dBA försöker simulera upplevd volym genom att dämpa vissa frekvenser och förstärka andra. Detta för att vår hörsel uppfattar olika frekvenser olika mycket. 50 dB vid 100 Hz upplevs inte ha samma volym som 50 dB vid 1000 Hz. Därför har man ett filter som dämpar vissa frekvenser i ett försök att bättre avspegla hur vi uppfattar ljudet. Att bara titta på ren dB säger inte så mycket när det gäller ljud eftersom det inte säger hur vi upplever det. Vi kan ha 100 dB på 30 kHz vilket vi inte hör alls. Så för att det ska vara rimligt att använda dB för ljud när vi pratar om hur vi hör det så måste man på något vis väga den faktiska ljudvolymen mot hur vi upplever den.

Skrivet av KeyPakt:

Kan inte påstå att jag försökte framstå som begriplig så jag förstår dig. Någon expert på detta område är jag inte och då det tycks vara själva begreppsformuleringen som skapar en missförstånd blir det ju svårt att göra sig förstådd eftersom värme betyder exakt en sak för dig och temperatur exakt en sak. För mig kan "värme" ha olika temperatur beroende på bakomliggande faktorer, för dig verkar det vara en fixt faktor. Man kan faktiskt jämföra en grafikkrets med ett nätagg som har olika 80+ märkning. Ett bronsagg läcker mer än ett platinum vilket gör att bronsagget blir varmare och kräver mer kylning. På samma sätt kan en krets läcka mer värme än en annan krets beroende på hur effektivt uppbyggd den är även fast båda matas med 250W. Ett bra exempel på det är första generationen Bulldozer från AMD som läckte som såll och därför blev väldigt varma även om man höll nere dess watt. Så har jag i alla fall förstått de artiklar jag läst men givetvis kan jag ha missuppfattat detta.

Och här har vi problemet. Du verkar inte bara helt klar med hur termodynamiken här fungerar. Jag noterade att flera andra skrivit långa inlägg som försöker förklara skillnaden mellan värme och temperatur för dig och jag hoppas att det gått fram.

Skrivet av MultiMan:

Nej, det är inte bättre. Det är bättre med lägre temperatur, då håller elektronik längre. Den tillförda värmen i lådan blir exakt samma i båda fallen (vid samma grafikkort) och måste ventileras ut.

Det beror ju på vilken del av elektroniken det är. Vissa saker blir ledsna fort av höga temperaturer. Fast 95 grader är ju mätt på en bit kisel och den klarar ytterligare ett antal grader innan det börjar bli dåligt. De flesta processorer drar igång sitt överhettningsskyd först lite över 100 grader. Har för mig det är 110 eller 120 grader beroende lite på tillverkare. Jag tror vi kan utgå från att AMD har testat att köra sina CPUer vid hög temperatur för att se att de verkligen inte tar skada. Vid riktigt höga temperaturer blir även kisel skadat. Det är väl upp mot 200 grader då det börjar falla sönder och bli förstört.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Det behövs en artikel som behandlar enkel termodynamik.

Det finns ingen som helst anledning att tro att en gpu på 50c i load skulle må bättre än en gpu i 95c. Varför hänger alla upp sig på det här? Det var som han på Overclock 3D som flippade ur helt för att tempen var så hög. Visst, det begränsar överklockning men det är inget självändamål att hålla lägre temperaturer på gpun.

300W är 300W. Det kvittar om du kyler det med luft eller vatten, värmeenergin måste ta vägen någonstans. Och drar en datorkomponent 300W så blir ALLT värme.

Men det är inte nödvändigtvis sant. Då hade man siktat på att ha så stark kylning som möjligt. Är chippet designat för den temperaturen så har jag svårt att se hur det skulle vara skadligt. Bortsett från "känslan" att det inte skulle hålla lika länge.

Självändamålet för att hålla temperaturen nere är att en krets i 95 grader har väldigt mycket kortare livslängd än en krets i 50 grader. Sen är frågan om det är ett problem då vi byter ut den här typen av komponenter tämligen ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Vi kanske pratar om olika saker. Jag ser att du postar från mobilsajten. Jag använder desktopsajten när jag surfar på min surfplatta (iPad 4); allt annat vore löjligt.

Fast desktop-sidan ska väl inte vara anpassad för touch?

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av takeoninja:

Självändamålet för att hålla temperaturen nere är att en krets i 95 grader har väldigt mycket kortare livslängd än en krets i 50 grader. Sen är frågan om det är ett problem då vi byter ut den här typen av komponenter tämligen ofta.

Nu är det visserligen bara spekulationer, men jag har svårt att tänka mig att de inte designat kretsen för de arbetstemperaturerna. Som Zotamedu påpekar här ovanför så är det rätt osannolikt att en bit kisel skulle ta skada av det, och det är inget som säger att allt annat på kortet håller den temperaturen.

Det enda en lägre temperatur på en gpu ger, om man inte överklockar, är en tro att det skulle vara bättre.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Flamso:

Nu är det visserligen bara spekulationer, men jag har svårt att tänka mig att de inte designat kretsen för de arbetstemperaturerna. Som Zotamedu påpekar här ovanför så är det rätt osannolikt att en bit kisel skulle ta skada av det, och det är inget som säger att allt annat på kortet håller den temperaturen.

Det enda en lägre temperatur på en gpu ger, om man inte överklockar, är en tro att det skulle vara bättre.

Sen kan man roa sig med att titta lite på designen av grafikkort. Vi har en GPU i mitten som är kisel. Den blir varm och kyls aktivt. Sedan har vi VRAM runt som också är kisel. De brukar också få hänga med lite på den aktiva kylningen. De har i alla fall kylflänsar så bevisligen har de inte lika stort kylbehov. Sedan, bortom VRAM sitter andra komponenter monterade. Till exempel en rad VRM som också blir varma och kyls. Runt VRM brukar vi hitta en liten skog av kondensatorer och annat. Så övriga delar av kortet kommer antagligen inte påverkas jättemycket av temperaturen på själva GPUn om man designar kortet vettigt.

Vore intressant om någon kollade temperaturer på VRM och VRAM också. Nya kort brukar ju ha sensorer där med. För är även de väldigt varma kanske det kan bli tråkigt i längden för då är ju antagligen hela kortet väldigt varmt. Är inte de delarna ovanligt varma så finns det ju inte jättestor anledning att tro att resten av kortet är ovanligt varmt heller. Förutom just GPUn.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av kxdude:

gtx780 är inte bättre än Titan. GTX 780 Ti som inte finns än sägs vara bättre än Titan.

Ska du spela är 780 bättre än Titan. Problemet är att Titan är låst till referens pcb som har kopiösa problem, bios moddar du inte kortet är det handikappat.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av fizzdan:

Fast desktop-sidan ska väl inte vara anpassad för touch?

Den meningen gör ont att läsa. En bra sajt är anpassad för att fungera på så många plattformar som möjligt. Det är 2013 nu. Folk surfar på många olika plattformar och det kommer bara bli fler. Därför ska webbsajter vara så universella och responsiva som möjligt.

Dessutom är den inte optimalt anpassad för mus och tangentbord heller.

Menar du att jag borde surfa på mobilsajten när jag är på surfplattan? Då tappar jag många funktioner, t ex möjlighet att rätta artiklar och snabbknappar för BB-koder, samt att vissa saker blir klumpigare, t ex att citat inte visas om man inte trycker på dem.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Hur kan ni ge produkten betyget "utmärkt" med en referenskylare som är outhärdlig vid belastning?

Låter under all kritik imo.

Hur kan du ha missat att det finns 2 olika bios genom switchen på kortet?

Med switchen i normal-mode så låter kortet som ett typiskt nVidia kort vilket visas i diagrammen.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Zotamedu:

Sen kan man roa sig med att titta lite på designen av grafikkort. Vi har en GPU i mitten som är kisel. Den blir varm och kyls aktivt. Sedan har vi VRAM runt som också är kisel. De brukar också få hänga med lite på den aktiva kylningen. De har i alla fall kylflänsar så bevisligen har de inte lika stort kylbehov. Sedan, bortom VRAM sitter andra komponenter monterade. Till exempel en rad VRM som också blir varma och kyls. Runt VRM brukar vi hitta en liten skog av kondensatorer och annat. Så övriga delar av kortet kommer antagligen inte påverkas jättemycket av temperaturen på själva GPUn om man designar kortet vettigt.

Vore intressant om någon kollade temperaturer på VRM och VRAM också. Nya kort brukar ju ha sensorer där med. För är även de väldigt varma kanske det kan bli tråkigt i längden för då är ju antagligen hela kortet väldigt varmt. Är inte de delarna ovanligt varma så finns det ju inte jättestor anledning att tro att resten av kortet är ovanligt varmt heller. Förutom just GPUn.

Men precis så! Ingenjörerna på GPU-avdelningen hos AMD är ofantligt duktiga, så jag har väldigt svårt att tro att de inte tänkt på den detaljen när de kör så hårt på det vid lansering. Sen är det rätt osannolikt att något annat än kärnan skulle vara nära 95c om kylaren fungerar som den ska, och det bör den göra. Jag har aldrig varit med om en fläns som värmer upp resten av komponenterna i någon utsträckning.

Problemet, som jag ser det, är att folk är konservativa. De vill se hårddiskar som visar temperaturer under 25c och tycker att Intels processorer är dåliga för att AMDs bestämt ligger 20c lägre. Det finns ingen anledning att försöka hålla nere temperaturerna i onödan, och det säger jag med vattenblock på både mina kort och min processor. Ljudnivå och estetik är det enda som har gjort att jag gått det här vägen. Främst ljudnivå.

Som många säger, vattenblock på det här kortet sen kan vi snacka. Jag tycker inte riktigt om att de envisas med att lansera enbart referens, men det finns nog en anledning till det. 290 finns annars nästa vecka och det verkar inte prestera så mycket sämre!

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk

1020 Inlägg!! Säga vad man vill om R9 290X men den har inte gått obemärkt förbi.

Ok, här är några reflexioner.

1 Hur tänkte AMD ? Man tar fram sin super GPU som skall sitta i deras dyrast och bästa kort. Och så bestyckar man den med en skräp kylare som hör hemma i kort för 500-1000:- ! När man testade så måste man hört oljudet och sett att den kylde rent för dåligt. Hur mycket mer skull det ha kostat att sätta på en riktig kylare ?
Och om man inte var intresserad av att själv göra jobbet så varför lät man inte kort tillverkarna ta fram kylare. Så de fanns tillgängliga vid lanseringen. Snacka om att snubbla på målsnöret.

2. Folk verkar svårt att fatta princip i den nya tekniken. Man ställer själv när "värmevakten" skall gå in och bryta. Vill man köra i 95c så ställer man på 95c. Vill man bara kör på max 85c så ställer man på 85c. Så enkelt är det.
Ok, jag kan förstå den dåliga kylaren gör att man sätter den på 95c för att maxa sina FPS hela tiden. Och det roliga är att många som klagar på värmen är själva överklockar sina GPU så de går över 95c . Snacka om dubbelmoral.

3. De 300w. Ja tyvärr så får nog räkna med sådana siffror i framtiden. 6,2 miljarder transistorer på 438 mm2 mot 4,3 miljarder transistorer på 353 mm2 har sitt pris. VÄRME! Men efter som efter som det är på ~25% större yta så borde man kunna kyla bort det.
Intels I7 lga2011 är också ström monster. Men där har man inga problem. PGA av den större ytan och att alla begriper att man måste ha en bra kylare till dom. Och AMD är inte nybörjare när det kommer till varma kretsar ! Så varför denna kylare ?
Men utvecklingen har hela tiden gått mot större mer komplexa och framför allt varmare kretsar. När tro ni att vi spränger 400w vallen för en GPU ?
Krympningen av kretsar minskar värmen. Jag vet ! Men just nu verkar det bara fördröja utvecklingen inte stoppa den.

4. Priset och tillgång. Helt klart ett super pris . Mest pang för pengarna ! Och den borde kunna gå ner i pris. Men det verkar vara problem med leveranserna. Det fanns bara 1 butik som hade kort tillgängliga sist jag kollade. Frågan är om det är stort intresse eller små leveranser. Fm båda. Men köp med referens kylare ???

Slutligen: Den är ingen Bulldozer! Hade varit "Bulldozerklass" så skulle den ha presterat sämre än 7950 och dragit 500w !

Och till AMD: Låt dem som bestämde kylaren bada i lava på någon av Hawaii vulkaner. Gärna tillsammans med Bulldozers teamets chef.

Och undrar vaför AMD valde namnet vulcanic island ? Var det någon som kunde se in i framtiden ?

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Ska du spela är 780 bättre än Titan. Problemet är att Titan är låst till referens pcb som har kopiösa problem, bios moddar du inte kortet är det handikappat.

Det stämmer ett 780 med custom pcb som mina Lightnings är stadigare än Titan . Önskar att Titan inte var låst till ref PCB. Titan lightning hade dominerat så jävla hårt.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Läste du noga så verkar Sapphire ha antytt att eftermarknadskylare är på väg mycket snarare än ryktet säger.

Äsh avvisade det rätt kvickt. Varför skulle någon tillverkare vara mycket snabbare än dem andra egentligen. Men tiden får utvisa om någon tillverkare hinner lansera något innan december även om jag har mina tvivel

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tobbbe__:

Det stämmer ett 780 med custom pcb som mina Lightnings är stadigare än Titan . Önskar att Titan inte var låst till ref PCB. Titan lightning hade dominerat så jävla hårt.

Ja, tänk om det skulle släppas såna kort baserade på 290X. Men det är klart omöjligt. Eller vänta nu lite...

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Luxor ABC80:

1020 Inlägg!! Säga vad man vill om R9 290X men den har inte gått obemärkt förbi.

Ok, här är några reflexioner.

1 Hur tänkte AMD ? Man tar fram sin super GPU som skall sitta i deras dyrast och bästa kort. Och så bestyckar man den med en skräp kylare som hör hemma i kort för 500-1000:- ! När man testade så måste man hört oljudet och sett att den kylde rent för dåligt. Hur mycket mer skull det ha kostat att sätta på en riktig kylare ?
Och om man inte var intresserad av att själv göra jobbet så varför lät man inte kort tillverkarna ta fram kylare. Så de fanns tillgängliga vid lanseringen. Snacka om att snubbla på målsnöret.

2. Folk verkar svårt att fatta princip i den nya tekniken. Man ställer själv när "värmevakten" skall gå in och bryta. Vill man köra i 95c så ställer man på 95c. Vill man bara kör på max 85c så ställer man på 85c. Så enkelt är det.
Ok, jag kan förstå den dåliga kylaren gör att man sätter den på 95c för att maxa sina FPS hela tiden. Och det roliga är att många som klagar på värmen är själva överklockar sina GPU så de går över 95c . Snacka om dubbelmoral.

3. De 300w. Ja tyvärr så får nog räkna med sådana siffror i framtiden. 6,2 miljarder transistorer på 438 mm2 mot 4,3 miljarder transistorer på 353 mm2 har sitt pris. VÄRME! Men efter som efter som det är på ~25% större yta så borde man kunna kyla bort det.
Intels I7 lga2011 är också ström monster. Men där har man inga problem. PGA av den större ytan och att alla begriper att man måste ha en bra kylare till dom. Och AMD är inte nybörjare när det kommer till varma kretsar ! Så varför denna kylare ?
Men utvecklingen har hela tiden gått mot större mer komplexa och framför allt varmare kretsar. När tro ni att vi spränger 400w vallen för en GPU ?
Krympningen av kretsar minskar värmen. Jag vet ! Men just nu verkar det bara fördröja utvecklingen inte stoppa den.

4. Priset och tillgång. Helt klart ett super pris . Mest pang för pengarna ! Och den borde kunna gå ner i pris. Men det verkar vara problem med leveranserna. Det fanns bara 1 butik som hade kort tillgängliga sist jag kollade. Frågan är om det är stort intresse eller små leveranser. Fm båda. Men köp med referens kylare ???

Slutligen: Den är ingen Bulldozer! Hade varit "Bulldozerklass" så skulle den ha presterat sämre än 7950 och dragit 500w !

Och till AMD: Låt dem som bestämde kylaren bada i lava på någon av Hawaii vulkaner. Gärna tillsammans med Bulldozers teamets chef.

Och undrar vaför AMD valde namnet vulcanic island ? Var det någon som kunde se in i framtiden ?

Jag har en hypotes angående första punkten. AMD har aldrig varit bra på kylare så jag gissar att de helt enkelt litar på att trejdepartstillverkare ska lösa det åt dem och väljer att lägga pengarna på annat håll. 270X hade ju inte ens en referenskylare och jag vill minnas att det inte är första gången. Personligen hade jag inte haft något emot om de fortsatte på det spåret och helt hoppade att själva köra kylaren utan bara erbjöd kort och GPUer. Referensmodellerna är ju sällan intressanta ändå med två undantag. Dels om man ska köra flera grafikkort men det lär utvecklas kort från andra tillverkare om behovet finns och sen har vi Nvidias nya kylare på Titan och 780 som faktiskt är riktigt bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

1370mhz på luft under 80c. Skulle tro att dem flesta Titan korten får det kämpigt att hänga med 2st 780 på dom frekvenserna. Även R9 290x får pisk när 780 frekvenserna ökar.

Ska bli sjukt kul att se när 290x på vatten börjar dyka upp i benchmarks. Några resultat har vi ju redan sett i tråden.

Extremt OT - Grattis till inlägg 1000 i tråden!
Otroligt, bra över 1000 inlägg på så där en och en halv dag..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

strömming

Hallå, jag är ny här och vet inte jättemycket om datorer men jag planerar att lägga in den här i mitt hembygge och undrar hur mycket el saken drar.
Tack på förhand

Permalänk

Ja detta måste ju vara rekord i antalet inlägg till en recension på Sweclockers.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tobbbe__:

Titan är inte låsta, problemet är att Tex ASUS måste köpa korten hela med kylare allt på och då kommer ett custom PCB kosta typ 13-14k.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Masken98:

Hallå, jag är ny här och vet inte jättemycket om datorer men jag planerar att lägga in den här i mitt hembygge och undrar hur mycket el saken drar.
Tack på förhand

TDP på runt 250 och tror den skulle ligga på runt 250-310w

Skulle nog köpa 650w nätagg beroende på CPU

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Det var ett jäkla tjat om dina lightning-kort. Vi har förstått din poäng, dina kort är det bästa ..

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Jag har en hypotes angående första punkten. AMD har aldrig varit bra på kylare så jag gissar att de helt enkelt litar på att trejdepartstillverkare ska lösa det åt dem och väljer att lägga pengarna på annat håll. 270X hade ju inte ens en referenskylare och jag vill minnas att det inte är första gången. Personligen hade jag inte haft något emot om de fortsatte på det spåret och helt hoppade att själva köra kylaren utan bara erbjöd kort och GPUer. Referensmodellerna är ju sällan intressanta ändå med två undantag. Dels om man ska köra flera grafikkort men det lär utvecklas kort från andra tillverkare om behovet finns och sen har vi Nvidias nya kylare på Titan och 780 som faktiskt är riktigt bra.

Jodå att AMD aldrig har varit bra på kylare vet vi. Hade en 4850 där jag var "tvungen" att byta ut kylaren på. Satte dit en Xigmatek historia med bra fläktar. Mycket tystare och bättre kylning.

Men AMD borde ha vetat att deras kylare vetat dålig och låtit eftermarknads kylare kommit med en gång. Nu får vi vänta 1 månad innan de kommer. Nvida var inte mycket bättre men har bättras sig. Och som du säger, 780 och Titan verkar ha bra kylare.

Och att man mer eller mindre hoppar över referens kylare är heller inget ovanligt. Därför blir man extra irriterad när AMD gör en sådan här tavla.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Luxor ABC80:

Jodå att AMD aldrig har varit bra på kylare vet vi. Hade en 4850 där jag var "tvungen" att byta ut kylaren på. Satte dit en Xigmatek historia med bra fläktar. Mycket tystare och bättre kylning.

Men AMD borde ha vetat att deras kylare vetat dålig och låtit eftermarknads kylare kommit med en gång. Nu får vi vänta 1 månad innan de kommer. Nvida var inte mycket bättre men har bättras sig. Och som du säger, 780 och Titan verkar ha bra kylare.

Och att man mer eller mindre hoppar över referens kylare är heller inget ovanligt. Därför blir man extra irriterad när AMD gör en sådan här tavla.

Jag bytte till en Arctic Accelero S1 på mitt 4850 och körde det passivt. Det gav tio grader lägre temperaturer rakt av jämfört med originalkylaren. Då körde jag även CPU passivt. Körde bara några chassifläktar på 5 V för att kyla allt. Det var en tyst och fin dator. När den var nystädad så lät min ena skärm mer än datorn. Så ja, 4850 hade ökänt dålig kylare och 4870 var inte bättre den. Värst var väl ändå 4870 x2. Gisses vad den förde oväsen.

Håller med om att det är tråkigt att det inte kommer ut kort med nya kylare på över en månad. Det verkar vara kopplat till problem med leveranser. Ser ju helt klart ut som om AMD har för få grafikkort i lager. Den här gången är det nog svårt att skylla på TSMC också som annars brukar vara boven i dramat. 28 nm är på inget sätt en ny process och vi har ju inte hört några rapporter om generella problem där heller. Så det är lite tråkigt på en annars väldigt intressant lansering. Hade de haft tredjepartskort ute nu hade Nvidia haft det tufft ett tag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jdahl:

Någon frivillig som vågar plocka fram en dremel och pröva?

Gillar man att förverka allt vad garanti heter och göra kortet osäljbart och oreturnerbart så sätt igång. Vettiga väntar på vad tex Artic cooling kan erbjuda så kortet kan återställas och endast ev märken på skruvar och flyttade klisterlappar avslöjar kylarbytet.
Smarta slänger på vattenblock och löser problemena med urkass kylare direkt.

Permalänk
Medlem

kanske var ett måndags exemplar i testet?

Permalänk
Medlem

Mycket intressant kort!

Vet inte om detta nämnts, men är det möjligt att montera stockkylaren från hd7970 på 290x? Skulle vara riktigt intressant att se resultatet av det sett till ljudnivå och temperatur. Speciellt med tanke på att tdp är samma som 7970.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: GeForce RTX 3070 | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

Är det ingen som förstår. Det kan vara vilken kvalitets fläkt som helst, Noctua... Kretskorten behöver kylas, och då låter det. Det låter så här, och snurrar alla dessa varv, dock kommer värmen upp i 95 C. Då borde man förstå att kortet skapar en oerhörd hög värme, som inget annat kort tidigare har gjort. Och då behöver man en fläkt som jobbar i de hastigheterna.

Vill man ha ett sådant kort, så är detta inget för nybörjare, och vattenkylning är ett krav, och kommer vara krav i framtida dator delar. Så lika bra börja med vattenkylning, och idag finns redan block färdiga för kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Ja detta måste ju vara rekord i antalet inlägg till en recension på Sweclockers.

Nä, det är långt ifrån ett rekord.

Och det är inte så konstigt om man tänker efter, swec har funnits i många år nu.
Och det är inte första gången det kommer en nyhet som sätter fart på medlemmarna.

Sista långa jag minns var en nyhet med botbaby's och innan det en nyhet gällande iPhone för många år sen som hade väldigt väldigt många inlägg.

Hur som helst så skulle det vara roligt med en sammanställning av en moderator med en "top 10" lista i flest inlägg.

Anmäler mig själv och kollar om vi får svar.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]