Permalänk

ISP kunde sänka pingen gratis!

Har ett adsl 24/1 sen förut, och pingen har ju varit sådär, runt 60-80 på MW2 servrar :/
Ringde häromdan och frågade om pingen, om dom kunde sänka den, visst det kunde dom, dom gjorde det direkt, gratis också
Varför ger dom inte så lite ping som möjligt till alla isf?

Visa signatur

AMD FX-8320 | 32 GB | AMD R9 285 | Asus M5A97 R2.0 | Corsair VS650

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikroPizza:

Har ett adsl 24/1 sen förut, och pingen har ju varit sådär, runt 60-80 på MW2 servrar :/
Ringde häromdan och frågade om pingen, om dom kunde sänka den, visst det kunde dom, dom gjorde det direkt, gratis också

Vad var det för ISP?

Permalänk
Entusiast

Klassisk bryggning?

Permalänk
Avstängd

Haha, du får det att låta som det är en volymratt för latens. Riktigt så fungerar det inte.

Kan dom optimera trafiken och routing lite extra så varför skulle dom inte göra det?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av MikroPizza:

Det dom gjorde var väl att sänka interleaven vilket ibland kan resultera bra, dock kan det ge packetloss för vissa.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

För man inte alltid vet vad som ska optimeras utan en felanmälan först.

Permalänk
Avstängd

Med min ISP måste jag betala 30kr extra i månaden för att få upp till 40% lägre ping med mitt ADSL 20/1 ....

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikroPizza:

Därför en klar majoritet skulle få en sämre förbindelse.
Vad din operatör gjort är att minska felskyddet - du har mao bättre "ping" men högre packetloss.

Så om du nu råkar ut för "fryslagg" så har du en bra förklaring till detta.

Permalänk
Skrivet av Blazin87:

Med min ISP måste jag betala 30kr extra i månaden för att få upp till 40% lägre ping med mitt ADSL 20/1 ....

Får man fråga vilken ISP det är som gör detta?

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Kunde Telia göra för mig också, men eftersom jag har långt till telestationen skulle det drabba min hastighet samt höja packetlossen.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikroPizza:

Du kommer få högre packetloss...

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

"Interleave rate kan medföra att man, trots en högre latency, höjer sin faktiska nedladdningshastighet betydligt. Detta beror på att en hög interleave minskar mängden CRC-fel, och därmed också antalet paket som måste skickas om vid en TCP-överföring."

"Då hög interleave innebär förlängd responstid föredrar spelare av online-spel ofta att köra med interleave avstängt. Detta leder dock allt som oftast till att man får en instabil anslutning som ofta kan tappa länken mellan modemet och telestationen."

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Pingfilter

Permalänk
Skrivet av TheCoLdSniPer:

Får man fråga vilken ISP det är som gör detta?

Bor i finland så JNT

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av TheCoLdSniPer:

Det dom gjorde var väl att sänka interleaven vilket ibland kan resultera bra, dock kan det ge packetloss för vissa.

Skrivet av madtop:

Därför en klar majoritet skulle få en sämre förbindelse.
Vad din operatör gjort är att minska felskyddet - du har mao bättre "ping" men högre packetloss.

Så om du nu råkar ut för "fryslagg" så har du en bra förklaring till detta.

Har inget packetloss skulle jag säga, max ping jag har nu är 50 som max, ungefär 20-25 ping hela tiden, och inga fryslagg heller.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MikroPizza:

Har inget packetloss som jag märker av skulle jag säga, max ping jag har nu är 50 som max, ungefär 20-25 ping hela tiden, och inga fryslagg heller.

Fixade det åt dig.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds