MacBook Air är för dyr, vad ska jag välja istället?

Permalänk
Medlem

MacBook Air är för dyr, vad ska jag välja istället?

Rubriken säger väl allt, söker en bärbar med samma kvaliteer som en Air men med mindre prislapp
Är det omöjligt?

Helst ca 13-15 tum, och ska endast användas till vanligt surf så viktigast är alltså batteritid och storlek/byggkvalite osv.

Några förslag?

Permalänk
Hedersmedlem

Du får nog specificera lite inom vilket prisområde du är intresserad av. Jag äger en Sony Vaio Pro 13, 1920x1080 IPS, 8 GB DDR3, 250 GB SSD, 35+36 Wh (standardbatteriet + extrabatteriet) och en vikt under kilot. Denna köpte jag för 9700 kr inkl. frakt direkt från Sonys hemsida.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Sony Vaio Pro!
Har 13 tum, i5, 8GB, 256 GB SSD, 8700:- med studentrabatt

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

chromebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aanee:

Är det omöjligt?

Ja.

Nu kommer hela swecs applehatarklubb att skriva, men för det priset går det inte att få något med samma kvalité.

Kör själv pc och har avverkat åtskilliga laptops, men måste böja mig för apples byggkvalité som är i en helt egen division, prestanda är en helt annan femma.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, jag kan försöka speca lite mer.

Söker alltså en prisvärd dator med följande punkter som högsta prio:

1. Batteritid
2. Tyst och mycket sval
3. Prisvärdhet
4. Design

Prestanda är i stort sett helt ointressant då den endast är till för vanligt surf.
Enligt mitt tycke har Air allt förutom just priset då så jag undrar, finns det några alternativ?

Permalänk
Skrivet av Aanee:

Inga ideer?

Om du känner någon som är i usa, så försök köpa den där, jag gav 7500 för min air 11, med 8gb ram och 128 gb ssd. Hade kostat ca 10000 i sverige.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K | Gigabyte Geforce GTX 670 | ASRock Z77 Extreme4 | Corsair Vengeance LP 4x4gb | Intel 330 120GB SSD | Western Digital 2TB 5200rpm | Fractal Design Define R4 | Corsair 650W HX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aanee:

Inga ideer?

Dom enda bärbara datorerna som kommer nära Apples är enligt mig Asus.

Asus 7 490:-

Finns en massa fina Ultrabooks från Asus dock är dom flesta touch vilket jag inte tycker om. Men om du är intresserad av dom så kan jag länka några.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem

En chromebook kanske? Enda nackdelen jag ser hos den är att det är ganska liten hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aanee:

Inga ideer?

Du har typ 3 val.

Samsung ATIV Book 9 - ca 6500-9000kr, 13,3tum,helt i aluminium och egenskaperna du letar efter.

Asus Zenbook UX32A - ca 6900-8900kr, 13,3tum, massiv aluminium. Största Air konkurenten från PC sidan skulle jag påstå.

Toshiba Portege Z930. ca 6700-9000kr. Lägst vikt i pc marknaden.

Men detta är budget alternativ, och den total känslan av kvalitet och premium känslan går inte att uppnå, Airen är helt överlägsen.
Sen hur mycket batteri tid PC världen skryter med så är det under förhållanden man tonat ner skärmen osv. I real Life scenario finns det inget
som matchar apples grejer.

Skulle jag välja av ovanstående 3 hade Toshiban vunnit, pga av lättast vikt och format. Men jag har en Air själv.... så jag har själv jämfört allt och köpt det som gav mig det jag ville ha.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Hittade denna, grymt sexig med den är byggd i kolfiber men det gör den väldigt lätt.

http://www.inet.se/produkt/1970864/sony-vaio-pro13-core-i5-fu...

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJORLING:

Hittade denna, grymt sexig med den är byggd i kolfiber men det gör den väldigt lätt.

http://www.inet.se/produkt/1970864/sony-vaio-pro13-core-i5-fu...

Jag kollade också på den, men många recsensioner säger att kokar, tror till o me SweC har en egen review av den.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Aanee:

Rubriken säger väl allt, söker en bärbar med samma kvaliteer som en Air men med mindre prislapp
Är det omöjligt?

Helst ca 13-15 tum, och ska endast användas till vanligt surf så viktigast är alltså batteritid och storlek/byggkvalite osv.

Några förslag?

http://www.greentech.se/sv/products/baerbara.php

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Vad är din budget på då?
Liknande kvalitéts datorer från asus osv ligger i samma prisklass.

Spara ihop tills du har råd är mitt tips, till en av de i 9-10k prisklassen, så jävla värt det även om du bestämmer dig att köpa en vaio pro eller liknande.
Märks direkt på datorer i 7k segmentet att de har sparats in imo.

Annars en beggad mac?

Permalänk
Medlem

Dell xps13

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Jag kollade också på den, men många recsensioner säger att kokar, tror till o me SweC har en egen review av den.

vadå kokar?

Jag har denna dator själv, och är grymt nöjd!

Som SweC säger är Sony Vaio Pro 13 långt ifrån perfekt, men mer prisvärd ultrabook hittar du inte idag! Jag betala 8800kr på Sonys hemsida för i5, 8gb, 256gb ssd och extra batteriet, ingen annan dator kommer ens i närheten av batteriprestanda med detta inkopplat!

De "tre valen" du tipsar om, tycker jag e helt galna. Ingen av dessa kör Haswell, dessutom är Sonyn lättare än Toshiban, som du påstår är den lättaste datorn...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AkUs:

Men detta är budget alternativ, och den total känslan av kvalitet och premium känslan går inte att uppnå, Airen är helt överlägsen.
Sen hur mycket batteri tid PC världen skryter med så är det under förhållanden man tonat ner skärmen osv. I real Life scenario finns det inget
som matchar apples grejer.

Värt att notera är att man ska ta uttalanden som ovanstående med en nypa salt, när de kommer från nån som har en apple-logga som avatar.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk

Den här verkar ganska prisvärd och trevlig: http://www.inet.se/produkt/1970864/sony-vaio-pro13-core-i5-fu...

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bas Rutten:

vadå kokar?

Jag har denna dator själv, och är grymt nöjd!

Som SweC säger är Sony Vaio Pro 13 långt ifrån perfekt, men mer prisvärd ultrabook hittar du inte idag! Jag betala 8800kr på Sonys hemsida för i5, 8gb, 256gb ssd och extra batteriet, ingen annan dator kommer ens i närheten av batteriprestanda med detta inkopplat!

De "tre valen" du tipsar om, tycker jag e helt galna. Ingen av dessa kör Haswell, dessutom är Sonyn lättare än Toshiban, som du påstår är den lättaste datorn...

Det där lät ju grymt prisvärt!
Men när jag kollar på Sonys hemsida hamnar samma config på ca 10400kr?
Hur pass mycket sticker extrabatteriet ut, blir det väldigt fult?

Permalänk
Avstängd

Spara pengar och köp den laptopen du egentligen vill ha. Du kommer bara att bli besviken annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aanee:

Det där lät ju grymt prisvärt!
Men när jag kollar på Sonys hemsida hamnar samma config på ca 10400kr?
Hur pass mycket sticker extrabatteriet ut, blir det väldigt fult?

Yes, jag köpte när det var bra kampanjer, och med rabattkod, så egentligen var det helt irrelevant att använda mitt pris som ett köpargument, förlåt...

Det sticker ut en del, och blir inte heller speciellt snyggt, men jag tycker att batteritiden i laptopen med det inbyggda standardbatteri e så pass bra att man sällan behöver använda extrabatteriet. Dock är det väldigt bra att det finns möjlighet att koppla in det, om man inte har möjlighet att ladda datorn på väldigt länge...

Ska jag vara ärlig, tycker jag inte det finns så många alternativ för dig.
Mac Book Air är dessutom inte speciellt dyr om du jämför med Samsung, Acer och Asus nya ultrabooks.

Vill du ha en windows baserad ultrabook med bättre byggkvalitet, liknande MBA, får du i princip betala lika mycket som en Mac Book Air.
Sony Vaoi Pro 13 är väldigt långt efter dessa på denna punkt.

Permalänk
Medlem

Du får vad du betalar för.

Om en ny är för dyr, köp en begagnad istället. För ska du ha samma byggkvalite så är det Asus och det är i ungefär samma prisklass.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Noctua NH-D15 G2 - NZXT C1200 - Antec Flux

Permalänk
Medlem

Du kan ju ta en Macbook Air på avbetalning?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Vill du ha något med kvalitetskänsla som rivaliserar Macbook Air skulle jag gå på Samsung Ativ Book 9 (900X3E): http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1633046

Kostar 9 990 kronor med 4 GB RAM och 256 GB SSD, dock är det med förra generationens processor Ivy Bridge. Du borde fortfarande kunna få ut runt 4-5 timmar, kanske 6 timmar med riktigt låg ljusstyrka. Annars skulle jag påstå att ingen dator på marknaden idag uppfyller just kravet på samma kvalitetskänsla om du inte är beredd att betala för det.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aanee:

Tack för svaren, jag kan försöka speca lite mer.

Söker alltså en prisvärd dator med följande punkter som högsta prio:

1. Batteritid
2. Tyst och mycket sval
3. Prisvärdhet
4. Design

Prestanda är i stort sett helt ointressant då den endast är till för vanligt surf.
Enligt mitt tycke har Air allt förutom just priset då så jag undrar, finns det några alternativ?

Jag skulle säga spara till en MBA 13". Visst kostar det, men då får du bästa batteritiden som finns i princip
som inte kostar skjorta, du får en helt knäpptyst maskin med ett av de bästa designerna som finns.
Grejen med andra laptops är just att dom kanske är billigare, nästan lika bra kvalité och ganska bra design,
men batteritiden kommer vara sämst, det kan jag lova dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bas Rutten:

[...]

Som SweC säger är Sony Vaio Pro 13 långt ifrån perfekt, men mer prisvärd ultrabook hittar du inte idag! Jag betala 8800kr på Sonys hemsida för i5, 8gb, 256gb ssd och extra batteriet, ingen annan dator kommer ens i närheten av batteriprestanda med detta inkopplat!. [...]

Enligt SweClockers test av Sony Vaio Pro 13" klarade den ca 15 timmar videouppspelning, vilket även MacBook Air 13" med Mavericks klarar (källa: http://goo.gl/GVmAbk ). Jag är medveten om att Sony Vaio Pro 13" bland annat (förmodar jag) har en mer strömslukande skärm då den är 1080p, men å andra sidan har inte Air något extra batteri som sticker ut. Så att säga att ingen annan dator kommer i närheten tycker jag var att ta i.

Edit:

Jag håller med om att pris/prestanda är väldigt attraktivt.

Visa signatur

MacBook Pro Retina 2013:
2,8 GHz (3,3 GHz) Dual-Core i7
16 GB 1600 MHz DDR3L
256 GB PCIe-baserad flashlagring

Permalänk
Medlem

Här har du två rekonditionerade Apple MacBook Air 13"

Priserna är utan moms.

Kraftfull och supertunn MacBook Air med 13,3" Glossy TFT i lager!
Intel i5 1.8Ghz, 4096MB, 256GB SSD,
6995:-
https://www.inregodirekt.se/begagnad/barbart/apple_macbook_ai...

Intel i5 1.8Ghz, 4096MB, 128GB SSD
6695:-
https://www.inregodirekt.se/begagnad/barbart/apple_macbook_ai...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taloma:

Enligt SweClockers test av Sony Vaio Pro 13" klarade den ca 15 timmar videouppspelning, vilket även MacBook Air 13" med Mavericks klarar (källa: http://goo.gl/GVmAbk ). Jag är medveten om att Sony Vaio Pro 13" bland annat (förmodar jag) har en mer strömslukande skärm då den är 1080p, men å andra sidan har inte Air något extra batteri som sticker ut. Så att säga att ingen annan dator kommer i närheten tycker jag var att ta i.

Edit:

Jag håller med om att pris/prestanda är väldigt attraktivt.

Varför hänvisa till något utomstående test, som kanske inte ens använder samma testmetoder?

Sweclockers jämför ju faktiskt de båda mot varandra med så lika testmetoder som möjligt!
http://www.sweclockers.com/recension/17550-snabbtest-macbook-...

sen om 640 min mot 512 min vid surfning, resp. 881 mot 636 vid video är att "inte ens komma i närheten" när det gäller batteritid, är väl subjektivt då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bas Rutten:

Varför hänvisa till något utomstående test, som kanske inte ens använder samma testmetoder?

Sweclockers jämför ju faktiskt de båda mot varandra med så lika testmetoder som möjligt!
http://www.sweclockers.com/recension/17550-snabbtest-macbook-...

sen om 640 min mot 512 min vid surfning, resp. 881 mot 636 vid video är att "inte ens komma i närheten" när det gäller batteritid, är väl subjektivt då.

Jag nämnde specifikt MBA 13" med Mavericks (vilket förbättrar batteritiden med upp till 30%), och i SweClockers test används OS X Mountain Lion, därför hänvisade jag till ett annat test. Det skulle vara intressant att se hur MBA 13" med Mavericks presterar i SweClockers test.

Visa signatur

MacBook Pro Retina 2013:
2,8 GHz (3,3 GHz) Dual-Core i7
16 GB 1600 MHz DDR3L
256 GB PCIe-baserad flashlagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Värt att notera är att man ska ta uttalanden som ovanstående med en nypa salt, när de kommer från nån som har en apple-logga som avatar.

Även notera att till skllnad som de flesta i den tråden, har på sin höjd köpt en laptop, kanske haft möjligheten att bruka 2-3 stycken.

Sitter personen med Apple logga som avatar som inköps ansvarig på 3 företag. Köper mycket Dell, HP och Lenovo av olika kalibrar. Vet hur premium känns och inte.

Air är premium. Sony Vaion som vi pratar om knarrar som en plastförpackning för en kaffekokare.

"Ljudnivån vid tyngre belastning är det högsta vi uppmätt inom kategorin Ultrabook och det toppas endast av MSI:s speldator/orkan GT70. Vinandet är klart påtaglig och märks på långt håll. Genom att ställa in prestandaprofilen i Vaio Control Center till "Silence" går det att få ner ljudnivån till mer acceptabla 42,0–42,5 decibel, men det blir på bekostnad av datorns prestanda."

Saxat från Swec. Detta påminner om när Acer ville göra sina datorer smalare och tystare än vad deras design ville, det blev kompromiss och throttling som resultat....

Visa signatur