MacBook Air är för dyr, vad ska jag välja istället?

Permalänk
Avstängd

Asus Zenbook

Permalänk

När jag köpte min macbook så tyckte jag inte att windows-datorerna var billigare, utan skulle man ha prestanda/kvalite liknande macbook air så låg dem i samma prisklass.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K | Gigabyte Geforce GTX 670 | ASRock Z77 Extreme4 | Corsair Vengeance LP 4x4gb | Intel 330 120GB SSD | Western Digital 2TB 5200rpm | Fractal Design Define R4 | Corsair 650W HX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AkUs:

Även notera att till skllnad som de flesta i den tråden, har på sin höjd köpt en laptop, kanske haft möjligheten att bruka 2-3 stycken.

Sitter personen med Apple logga som avatar som inköps ansvarig på 3 företag. Köper mycket Dell, HP och Lenovo av olika kalibrar. Vet hur premium känns och inte.

Det spelar ingen roll, har man en apple-logge-avatar är man en fanboy. Fanboys tas bäst med salt, även om de också kan komma med vettigheter.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Även notera att till skllnad som de flesta i den tråden, har på sin höjd köpt en laptop, kanske haft möjligheten att bruka 2-3 stycken.

Sitter personen med Apple logga som avatar som inköps ansvarig på 3 företag. Köper mycket Dell, HP och Lenovo av olika kalibrar. Vet hur premium känns och inte.

Air är premium. Sony Vaion som vi pratar om knarrar som en plastförpackning för en kaffekokare.

"Ljudnivån vid tyngre belastning är det högsta vi uppmätt inom kategorin Ultrabook och det toppas endast av MSI:s speldator/orkan GT70. Vinandet är klart påtaglig och märks på långt håll. Genom att ställa in prestandaprofilen i Vaio Control Center till "Silence" går det att få ner ljudnivån till mer acceptabla 42,0–42,5 decibel, men det blir på bekostnad av datorns prestanda."

Saxat från Swec. Detta påminner om när Acer ville göra sina datorer smalare och tystare än vad deras design ville, det blev kompromiss och throttling som resultat....

Fyfan så löjlig! Vad vet du hur många laptops brukar??

"Air är premium. Sony Vaion som vi pratar om knarrar som en plastförpackning för en kaffekokare."
Du kanske inte ska utala dig om saker du inte vet ett skit om! Jag äger laptopen, och byggkvaliten är verkligen inte så dålig, även om den inte håller MBA/Samsung/Zenbook klass. Detta är dock, som jag ser det, den enda stora minuset med datorn, ljudnivån är inget större problem längre.

Inköpsansvarig med en mentalitet som en 12 -årig fanboy, seriöst?

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Air är premium. Sony Vaion som vi pratar om knarrar som en plastförpackning för en kaffekokare.

Ledsen, men nej, det stämmer inte, inte ens nära.

Att sedan skaffa en laptop med TN-panel (även om Airs är en bra TN-panel), dessutom med 1440*900, skulle aldrig falla mig in.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Taloma:

Enligt SweClockers test av Sony Vaio Pro 13" klarade den ca 15 timmar videouppspelning, vilket även MacBook Air 13" med Mavericks klarar (källa: http://goo.gl/GVmAbk ). Jag är medveten om att Sony Vaio Pro 13" bland annat (förmodar jag) har en mer strömslukande skärm då den är 1080p, men å andra sidan har inte Air något extra batteri som sticker ut. Så att säga att ingen annan dator kommer i närheten tycker jag var att ta i.

Edit:

Jag håller med om att pris/prestanda är väldigt attraktivt.

Skrivet av Bas Rutten:

Varför hänvisa till något utomstående test, som kanske inte ens använder samma testmetoder?

Sweclockers jämför ju faktiskt de båda mot varandra med så lika testmetoder som möjligt!
http://www.sweclockers.com/recension/17550-snabbtest-macbook-...

sen om 640 min mot 512 min vid surfning, resp. 881 mot 636 vid video är att "inte ens komma i närheten" när det gäller batteritid, är väl subjektivt då.

Nämnvärt är att batteritiderna ni hänvisar till med Sony Vaio Pro 13 är med det utökade batteriet (därav 36Wh+35Wh med ett plus), det här gör datorn 35 millimeter tjock i bakkant. Samma dator utan det utökade batteriet får avsevärt lägre batteritid.

Angående att testa om Macbook Air med OS X 10.9 "Mavericks" är det självklart intressant, men som det ser ut just nu har vi massor annat i pipen som har högre prioritet än att testa batteritiden på Macbook Air en tredje gång.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Ledsen, men nej, det stämmer inte, inte ens nära.

Att sedan skaffa en laptop med TN-panel (även om Airs är en bra TN-panel), dessutom med 1440*900, skulle aldrig falla mig in.

Jo det stämmer visst det att Vaion knakar.

Sen har du helt rätt i det med TN, det är låg upplösning och jämfört med konkurenterna dålig skärm i Air. Dom har kört samma skärm i evigheter nu.
Det borde vara bakläxa, speciellt när MBP 13" bättre och bättre skärm enda sedan den var ny med varje generation.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aanee:

Inga ideer?

*** citerat inlägg raderat ***

Jag har raderat detta eftersom bumpning inte är tillåten:

Citat:

§ 4 Bumpning

Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Försök istället följa uppmaningen i regeln att tillföra någonting konstruktivt. I ditt fall skulle du kunna bevisat att du själv gjort efterforskningar genom att presentera egna förslag.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Jo det stämmer visst det att Vaion knakar.

Sen har du helt rätt i det med TN, det är låg upplösning och jämfört med konkurenterna dålig skärm i Air. Dom har kört samma skärm i evigheter nu.
Det borde vara bakläxa, speciellt när MBP 13" bättre och bättre skärm enda sedan den var ny med varje generation.

Min Vaio har då aldrig knakat.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Nämnvärt är att batteritiderna ni hänvisar till med Sony Vaio Pro 13 är med det utökade batteriet (därav 36Wh+35Wh med ett plus), det här gör datorn 35 millimeter tjock i bakkant. Samma dator utan det utökade batteriet får avsevärt lägre batteritid.

Angående att testa om Macbook Air med OS X 10.9 "Mavericks" är det självklart intressant, men som det ser ut just nu har vi massor annat i pipen som har högre prioritet än att testa batteritiden på Macbook Air en tredje gång.

Givetvis! Som jag ser det är extrabatteriet ett sätt att göra en dålig grej lite bättre. Håller man i datorn med extrabatteriet inkopplat känns det verkligen inte som en ultrabook, trots att vikten fortfarande är respektabel. Jag tycker dock det är bra att möjligheten att koppla in det finns, men självklart tycker jag det är bättre med en dator som har ett större batteri inbyggt, men som fortfarande behåller ultrabook formatet.

Sony Vaio Pro 13 är långt ifrån perfekt. Vill du ha det bästa får du som sagt kolla på de dyrare alternativen.
Är man väldigt petig när det framförallt gäller byggkvalitet och stadga i chassit, och att datorn är helt knäpptyst vid högre belastning, bör du kanske inte satsa på denna dator.

Datorn blir dock INTE alls varm, om det var någon som trodde det.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Känns ju som att det nästan borde finnas, åtminstone i teorin. Tänker mig då att själva märket Apple betalar man en del för. Rent teoretiskt borde man kunna få en med liknande känsla för lägre pris med annat märke.

Permalänk
Medlem

Tips från Data nörd !ingen fan eller sånt här e min tips

Skrivet av Aanee:

Rubriken säger väl allt, söker en bärbar med samma kvaliteer som en Air men med mindre prislapp
Är det omöjligt?

Helst ca 13-15 tum, och ska endast användas till vanligt surf så viktigast är alltså batteritid och storlek/byggkvalite osv.

Några förslag?

har kört pc helamitt liv har köpt bygg datorer för 27000kr lakt på 17000kr på bärbar datorer aldrig köpt en apple för alltid varti rädd när folk säger de tar mycket pengar för den tekniken så köpt den nya macbook pro Retina nya för 4 dagar sen kan säga bästa datan jag har haft i hela mitt liv bra kvalitet man känner kvalitiet i handen jämför med andra märke mitt favoirt märke är sony. i familjen är vi många med olika nördar när det jäller datoer min mamma har en asus den som är jätte tun köpt för 17000kr och andra märke har vi hemma men. det är smak sak i desigen men i hård vara allt tycker apple är fan gryma på bygga en stark data som håller länge du kommer lätt kunna ha din data mer än 10 år utan den blir dåligt har en kompis som har inte bytt sin mac på fan nästan 8år den funkar fel fri om du tar hand om den. min syra köpte en ausu hon e fan väldigt försiktig när det jäller saker hon tar hand om den som våre hennes barn den klarade inte mer än 1-halv år den blev seg gick sönder osv . man får det man vill för den pris klassen så snåla inte köpt apple data kommer du aldrig gå till backa till andra märke! älskar min mac

Permalänk
Medlem

Tråkiga men sanna svaret är att köpa en beggad Air.

Du får en i fint skick för runt 6-8k och prestandan är nästan som på en ny.
Många har endast använts på ett kontor eller inte alls.

Om man bortser från de Airs som använts som ultraportabla, de är ganska slitna.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Intressant diskussion!

Har efter en del research kommit fram till att jag nog ändå kommer lägga 8-10 000 då det verkar som att även andra märken blir så pass dyra om man är petig.

Egentligen hade jag nog slått till på en Air om det inte hade varit för skärmen, är den verkligen mycket kassare än andra? Har kollat i butik men är svårt att avgöra...

Vaio Pro går nog bort pga ljudnivån då jag är allergisk mot fläktljud och värmeutveckling.

Zenbook verkar också mycket intressant men det verkar ju vara en djungel med alla olika modeller från 6000 upp till 20000. Har förstått att man iaf ska satsa på en med Haswell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aanee:

Intressant diskussion!

Har efter en del research kommit fram till att jag nog ändå kommer lägga 8-10 000 då det verkar som att även andra märken blir så pass dyra om man är petig.

Egentligen hade jag nog slått till på en Air om det inte hade varit för skärmen, är den verkligen mycket kassare än andra? Har kollat i butik men är svårt att avgöra...

Vaio Pro går nog bort pga ljudnivån då jag är allergisk mot fläktljud.

Zenbook verkar också mycket intressant men det verkar ju vara en djungel med alla olika modeller från 6000 upp till 20000. Har förstått att man iaf ska satsa på en med Haswell?

Haswell tycker jag du absolut ska satsa på om du lägger så pass mycket pengar!

Av de jag sett, tycker jag MBA skärmen är bra. TN panel, men en bra sådan. Tycker inte heller den relativt låga upplösningen är något problem heller. Kännes som lite overkill med mycket högre på 13", dessutom får du ju aningen bättre batteritid.

Frågan är om du klarar dig med 128gb hdd, vilket instegsmodellen har?

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aanee:

Egentligen hade jag nog slått till på en Air om det inte hade varit för skärmen, är den verkligen mycket kassare än andra? Har kollat i butik men är svårt att avgöra...

Skärmen på en Air är inte kass på långa vägar.
Men andra märken har högre upplösning och ännu bättre skärmar.

Vi börjar ju nå en nivå vad det gäller både skärmar och prestanda där de "sämre" sakerna ändå är bättre och kraftfullare än man behöver.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug