Har varit kär i Logitech MX518 i 6 år. Tips för ersättare?

Permalänk
Medlem

Har varit kär i Logitech MX518 i 6 år. Tips för ersättare?

Jag söker en ny mus, min älskade MX518 håller fortfarande perfekt (otrolig hållbarhet på den musen), men eftersom de inte säljs längre och de nyare Logitechmodellerna ser annorlunda ut (samma tum-veck på båda sidorna, jag gillar verkligen inte hur det känns), är det lika bra att kolla efter en potentiell ersättare.

Den ska användas till spel, allt från strategi till fps. DPI är inte viktigt då jag i åratal använt medel-inställningen på min MX518, dvs 800 dpi.
Det absolut viktigaste är bara att den har ett bra scrollhjul, två bastanta tumknappar och har en form så liknande MX518 som möjligt.
Har kollat en del på Logitechs nya möss och ingen av dom verkar ha samma form! Säkerligen måste jag missa något? Eller?

Tack!

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk

De nyare modellerna är ju exakt likadana.. det är inte lika tunga, om det är det du saknar så.. lär dig leva utan det.
< Endast använt dessa modeller hela mitt liv.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Inaktiv

Finns ingen ordentlig ersättare tyvärr. G400 är skräp i både kvalité och mjukvara i förhållande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Finns ingen ordentlig ersättare tyvärr. G400 är skräp i både kvalité och mjukvara i förhållande.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag har hört är att logitech, när de kände att de var tvugna att uppgradera mx518, var mycket återhållssamma när de gjorde detta just för att så många älskade den. Därför så är g400 - enligt logitech - mycket snarlik och bara förbättrad några punkter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Finns ingen ordentlig ersättare tyvärr. G400 är skräp i både kvalité och mjukvara i förhållande.

Skickades från m.sweclockers.com

Måndagsex? Min G400 fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=775778 massa programmerbara knappar att använda som är sköna att ha ifall du spelar mycket

Visa signatur

äkta gamers dör aldrig

Permalänk
Hjälpsam

Skulle rekommendera att testa den nyare generationens teknik i möss. Kläm lite på Sensei (jag använder huvudsakligen MX510, MX518, G700 och Sensei beroende på dator), den är rätt spännande

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

G400 och G400S ser iaf snarlika ut.. har du provat dom ?

Själv skulle jag även tittat på den trådlösa, Logitech MX Performance.. riktigt trevligt utan sladd

Permalänk
Medlem

Jag bytte till G400s ifrån MX518. Är inte missnöjd. Samma form som MX518 men lite andra material.

Visa signatur

Dator1: Antec P182 • Intel Q9450 • 8800GTS 512 • 4*2GB 6400 DDR2 • Striker II Formula • Logitech G11

Dator 2: Define R3 • I7 2600K • GTX780 DC2 • 2*4GB RAM • Asus P8P67 • Steelseries 6Gv2 • Logitech G400s • Sennheiser G4ME PC360

Permalänk
Skrivet av Baleur:

Jag söker en ny mus, min älskade MX518 håller fortfarande perfekt (otrolig hållbarhet på den musen), men eftersom de inte säljs längre och de nyare Logitechmodellerna ser annorlunda ut (samma tum-veck på båda sidorna, jag gillar verkligen inte hur det känns), är det lika bra att kolla efter en potentiell ersättare.

Den ska användas till spel, allt från strategi till fps. DPI är inte viktigt då jag i åratal använt medel-inställningen på min MX518, dvs 800 dpi.
Det absolut viktigaste är bara att den har ett bra scrollhjul, två bastanta tumknappar och har en form så liknande MX518 som möjligt.
Har kollat en del på Logitechs nya möss och ingen av dom verkar ha samma form! Säkerligen måste jag missa något? Eller?

Tack!

Hej! Jag va i exakt samma sist för en månad sedan. Min MX 510 gick sönder. Min bror hade den innan mig och jag har ärft den. Och för en månad sedan gick laserns sönder...! värsta dagen asså! Men jag har inte heller bestämt mig riktigt än vilken jag ska ha. Har testat; Logitech G400 (optical), Razer Taipan, steelseries sensei frost blue.
Kör just nu med steelseries musen men den är ändå inte det jag söker riktigt.

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Engman78:

Jag bytte till G400s ifrån MX518. Är inte missnöjd. Samma form som MX518 men lite andra material.

Exakt samma här. MX518 var suverän då och G400S den gör sig lika väl i handen. Det är vad jag förstår exakt samma konstruktion med lite nyare delar och finesser, knappar och sensorer blir ju uppgraderade med tiden.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Rekordmedlem

Om det är klickknappar eller glidytorna som är slut så finns de att få tag på om du vill renovera, även kabeln är bytbar och scrollen är oftast bara skitig om den strular, så där brukar det räcka med rengöring och att smörja.

Renovera om den inte är "krossad" eller är nått annat allvarligare fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Detta kanske är av intresse, nya/oanvända MX518 för 40$ på ebay.
http://www.ebay.com/itm/NEW-Logitech-MX518-Gaming-Mouse-USB-L...

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Baleur:

Jag söker en ny mus, min älskade MX518 håller fortfarande perfekt (otrolig hållbarhet på den musen), men eftersom de inte säljs längre och de nyare Logitechmodellerna ser annorlunda ut (samma tum-veck på båda sidorna, jag gillar verkligen inte hur det känns), är det lika bra att kolla efter en potentiell ersättare.

Den ska användas till spel, allt från strategi till fps. DPI är inte viktigt då jag i åratal använt medel-inställningen på min MX518, dvs 800 dpi.
Det absolut viktigaste är bara att den har ett bra scrollhjul, två bastanta tumknappar och har en form så liknande MX518 som möjligt.
Har kollat en del på Logitechs nya möss och ingen av dom verkar ha samma form! Säkerligen måste jag missa något? Eller?

Tack!

Jag sitter med logitech G700 (om jag minns rätt) och den är väldigt skön faktiskt.

Den är väldigt anpassningsbar och har även två extra tumknappar som sitter bra till och inte är i vägen.

Ta en titt på den, den kan vara något som faller i smaken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baleur:

Jag söker en ny mus, min älskade MX518 håller fortfarande perfekt (otrolig hållbarhet på den musen), men eftersom de inte säljs längre och de nyare Logitechmodellerna ser annorlunda ut (samma tum-veck på båda sidorna, jag gillar verkligen inte hur det känns), är det lika bra att kolla efter en potentiell ersättare.

Den ska användas till spel, allt från strategi till fps. DPI är inte viktigt då jag i åratal använt medel-inställningen på min MX518, dvs 800 dpi.
Det absolut viktigaste är bara att den har ett bra scrollhjul, två bastanta tumknappar och har en form så liknande MX518 som möjligt.
Har kollat en del på Logitechs nya möss och ingen av dom verkar ha samma form! Säkerligen måste jag missa något? Eller?

Tack!

IF IT AIN'T BROKEN DON'T REPLACE IT

Seriöst, MX518 är bäst. Byt inte ut den. Börja kolla efter ny när den går sönder (vilket den inte gör, var rädd om den). Inte innan.

Permalänk
Medlem

gick från mx518 till g400, inga problem alls. Sedan gick jag från g400 till func ms-3, fantastisk mus!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Baleur:

Jag söker en ny mus, min älskade MX518 håller fortfarande perfekt (otrolig hållbarhet på den musen), men eftersom de inte säljs längre och de nyare Logitechmodellerna ser annorlunda ut (samma tum-veck på båda sidorna, jag gillar verkligen inte hur det känns), är det lika bra att kolla efter en potentiell ersättare.

Den ska användas till spel, allt från strategi till fps. DPI är inte viktigt då jag i åratal använt medel-inställningen på min MX518, dvs 800 dpi.
Det absolut viktigaste är bara att den har ett bra scrollhjul, två bastanta tumknappar och har en form så liknande MX518 som möjligt.
Har kollat en del på Logitechs nya möss och ingen av dom verkar ha samma form! Säkerligen måste jag missa något? Eller?

Tack!

Jag har en Corsair M60 och jag är riktigt nöjd med den. Gick från en Zowie EC1 och mitt aim blev något sjukt mycket bättre på bara en vecka efter att jag bytte. Iofs säljs bara M65 nuförtiden men det är samma mus, bara annan sensor. http://www.inet.se/produkt/6101830/corsair-vengeance-m65-gami...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

G400 och G400S ser iaf snarlika ut.. har du provat dom ?

Själv skulle jag även tittat på den trådlösa, Logitech MX Performance.. riktigt trevligt utan sladd

Det håller jag med om, har själv en Logitech MX Performance och älskar den

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddieT:

Det håller jag med om, har själv en Logitech MX Performance och älskar den

Freddie

Har en sådan på jobbet och måste instämma att det är en bra mus. Dock är batteritiden värdelös.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Kanske dags att sälja hårdvalutan man sitter med på köksdatorn, en klassisk MX-518 som knappt används..

/Gotlänning

(hmmmm undrar om jag inte har två...)

Visa signatur

| i7 5820K | QNIX QX2710 27" | LG 24" | CM Hyper 212 Evo | Gigabyte GA-X99-UD3 | SB Zx | ASUS ROG Orion | 2x512GB Samsung 840 PRO | Ballistix 32GB DDR4 | Powercolor 290X 4GB | AX1200i | FDD R2 | Logitech G710+ | Logitech G500 | Logitech F310 | Logitech G930 | Logitech C920e | Winows 10 Pro [B]

Permalänk

När min mx-518 gick isönder så köpte jag istället en g500 och jag är lika nöjd med den som jag var med mx518.
g500 kändes lite skum i början men man vänjer sig snabbt

Visa signatur

----

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ceogar:

Har en sådan på jobbet och måste instämma att det är en bra mus. Dock är batteritiden värdelös.

Håller med om batteritiden, men det är ju bara att peta i laddkabeln och köra på. Har hänt mig massor med gånger mitt i någon WoW raid. Det är en stor fördel med den musen som jag inte fattar att flera har.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Roligt att läsa då jag är i samma sits. Min älskade 518 börjar klegga ihop i scrollhjulet. Vet inte om den går att plocka bort och göra ren själv ens.

Funderat på ny mus men hittar ingen som passar. Iofs inte tittat på mycket än men det ska mycket till innan den knäcker/ersätter 518!

(För att avslöja mig nu! Haha. Har en oupptagen 518 kvar i förpackning men vill inte ta upp den. Funderar på att hänga förpackningen på väggen och knäböja varje morgon vid den!)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Håller med om batteritiden, men det är ju bara att peta i laddkabeln och köra på. Har hänt mig massor med gånger mitt i någon WoW raid. Det är en stor fördel med den musen som jag inte fattar att flera har.

För att vara ärdlig så har jag kabel i hela tiden pga av detta, använder den på jobbet och märkte att den dog i snitt efter 3 dagar typ.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Körde på MX serien innan med, börja på 500, sen 510 och sen 3st 518 i rad.
Har nu en g400 och formen är densamma som 518. Fast hastigheten på sensorn i lägsta standard läget var inte samma som 518 så fick justera det i mjukvaran. Det enda jag har att klaga på i stort sett

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

För att vara ärdlig så har jag kabel i hela tiden pga av detta, använder den på jobbet och märkte att den dog i snitt efter 3 dagar typ.

Det är väl nackdelen med batterier.. borde finnas samma som klockor som laddar upp sig när man rör på dom... men skulle väl blir dyr mus ^^
Annars är alternativet att köpa 2 möss så har du alltid en laddad att byta till när det behövs.

Permalänk

G500, samma form, vikter, laser, fler knappar. Skeeet go!!!

Visa signatur

Chassi: Define R4, Moderkort: MSI Z77 MPower, Processor: i7 3770k, Grafikkort: MSI 660TI PE, PSU: be Quiet L8 630W, SSD: Intel 335 180 GB, HDD: 1 TB Seagate Barracuda.

Permalänk
Medlem

Var glad att din funkar, min la av efter 2 års trogen tjänst. Ersattes av en steelseries sensei raw som funkar hyfsat.
OT: Logitech G400 är i princip en mx518

Visa signatur

Dator | Intel Core i5-10400 | | Asus Prime B560-Plus | | MSI RTX 3060 Ti Gaming X | | 16GB Vengeance LPX @2933 | | WD Green 240 | | 2TB PNY CS900 | | Samsung 980 NVMe | | Corsair CX750F || | Fractal Design Focus G | | Be Quiet! Pure Rock 2 | |

Kringutrustning |HyperX Cloud II| |Qpad MK90| |Logitech G400s|| Asus VN247H||

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrossPorter:

G500, samma form, vikter, laser, fler knappar. Skeeet go!!!

Word! Gillar den bättre än G400. Fler knappar och det finns två lägen på scrollen.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd