Datorn dog och startar inte längre...HJÄLP...

Permalänk
Inaktiv

Datorn dog och startar inte längre...HJÄLP...

Hej. Som rubriken lyder så dog min dator helt plöstligt när jag spelade LOL. Alltså inte särskilt belastat. Den försökte själv starta upp igen som alltid ( allt tänds och börjar snurra) men efter ca:5 sekunder dör den och detta återupprepas. Proppen gick även när jag själv startade om (på knappen) vilket är ett solklart tecken på nätagget.. Jag skickade in detta till Inet och fick ett nytt.

Jag har nu bytt nätagg och samma fenomen kvarstår. Allt tänds och börjar snurra men dör efter ca:5 sekunder och återupprepas gång på gång.
Jag har kopplat ur komponenter för att göra det mer strömsnålt, bytt uttag osv. Men samma sak. Har nätagget som dog skadat någon mer komponent? är det isf. cpu eller moderkort?? Kan det hända att även grafikkort tagit skada? eller kan detta fenomen bero på något annat? Jag kommer inte längre och kan för stunden inte testa cpu i någon annan rigg..

Specs:

i7 3770k
asrock extremez4 z77
FD R3 1000w platinum
gtx titan SLI

är väl de som är intressant.

mvh

Permalänk
Medlem

Kommer du in i BIOS/UEFI?

Visa signatur

R7 5700X3D | RTX 3060 Ti | 3DMark
K3 | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X 2 Superlight | 80HE
pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Casper:

Kommer du in i BIOS/UEFI?

svar nej.. den "startar om sig" innan dess..

Permalänk
Medlem

Så betedde sig min dator när det var fel på moderkortet, den hade s.k. "boot loop".

Googla på "asrock extreme4 z77 boot loop".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon217901:

svar nej.. den "startar om sig" innan dess..

Kanske är 24 pin eller 8 pin sladdarna till moderkortet som är konstigt eller själva kontakterna som är konstigt.
Finns ett fenomen som heter 24 pin burn när det kommer för mycket ström genom den kontakten men det är väldigt ovanligt.

Permalänk
Medlem

Åsa nisses teori är nog mest trolig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Åsa-Nisse:

Så betedde sig min dator när det var fel på moderkortet, den hade s.k. "boot loop".

Googla på "asrock extreme4 z77 boot loop".

vad gjorde du åt saken? ska googla strax.

Skrivet av upr0426:

Kanske är 24 pin eller 8 pin sladdarna till moderkortet som är konstigt eller själva kontakterna som är konstigt.
Finns ett fenomen som heter 24 pin burn när det kommer för mycket ström genom den kontakten men det är väldigt ovanligt.

Har svårt att tro det händer på 2nätagg i rad..

Permalänk
Inaktiv

drog bort ena ramstickan, nu startar den upp.. Men hittar inget av grafikkorten? :S har mina drivisar försvunnit när jag restettat moderkortet?

Permalänk
Medlem

jag tror jag har stött på exakt samma problem, detta hände dock för några timmar sen http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Visa signatur

Desktop: Case: Loque - Ghost S1 MK2 + L-Top Hat | MB: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac | GK: Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | CPU: Intel Core i7 9700K @ Stock | PSU: Corsair SF600 v2 | RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x8GB | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | Watercooling: NZXT Kraken X52 (2xNoctua NF-A12x25 PWM)| [Win 10 x64].

Permalänk

jag gissar på överhetning av processor, snurrar fläkten på kylaren, om du nu har det såklart mvh

Visa signatur

corsair hx 750w 80+ gold | FX 8320 octacore 4,5ghz |custom loop vattenkylning för processorn| 970a-g43 msi | Radeon HD powercolor 7970| 1x360gb lacie 7200rpm| OCZ agility 2 40gb | nzxt phantom vit | 8GB ballistix sport vlp 1866mhz |
planering: vattenblock för grafikkort

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ordningsvakt:

jag gissar på överhetning av processor, snurrar fläkten på kylaren, om du nu har det såklart mvh

svårt att tro en cpu överhettar på 5sekunder när den ståt avstängd i en vecka.. Jag vattenkyler med 240 + 120 så det är ingen risk..

Permalänk
Skrivet av anon217901:

svårt att tro en cpu överhettar på 5sekunder när den ståt avstängd i en vecka.. Jag vattenkyler med 240 + 120 så det är ingen risk..

stog inte att det var vattenkylt sålångt jag läste iaf, men då är det såklart en annan sak, har varit med om då man glömt kopplat in cpu fläkten och den går i gång i 5 sekunder och dör EXAKT som det du beskrev, eftersom datorn stänger av sig själv om processorn når en viss temp, dvs iaf i vissa fall beroende på mobo och processor såklart.. mvh

Visa signatur

corsair hx 750w 80+ gold | FX 8320 octacore 4,5ghz |custom loop vattenkylning för processorn| 970a-g43 msi | Radeon HD powercolor 7970| 1x360gb lacie 7200rpm| OCZ agility 2 40gb | nzxt phantom vit | 8GB ballistix sport vlp 1866mhz |
planering: vattenblock för grafikkort

Permalänk
Medlem

Vad jag menade var själva kontakterna på moderkortet inte nätagget.

Permalänk

Hade ett liknanded problem, det var batteriet i moderkortet som hade gått.. Fick reklamera det hos inet.