Problem med 2TB seagate disk

Permalänk
Medlem

Problem med 2TB seagate disk

Tja! Har en 2TB Western Digital green hårddisk. Den är väl en tre år gammal typ, men min nyaste disk i datorn. Den är inte min systemdisk utan jag har använt den för lagring och backup.

Har haft lite strul med att datorn fryser och blåskärmar ibland. Satt därför och pillade lite i bios och ändrade boot-ordern bland annat. Därefter när jag går in i windows så syns inte min 2TB disk längre. Verkligen totalt borta. Den syns inte i diskhanteraren eller någon annanstans heller, har redan försökt att ge den en enhetsbeteckning och skit, men det går som sagt inte eftersom disken inte kommer upp. Dock syns den i bios, men bara själva disknamnet som en en siffer- och bokstavskod. Går man in på disken i bios så är det helt tomt och finns ingen info. På de andra diskarna står det typ "500gb, 16 heads blaha blaha" men på 2TB disken är det lika tomt som om man "går in" på en av de tomma platserna.

Vad har hänt och vad ska jag göra? Har massa grejer på den disken som jag verkligen inte vill förlora.

Är det INGEN som har någon idé om vad jag kan göra? Disken syns alltså i bios, men visas som helt tom. I windows finns det inget spår av den..

Disken snurrar igång när jag startar datorn och man kan höra den arbeta.

Disken hittas inte heller i GetDataBack.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

Kul! Väldigt hjälpsamt också

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle testa med SeaTools från www.ultimatebootcd.com och se om den hittas där. Bevisligen hittas ju den i BIOS och då är det möjligt att SeaTools även hittar den och åtminstone kan ge dig en felkod.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Är det en 7200.11 har de kända fel som gör att de försvinner och blir oåtkomliga. Kan gå att låsa upp med specialgjord USB-kabel och lite kommandon. Bara att googla för guider, har även gjorts trådar om det här. Är det en 7200.11 hjälper inget annat om den låst sig och försvunnit.

Jag slutade köpa Seagate efter den skandalen eftersom de gjorde allt för att tysta ner problemet, inklusive massraderingar i deras eget supportforum.

Edit: 7200.11 verkar ha varit max 1,5TB, så då är det troligen inte samma fel, men eftersom det är Seagate skulle jag inte vara helt säker ändå.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Jag skulle testa med SeaTools från www.ultimatebootcd.com och se om den hittas där. Bevisligen hittas ju den i BIOS och då är det möjligt att SeaTools även hittar den och åtminstone kan ge dig en felkod.

Tack! Jag ska genast prova dettsa!

Skrivet av MultiMan:

Är det en 7200.11 har de kända fel som gör att de försvinner och blir oåtkomliga. Kan gå att låsa upp med specialgjord USB-kabel och lite kommandon. Bara att googla för guider, har även gjorts trådar om det här. Är det en 7200.11 hjälper inget annat om den låst sig och försvunnit.

Jag slutade köpa Seagate efter den skandalen eftersom de gjorde allt för att tysta ner problemet, inklusive massraderingar i deras eget supportforum.

Edit: 7200.11 verkar ha varit max 1,5TB, så då är det troligen inte samma fel, men eftersom det är Seagate skulle jag inte vara helt säker ändå.

Jag hittar inget om 7200.11 på etiketten, eller någon liknande text för den delen.

Permalänk
Medlem

Btw så skrev jag fel, det är ju så klart en WESTERN DIGITAL green hårddisk.

Permalänk
Medlem

Här är en länk till Western Digitals Lifeguard diagnostics, jag körde det när jag hade problem med min disk, jag har för mig att jag fick lite info från det:
http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=608&sid=3

Permalänk
Medlem

Disken kommer inte upp överhuvudtaget i det programmet.

Permalänk
Medlem

Om jag ska byta PCB så lär inte en platta från en WD20EARX funka när jag har en WD20EARS va?

Edit: Hittade den här PCBn på ebay. http://viewitem.eim.ebay.se/WD-2TB-WD20EARS00MVWB0-2061771698...

Gått igenom en massa PCBer och hittade till slut den här som stämmer överens med texten på pcbn på min egen disk. "2061-771698-102 04p" Räcker det eller är det mer som ska stämma? Hört att man måste ha rätt firmware, hur vet man att det är det?

OCH viktigast av allt, är det någon som vet om det ens kan hjälpa att byta pcb för mig? Den blir ju trots allt identifierad i bios så något på plattan borde la funka? Har dock inga missljud från de mekaniska delarna eller så..

Edit igen: Det står på företagets hemsida som säljer PCBn att man måste flytta över ROM-data till den nya PCBn, men jag tycker att det är lite otydligt ifall man måste göra detta ALLTID eller bara om man inte har exakt rätt pcb? För vad jag kan se så är ju den PCBn jag hittat exakt samma som sitter på min hårddisk nu?