Snabbtest: Radeon R9 290X i blåsväder för golden samples – SweClockers undersöker

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbbe__:

Ska du bli skeptisk för att deras 2 kort presterade märkbart olika? Är inte det bra att dom ifrågasätter det?
Hur tänker du egentligen.

Nu är det väl så att det kan finnas betydligt fler orsaker till att de presterar olika än just att det skulle komma från AMDs håll. Kan vara allt från en defekt krets till att det är något hos Tomshardware som skapar denna skillnad. Visst ska man ifrågasätta det men man ska inte vara så förhastad som de varit och börjat skrika "Golden samples" så fort de kan.

Skrivet av Donnys:

Fast, I ärlighetens namn så har ni ju bara testat ett kort mot ett annat, sample size = 2 är ju inte direkt något som man kan dra en slutsats av. Plocka två människor som heter Erik, båda är typ 185 cm långa, därför är alla som heter Erik 185 cm långa. Inte hoppas dock att ni har rätt såklart, golden samples är ju ett otyg!

Sweclockers undersökte ett påstående där Tomshardware var specifika att Eng samples var speciellt utvalda och att retail inte presterade lika bra. Vilket Sweclockers bevisade inte var sant. Sedan så betyder det självfallet inte att det kan förekomma sämre kretsar i omlopp men att det skulle ha och göra med "Golden samples" som Tomshardware påstod har ju blivit motbevisad.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Nbwu:

haha, ja det är ju så sant.
Har man investerat ca 27k i bara grafikkort så blir man lätt purken om det kommer ett nytt kort.
både billigare och snabbare. (men absolut inte snyggare, Titan kylaren måste va bland de snyggaste)

Jag bryr mig inte det minsta om kortet hade kostat 1000 kronor.

Hade inte skaffat det ändå för jag vet vad som händer med AMD CF i dom spelen jag spelar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Jag bryr mig inte det minsta om kortet hade kostat 1000 kronor.

Hade inte skaffat det ändå för jag vet vad som händer med AMD CF i dom spelen jag spelar.

Du menar det som till stunden verkar vara löst i de flesta spelen? Wow kan jag inte uttala mig om eftersom jag själv inte sitter med CF.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tumnus:

Du menar det som till stunden verkar vara löst i de flesta spelen? Wow kan jag inte uttala mig om eftersom jag själv inte sitter med CF.

Redan testat trifire R9 290X hos min återförsäljare.

Och behöver inte säga mer än så

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Då blev det förhoppningsvis slut på denna lilla konspirationshistoria.

Tackar SweC (och Webhallen).

Hur Tomshardware fått sina testsiffror får väl stå för dem. Drivrutiner, anti-virusuppdatering i bakgrunden, dålig ventilation, kylpastan eller bara en kass krets?

Permalänk
Skrivet av Donnys:

Fast, I ärlighetens namn så har ni ju bara testat ett kort mot ett annat, sample size = 2 är ju inte direkt något som man kan dra en slutsats av. Plocka två människor som heter Erik, båda är typ 185 cm långa, därför är alla som heter Erik 185 cm långa. Inte hoppas dock att ni har rätt såklart, golden samples är ju ett otyg!

Fast nu var ju tesen "Människor som heter Erik och är 185cm kommer bara direkt från Erik-fabriken", medans Swec hittade en Erik på 185cm på stan. Så tja, viss poäng har resultatet ändå, trots statistisk opålitlig sample size

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Sweclockers, the truth seekers! Sjukt bra! Dags for X-fire test!

Permalänk
Medlem

Jag tror webhallen med flit skickade fel kort till mig så ni skulle få sista Exet som jag ringde in och bokade men jag fick fel kort #konspiratorisk

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Jag tolkade "press" och "retail" som att man testade med olika drivrutiner, vilket man kunde läsa i en tidigare artikel här på Swec.

"Tyska 3dcenter rapporterar att Radeon R9 290 från början var tänkt att gå upp mot Geforce GTX 770, men att det istället ställs mot Geforce GTX 780. Till följd av de ändrade planerna har företaget tillfrågat alla recensenter att testa om Radeon R9 290 med en ny drivrutin, som ska höja grafikkortets prestanda genom en mer aggressiv klockfrekvenskurva."

Källa: http://www.sweclockers.com/nyhet/17821-amd-senarelagger-radeon-r9-290-trissar-upp-klockfrekvenserna

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem

Ja, det är ju skönt att reda ut de frågetecken Toms Hardware skapade, men jag blir lite fundersam över detta.

Varför fick detta så mycket uppmärksamhet, när Intel Haswell i stort sett endast fick en liten fotnot i en stor recension? Speciellt med tanke på att Intels utskickade 4770k och 4670k presterade så extremt annorlunda, mot hur de gör hos en vanlig återförsäljare, och att i princip alla stora hårdvarurecensenter fått dessa guldchip.

Anser inte att detta är rätt av AMD på något sätt, om det nu skulle varit så att det var sant. Tycker endast att det ger en skev bild av företaget, när många andra gör detta, och kommer undan med det. Jag gissar att AMD kommer få ungefär lika mycket skit för detta, som Intel får för Haswell.

Kommer numera vara väldigt kritisk till Toms Hardware. Antingen kvalitetssäkrade dom inte sina anklagelser, genom att skaffa fler kort, eller så lider den redaktionen av partiskhet, lutandes från AMD. Hur som helst är det ganska vårdslöst att gå ut med detta, och förstöra ett redan trasigt rykte.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Xelithium:

Denna artikel kommer dra in trafik. Dags för seg Sweclockers

Och så startar vi tråden med ett fantastiskt flamebait. Nu kommer tråden endast handla detta.

Synd att titan blev slagen älskade namnet

Permalänk

Kommer det något genomgående crossfire test inom snar framtid eller?

Permalänk

Till er som skriver att tomshardware är opålitliga: Om man läser deras recension av R9-290 så framkommer det att man kontaktat AMD för kommentar och AMD säger att det bör vara ett fel på THGs exemplar (THG testade vad kan utläsa två exemplar köpta i butik för att kontrollera). Detta står explicit i artikeln så jag har svårt att se att det skulle handla om något fulspel från deras sida. Bara underliga resultat som behöver förklaring och verifiering, inget underligt.

Om ni bara får er information från en enda "betrodd" källa får ni knappast en full bild av verkligheten, förövrigt.

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem

TomsHardware har aldrig haft pålitliga tester. På Athlon 64 eran så visade ju deras "tester" att P4an var snabbare än Athlon 64 när alla andra test-siters tester visade på motsatsen.

Ännu en gång visar Sweclockers att man är en av tyvärr väldigt få seriösa och pålästa redaktioner som testar hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Shit vilket golden sample "pressen" har fått, upp till 1% mer prestanda.

Nja, kan ju vara lite slump också att just den de fick tag på ocskå råkade vara ett golden sample.
Om det vore så små skillnader för alla hade det ju aldrig noterats, så jag förblir skeptisk.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazooka91:

Till er som skriver att tomshardware är opålitliga: Om man läser deras recension av R9-290 så framkommer det att man kontaktat AMD för kommentar och AMD säger att det bör vara ett fel på THGs exemplar (THG testade vad kan utläsa två exemplar köpta i butik för att kontrollera). Detta står explicit i artikeln så jag har svårt att se att det skulle handla om något fulspel från deras sida. Bara underliga resultat som behöver förklaring och verifiering, inget underligt.

Om ni bara får er information från en enda "betrodd" källa får ni knappast en full bild av verkligheten, förövrigt.

Kan inte hålla med dig mer.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaWi:

TomsHardware har aldrig haft pålitliga tester. På Athlon 64 eran så visade ju deras "tester" att P4an var snabbare än Athlon 64 när alla andra test-siters tester visade på motsatsen.

Ännu en gång visar Sweclockers att man är en av tyvärr väldigt få seriösa och pålästa redaktioner som testar hårdvara.

På vilket sätt är det relevant då dom testerna är 1 miljoner år gamla?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Undrar om de få sweklockers får behålla kortet dom fick från webhallen, bara för några rader och nämner webhallen

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Ja det var ju grymt att få ett test på det. Fint jobbat av Webbhallen och Sweclockers.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Redan testat trifire R9 290X hos min återförsäljare.

Och behöver inte säga mer än så

Var det verkligen så farligt?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

Dom dubbelkollar väl kort lite extra som ska till press, vore ju pinsamt att skicka ett undermåligt exemplar.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chourou:

Tack till webbhallen och sweC. Resultaten visar sig vara 1-2 fps skillnad mellan press och butik av sweC test. Jag blir skeptiskt till tomshardware recensioner nu.

Jag slutade läsa Toms för många år sen just pga trovärdigheten i deras recensioner.. Jag har läst alldeles för många vinklade articklar på Toms.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nu är det väl så att det kan finnas betydligt fler orsaker till att de presterar olika än just att det skulle komma från AMDs håll. Kan vara allt från en defekt krets till att det är något hos Tomshardware som skapar denna skillnad. Visst ska man ifrågasätta det men man ska inte vara så förhastad som de varit och börjat skrika "Golden samples" så fort de kan.

Sweclockers undersökte ett påstående där Tomshardware var specifika att Eng samples var speciellt utvalda och att retail inte presterade lika bra. Vilket Sweclockers bevisade inte var sant. Sedan så betyder det självfallet inte att det kan förekomma sämre kretsar i omlopp men att det skulle ha och göra med "Golden samples" som Tomshardware påstod har ju blivit motbevisad.

Alltså, det de har bevisat är att det i alla fall finns minst ett r290x retail som presterar lika bra som "media"-korten. När man sedan går igång och får in lite mer data på hur retailkorten presterar så kan man börja tala om normalfördelningar, standardavvikelser och dra eventuella slutsatser. Det vi alla hoppas på är att standardavvikelsen från spec är liten och att Toms hardware kortet hamnar långt ut på normalfördelningskurvan och därför kan avfärdas som icke representativt för r290x i stort. Toms hardware är ju tämligen öppna med det och säger att antingen så är det här kortet defekt, eller så har AMD problem med en bred normalfördelning (problems with consistency).
Om det är så att det de facto föreligger cherrypicking, så finns det ju inget, än så länge, som säger att AMD inte låter sina "golden samples" gå ut till konsument och att SWEC fick tag på ett jättebra kort även från webhallen, och att toms hardware fick tag på ett jättedåligt från newegg. Om klockfrekvenserna varierar mellan toms hardware och swec's värden så är det fasen inte bra. Men just nu kan vi kanske inte säga så mycket om saken.

Skrivet av n_sandstrom:

Fast nu var ju tesen "Människor som heter Erik och är 185cm kommer bara direkt från Erik-fabriken", medans Swec hittade en Erik på 185cm på stan. Så tja, viss poäng har resultatet ändå, trots statistisk opålitlig sample size

Eller så är tesen att "de har medvetet valt att bara plocka de allra längsta Erikarna och skickat till media, medan konsumenter får blandad kompott, och toms hardware verkar ha hittat en jäkligt kortväxt Erik" Det vi hoppas på är ju att Erikar överlag är långa och ståtliga, och att de korta och varma Erikarna är undantag .

Oh well, jag är säker på att någon mer håller med mig.

Jag ångrar härmed att jag exemplifierade med Erik, och ber alla sådana om ursäkt, eftersom jag inte gillar att uttala mig i nedsättande ordalag om mina medmänniskor. Förutom korta och varma människor då, de ska fasen på retur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Sweclockers undersökte ett påstående där Tomshardware var specifika att Eng samples var speciellt utvalda och att retail inte presterade lika bra. Vilket Sweclockers bevisade inte var sant. Sedan så betyder det självfallet inte att det kan förekomma sämre kretsar i omlopp men att det skulle ha och göra med "Golden samples" som Tomshardware påstod har ju blivit motbevisad.

Det dom påstod är motbevisat? Tror du att Th ljuger?Nä jag tror bestämt att dom talar sanning, men dock kan det vara frågan om att dom haft otur med sina retailkort.
Tror Th, om några, är försiktiga att föra sig med osanningar.

Swec bevisade inte att Th ljög... Dom påvisade att dåliga kort, med största sannolikhet, inte är något vi konsumenter behöver oroa oss över.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av WardonE:

Var det verkligen så farligt?

Va inte ens i närheten samma som 3x Nvidia i 3 skärmar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

På vilket sätt är det relevant då dom testerna är 1 miljoner år gamla?

Om historien upprepar sig är det i allra högsta grad relevant.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Så nu när swec har 2 kort. Var är crossfire testerna?!

Det var min första tanke också. CF är extra intressant med tanke på den nya lösningen med sudeport.

Skrivet av Kilen81:

Där sjönk ju förtroendet för TomsHardware iaf... Bra jobbat swec crew och webhallen.

Skrivet av NaWi:

TomsHardware har aldrig haft pålitliga tester. På Athlon 64 eran så visade ju deras "tester" att P4an var snabbare än Athlon 64 när alla andra test-siters tester visade på motsatsen.
Ännu en gång visar Sweclockers att man är en av tyvärr väldigt få seriösa och pålästa redaktioner som testar hårdvara.

TomsHardware är alla test-siters moder. Det fanns med redan på mitten av 90-talet. Man har låååång och stor erfarenhet av testande.
Beträffande deras anklagelse om "golden sampels" så är det inte första gången TomsHardware råkar ut för det. Den enkla (och bittra) sanningen är att TomsHardwareär så mycket större än SweC och en bra recension där är viktigare. Nu tror jag dock inte att AMD är så korkade de medvetet försöker lura TomsHardware. Fm är det ett dåligt retail ex eller så har någon lägre tjänsteman inom AMD tagit en chans. Om det sista är sant så kan han räkna med att få sparken.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Luxor ABC80:

Det var min första tanke också. CF är extra intressant med tanke på den nya lösningen med sudeport.

TomsHardware är alla test-siters moder. Det fanns med redan på mitten av 90-talet. Man har låååång och stor erfarenhet av testande.
Beträffande deras anklagelse om "golden sampels" så är det inte första gången TomsHardware råkar ut för det. Den enkla (och bittra) sanningen är att TomsHardwareär så mycket större än SweC och en bra recension där är viktigare. Nu tror jag dock inte att AMD är så korkade de medvetet försöker lura TomsHardware. Fm är det ett dåligt retail ex eller så har någon lägre tjänsteman inom AMD tagit en chans. Om det sista är sant så kan han räkna med att få sparken.

Vet inte riktigt vad deras storhet har med deras ev. partiska recensioner att göra. Bara för någon är stor så betyder det inte att de är felfria. Intels mutor är ett tex. ett tecken på detta. Annars så tror jag precis som du att TH bara fått ett dåligt exemplar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Eller är detta bara ett försök av AMD att skapa extra PR?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Jag slutade läsa Toms för många år sen just pga trovärdigheten i deras recensioner.. Jag har läst alldeles för många vinklade articklar på Toms.

Vilka artiklar är det du tänker på?