Nvidia Geforce GTX 780 Ti

Permalänk
Medlem

Märker att det är mer populärt att räkna medelvärdet i första hand, och lägsta värdet i andra, men om man räknar lägsta värdet lika mycket, så är R9 290X och 780Ti, i princip likvärdiga. Och de vinner lika många benchmarks. Undantaget överklockning.

Radeon R9 290X känns som det bättre valet tycker jag, ung. 1500 kr lägre pris och 1 gig mer minne. Ska bli mycket intressant att läsa recensioner av partnertillverkarnas kort.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Om man inte vill vara absolut värst så kan man få nästan SAMMA prestanda för halva pengen, R9 290.
Jag antar att det finns mer att hämta (drivrutiner) ur AMD:s nya grafikkorts-serie och det ska bli intressant att se tester om några månader. Dessutom är det inte långt kvar till Mantle.

Permalänk
Medlem

Hellre ett R9 290X med eftermarknadskylare än ett GTX 780 Ti till det priset. Inte för att GTX 780 Ti på något sätt är dåligt men det drar lika mycket effekt som AMD kortet, till och med något mer och kostar betydligt mer medan skillnaden i prestanda är i princip obefintlig i nyare spel vid högre upplösning.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Riktigt roligt hur Nvidia kan ta tillbaka kronan när dem känner för det roflmao. 4x 780 Ti's inc.

Prioriteringar grabbar.

Måste kännas ganska maffigt att plocka ut 4st såna kort på posten. Doften av elektroniken. <3

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Snusfri

Mycket trevligt kort och Nvidias referenskylare är ju ljusår bättre än AMD's.
Dock så känns priset lite väl högt, skulle gärna sett att det legat på runt 5500:-, men det är ju en premium-produkt som för tillfället är det snabbaste single-gpu kortet och folk är villiga att betala för det.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Hmm här har jag gått och varit sugen på ett Titan och så kommer det här kortet, då skulle jag väl vara dum om jag valde ett Titan nu.

Synd för Titan är ett mycket cooolare namn och har mer minne som jag visserligen inte har så mycket användning för om jag (som är en amatör) har förstått rätt när jag bara spelar på en skärm i 1920x1080 upplösning.

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Medlem

Tur att jag köpte 7990 förra veckan för 3900kr, piskar ju alla kort och mycket billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av crimsonidol:

Jag anser att gränsen är nådd nu vad gäller t.ex. hur mycket värme och ljudnivå ett grafikkort (290X) får alstra för det skall kunna anses vara ok, det är ju en sak att vara kär i prestandastaplar och en annan att spela några timmar med sina komponenter instängda i ett chassi. Jag skulle bli orolig och okoncentrerad av att bara höra den där AMD fläkten snurra upp, men om vi bortser från själva användandet och istället ser till prisbild/prestanda så varför inte, hatten av både till gröna och röda laget!

Rätta mig om jag har fel.. Men efterom 780ti drar mer ström än 290x i medelvärde.. Borde inte då 780ti alstra mer värme?
Sen är ju Nvidias refkort utrustad med en betydligt bättre kylare.. Vilket medför i en tystare gång..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gedo:

Tur att jag köpte 7990 förra veckan för 3900kr, piskar ju alla kort och mycket billigare

Satt å vägde starkt på att köpa det med xD

sålänge allt funkar som de ska är det BRUTAL prestanda för det priset

Permalänk
Inaktiv

nut impressed

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devil May Cry:

Jag som kört SLi kommer aldrig göra det igen. Även om nvidia ständigt slipar på flerkortskonfigurationer. Så är det många nackdelar jämfört med att köra ett kort.

Vad man tycker är stora problem och inte är väldigt subjektivt. Någon kanske inte alls stör sig på faktum att man faktiskt betalar för två kort men aldrig får ut x2 prestanda eller minne. Eller att det blir mycket varmare i chassit, eller att det låter mer, eller att överklockningspotentialen minskar, eller att man måste köpa ett större nätagg.

Detta är bara hårdvarumässiga "delen" sedan har vi hela delen med mjukvaran där MS finns i vissa spel, i andra inte, SLi inte fungerar till alla spel eller nysläppta spel så då får man minsann vänta. Listan kan bli lång. Det är _inte_ en myt att flerkortskonfigurationer är lika "lätta" att handskas med som med ett kort.
Och det sista man vill som PC användare är att behöva pilla ännu mer än vad som behövs för att få allt att fungera optimalt.

Den hårdvarumässiga delen är irrelevant, system- och kompabilitetskrav finns oavsett om du kör ett eller två kort.

Att det låter mer är väl ett smärre problem om man inte kör vattenkylning, men det är inte så enormt stor skillnad mot ett ensamt kort.

Blir det mycket varmare i chassit har man dålig kylning, kort och gott. Jag har en termometer monterad i chassit, för att mäta lufttempen. Skillnaden mellan ett och två kort är mindre än 1°C i min burk, och då kör jag båda korten luftkylda.

Att det inte skalar helt optimalt spelar sällan nån roll heller; antingen har du bättre prestanda till lägre pris än ett bättre singelkort (om man kör två budgetkort i SLI), eller så har du prestanda du omöjligt kan nå med ett singelkort. Win-win, med andra ord.

Varför skulle man störa sig på att man inte får ut dubbelt så mycket minne? Frågan är väl egentligen varför man ens skulle förvänta sig att man får ut dubbla minnet? Enda anledningen till att göra det är att man inte förstår hur datorer i allmänhet, och grafikkort i synnerhet fungerar och är uppbyggda - och det är knappast skäl nog till att påstå att det skulle vara ett argument som talar emot SLI.

Jag har inte varit med om ett enda spel det senaste året, nytt eller gammalt, där det varit nåt strul. På sin höjd är det att man inte får maximal prestanda innan det kommit en bra SLI-profil, vilket sällan dröjer mer än några dagar till lite större titlar.

Poängen är att problemen med SLI är gravt överdrivna, det är som jag tidigare sa extremt ovanligt att det inte funkar bra.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Presterar GTX 780TI som ett GTX Titan eller tom. bättre så kommer Nvidia sätta samma pris som GTX Titan MINST. Detta kan jag lova dig. Nvidia har aldrig varit kända för att vara resonliga med sitt pris.

Visst är det roligt att gå tillbaks till äldre inlägg där man visste att motparten hade åt skogen fel. Det värmer inombords, engelskan har ett ord för det; "Smug".

15% bättre prestanda för 1,7x priset av mitt 780.. Kan nog vara värt att göra en retur på fyndet bara för att slippa känslan av att inte ha bästa möjliga modell av kortet. Saknar 8800 Ultra-tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LoppanH:

Hmm här har jag gått och varit sugen på ett Titan och så kommer det här kortet, då skulle jag väl vara dum om jag valde ett Titan nu.

Synd för Titan är ett mycket cooolare namn och har mer minne som jag visserligen inte har så mycket användning för om jag (som är en amatör) har förstått rätt när jag bara spelar på en skärm i 1920x1080 upplösning.

Frågan är ju varför du överhuvudtaget varit sugen på ett Titan istället för ett vanligt 780, när du ändå bara lirar i den upplösningen? Nu med 780 Ti är det ju inte mycket att fundera över.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hwasser:

Det presterar ju dock inte 1000 spänn bättre än R9-290X så blir nog AMD för min del så fort andra hands tillverkare kommer med bättre fläktar.

Jag skulle säga att det presterar ganska mycket bättre än 1000kr extra (som release pris) ... skulle det droppa runt 500kr (vilket det troligtvis lär göra inom extremt snart) så är det ännu bättre.

Jag hade räknat med att kortet skulle gå loss på 7k minst... detta är ju helt sinnessjukt !

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av waverider:

Märker att det är mer populärt att räkna medelvärdet i första hand, och lägsta värdet i andra, men om man räknar lägsta värdet lika mycket, så är R9 290X och 780Ti, i princip likvärdiga. Och de vinner lika många benchmarks. Undantaget överklockning.

Radeon R9 290X känns som det bättre valet tycker jag, ung. 1500 kr lägre pris och 1 gig mer minne. Ska bli mycket intressant att läsa recensioner av partnertillverkarnas kort.

Lägsta FPS är ju det enda intressanta, egentligen. Man vill ju aldrig dippa under en viss gräns, må det vara 60 eller 120/144!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Den hårdvarumässiga delen är irrelevant, system- och kompabilitetskrav finns oavsett om du kör ett eller två kort.

Att det låter mer är väl ett smärre problem om man inte kör vattenkylning, men det är inte så enormt stor skillnad mot ett ensamt kort.

Blir det mycket varmare i chassit har man dålig kylning, kort och gott. Jag har en termometer monterad i chassit, för att mäta lufttempen. Skillnaden mellan ett och två kort är mindre än 1°C i min burk, och då kör jag båda korten luftkylda.

Att det inte skalar helt optimalt spelar sällan nån roll heller; antingen har du bättre prestanda till lägre pris än ett bättre singelkort (om man kör två budgetkort i SLI), eller så har du prestanda du omöjligt kan nå med ett singelkort. Win-win, med andra ord.

Varför skulle man störa sig på att man inte får ut dubbelt så mycket minne? Frågan är väl egentligen varför man ens skulle förvänta sig att man får ut dubbla minnet? Enda anledningen till att göra det är att man inte förstår hur datorer i allmänhet, och grafikkort i synnerhet fungerar och är uppbyggda - och det är knappast skäl nog till att påstå att det skulle vara ett argument som talar emot SLI.

Jag har inte varit med om ett enda spel det senaste året, nytt eller gammalt, där det varit nåt strul. På sin höjd är det att man inte får maximal prestanda innan det kommit en bra SLI-profil, vilket sällan dröjer mer än några dagar till lite större titlar.

Poängen är att problemen med SLI är gravt överdrivna, det är som jag tidigare sa extremt ovanligt att det inte funkar bra.

Ursäkta men nu pratar du ju smörja. Den hårdvarumässiga delen är inte irrelevant alls. Det känns som att du utgår från ditt eget system. Försök ha en objektiv syn på detta. Det jag nämnde var i princip fakta. Snälla börja inte fanboya eller se oklart blir jobbigt att diskutera.

Varför man skulle störa sig? Du betalar ju för ett till kort, ett helt nytt kort men får inte ut det som du fick med det första om du hänger med.
Som sagt finns flertal spel, färskt exempel med folk som har problem med MS i SLi är CoD Ghosts (vad man tycker om spelet är irrelevant).

De flesta sitter inte med vattenkylning.

Jag har haft SLi varken du eller någon annan kan på något sätt övertala mig att det är lika "skönt" som med ett kort.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Så historien upprepar sig, dyra och aldrig prisvärda toppkort från nVidia jämfört mot AMD.
AMD kan aldrig lära sig att göra en bra kylare som standard men har alltid bra pris/prestanda.

Helt ärligt trodde jag 780Ti skulle prestera bättre än så här.

Både nVidias och AMDs kort med eftermarknadskylare med lite till överklockning blir intressant. Där har AMD betydligt mer att vinna än nVidia, inte så konstigt egentligen med den dåliga kylaren.

Jag fattar verkligen inte varför man ens vill sätta dit en så dålig kyllösning på en så potent gpu som AMD gör. Tacka vetja eftermarknadskylare.

Något som jag önskar är att nVidia kan testa en gång i alla fall att sälja sina kort med lite mer konkurrenskraftigt pris, bara för att se om de plockar lite fler marknadsandelar då. Det känns som att ett annars så bra kort som 780 och 780Ti skulle säljas betydligt bättre med lite lägre priser. Den fördel de korten har i kvalitet dras ned av priset. Men de kanske måste sälja korten så pass dyrt för att marginalerna är för små på toppkorten. Kanske nVidia har lägre marginaler än AMD på toppkorten.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av Nzt:

Är det någon ny Cdon+ Rabatt? Jag har inte fått något nytt på mailen.

Nej jag fick lov att byta från bokningen av 780 till 780 Ti och behålla min kod.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 - 64GB - CL30 | Mobo: Gigabyte B650E AORUS MASTER | PSU: Seasonic Vertex PX-1200 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Titan nerputtad från tronen, hurray!
Visar ju bara att företagen kan levererar bättre produkter vid behov. Nvidia hade väl aldrig levererat 780ti om inte AMD 290x lyckats så bra?

Föreställer mig scenariot:

Nvidia 1: Grabbar, AMD konkurrerar om prestandatronen igen..
Nvidia 2: *sigh* Öppna garderoben och släng fram reserven.. *lutar sig tillbaka i fåtöljen igen*

Som fan av AMD får jag ändå säga att Nvidia är bra mycket bättre på det här med att göra kort som ger en känsla av "genombra". Prestanda per krona är en helt annan diskussion. Om AMD siktar på tronen eller ej tänker jag inte heller kommentera.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Avstängd

Väntat resultat. GTX 780TI är ungefär 10% snabbare än 290X.

Skrivet av Imaculent:

Så du byter från fyra stycken 290x till fyra stycken 780Ti? Varför om man får fråga?

Vissa vill ha det bästa helt enkelt. För dessa personer spelar det egentligen ingen roll vad det kostar så länge som det är bäst.

Skrivet av wRRM:

Billigare än vad Titan va vid släpp med råge

Mindre prestandavinst gentemot motståndet också.

Skrivet av Naxos:

Alla som sitter med 3x Titan... Suck. Har en känsla utav att man kommer få se lite beg Titan nu

Förutom det faktum att de som sitter på 3X Titan faktiskt gör det av en orsak. GTX 780TI är inte direkt något kort för enorma upplösningar pga. mängden Vram. Tre skärmar i 1080p och GTX 780TI skulle få slut vram med enorm FPS drop som följd. För de som sitter med flerskärmskonfigurationer så är GTX Titan fortfarande herren på täppan.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starksprit:

För 5300 drygt är ju ett 780 Ti givet. Cdon plus rabatt. Me like!

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken rabatt snackar du om då? Har cdon+ men inte fått något mail angående detta kort....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Songless:

Vilken rabatt snackar du om då? Har cdon+ men inte fått något mail angående detta kort....

Tror nog personen tror att CDON rabatten gäller alla kort. Problemet är väl att det inte gäller nya kort eftersom det gäller enbart ett visst sortiment.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Är väl här du ska kolla om du ska kolla hur det marknadsförs och inte via deras developer sida http://www.geforce.com/whats-new/articles/introducing-the-gef... sen är det klart att dom slänger in lite hightech grejer som supercompute power osv, inget konstigt men som helhet får jag intrycket av att det är ett kort för gaming, får inte du? "The GeForce GTX TITAN represents the ultimate in gaming from NVIDIA, built for enthusiasts who demand the very best, and for gamers who want a graphics card that will last for generations." Klart som innehelvete att de inte försöker få det att låta som ett compute-kort, underminerar ju quadro då.

Varför räknas inte marknadsföring från nvidia själva om det råkar ligga på developersidan? Jag tillhör målgruppen för compute, och vet att Titan även marknadsförs mot den gruppen. Det är ju knappast en slump att dom inkluderade dubbelprecision beräkning i Titan, men inte i GTX780. Det är tvärtemot vad du säger mycket ovanligt att compute egenskaper hittar in i gamingkort. Jag vet, för jag har letat. Nvidia är mycket klara med att säga att det även är ett compute kort, eftersom det är ett mycket bra alternativ för mindre organisationer som inte har råd med Tesla (skillnaden är att Tesla har mer funktionalitet för att arbeta i stora kluster). Quadro är en helt annan marknad än Titan, då Quadro har mycket bättre stöd för CAD applikationer.

Så visst är Titan ett solklart computekort, precis som det är ett gamingkort. Jag ser ingen konflikt i att det marknadsförs både mot gaming och mot compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Inets 25 kort försvann på nån kvart

Vi har samma kort, funderar du på en upgrade?

Nej. Tänker vänta på 800 serien lr vad det nu blir Finns inget spel som inte 680 SLI inte klarar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem

Så det blir som det varit dom senaste åren, Nvidia på topp inom prestanda men AMD vinner inom prestanda per valuta.

Det såg man inte kommandes...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Nej. Tänker vänta på 800 serien lr vad det nu blir Finns inget spel som inte 680 SLI inte klarar

Beror på vilken upplösning och vilka settings vi snackar om

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Njae...det är väl nästan sant. Crysis 3 gick det dock sådär med Men tänk hur det blir med Watchdogs, The Division och GTA V Tre galet snygga spel som säkert kommer slafsa i sig mängder med VRAM.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Själv är jag mest sugen på att testa 331.70 drivrutinerna

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Beror på vilken upplösning och vilka settings vi snackar om

sant, men kör bara på 1920x1200

Skrivet av Mocka:

Njae...det är väl nästan sant. Crysis 3 gick det dock sådär med Men tänk hur det blir med Watchdogs, The Division och GTA V Tre galet snygga spel som säkert kommer slafsa i sig mängder med VRAM.

Man behöver inte överdriva med AA i alla titlar
Sen så känns 3GB lite nja att köpa 2013! Hoppas 800 serien kommer med minst 4GB

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem

Måste bara säga att jag är chockad över hur lugn denna tråd varit hittills med tanke på hur 290x tråden var!

Duktiga ni är pojkar och flickor som skippar all rage och pajkastning!