R9 290X VRM temp 1 respektive 2

Permalänk
Medlem

R9 290X VRM temp 1 respektive 2

Hej har installerat min Arctic hybrid kylare på mitt 290X och GPU tempsen håller sig låga även överklockat även om det finns mer att ge om VRM temperature 1 hade hållit sig lägre. Någon som med säkerhet kan säga vilken del det är? De tre små komponenterna eller raden med typ 10 st?

Edit: Bild på hur dålig tempen är:

Mvh

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rabiesekorre:

Hej har installerat min Arctic hybrid kylare på mitt 290X och GPU tempsen håller sig låga även överklockat även om det finns mer att ge om VRM temperature 1 hade hållit sig lägre. Någon som med säkerhet kan säga vilken del det är? De tre små komponenterna eller raden med typ 10 st?

Edit: Bild på hur dålig tempen är: http://i.imgur.com/pDhU46o.png

Mvh

Alla som kör luftkylning verkar ha problem med vrm tempsen. Det borde releaseas någon form av kylning till vrm om man ska köra luftkylning för 290 modellerna tycker jag, eller att någon slänger upp en ghettomod som man kan testa själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Alla som kör luftkylning verkar ha problem med vrm tempsen. Det borde releaseas någon form av kylning till vrm om man ska köra luftkylning för 290 modellerna tycker jag, eller att någon slänger upp en ghettomod som man kan testa själv.

Gjorde faktiskt en ghettomod för de tre små VRM delarna, tillsammans med 100% fläkt istället för runt 90% på auto som första gången så gav det lite lägre temp. Ghettomodden innebar att limma fast ytterligare kylflänsar på de befintliga men var beredd på bättre resultat i temp än vad det blev.

Min teori är att små kylflänsar i aluminium begränsas av den lilla kontaktytan på en VRM-enhet och det därför går väldigt varmt..
Väldigt jobbigt när GPU-delen har mycket kvar att ge.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rabiesekorre:

Gjorde faktiskt en ghettomod för de tre små VRM delarna, tillsammans med 100% fläkt istället för runt 90% på auto som första gången så gav det lite lägre temp. Ghettomodden innebar att limma fast ytterligare kylflänsar på de befintliga men var beredd på bättre resultat i temp än vad det blev.
http://i.imgur.com/G8Js0Ex.png

Min teori är att små kylflänsar i aluminium begränsas av den lilla kontaktytan på en VRM-enhet och det därför går väldigt varmt..
Väldigt jobbigt när GPU-delen har mycket kvar att ge.

Du kan försöka testa med de flänsarna från enzotech, tror man fick 8 st för 150 kr. De är i ren koppar så de borde kyla mycket bättre än de i aluminium. Fast jag tror du bara tjänar 5 extra grader eller något. Någon tillverkare borde tillverka en heatsnk till vrm:en precis som de gjorde för 5850. Drä fanns ju VRM-R5 från thermalright. Fan vad den var nice. Den sänkte tempsen som fan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alibaba123:

Du kan försöka testa med de flänsarna från enzotech, tror man fick 8 st för 150 kr. De är i ren koppar så de borde kyla mycket bättre än de i aluminium. Fast jag tror du bara tjänar 5 extra grader eller något. Någon tillverkare borde tillverka en heatsnk till vrm:en precis som de gjorde för 5850. Drä fanns ju VRM-R5 från thermalright. Fan vad den var nice. Den sänkte tempsen som fan.

Om du har någon gammal kylare som innehåller koppar-pipes så kan du ju bara dra av en sån och sätta på de 3 små vrm:sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Om du har någon gammal kylare som innehåller koppar-pipes så kan du ju bara dra av en sån och sätta på de 3 små vrm:sen.

Helvete där sa du något, har en från ett gammalt 3870 med customkylare som åskan tog.. Börjar slakta det på en gång så återkommer jag med resultat.

Edit: Får dröja en stund, måste fixa mer värmeledande lim..

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rabiesekorre:

Helvete där sa du något, har en från ett gammalt 3870 med customkylare som åskan tog.. Börjar slakta det på en gång så återkommer jag med resultat.

Kul och höra, hoppas tempsen går ner en bra bit. Isåfall gör jag nog samma sak.

Permalänk
Medlem

Att hålla VRM temeraturen nere har alltid varit svårt när man överklockar på luft. Många kollar bara på sin GPU temp och fortsätter med att överklocka eller öka spänningen. VRM temperaturen ligger då oftast över 100 grader om man kör luft oberoende på kylning.

Köp kopparflänsar så bör du få ner temperaturen ytterligare några grader men annars är det vad det är tyvärr.
Bra att du håller koll iaf!

Dessa ska tydligen vara riktigt bra.
http://www.inet.se/produkt/6301343/enzotech-ramcooler
Men jag tror de är för höga om man ska ha dem på VRM delen med en accelero.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Ville få svar på vilken del som visade vilken temp nu och tog därför in kompressorn och blåste på respektive VRM-del. Det visade då sig att VRM temp 1 i GPU-Z var raden med ca 10 komponenter och VRM temp 2 var de tre små delarna. Därför är den tempen bra och det gäller då bara att fixa en lösning åt temp 1.
GHETTOMOD NR 1. Gör en fast installation av kompressorn till VRM-kylning. Fick ner tempen från ca 100* till 60* i ett nafs!

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rabiesekorre:

Ville få svar på vilken del som visade vilken temp nu och tog därför in kompressorn och blåste på respektive VRM-del. Det visade då sig att VRM temp 1 i GPU-Z var raden med ca 10 komponenter och VRM temp 2 var de tre små delarna. Därför är den tempen bra och det gäller då bara att fixa en lösning åt temp 1.
GHETTOMOD NR 1. Gör en fast installation av kompressorn till VRM-kylning. Fick ner tempen från ca 100* till 60* i ett nafs!

Jo det är det ju. VRM 1 är ju den långa raden, VRM 2 är de små på vänster sida. Såg nu när jag läste att du frågade vilket som var vad i första posten hoho.

Tror inte de enzotechen funkar med acceleron. Jag har en Prolimatech mk-26, ska nog köpa in dem och testa om de funkar.

Permalänk
Medlem

Tack så hjärtligt för denna tråd. Detta har jag varit en smula oroad över sedan jag också installerade Accelero Hybrid...som för övrigt presterar riktigt fint med 290X. Skönt att veta man inte har gjort något fel under monteringen.

Jag ställde frågan i en annan tråd här i forumet närmare bestämt denna, om någon kunder köra en runda med 100% load och kolla sina VRM temps, men inget svar.

Kör jag MSI Kombustor så kryper VRM1 den ganska fort över 100 grader...men i spel så kan dan ligga mellan 70-100 beroende på vilket spel. Medans VRM2 ofta ligger runt 50 grader. Mitt kort är ett Sapphire och jag har mailat supporten på sapphire och frågat hur höga temps som är acceptatbla på VRM, får se vad dom kommer med för svar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mycket intressant detta, då jag just fått hem min Arctic Hybrid som jag ska montera på min 290X. Det blir intressant att se vilken lösning du kommer fram till!

Senast jag dabbades med Arctic-kylare (Accelero S2 tror jag) var när 4870 var i ropet, och även då var det problem med just vrm-kylningen. Gpu-z lade in stöd för att visa vrm-temp några dagar efter min första montering, och då upptäckte jag till min fasa att samtliga vrm-temps låg på uppåt 125 grader. Efter lite ghettomod kom jag ned under 100 iaf. Ett tag senare dog dock kortet.

Har för övrigt länge funderat på att skaffa en ir-tempmätare (pistolvarianten), så det är väl dags nu. För att verifiera att tempsensorerna/Gpu-z verkligen visar rätt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Mycket intressant detta, då jag just fått hem min Arctic Hybrid som jag ska montera på min 290X. Det blir intressant att se vilken lösning du kommer fram till!

Senast jag dabbades med Arctic-kylare (Accelero S2 tror jag) var när 4870 var i ropet, och även då var det problem med just vrm-kylningen. Gpu-z lade in stöd för att visa vrm-temp några dagar efter min första montering, och då upptäckte jag till min fasa att samtliga vrm-temps låg på uppåt 125 grader. Efter lite ghettomod kom jag ned under 100 iaf. Ett tag senare dog dock kortet.

Har för övrigt länge funderat på att skaffa en ir-tempmätare (pistolvarianten), så det är väl dags nu. För att verifiera att tempsensorerna/Gpu-z verkligen visar rätt.

Köpte själv en Ir termometern på Kjell & Co för kanske 2 veckor sedan nu. Var extrapris. Kostar 299kr normalt, jag gav 149kr. Får kanske öppna datorn och temps mitt 290. Använder dock stock kylaren.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Avstängd

Värst vad många kör med acceleron hybriden. Jag tycker att den är rätt dålig faktiskt när det gäller att kyla ner vrm:en. För det är ju bara den lilla 92 mm fläkten som sköter de. Medans det är vattnet som sköter gpu kärnan. På prolimatech mk-26 och arctic extreme 3 så är där fler fläktar som kan sköta de och därmed är vrm:en lägre. Tror det är en tabbe att köra arctic hybrid till detta kortet verkar det som eftersom tempsen ligger runt 100 grader. Vet inte om det är säkert för minnena eller inte.

Permalänk
Avstängd

Hur gick det med tempsen TS?

Permalänk
Medlem

Slaktade som sagt den gamla kylaren och fixade upp en fin slät yta längst kopparheatpipen som blev direkt värmelimmad mot VRMen, tempsen är dock som innan.. helt sjukt, förstår tamejfan inte hur de kan vara så varma.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Ni som har problem med VRM1 precis som jag...har ni märkt om det påverkar stabiliteten på era kort. T.e.x att den fryser, kickar ur eller skärmen svartnar eller något annat som ni tror kan tänkas vara kopplat till VRM tempen ?!
Även om jag kör kortet helt i original inställningar så kan det ibland bara svartna på skärmen och jag kommer inte ur det alls...måste STÄNGA av datorn för att komma ur det. Vet inte om det har med VRM att göra eller om det är spelet / drivrutinerna som buggar !?

Jag har ställt frågan direkt till Sapphire och supporten i deras "Select Club" !

Visa signatur
Permalänk

black screen är det en del som fått om ni läser denna tråd, http://www.overclock.net/t/1436497/official-amd-r9-290x-290-o...

vissa tror det beror på minnena (finns Elpida och Hynix minnen), dvi porten (testa den andra dvi porten tex), drivrutinerna osv, en del har inte alls något problem. jag fick det själv en gång när jag överklockade med CCC, nu kör jag med ASUS GPU Tweak och har inte råkat ut för black screen

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Skrivet av rabiesekorre:

Slaktade som sagt den gamla kylaren och fixade upp en fin slät yta längst kopparheatpipen som blev direkt värmelimmad mot VRMen, tempsen är dock som innan.. helt sjukt, förstår tamejfan inte hur de kan vara så varma.

Jag antar att du redan tänkt tanken men jag frågar ändå. Kan det vara möjligt att montera Acceleron ovan på referenskylaren? Jag menar givetvis att man tar bort fläkten och den stora kylflänsen på bilden nedan. Vet inte hur det ser ut under kylflänsen, om där är plats till fästena som följer med Acceleron. Vore grymt om detta fungerar då de som har kapat referenskylaren har bra mycket bättre VRM temps.

Bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therasense:

Jag antar att du redan tänkt tanken men jag frågar ändå. Kan det vara möjligt att montera Acceleron ovan på referenskylaren? Jag menar givetvis att man tar bort fläkten och den stora kylflänsen på bilden nedan. Vet inte hur det ser ut under kylflänsen, om där är plats till fästena som följer med Acceleron. Vore grymt om detta fungerar då de som har kapat referenskylaren har bra mycket bättre VRM temps.

Bild

Ingen bra idé att göra åverkan på originalkylaren om man vill kunna använda garantin på kortet någon gång.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rabiesekorre:

Ingen bra idé att göra åverkan på originalkylaren om man vill kunna använda garantin på kortet någon gång.

Men hur funkat kortet i stockclocks? Vad får du för temps om du kör Kombuster, furmark eller något annat stresstest?

Permalänk
Medlem

Sådär! Nu snackar vi!

Arctics aluminiumflänsar åkte på igen, men Arctics häftiga plastkåpa åkte bort. Jag klippte alltså pwm-kabeln och skalade upp den från GPU-sidan och stoppade in kontakterna i en Corsair High performance PWM fläkt. Fläkten sattes sedan fast med stripes liggandes direkt mot VRMerna. Tempen har därefter planat ut på 73*C i Furmark. Så välkommna att prova detta, nu ska det klockas vidare..

Edit: Tempsen kommer förmodligen bättra sig ytterligare några grader då det nya limmet blir bättre efter det härdat. (torkat i typ 30 min nu)

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rabiesekorre:

Sådär! Nu snackar vi! http://i.imgur.com/XvyUpf6.png

Arctics aluminiumflänsar åkte på igen, men Arctics häftiga plastkåpa åkte bort. Jag klippte alltså pwm-kabeln och skalade upp den från GPU-sidan och stoppade in kontakterna i en Corsair High performance PWM fläkt. Fläkten sattes sedan fast med stripes liggandes direkt mot VRMerna. Tempen har därefter planat ut på 73*C i Furmark. Så välkommna att prova detta, nu ska det klockas vidare..

Edit: Tempsen kommer förmodligen bättra sig ytterligare några grader då det nya limmet blir bättre efter det härdat. (torkat i typ 30 min nu)

De ser mycket bätttre ut nu ju. Vilken fläkt använde du, finns olika corsair fläktar. Har du länk?

EDIT: Såg nu att du inte körde i stockclock ens. Då är tempsen super ju. Du kan antagligen klocka lite till. 7950/70 korten brukade fula sig lite när vrm-tempen gick över 75 grader. Men testa och återkom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

De ser mycket bätttre ut nu ju. Vilken fläkt använde du, finns olika corsair fläktar. Har du länk?

http://www.dustinhome.se/product/5010743287/corsair-air-serie...

Exakta produkten, ena sitter på radiatorn, andra direkt på kortet

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rabiesekorre:

http://www.dustinhome.se/product/5010743287/corsair-air-serie...

Exakta produkten, ena sitter på radiatorn, andra direkt på kortet

De fläktarna är bra, bra tryck i dem.

Permalänk

Kan man få se en bild på lösningen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lingen123:

Kan man få se en bild på lösningen?

Torr inte där är så mycket att se. Han har satt på en fläkt fastsatt med stripes framför den långa raden med vrm, och tagit av kåpan från accelero hybrid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Torr inte där är så mycket att se. Han har satt på en fläkt fastsatt med stripes framför den långa raden med vrm, och tagit av kåpan från accelero hybrid.

Exakt, är det något mer specifikt som ni behöver veta så kan ni fråga istället

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Vore kul att se lite benchmarks när den är klockad så högt o jämföra med sweclockers tester

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudzi:

Vore kul att se lite benchmarks när den är klockad så högt o jämföra med sweclockers tester

Visst! @1230 MHz/5920 MHz

@stock EDIT: Felaktigt, startade om datorn och gav ett nytt försök som gav 2520 istället och 3005 som överklockat.

Enorm skillnad! Än har jag fortfarande utrymme att öka klockfrekvenserna lite till men fick slut på tid nu.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70