SweCare - Folk som jobbar inom sjukvården

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ackelind:

En nackdel med en sån här tråd är att de med kunskap enligt lag egentligen inte får yttra sig. Alla med en medicinsk legitimation som svarar i ett personärende har dokumentationsskyldighet. Trist men sant.

Skickades från m.sweclockers.com

Ring in till Fråga doktorn på SVT och berätta det till henne med. Denna tråd kan likställas med programmet Fråga doktorn där människor mailar och ringer in för att berätta om sina besvär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ackelind:

En nackdel med en sån här tråd är att de med kunskap enligt lag egentligen inte får yttra sig. Alla med en medicinsk legitimation som svarar i ett personärende har dokumentationsskyldighet. Trist men sant.

Skickades från m.sweclockers.com

Tråden är min dokumentation

Permalänk

Vet inte hur det fungerar men antar att det bara är att fråga rakt på.

Har känsliga ögon, som i att dom blir torra och irriterade.
Vissa dagar är allt väl, men när ja väl får känslan, blire som att man haft ögonen öppna för länge, så ja måste blinka som en tok och hård blunda. Men även det hjälper inte även om det känns behagligt för stunden, sen hettar väl ögonen till under dessa stunder tror ja, antar man kan kalla det för att det bränns.

Men men, vill då ha någon lösning, och då verkar ögondroppar vara det.

Ja däremot köpte som test den här: http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/...

Och för mig är den totalt värdelös, ja kan ta hur mycket som helst eller hur lite som helst, gör vilket som händer ingenting från va ja känner.

Trodde det var typ, Om ja tar det försvinner känslan, eller iaf dämpas drastiskt.

Vet inte om det är så att det är enorm skillnad på ögondroppar?

Är lite mer intresserad av Ögongel, då ja vill ha långvarigt, helst hela dagen om det skulle gå, vilket ja dock inte tror.

Någon som vet något?

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Vet inte hur det fungerar men antar att det bara är att fråga rakt på.

Har känsliga ögon, som i att dom blir torra och irriterade.
Vissa dagar är allt väl, men när ja väl får känslan, blire som att man haft ögonen öppna för länge, så ja måste blinka som en tok och hård blunda. Men även det hjälper inte även om det känns behagligt för stunden, sen hettar väl ögonen till under dessa stunder tror ja, antar man kan kalla det för att det bränns.

Men men, vill då ha någon lösning, och då verkar ögondroppar vara det.

Ja däremot köpte som test den här: http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/...

Och för mig är den totalt värdelös, ja kan ta hur mycket som helst eller hur lite som helst, gör vilket som händer ingenting från va ja känner.

Trodde det var typ, Om ja tar det försvinner känslan, eller iaf dämpas drastiskt.

Vet inte om det är så att det är enorm skillnad på ögondroppar?

Är lite mer intresserad av Ögongel, då ja vill ha långvarigt, helst hela dagen om det skulle gå, vilket ja dock inte tror.

Någon som vet något?

Tack

Hur är det om du använder dropparna regelbundet låt oss säga fyra till sex gånger per dag? Får du fortfarande besvär?

Vad gör du om dagarna? Industri med mycket damm eller kontor med mycket titta in i datorskärm?
Frisk i övrigt?
Synfel/linser? Båda ögonen eller bara ena?
Har du besvär varje dag eller lite då och då?
När kommer besvären, hur länge håller de i sig?
Allergier?

Gel/salvor brukar lämna efter sig lite grumlig syn/dimsyn, så de är inte optimala om de inte behövs av annan orsak.

Permalänk

Ja kan ta några gånger om dagen, men aa hjälper inget, iaf väldigt lite om det nu hjälper.

Hjälper mer om ja tar vatten, då brukar det, svida, eller kanske inte svida. Men du vet Klor känslan, och efte det känns det bra i ca 5 min, så ingen direkt lösning om man säger så.

Är väl Datasittande , men har väldigt känsliga ögon tror jag, för vet att om ja tex är på dammig ort eller sågverk och såna saker, då blir mina ögon typ "kalla" och ja måste blinka som en tok och det hjälper inte, så känns bäst att försöka kisa och dylikt.

Inget ja normalt lider av, men just känsliga ställen, vet att ja hade problem på Träslöjden, tänkte inte direkt på det så mycket då.
Är nu på senare tid ja får det oftare, och är så irriterande.

Inga synfel eller linser.

Va ja förstår så har ja inte varje dag. För tror ja ibland kan klara flera dagar utan.
Sen andra dagar kan ja lida av det hela dagen, eller få det senare kanske 12 timmar in etc.

Är det att ja inte alltid tänker på det jätte mycket. Vi säger om ja Spelar, då lägger ja inte fokus på att ögonen bränns eller så om ja väl är fokuserad.

Däremot om ja ser på en film eller sånt, då sitter man ju bara still och glor, då märker ja det direkt, och är verkligen grymt irriterande.

Va ja kan säga så får ja väl besvären brukar det sitta hela dagen.

Så om ja vaknar, sen får ja den 2 timmar in, så sitter det i hela dagen.
Det kan möjligen kanske försvinna ibland tror jag, eller dämpas, dock kan det möjligen ha med min fokus att göra (om ja tänker på det eller inte), lite som huvudvärk, ju mer man tänker på det ju värre är det.

Inga allergier.

Grumlig syn känns ingen höjdare, iaf om det är totalt. Min syn är kass på långt håll, men på nära avstånd ser ja bra. Har väl datorn att tacka för det.

Tänkt om det har med synen att göra. Men har aldrig ont i ögonen i sig eller att jag får huvudvärk pågrund av det.
Och tror det är kännetecken på om man ansträngs av synen, eller illamående tror ja också kan komma.

Måste hitta någon lösning, för enda lösningen jag har nu är, antingen hälla vatten 24/7 i ögonen och va glad.
Försöka tänka på annat så det dämpas.
Eller gå att lägga mig och hoppas ja klarar mig dagen efter.

Men som sagt är det mer att ja stör mig på det än att ja lider av smärta eller sånt.
För ont gör det inte, bränns visst, men bara som att det hettar till, känns väl som att man glömmer att blinka, typ den känslan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Ja kan ta några gånger om dagen, men aa hjälper inget, iaf väldigt lite om det nu hjälper.

Hjälper mer om ja tar vatten, då brukar det, svida, eller kanske inte svida. Men du vet Klor känslan, och efte det känns det bra i ca 5 min, så ingen direkt lösning om man säger så.

Är väl Datasittande , men har väldigt känsliga ögon tror jag, för vet att om ja tex är på dammig ort eller sågverk och såna saker, då blir mina ögon typ "kalla" och ja måste blinka som en tok och det hjälper inte, så känns bäst att försöka kisa och dylikt.

Inget ja normalt lider av, men just känsliga ställen, vet att ja hade problem på Träslöjden, tänkte inte direkt på det så mycket då.
Är nu på senare tid ja får det oftare, och är så irriterande.

Inga synfel eller linser.

Va ja förstår så har ja inte varje dag. För tror ja ibland kan klara flera dagar utan.
Sen andra dagar kan ja lida av det hela dagen, eller få det senare kanske 12 timmar in etc.

Är det att ja inte alltid tänker på det jätte mycket. Vi säger om ja Spelar, då lägger ja inte fokus på att ögonen bränns eller så om ja väl är fokuserad.

Däremot om ja ser på en film eller sånt, då sitter man ju bara still och glor, då märker ja det direkt, och är verkligen grymt irriterande.

Va ja kan säga så får ja väl besvären brukar det sitta hela dagen.

Så om ja vaknar, sen får ja den 2 timmar in, så sitter det i hela dagen.
Det kan möjligen kanske försvinna ibland tror jag, eller dämpas, dock kan det möjligen ha med min fokus att göra (om ja tänker på det eller inte), lite som huvudvärk, ju mer man tänker på det ju värre är det.

Inga allergier.

Grumlig syn känns ingen höjdare, iaf om det är totalt. Min syn är kass på långt håll, men på nära avstånd ser ja bra. Har väl datorn att tacka för det.

Tänkt om det har med synen att göra. Men har aldrig ont i ögonen i sig eller att jag får huvudvärk pågrund av det.
Och tror det är kännetecken på om man ansträngs av synen, eller illamående tror ja också kan komma.

Måste hitta någon lösning, för enda lösningen jag har nu är, antingen hälla vatten 24/7 i ögonen och va glad.
Försöka tänka på annat så det dämpas.
Eller gå att lägga mig och hoppas ja klarar mig dagen efter.

Men som sagt är det mer att ja stör mig på det än att ja lider av smärta eller sånt.
För ont gör det inte, bränns visst, men bara som att det hettar till, känns väl som att man glömmer att blinka, typ den känslan.

Lå¨ter för mig som att du bör tänka på hur du sitter framför datorn (skärmen snett neråt och inte rakt fram /uppåt), tänka på belysningen och byta aktivitet när du känner av dina irritearde ögon. Svider vanligt vatten tycker jag att du kan skölja med koksaltlösning som finns på apoteket.
I vissa fall kan det vara allergier som spökar.

Permalänk

Belysning verkar inte ha större betydelse har ja märkt, mörkt eller ljust verkar inte påverka något större, brukar oftast sitta ljust.

Skärmen är däremot uppåt när ja väl ser på film eller dylikt, eftersom ja inte sitter rakt utan har benen på bordet och typ ligger i stolen.

Tyvärr är det ju stt göra annat ja inte har lust med. Har ingen direkt lust att gå ut och bara gå omkring i nån timme då det inte har mitt intresse. Är därför ja mer lutar mot lösningar som ögongel och sånt.

Tveksam om Svider är rätta ordet, tror ja alltid får den känslan. Inte direkt om ja bara skvätter en gång, är när det kommer typ, vi under ögonlocket antar jag, alltså mer Runt ögat än själva ytan på ögat.

Men känslan slutar typ på en gång, den kommer bara en gång medans ja gör det. Är som när ja kollar under vatten i en pol, kan "svida" precis i början någon sekund, sen är det borta.

Dock efteråt blir ögonen som dom blir dock, tack vare klår om det är starkt klår vatten.

Skulle vilja att det är allergi, men svårt att se det då ja är en inne människa och aldrig öppnar fönstren om jag inte dör av värme.
Fast kanske finns flera allergier förutom det ja tänker på dock, som är blommor pollen etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Belysning verkar inte ha större betydelse har ja märkt, mörkt eller ljust verkar inte påverka något större, brukar oftast sitta ljust.

Skärmen är däremot uppåt när ja väl ser på film eller dylikt, eftersom ja inte sitter rakt utan har benen på bordet och typ ligger i stolen.

Tyvärr är det ju stt göra annat ja inte har lust med. Har ingen direkt lust att gå ut och bara gå omkring i nån timme då det inte har mitt intresse. Är därför ja mer lutar mot lösningar som ögongel och sånt.

Tveksam om Svider är rätta ordet, tror ja alltid får den känslan. Inte direkt om ja bara skvätter en gång, är när det kommer typ, vi under ögonlocket antar jag, alltså mer Runt ögat än själva ytan på ögat.

Men känslan slutar typ på en gång, den kommer bara en gång medans ja gör det. Är som när ja kollar under vatten i en pol, kan "svida" precis i början någon sekund, sen är det borta.

Dock efteråt blir ögonen som dom blir dock, tack vare klår om det är starkt klår vatten.

Skulle vilja att det är allergi, men svårt att se det då ja är en inne människa och aldrig öppnar fönstren om jag inte dör av värme.
Fast kanske finns flera allergier förutom det ja tänker på dock, som är blommor pollen etc.

Damm, kvalster, rök, dofter, dålig ventilation etc etc etc

Mycket finns att göra för att du ska må bättre i ögonen men du vill ha en quick fix och såna är som att kissa i brallorna när det är kallt ute.

Bra ergonomi, ut och ta en promenad en halvtimme när ögonen börjar svida så så får du 'ven in extra motion vilket för gott med sih.

Permalänk

Dålig ventilation är väl det som ringer klocka, möjligen torr luft också.

Problemet är att ja skulle behöva gå ut rätt ofta då ja får det rätt fort när ja väl får det.

Hmm, känns som ja skulle vilja ta reda på om ventilationen eller torrheten är problemet, men aa är väl lättare sagt en gjort.
Får läsa på lite mer om det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Kan vara inflammation i brosket mellan bröstben och revben, Tietzes (kostokondrit/costocondritis). brukar försvinna med tiden men man kan prova antiinflammatoriska tex diklofenak/pronaxen/voltaren och/eller sjukhymnastik.
Stämmer symtomen in på dig om du läser på om sjukdomen?

Hej igen!

Tänkte bara meddela att smärtan har försvunnit, har inte känt av den på några veckor! Åt diklofenak-tabletter i samband med en näsoperation som jag gjorde för ett tag sedan, det verkar ha tagit bort smärtan.

Tackar för hjälpen!

Har en till fråga nu...

Jag har under några veckor upplevt att det "sitter fast något" i halsen, en bit nedanför struphuvudet. Funderar på om det vara typ bakterier från näsan som har letat sig ner i halsen? Eller om det kan vara inflammation i sköldkörteln?

Ska jag kontakta en vårdcentral eller gå till en öron-näsa- halsläkare?

Kan tillägga att man inte kan se någon svullnad vid området och jag har inte haft feber.

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwaniiz:

Hej igen!

Tänkte bara meddela att smärtan har försvunnit, har inte känt av den på några veckor! Åt diklofenak-tabletter i samband med en näsoperation som jag gjorde för ett tag sedan, det verkar ha tagit bort smärtan.

Tackar för hjälpen!

Har en till fråga nu...

Jag har under några veckor upplevt att det "sitter fast något" i halsen, en bit nedanför struphuvudet. Funderar på om det vara typ bakterier från näsan som har letat sig ner i halsen? Eller om det kan vara inflammation i sköldkörteln?

Ska jag kontakta en vårdcentral eller gå till en öron-näsa- halsläkare?

Kan tillägga att man inte kan se någon svullnad vid området och jag har inte haft feber.

Generell regel för bakterier är att man får feber och blir påverkad av infektionen, gäller även för de flesta virus.
Inflammation i sköldkörteln kan jag garantera dig att det inte är.

De flesta öron/näsa/hals kräver, med rätta, remiss från familjeläkare, så börja där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Generell regel för bakterier är att man får feber och blir påverkad av infektionen, gäller även för de flesta virus.
Inflammation i sköldkörteln kan jag garantera dig att det inte är.

De flesta öron/näsa/hals kräver, med rätta, remiss från familjeläkare, så börja där.

Ok! Är bara nyfiken, vad hade jag upplevt om det var inflammation i sköldkörteln?
Jag har besökt en privat öron/näsa/halsläkare i närheten där jag bor som inte kräver remiss, det var han som ordnade näsoperationen efter ett antal besök. (Septumplastik/Conchotomi)

Funderar på om jag ska välja han "för säkerhets skull", vårdcentralen kanske inte har den specifika utrustning som krävs för att undersöka så långt ner?

Kanske är helt ute och cyklar just nu, rätta mig om jag har fel.

Tackar så mycket för svar!

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwaniiz:

Ok! Är bara nyfiken, vad hade jag upplevt om det var inflammation i sköldkörteln?
Jag har besökt en privat öron/näsa/halsläkare i närheten där jag bor som inte kräver remiss, det var han som ordnade näsoperationen efter ett antal besök. (Septumplastik/Conchotomi)

Funderar på om jag ska välja han "för säkerhets skull", vårdcentralen kanske inte har den specifika utrustning som krävs för att undersöka så långt ner?

Kanske är helt ute och cyklar just nu, rätta mig om jag har fel.

Tackar så mycket för svar!

Har du en privat ÖNH-läkare så kör på, men sannolikheten att det är något faktiskt fel är ganska liten.

Ja du, en inflammation i sköldkörteln (Thyreoidea)...
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=2070

Permalänk
Medlem

Cysta i svanken

Hej.

Har fått en cysta i svanken (Pilatus cysta tror jag dom kallar det).
Kommer självklart ringa sjukvårdsupplysningen men tänkte ändå ställa frågan här då jag vet att det finns folk med kunskap.

-Kan den vara farlig?
-Kan jag skjuta upp på att åtgärda den?
-Kan cystan "läka" sig själv?

Har otroligt mycket jobb framför mig och varken vill eller kan komma ifrån det.
Jag har troligtvis inga problem med att låta den sitta där några veckor extra och stå ut med den, men är det en bra ide?

Ser fram emot lite svar.

Mvh

Spetch

Permalänk
Medlem

Pionidal cysta.

Skjut inte upp problemet, det blir knappast bättre med tiden.

Kontakta primärvården...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FatherOfThree:

Pionidal cysta.

Kontakta primärvården...

Fo3

Det är väl ändå inte i svanken?

Men generellt så skulle jag söka vård och se om man kan vänta efter den initiala bedömningen.

Permalänk
Medlem

Pionidal cysta.

Kontakta primärvården...

Fo3

Skrivet av Mental:

Men generellt så skulle jag söka vård och se om man kan vänta efter den initiala bedömningen.

Och hur hade du beskrivit det på ett öppet forum?

Jag satsar nog ändå på att det är Pilonidal cysta TS menar.
(Och det spelar egentligen ingen roll, bara han följer våra råd.)

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Ang det där med jobb och hur såna här grejer t.ex. kan krasha planering med eventuella läkarbesök, operationer, apoteksbesök osv, tänk såhär: Det är bättre att jag vet hur mycket tid detta kommer att ta från jobbet och när, så jag kan planera och så att säga skadereducera min förlorade arbetstid.

För övrigt får du TS nog snabbare och mer pålitliga svar i Swecare-tråden.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Ang det där med jobb och hur såna här grejer t.ex. kan krasha planering med eventuella läkarbesök, operationer, apoteksbesök osv, tänk såhär: Det är bättre att jag vet hur mycket tid detta kommer att ta från jobbet och när, så jag kan planera och så att säga skadereducera min förlorade arbetstid.

Skulle du kunna vara snäll och länka den till mig?

Skrivet av Mental:

Och hur hade du beskrivit det på ett öppet forum?

Jag satsar nog ändå på att det är Pilonidal cysta TS menar.
(Och det spelar egentligen ingen roll, bara han följer våra råd.)

Fo3

Nej, den sitter längst upp i röven(Nära svanken), om det var det ni ville veta.
Men ja precis, Pilonidal cysta är det.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spetch:

Hej.

Kommer självklart ringa sjukvårdsupplysningen men tänkte ändå ställa frågan här då jag vet att det finns folk med kunskap.

-Kan den vara farlig?

Jag har troligtvis inga problem med att låta den sitta där några veckor extra och stå ut med den, men är det en bra ide?

Ser fram emot lite svar.

Mvh

Spetch

Lika bra att få det omhändertaget så snabbt som möjligt. Det börjar göra riktigt ont om du låter den va för länge. Tänk också på att läketiden är flera månader och om du vet någon som kan lägga om såret till dig istället för vårdcentralen så blir det mycket smidigare.

Permalänk
Medlem

Cystor behöver inte vara farliga, men det är viktigt att kolla upp om det rör sig om en farlig variant eller inte.
Själv har jag en cysta i hjärnan som hittades av en slump vid en undersökning. Den är tydligen helt ofarlig.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Hej har fått en Pionidal cysta.

Jag har fullt upp med jobbet och varken kan eller vill ta ledigt/sjukskriva mig för att ta hand om problemet med sjukhuset.
Jag undrar därför om detta kan vara farligt?
Jag har inga problem med att stå ut någon månad med smärtan och söka vård för det i efterhand så länge det inte är farligt.

Finns det dessutom något jag kan göra för att få igång läkeprocessen och finns det en risk av att bölden går ner av sig själv?

Bölden sitter alltså i rumpan (mot ländryggen) högt upp på ena SIDAN.
Jag har tidigare haft en på andra sidan och fick antibiotika och den har läkt.
Jag är medveten om operationen de behöver göra för att få bort denna, dvs öppna och gröpa ut.

Hade vart super tacksam för svar.

Mvh
Spetch

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Spetch:

Hej.

-Kan den vara farlig?

Ser fram emot lite svar.

Mvh

Spetch

Dold text
Skrivet av Alakai:

Skrivet av Spetch:

Skulle du kunna vara snäll och länka den till mig?

*Trådar sammanfogade*

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spetch:

Hej har fått en Pionidal cysta.

Jag har fullt upp med jobbet och varken kan eller vill ta ledigt/sjukskriva mig för att ta hand om problemet med sjukhuset.
Jag undrar därför om detta kan vara farligt?
Jag har inga problem med att stå ut någon månad med smärtan och söka vård för det i efterhand så länge det inte är farligt.

Finns det dessutom något jag kan göra för att få igång läkeprocessen och finns det en risk av att bölden går ner av sig själv?

Bölden sitter alltså i rumpan (mot ländryggen) högt upp på ena SIDAN.
Jag har tidigare haft en på andra sidan och fick antibiotika och den har läkt.
Jag är medveten om operationen de behöver göra för att få bort denna, dvs öppna och gröpa ut.

Hade vart super tacksam för svar.

Mvh
Spetch

Sitter den där skinkorna möts strax i anslutning till svanskotan?
Hur ser det ut?

Är det rött och inflammerat runt den? Hur stor är den? Gör den ont?
Bäst är att ploka cystan när den fått mogna till sig lite, men det är något man avgör när man får se cystan.
Du ska nog inte låta den få växa till sig alltför länge dock, ju större den blir desto längre tid kommer läkningen att ta och har man otur kan de resultera i ordentliga sår.

Det bästa du kan göra är att du låter en läkare på vårdcentralen se den, innan eventuell remiss till kirurgmottagning kommer fram, bedöms och du triageras och sätts upp på väntelista, så kan det ha gått veckor. Vidare kan du framföra önskemål om att skjuta upp det så långt det går till läkaren.

Vad jobbar du med? om ingreppet inte blir för svårt eller komplicerat så kan det, beroende på jobb, innebära att du kan jobba direkt.

Antibiotika mot cystor (vilket blir missvisande, rör sig snarare om en abscess eller böld) så biter de inte så bra då läkemedlet inte kommer ut in i hålrummet. Bäst, snabbast och säkraste sättet är att öppna och spola och eventuellt låta vara öppet efteråt så det kan tömma sig, antibiotika behövs i få fall.

Men vänta inte, låt en läkare så det så bollen är i rullning, sen kan du ringa kirurgmottagningen när de hör av sig angående tiden och se om de kan planera det så det passar dig bättre. Låt det inte gå för långt, jobb är viktigt men vill det sig illa kan alla infektioner, stora som små, resultera i fullskalig sepsis med död som resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Hur ser det ut?

Bäst är att ploka cystan när den fått mogna till sig lite, men det är något man avgör när man får se cystan.
Du ska nog inte låta den få växa till sig alltför länge dock, ju större den blir desto längre tid kommer läkningen att ta och har man otur kan de resultera i ordentliga sår.

Det bästa du kan göra är att du låter en läkare på vårdcentralen se den, innan eventuell remiss till kirurgmottagning kommer fram, bedöms och du triageras och sätts upp på väntelista, så kan det ha gått veckor. Vidare kan du framföra önskemål om att skjuta upp det så långt det går till läkaren.

Vad jobbar du med? om ingreppet inte blir för svårt eller komplicerat så kan det, beroende på jobb, innebära att du kan jobba direkt.

Antibiotika mot cystor (vilket blir missvisande, rör sig snarare om en abscess eller böld) så biter de inte så bra då läkemedlet inte kommer ut in i hålrummet. Bäst, snabbast och säkraste sättet är att öppna och spola och eventuellt låta vara öppet efteråt så det kan tömma sig, antibiotika behövs i få fall.

Men vänta inte, låt en läkare så det så bollen är i rullning, sen kan du ringa kirurgmottagningen när de hör av sig angående tiden och se om de kan planera det så det passar dig bättre. Låt det inte gå för långt, jobb är viktigt men vill det sig illa kan alla infektioner, stora som små, resultera i fullskalig sepsis med död som resultat.

Okej.
Tack för svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spetch:

Hej.

-Kan den vara farlig?

Ser fram emot lite svar.

Mvh

Spetch

Hej!

Hade samma "problem" för några veckor sedan. Det visade sig inte vara någon cysta alls utan någon slags talg eller dylikt (kommer inte ihåg vad läkaren sa) men jag fick antibiotika utskrivet och käkade det i 10 dagar och nu är den borta iaf. Är det någon du fått bekräftat av doktorn eller tror du att du har fått piondial? Om du tror att du har fått så är det bäst att kontakta en läkare och se om antibiotika hjälper

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Hur ser det ut?

Hej igen.
Jag har tagit kontakt med vårdcentralen och har fått en tid för att kolla på det.
Troligtvis så kommer de få öppna och tömma ur den och sedan efter det operera bort den så som jag har förstått.

Då till min andra fråga.. Finns det något jag kan säga eller göra för att verkligen bli sövd under detta? Vill inte bara på en lokalbedövning och sedan ligga där vägen när de snittar i cystan.
Är en riktig chicken och klarar inte av det. De får gärna söva mig, det har jag vart med om förut (Är Skolios opererad).

Och som direkt svar till din fråga: Ja, den sitter precis vid öppningen fast på sidan. (Dvs inte i mitten).
Anledningen att jag vet att det most likely är en pionidalcysta är för att jag fick samma problem för några månader sedan fast på andra sidan... Där fick jag en antibiotika kur och så gick den bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spetch:

Då till min andra fråga.. Finns det något jag kan säga eller göra för att verkligen bli sövd under detta? Vill inte bara på en lokalbedövning och sedan ligga där vägen när de snittar i cystan.
Är en riktig chicken och klarar inte av det. De får gärna söva mig, det har jag vart med om förut (Är Skolios opererad).

Om du verkligen vill så borde det gå att få sova men dom rekommenderar att man bara tar lokalbedövning eftersom det inte blir problem med att hålla luftvägar öppna och inga direkta komplikationer med nerver i kläm.
Känner en som sov under sin operation för pilcysta som efter operationen inte har känsel i två fingrar på högerhanden så nu måste han göra en ny operation för att fixa till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spetch:

Hej igen.
Jag har tagit kontakt med vårdcentralen och har fått en tid för att kolla på det.
Troligtvis så kommer de få öppna och tömma ur den och sedan efter det operera bort den så som jag har förstått.

Och som direkt svar till din fråga: Ja, den sitter precis vid öppningen fast på sidan. (Dvs inte i mitten).
Anledningen att jag vet att det most likely är en pionidalcysta är för att jag fick samma problem för några månader sedan fast på andra sidan... Där fick jag en antibiotika kur och så gick den bort.

Skrivet av Prodigys:

Om du verkligen vill så borde det gå att få sova men dom rekommenderar att man bara tar lokalbedövning eftersom det inte blir problem med att hålla luftvägar öppna och inga direkta komplikationer med nerver i kläm.
Känner en som sov under sin operation för pilcysta som efter operationen inte har känsel i två fingrar på högerhanden så nu måste han göra en ny operation för att fixa till det.

Narkos för att excidera en liten cysta är rätt drastiskt och inget vanligt då det finns risker med all sövning och man gör det inte för vissa saker . En skoliosoperation däremot är alltid narkos av naturliga skäl, men små abscesser och dylikt vill man helst köra i lokalbedövning då det är kopplad till färre risker och kortare vårdtid och återhämtning.
Men den diskussionen får du ta med din läkare och man får göra avvägandet nytta/risker.