Permalänk
Medlem

Kan man skarva en TP-kabel

Hej
Undrar om man kan skarva en TP-kabel ?
Ja har en färdig kabel som är två meter, menja behöver ha den 25 meter lång.
Tänkte att ja kanske kan klippa av kabeln och skarva in en bit på 23 meter.
Fyra av ledarna används ju inte, så dom behöver man väl inte skarva.?
Kabeln är en Korsad typ.

Om man lödar ihop ändarna och har krympslang på, ska de inte funka då?

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Det är väl bara testa, men det borde väl rent teoretiskt funka. Se bara till att löda bra så att det är bra kontakt.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

jodå det funkar...
inte så är det väl inte den bästa lösningen.

rekomenderar dig att gå och köpa en kabel istället..

(glömt inte att kolla i kontakterna så att kablen verkligen blir korsad. annars får du fixa det i skarvningen)

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem

Funkar fint. Körde så en kort stund när jag satt å confa min router i förrådet... inte direkt bästa lösningen kanske, men det går.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Hej
Tack för svaren.
Men, kommer överföringshastigheten att påverkas av min hemgjorda lödskarvar?
Kör med 100Mbit nätverkskort.

De låter ju som om detta bara duger som "nödlösning", ja har tänkt att göra de permanent.
Orsaken till att ja vill göra så här är att ja har en massa TPkabel liggandes(typ 200 meter), och inte har lust att köpa en tång för flera hundra spänn.

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hawk
Hej
Tack för svaren.
Men, kommer överföringshastigheten att påverkas av min hemgjorda lödskarvar?
Kör med 100Mbit nätverkskort.

De låter ju som om detta bara duger som "nödlösning", ja har tänkt att göra de permanent.
Orsaken till att ja vill göra så här är att ja har en massa TPkabel liggandes(typ 200 meter), och inte har lust att köpa en tång för flera hundra spänn.

Om du ser till att partvinngen behålls genom hela skarven så skall det inte utgöra något problem. Tänk på att inte göra kabeln för lång bara. (max 100 meter)

Permalänk
Medlem

Rekomenderar att klämma fast en kontackt i båda ändar och sedan köpa en skarvdosa.

Visa signatur

-=(S M A R E U S)=-

Permalänk
Medlem

Låna hellre en tång och köp kontakter istället för att skarva om du skall ha det permanent.

Permalänk

Rekommenderas inte.
Läste någonstans (antaligen i Ciscon) att det inte går alls. Men tvinnar man det rätt så ska det ju funka..

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Så jättedyrt behöver det inte vara med tången: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=641&iItemId...

Det bör funka med att skarva, men hastigheten kan vara problem och det känns inte som kablarna kommer vara särskilt hållbara.

Permalänk
Medlem

Va? används bara 4 kablar.. det var som fan, då slipper jag dra två kablar(8poler). Nån som vet vilka det är som används?

Visa signatur

- Furu since 1984 -

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av furan
Va? används bara 4 kablar.. det var som fan, då slipper jag dra två kablar(8poler). Nån som vet vilka det är som används?

Par 2 och 3 används.

http://www.kjell.com/kjellfakta/natv_kontakter/

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagts, skarva inte. Det är ett bra sätt att skaffa sig konstiga problem med nätverket. Skall det vara permanent är det definitivt värt att köpa en tång och fixa till det på riktigt. Eller ta med dig kablaget till en lokal datorfirma och låt dem fixa till det. Behöver nog inte bli så dyrt.

/Andreas

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk

om du fortfarande går i skolan kan du ju fråga it-ansvarige där, för de har säkert en krimptång...

Permalänk
Medlem

hallå!
man behöve ringa tänder. ska man bara fixa nån/några kontakter funkar det bra med en liten rek mejsel

Visa signatur

nisse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Egrom
hallå!
man behöve ringa tänder. ska man bara fixa nån/några kontakter funkar det bra med en liten rek mejsel

Efter ha gjort det en gång så köpte jag en tång, och fan vad mycket snabbare, enklare och allmänt bättre det blir.