Permalänk
Medlem

5850 Flimmer

Tjena!

Jag har fått en konstigt problem som började för 1-2 veckor sedan.
Problemet är att när jag loggar in på Windows så börjar skärmen flimra en hel del.
Men så fort jag kommer in på Windows så slutar flimret och sedan funkar allt helt felfritt.

En annan sak som hände mig tidigare idag var att bilden när jag startade datorn var helt förstörd.
Bilden var typ ljusgrå med blåa gula och röda streck som gick kors och tvärs över skärmen.
Detta har hänt en gång tidigare och båda gångerna så har jag gjort något i datorn med utdragen nätsladd.
Det har dock funkat prima efter att jag flyttat ner dvi sladden till den nedre dvi porten på grafikkortet.

Det första problemet är "huvud problemet" men om någon vet vad det andra problemet beror på skulle det uppskattas!

Specs:
GPU: XFX 5850
PSU: Corsair HX750 750W
Modetkort: Gigabyte GA-890GPA-UD3H
CPU: AMD Phenom II 1055T
Skärm: Acer AL2216W

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det låter som kortet inte mår riktigt bra och skulle kunna börja artifakta inom kort vem vet, låter inte som det e drivrutins baserat eftersom det händer som du säger även när du starta datorn.

Vad kan man göra?
Det du kan göra är att baka kortet.
Och hur går detta till, jo du monterar av hela kylaren från kortet och eventuella kyl kuddar som sitter på minneskretsarna, du torkar sen rent allt från kylpasta och eventuell annan smet som kan vara på gpun eller minneskretsarna.

Du värmer sedan upp ugnen till 180C och tar en vanlig ugnsplåt som är platt lägger grafikkortet/kretskortet där med gpun och minneskretsarna uppåt, rulla ihop 4st små aliminum bollar som du lägger i varje hörn av kortet.

Kör det sedan i ugnen i 8-10minuter stäng sedan av ugnen och öppna luckan på glänt så det får stå där till allt kallnat sedan tar du ut kortet monterar på allting som det satt stoppar in det i datorn och hoppas på de bästa.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Så det kan vara så illa?
Hoppades på att det skulle bero på något annat efter som det är vid ett sånt konstigt ställe som det flimrar. För det är absolut inget flimmer alls där man skriver in lösenordet och så vidare. Just där som det står välkommen och bilden blir svart för någon sekund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattdan:

Så det kan vara så illa?
Hoppades på att det skulle bero på något annat efter som det är vid ett sånt konstigt ställe som det flimrar. För det är absolut inget flimmer alls där man skriver in lösenordet och så vidare. Just där som det står välkommen och bilden blir svart för någon sekund.

Det som du sa hände när du startar datorn dom gångerna du hade pillat i den låter som att det är hårdvaru relaterat, sen det som du säger är när du går in på windows kan jag inte säga om det är hårdvaru eller mjukvaru relaterat.

Jag kan somsagt inte spekulera mer i de här utan då skulle jag behöva kolla på datorn isf, men en ominstallation av windows så ser du ju om det e drivrutins relaterat eller inte.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

vad är det för kylare ?
De lite tyngre varianterna och original som blåser ut luft vid baksidan böjer ju pci e något efter ett tag kanske det som är problemet ?
Testa starta datorn liggande och se vad som händer då...
Funkar kortet fint då när datorn ligger ner så är det pci-e porten som behöver ha lite mer stöd för att den fått hålla upp vikten en del ^^

Finns massa olika saker man kan använda då t ex lego och dubbelhäftande tejp
Kartong som är lite tjockare och som du då sätter på/mot kylarens plastkåpa och stödjer upp mot chassiets botten (toarulle funkar nog det med om chassiet är ganska litet)
(stöd upp kortet mer mot framsidan då isåfall)

Har själv dragit stripes/zipties på pci e strömkablarna som min knappt böjliga 24 pin håller något uppe/korta i pci e kontakterna (det är ju stark plast där på kontatkerna så det är inte så stor fara direkt skulle jag tro ^^)

Sitter inte tillräckligt löst för att glida ner av sig själv (inte märkt det ännu iallafall) men sitter tillräckligt löst för att man ska kunna ändra hur kortet ska sitta själv genom att antingen böja 24 pin lite extra om det går eller dra upp lite på pci e strömkablarna så de får lite kortare kabellängd så de drar lite uppåt

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk

Det har att göra med powerplay inställningar, finns en del fixar på youtube så man kan låsa inställningarna.

http://devgurus.amd.com/thread/123623

Adderat länk
Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Avstängd

Kortet håller på att dö, mitt gamla kort gjorde samma sak när jag spelade. Dvs flimrade till och gjorde massa konstiga streck på skärmen lite då och då. Kortet höll ju ett par månader till men sen dog det. Ditt kort verkar gå samma öde till mötes. då hade jag bara haft det i cirka 3-4 år. Just nu har jag samma kort som du, ett xfx 5850. Det håller fortfarande och något år till förhoppningsvis.