[BF4] Fov buggad, Låg mer effektivt än hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Foven har tydligen ändrats en hel del jämfört med hur det var i bf3.

Long story short, Låg fov > hög fov i Battlefield4. Tråkigt att Dice har förbisett detta.
Så i dagens läge ger låg fov en mycket stor fördel jämfört med hög fov, tillräckligt hög för att motivera att sänka den.

Möts två personer med lika bra aim på avstånd så kommer det alltid vara den som kör låg fov som går vinnande ut striden, lite fel tycker jag då det inte var så alls i Battlefield 3.

Låter bilderna tala för sig själva

Battlefield 4
60 Fov
http://i.imgur.com/WpsY31l.png

120 Fov
http://i.imgur.com/59sCOIw.png

Battlefield 3

Ja, dessa bilder är korrekta, det är en demonstration som visar hur det ska fungera.
60 Fov
http://i.imgur.com/AT888Tdh.png

90 Fov
http://i.imgur.com/itR4oCwh.png

Mer bilder och jämförelser: http://imgur.com/a/eIXK3
http://battlelog.battlefield.com/bf4/en/forum/threadview/2955...

ska inte fov ändra hur mycket du ser? Högre fov = du ser mer på sidorna?
tittar man på de undre bilderna är det inte så, för man ser inte mer på sidorna. Eller är jag blind?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

tycker den fungerar som den ska?? vad är felet? om du zoomar in blir det 70fov när du inte har scope aim inne så är det förvalda fov? inget fel..

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Ni som inte förstår problematiken här, jag rekommenderar att ni läser ordentligt i denna tråd där de går in på det mer djupgående: http://battlelog.battlefield.com/bf4/en/forum/threadview/2955...

Tex denna text beskriver det hela rätt bra:

So, everyone saying this should not be changed has pretty much brought up those arguments:

"Don't whine, high FOV players would be at an advanatge otherwise."

- wrong, you do not have a lot more situational awareness when playing on a high FOV. You DO have more stuff on your screen but at the same time it is much smaller and harder to indentify.
- Also, even though players have used high FOVs to gain advantages in games like Quake and UT with bright colored enemies and no textures on the rest of the map (I was one of them), a high FOV in a slow paced game on giant maps does NOT even compare to those in any way.

"If you don't like it just adapt, lower your FOV and have the best of both worlds"

- Oh I would love to, I don't care about fitting as much of the map on my screen as I can, the problem is I, and many many other PC players, can't play for very long with a FOV lower than 90/100, some even higher than that. We do NOT have the choice to do so. It is simply discriminating against people who get motionsickness easily and/or have a setup where they sit rather close to their monitor. I like my monitor and I would prefer not to puke all over it.

"But, players with a low FOV don't gain an advantage like that!"

- Oh yes they do. It's pretty easy, Joe plays on 60 FOV and uses a RDS. Mike also uses a RDS, but due to easily getting motion sick he has to play on 95 FOV. They both see each other on the battlefield, both are in cover and ADS at the same time. Both Joe and Mike have to compensate for the same amount of recoil with the exact same effort because your actual sight moves the same on both screens. But Joe will easily win this firefight, because he has much more leeway to adjust his sight, he doesn't have to go pixelhunting with his bouncing sight because the enemy is simply bigger on his RDS than on Mike's. Mike is now dead, I hope you realize what you've done...

"Okay, but you can just choose to use a magnifier, a scope with more zoom!"

- Oh no, you can't. I mean you can, but first of all you would have to give up an attachment slot for the magnifier, then there is the problem thatt ALL other sights besides RDS block a lot more of your view and make recoil harder to control. And, the biggest problem here, playing at a high FOV will just screw up ALL sights for you in relation to RDS, the most common sight. RDS is supposed to be 1x, no zoom. But the magnifer(due to having a fixed FOV) will suddenly zoom in 3x maybe even 4x in relation to the RDS, which you are used to. If we go to 3.4x or 4x sights it just gets worse, so no, there is no alternative.

If anyone actually read this, I hope you see now that no one is trying to get an advantage over you, nobody wants to see the whole map on his little screen, realize you are standing behind him and then snipe you with their pistol from accross the map. We just want to enjoy the game, have the same experience as you do and have a fair fight.
And to anyone who plays on a high FOV and enjoys it the way it is right now, let's just make it an option, or get a second FOV slider etc. I also don't want you to lose the experience you like at the moment.

That's it, please consider it again.

Den texten svarar inte alls på varför Fov'en ska ändras till standard när man siktar. Vad är det som säger att det ska vara så? Väljer du att spela på 120 fov så får du väl spela med 120 fov, vill du ha lägre så sänk.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Är korrekt som det är nu anser jag. Kan inte se någon förklaring till varför FOV skulle ändras via ADS mer än att folk "vill ha det så".

Permalänk
Medlem

Det borde zooma in relativt lika mycket oavsett vilken FOV man har. Ex: om du har 60 FOV och ADS gör att du får effektivt 30 FOV med det vapnet borde motsvarande för utgångsläget FOV 120 bli FOV 60.

Vet inte exakt hur det är nu men så känns mest logiskt för mig iaf.

Permalänk
Medlem

Som filmen ovan visar så zoomar den in ok med sikten som har förstoring men inte med x1 sikten.
Verkar helt okej enligt mig.

Permalänk
Skrivet av Daavido:

Som Tjodd tidigare nämnt i tråden så har jag också hört att de har gjort detta med flit på grund av att vissa sikten fungerar olika i verkligheten och de försökte göra det mer "verkligt". Kom dock inte ihåg argumenten eller varför, men det var något som verkade logiskt när de togs upp i betan

Vet att det ska vara en diskussions tråd på Reddit om det men hittar den inte nu..

Jo, vet att det inte ska vara någon zoom på många sikten, men snackar man realism är FOV sliders kanske inte idealt heller, antingen låter de FOVen samma för alla, eller gör skjutandet någorlunda rättvist tycker jag.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av deadich:

Den texten svarar inte alls på varför Fov'en ska ändras till standard när man siktar. Vad är det som säger att det ska vara så? Väljer du att spela på 120 fov så får du väl spela med 120 fov, vill du ha lägre så sänk.

Och om man inte klarar att spela på låg FOV utan att må illa så ska man ligga i underläge för något man inte kan hjälpa? Låter vettigt.

Vad som säger att det ska vara så? Mja, antagligen för att man försöker göra spelet så rättvist som möjligt, oavsett vilken FOV man behöver ha för att kunna spela okej?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Och om man inte klarar att spela på låg FOV utan att må illa så ska man ligga i underläge för något man inte kan hjälpa? Låter vettigt.

Livet är orättvist.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Livet är orättvist.

Livet ja, detta är ett spel.

Åter igen, varför är VAPNET exakt lika stort vid 60 fov som 120... följde det narturlig fov så skulle det också ändras, dvs det är BUGGAT.

Då är det också en stor fördel för folk som har stora skärmar, dvs att de kan spela med högre fov och ändå se ganska bra när de skjuter. Jag förspråkar allt som ger till 100% lika förutsättningar åt alla.

Tack Lasergurka för supporten

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

Jo, vet att det inte ska vara någon zoom på många sikten, men snackar man realism är FOV sliders kanske inte idealt heller, antingen låter de FOVen samma för alla, eller gör skjutandet någorlunda rättvist tycker jag.

Snackar man realism gör man bäst i att överhuvudtaget inte ens nämna Battlefield.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Okej nu fattar jag. Folk tycker att FOV ska vara standard när man använder siktet.

Vad säger att det ska vara så? Är det ett faktum och så det alltid funkat i fps där man kan sikta med siktet?
Är det ett fel/bugg eller är det ett val?

i bf3 var det samma fov i ads även om du hade 90 vs 120, då du siktade in var det samma fov.. tror detta är inte en bugg de kommer ha det såhär, dvs att du jkan springa å ha lägsta fov som fins å snipa folk med pistolen med 1x sight men man vet aldrig spelet är inte snart förbi tidig beta, om ett par månader är de flesta buggar borta, ser massor från bf3 igen haha måste vara roligt få samma bugg i nästa serien dvs den har överleft 2st spel...

Visa signatur

4070 super - amd ryssen 5700x -
3070ti - intel 12700KF
laptop 3070ti

Permalänk
Medlem

Detta gäller endast för hipfire, ironsights och RDS då dessa inte har några zoom.
Kör ni vapen med zoom, oavsett hur liten(Holo t.ex) så sänks din FoV. Och detta är rimligt och fungerar bra.
Högre FoV har fortfarande mer övertag, vill ni köra 120 FoV med 60 FoV i ADS så kör Holo medan om ni vill ha 120 FoV konstant kör RDS.

Om ni vill snacka scopes och FoV så borde ni väl snacka om att scopes zoomar in hela skärmen istället för bara scopet själv. Som de gör i t.ex Killing Floor, Red Orchestra och nu t.o.m CoD ghost.

Permalänk
Medlem

Terrell ovan slog huvudet på spiken.
Vill man inte ha ADS zoom kör man på RDS. Vill man ha zoom kör man på Holo.
Perfekt!

Permalänk
Skrivet av Sambuccashake:

Har också för mig att jag läst någonstans att man hävdat att det är en "feature" och inte en bugg.

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem

Fattar inte folk att oavsett vilket FOV du kör i spelet, skall det vara samma för alla när man zoomar. ?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Anser att det är bra som det är nu, själv kör jag på 90FOV (möjligtvis 85) och har inga problem alls med zoomandet.
Blir ju konstigt om man med alla fördelarna som 120FOV ger även får fördelarna från 60FOV? När jag väljer FOV i spel så har jag alltid gått efter det som känns skönast, men ändå kompromissat mellan stor synvinkel åt sidorna och bra syn framåt.
Rättvist är det nu, de som kör 60FOV (om några alls gör det) har fördelen att de lättare kan urskilja och sikta på folk framför sig, och de som kör högre FOV har fördelen att de har lättare att se någon komma från sidan.
Och ni som pratar om att alla ska ha samma "chans", då borde ni ju föredra spel med låst FOV, tex de nyare CoD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Livet ja, detta är ett spel.

Åter igen, varför är VAPNET exakt lika stort vid 60 fov som 120... följde det narturlig fov så skulle det också ändras, dvs det är BUGGAT.

Då är det också en stor fördel för folk som har stora skärmar, dvs att de kan spela med högre fov och ändå se ganska bra när de skjuter. Jag förspråkar allt som ger till 100% lika förutsättningar åt alla.

Tack Lasergurka för supporten

100% lika för alla? Lås fov, alla måste köra med likadana datorer, likadana skärmar, mus, t-bord, samma Ping och alla måste spela lika mycket varje dag.

det där med lika förutsättningar existerar inte direkt.

on topic: känns mer korrekt som det är nu, varför skulle foven magiskt ändras?
för att det var så bf3? Ja buggen är väl att vapnet inte ändras iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saven:

100% lika för alla? Lås fov, alla måste köra med likadana datorer, likadana skärmar, mus, t-bord, samma Ping och alla måste spela lika mycket varje dag.

det där med lika förutsättningar existerar inte direkt.

on topic: känns mer korrekt som det är nu, varför skulle foven magiskt ändras?
för att det var så bf3? Ja buggen är väl att vapnet inte ändras iaf.

Nej men detta är ett sätt att börja, ser inget problem med det.
Ja det kan jag också hålla med om, antingen för de göra om den som den var innan eller så får de fixa den saken annars är det bara konstigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig fått kläm på det där med FOV. Vad är en lämlig FOV på en 1440p 27tums skärm?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

BuggField4 visar mer features

Ja de två bf3 bildernar ser ut att vara shiftade. och du måste lägga upp en fov 90 på bf4.

I både bf3 och 4 så på värkas input lag om du inte har en dator som orkar dra runt det. Nu ser din fps bra ut men då står du still på en bana som jag har erfarenheten av att inte vara för krävande.
Men sen för att ha nytta av så hög fov som 120-180 så (baserat på q3) måste man spela ett väldigt snabbt spel (hur man rör sig) samt ögon som kan se vad som är i mitten på skärmen (där du siktar) då du har så hög fov. "fisheye" är svårt isäg att spella utan vana och många, mig inrälnat klarar inte det.
Jag behöver 75-90 horrizontal fov för att vara nöjd. Körde en bf4 defuse hardcore i natt och några ggr hade ja inte hunnit se personen i perferi sendet om jag hade haft 60 i fov.
För mer information om hur fov påverkar olika personer och avstånd i spel. http://becausegeek.wordpress.com/2013/08/25/console-vs-pc-fov...
Kan inte säga att jag håller med om alt. Men efter att jag och brorsan som har olika preferenser gentemot mig. Kom överens om att om vi spelade en på en konsol på en tv med 40-42" och ett avstånd av 4m, så tyckte jag inte att det såg konstigt ut men jag blev frustrerad över att jag inte hade periferi seendet. Han som spelar mer på console eller konsolporar med gamepad i soffan via hdmi från pc tycker inte att det är frustrerande med att inte ha det vertikala sendet i spelet.
Men sitter han och spelar ett rent pc spel så spelar han normalt sätt inte fps. Utan snarare wow raid eller arena och där tycker han också att om man sitter närmare så att man inte ska ha så mycket mer än skärmen i ögonvyn så skulle han inte kuna spela med en fov på 60 eller som i vissa tittlar är ännu lägre.
Om vi kör retro, q3 så skulle han inte röra spelet om det inte är instantgib och hög fov samt fps låst till 124. (eller om det var 123 minns inte riktigt någon får gärna rätta mig.) Annars blir både han och jag irriterade på att spelmotor och input delays. Nu är jag en av de som förespråkar att man sänker cas commandrate, blc överklockar om man kan, kör en skärm med så låg inputlag som möjligt. Dvs pilla på alla variabler. Han clockar inte lika ofta men köper grejer med mindre fördröjningar. Vi vart detta ganska mycke off topic. Men det jag ville belysa i slutet av skilnaden mellan mig och brorsan, var förutom att man har olika preferencer att i vissa spel kan man genom att ta bort delys, ta bort nackdelar med att inte se så bra i mitten av skärmen.
Så jag använder delvis fov inställningen för att ge mig mer tid att se någon i perfern, ihop med minna datordelar och internet för att kompensera för min reaktionsförmåga.

Får ve om ursäkt för stavning, språk och menings uppbyggnad. Hoppas vad jag ville förklara kom fram.

Edit1:
Edit2: Delvis off topic som är lite bättre länkar en den tidigare är:
http://www.youtube.com/watch?v=blZUao2jTGA#t=11
http://www.youtube.com/watch?v=S1XsPYPGcl0

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag har aldrig fått kläm på det där med FOV. Vad är en lämlig FOV på en 1440p 27tums skärm?

du ställer in efter tycke o smak..finns inget "såhär ska det vara på den här skärmen"..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Fattar inte folk att oavsett vilket FOV du kör i spelet, skall det vara samma för alla när man zoomar. ?

Fast, det är ju precis så det fungerar nu?
Skillnaden mot bf3 är snarare att spelet inte längre zoomar då man kör ads på sikten som faktiskt saknar zoom.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Fast, det är ju precis så det fungerar nu?
Skillnaden mot bf3 är snarare att spelet inte längre zoomar då man kör ads på sikten som faktiskt saknar zoom.

hmmm säkert? det verkar ju vara så att om man har 60 vs 90 i fov så är det högre inzooming ? får nog läsa en gång till tack.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Har man inte ett sikte med zoom så skall det inte zoomas heller.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Skrivet av deadich:

Livet är orättvist.

Nu pratar vi dock om ett spel, och ett medvetet beslut att göra det orättvist, vilket är något annat

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ceogar:

Men... en större skärm ger ju visuella fördelar oavsett hur FOVinställingarna ser ut och fungerar... ellerhur? Varför tar du upp skärmstorleken?
Ska det vara rättvist så borde alla köra med samma skärmstorlek i alla FPS... det går ju inte.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Nu pratar vi dock om ett spel, och ett medvetet beslut att göra det orättvist, vilket är något annat

Men vill man ha zoom så kan man välja t.ex. Holo sight.
De som har 0 zoom visar den FOV man har inställd. Väljer du sikte med 1x så får man inzoomat till default FOV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men... en större skärm ger ju visuella fördelar oavsett hur FOVinställingarna ser ut och fungerar... ellerhur? Varför tar du upp skärmstorleken?
Ska det vara rättvist så borde alla köra med samma skärmstorlek i alla FPS... det går ju inte.

Jo men fördelarna blir mindre. (höhö)

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ceogar:

Jo men fördelarna blir mindre. (höhö)

Hahaha! Good one

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck