[BF4] Fov buggad, Låg mer effektivt än hög.

Permalänk
Medlem

Jag har inte riktigt fattat detta med FOV men såg nyss dessa två filmerna och fick mig en riktig "aha" upplevelse på hur det fungerar och hur spel är designade (pc vs konsol)

Del 1 (~9min): http://www.youtube.com/watch?v=blZUao2jTGA
Del 2 (~7min): http://www.youtube.com/watch?v=S1XsPYPGcl0

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Hedersmedlem

Verkar iaf inte gå att ställa fov i konsolen för bf4vilket är bra :). Hade kunnat användas med macros på ett lite fuskigt sätt annars.
Körde själv med just FOV macros i konsolen för zoom i borderlands ett i single player. Väldans effektivt, hehe.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att den FOV de nu använder i BF4 är mer rättvis/korrekt än den som var i BF3. Att öka FOV bör kräva mer ur grafikkortet då mer detaljer måste ritas upp på skärmen vilket ger en fördel till dem med kraftfulla grafikkort, något som de med mindre kraftfulla aldrig skulle kunna ta del av (kan dock ha fel i denna aspekt då jag inte testat skillnaden).

Att ha fördelen att kunna se mycket och samtidigt få precis lika bra "zoom" som någon med lägre FOV känns bara fel, det skulle ju innebära att man har zoom med ett vapen vars sikte inte har någon zoom. Skärmdumpar visar att detta sätts ur spel när man har ett riktigt scope med tex 8x zoom då detta ger samma synfält oavsett FOV, något som jag finner fullt korrekt eftersom det inte längre handlar om FOV utan om scope-sight.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS RTX 3080 Ti TUF Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Men vill man ha zoom så kan man välja t.ex. Holo sight.
De som har 0 zoom visar den FOV man har inställd. Väljer du sikte med 1x så får man inzoomat till default FOV.

Helt korrekt uppfattat, vilket ger en rätt stor orättvisa

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Helt korrekt uppfattat, vilket ger en rätt stor orättvisa

Hur kan det vara orättvist när alla kan välja hur de vill ha det?
Beroende på vilket sikte du har så får du modifierad eller inte modifierad ADS-sikte. Bara att välja.

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Hur kan det vara orättvist när alla kan välja hur de vill ha det?
Beroende på vilket sikte du har så får du modifierad eller inte modifierad ADS-sikte. Bara att välja.

Därför att samma siktesdesign inte finns fast med en viss in-zoomning såklart?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Därför att samma siktesdesign inte finns fast med en viss in-zoomning såklart?

Och siktdesignen är så avgörande? Fånigt. Finns ju dessutom tre av varje att välja på.

Jag tycker det är perfekt som det är nu. Olika sikten med olika funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Och siktdesignen är så avgörande? Fånigt. Finns ju dessutom tre av varje att välja på.

Jag tycker det är perfekt som det är nu. Olika sikten med olika funktion.

Håller med, ger holo sikten än viktig funktion. Annars är rds och kobra mycket bättre design

Permalänk
Skrivet av Ceogar:

Foven har tydligen ändrats en hel del jämfört med hur det var i bf3.

Long story short, Låg fov > hög fov i Battlefield4. Tråkigt att Dice har förbisett detta.
Så i dagens läge ger låg fov en mycket stor fördel jämfört med hög fov, tillräckligt hög för att motivera att sänka den.

Möts två personer med lika bra aim på avstånd så kommer det alltid vara den som kör låg fov som går vinnande ut striden, lite fel tycker jag då det inte var så alls i Battlefield 3.

Låter bilderna tala för sig själva

Battlefield 4
60 Fov
http://i.imgur.com/WpsY31l.png

120 Fov
http://i.imgur.com/59sCOIw.png

Battlefield 3

Ja, dessa bilder är korrekta, det är en demonstration som visar hur det ska fungera.
60 Fov
http://i.imgur.com/AT888Tdh.png

90 Fov
http://i.imgur.com/itR4oCwh.png

Mer bilder och jämförelser: http://imgur.com/a/eIXK3
http://battlelog.battlefield.com/bf4/en/forum/threadview/2955...

Vart är du på bf3bilderna? Aldrig sett den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerGottaGame:

Det är på opperation metro nere i tunnelbanan

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Ett tåg vid C bas, Operation Metro

Permalänk
Medlem

Hela den här diskussionen förutsätter att alla har samma förutsättningar. Att alla har lika lätt att bli åksjuka, att alla har lika lätt att hitta och att alla har lika bra periferiseende. Detta är uppenbart inte fallet på någon punkt, så varför skall ett spel konstrueras för att helt utjämna skillnaderna mellan spelarna? Och var drar man gränsen? Färgblindhet? Hur är det med intelligens? Skall spelet kompensera för dumhet? Skall spelet kompensera för bristande färdighet och ge autoaim till alla nybörjare?

Var stället glad att det finns möjlighet för dig att spela spelet på det vis som passar dig bäst och fokusera på det du kan bättre än andra än att gnälla över dina tillkortakommanden!

Permalänk
Medlem

du har inte lirat bf3 speciellt mkt elr?..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasJ:

Hela den här diskussionen förutsätter att alla har samma förutsättningar. Att alla har lika lätt att bli åksjuka, att alla har lika lätt att hitta och att alla har lika bra periferiseende. Detta är uppenbart inte fallet på någon punkt, så varför skall ett spel konstrueras för att helt utjämna skillnaderna mellan spelarna? Och var drar man gränsen? Färgblindhet? Hur är det med intelligens? Skall spelet kompensera för dumhet? Skall spelet kompensera för bristande färdighet och ge autoaim till alla nybörjare?

Var stället glad att det finns möjlighet för dig att spela spelet på det vis som passar dig bäst och fokusera på det du kan bättre än andra än att gnälla över dina tillkortakommanden!

Nej men man kan väl göra det man kan för att jämna ut det hela?

Nu ska vi inte överdriva.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Livet ja, detta är ett spel.

Åter igen, varför är VAPNET exakt lika stort vid 60 fov som 120... följde det narturlig fov så skulle det också ändras, dvs det är BUGGAT.

Då är det också en stor fördel för folk som har stora skärmar, dvs att de kan spela med högre fov och ändå se ganska bra när de skjuter. Jag förspråkar allt som ger till 100% lika förutsättningar åt alla.

Tack Lasergurka för supporten

fov = field of view? Inte zoom?

alltså är det rätt när vapnet är lika stort. Tex, säg att du i verkligheten ser 170 grader. Ta något och skymm sikten så att du ser 160 grader, då är allt lika stort men du ser mindre saker. Ta och öka din kapacitet på hur många grader du ser till 180 så kommer du se mer än du gjorde innan, men saker är fortfarande lika stora
alltså ska vapnet vara lika stort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

störande fast man slutar tänka på det när man sänker foven och vips så siktar man mkt bättre och har högre fps

på tal om fusk med hög fov... vad säger ni om folk som kör med eyefinity?

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem

Idag bekräftar äntligen Dice detta problem!

"We have heard your feedback and the core gameplay designers have decided to look at implementing a change to the FOV system in the future. "

Inlägg av Dice:
http://battlelog.battlefield.com/bf3/en/forum/threadview/2955...

Stor bild

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Idag bekräftar äntligen Dice detta problem!

"We have heard your feedback and the core gameplay designers have decided to look at implementing a change to the FOV system in the future. "

Inlägg av Dice:
http://battlelog.battlefield.com/bf3/en/forum/threadview/2955...

Stor bild
http://i.imgur.com/KLPt2tr.png

Woho! Glada nyheter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hallelujaaah!

"-Fixed the gameplay code to properly track the FOV (Field of View) changes in the options menu "

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andyah:

du ställer in efter tycke o smak..finns inget "såhär ska det vara på den här skärmen"..

Det beror på om du vill ha skärmen som ett fönster in i spelvärlden eller inte Jag gillar det ungefär så.

Om du räknar på hur bred skärmen är och hur långt bort du sitter är det ganska enkelt att ta fram FOV.

Min är 60 cm bred och jag sitter ungefär 70 cm bort. Då har man en rätvinklig triangel som är 30 cm på ena sidan och 70 på den andra. Då blir din synvinkel in i spelet ungefär 50-60 grader (vilket motsvarar den lägsta eller standard inställningen i många spel.)

Permalänk
Medlem

Får man nu alltså högerklick-zoom på alla vapen om man har hög FoV?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av femkantig:

störande fast man slutar tänka på det när man sänker foven och vips så siktar man mkt bättre och har högre fps

på tal om fusk med hög fov... vad säger ni om folk som kör med eyefinity?

Det är väl lika mycket "fusk" som att köra i högre upplösning med 144Hz. Jämför med någon som får sitta i 720p ~25 f FPS, borde inte det vara fusk också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Får man nu alltså högerklick-zoom på alla vapen om man har hög FoV?

Så jag har förstått det. Stämmer patchen så bra som de skriver så kanske man kan börja spela battlefield igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Så jag har förstått det. Stämmer patchen så bra som de skriver så kanske man kan börja spela battlefield igen.

har de fixat detta så det är som bf3 ? jag ser ingen skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

Det var det jag trodde? Får hem och testa sen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man måste ställa in det i options, default är det som tidigare.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av Ceogar:

Det var det jag trodde? Får hem och testa sen!

ja, så är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

Välj OFF i ads fov inställningen. Är default ON.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yupa:

Välj OFF i ads fov inställningen. Är default ON.

Snice! Blir kanske att starta upp bf4 igen då för första gången på någon månad eller så, rätt mycket som fixades dessa patch.

Visa signatur

Permalänk

Vilken FOV rekommenderas för 27" skärm?

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|