Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

Dator stängs av vid spelande!

Min bror har köpt en dator ganska nyligen med följande specs: http://www.inet.se/kundvagn/visa/4164403/2013-11-20
Han har försökt spela Fear 3 på datorn och då stängs den av efter cirka 20 min spelande. Han har också spelat lol på datorn och tycker han har fått lite dålig prestanda, men jag tycker att datorn inte borde ha några problem med något av spelen.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Kör igång GPU-Z och CPU-Z i bakgrunden, logga till fil..
Spela

Efter problemet, boota upp och läs loggarna fram tills den slutar logga (förhoppningsvis nära avstängningen, går nog att ställa in loggningsintervall).. Kolla temperatur osv

Permalänk
Medlem

Verkar som temperaturproblem ja.
HWmonitor är bra men klarar inte logga som GPU-Z.

Ladda ned prime95. Starta i gång alla workers. Titta på hw monitor.
Se om du kan trycka lätt på kylaren för att få bättre kontakt mot cpu. Titta om temp går ned.
Sätt på ny kylpasta och montera kylaren på nytt.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Avstängd

Kolla temperaturerna, låter ju lite som värmeproblem eftersom den stänger av sig under spelande.
Om det inte är värme, kör memtest till näst.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk

Låter absolut som ett värmeproblem, kanske sitter inte CPU-kylaren fast ordentligt? Om den skickades monterde kanske den skakats loss lite. Lätt att fixa, följ ovanstående råd för att tempa CPU:n och fastställa problemet.

Permalänk
Medlem

Tror inte det är värmeproblem vi kollade efter att den hade stängts av och då var cpun och grafikkortet bara på 60 grader!

Permalänk
Medlem

Fryser datorn först, sen startas om, eller bara stängs ned rakt av.
Om det fryser så kan det tyda på värmeproblem, kanske sensor är paj. Om den stängs utan frysning, så kan det vara trasig nät agg.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Fryser datorn först, sen startas om, eller bara stängs ned rakt av.
Om det fryser så kan det tyda på värmeproblem, kanske sensor är paj. Om den stängs utan frysning, så kan det vara trasig nät agg.

Tror inte det är nättagget då han kan spela allt annat utom just fear 3 det är bara då det stängs av !

Permalänk
Avstängd

Fortsätt tro saker så får du aldrig din dator igång. Du måste faktiskt ta reda på om det faktiskt är så.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Fortsätt tro saker så får du aldrig din dator igång. Du måste faktiskt ta reda på om det faktiskt är så.

Jag tänkte bara att det inte borde vara fel på nättagget eller kylningen då han har spelat mer krävande spel utan att den stängs av!
det är bara fear 3 som han inte kan spela för då stängs den av!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lenkon:

Tror inte det är värmeproblem vi kollade efter att den hade stängts av och då var cpun och grafikkortet bara på 60 grader!

Du menar alltså att datorn kraschade och ni kollade temperatur efter uppstart? Om den då idlar i 60 grader kan jag garantera att det är värmeproblem.

Kör lite Prime95 så ska du nog se att det är temperaturen som spökar

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asprarn:

Du menar alltså att datorn kraschade och ni kollade temperatur efter uppstart? Om den då idlar i 60 grader kan jag garantera att det är värmeproblem.

Kör lite Prime95 så ska du nog se att det är temperaturen som spökar

Men han har ju spelat mer cpu krävande och gpu krävande spel än fear 3 och då stängs den inte av men just fear 3 stängs av varje gång efter ca 20 min!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lenkon:

Men han har ju spelat mer cpu krävande och gpu krävande spel än fear 3 och då stängs den inte av men just fear 3 stängs av varje gång efter ca 20 min!

Du nämnde även att prestandan inte var den förväntade i LOL, vilket som nämnts ovan också är typiskt för temperaturproblem då cpu/gpu klockar ner sig vid en viss temp. Tempen kan svänga enormt mycket på väldigt kort tid.

Jag tycker det är intressant att du frågar om hjälp, och sedan slår du ifrån dig utan att vilja testa föreslagna åtgärder. Felsökning är inte bara teori man måste utesluta troliga variablar genom tester för att kunna avfärda olika orsaker. Skulle bli förvånad om någon vill försöka hjälpa dig mer med den inställningen du har, om du nu inte ändrar inställning förstås.

Edit: För oss som jobbar med felsökning är det en självklarhet att ta viss information med en nypa salt. Då upplevelser inte alltid präglas av verkligheten. Du menar att du upplever att spelet alltid stängs av efter 20min, men jag kan inte vara säker på att det förhåller sig så utan att ha en logg som visar på det. Vi har alla en förmåga att projicera en verklighet som kan komma av tillfälligheter, det är mänskligt. Sen kan du naturligtvis ha rätt i din beskrivning också, men du borde vara mer öppen för att problemet kan bero på något annat än Fear 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Du nämnde även att prestandan inte var den förväntade i LOL, vilket som nämnts ovan också är typiskt för temperaturproblem då cpu/gpu klockar ner sig vid en viss temp. Tempen kan svänga enormt mycket på väldigt kort tid.

Jag tycker det är intressant att du frågar om hjälp, och sedan slår du ifrån dig utan att vilja testa föreslagna åtgärder. Felsökning är inte bara teori man måste utesluta troliga variablar genom tester för att kunna avfärda olika orsaker. Skulle bli förvånad om någon vill försöka hjälpa dig mer med den inställningen du har, om du nu inte ändrar inställning förstås.

Edit: För oss som jobbar med felsökning är det en självklarhet att ta viss information med en nypa salt. Då upplevelser inte alltid präglas av verkligheten. Du menar att du upplever att spelet alltid stängs av efter 20min, men jag kan inte vara säker på att det förhåller sig så utan att ha en logg som visar på det. Vi har alla en förmåga att projicera en verklighet som kan komma av tillfälligheter, det är mänskligt. Sen kan du naturligtvis ha rätt i din beskrivning också, men du borde vara mer öppen för att problemet kan bero på något annat än Fear 3.

Vet inte riktigt om du förstår problemet då han har haft datorn på i princip dag och natt sen han köpte den och inte haft några problem sen införskaffade han sig fear 3 som är lång ifrån det mest krävande han har spelat och när han spelar det stängs det av. Inget annat spel gör det bara fear 3!

Permalänk
Medlem

Kolla här det finns troligtvis en lösning på problemet.
http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=274818...

It's the FX CPU's. I had an FX8150, it would not play half of my games. I reinstalled my trusty older Phenom II 970, and everything works fine.

You can try the two Windows Hot Fixes I have posted on my website, it may work, it may not: http://www.abithelp.com/nvidia/topic...b6dd8cc7be126f

Permalänk
Skrivet av lenkon:

Vet inte riktigt om du förstår problemet då han har haft datorn på i princip dag och natt sen han köpte den och inte haft några problem sen införskaffade han sig fear 3 som är lång ifrån det mest krävande han har spelat och när han spelar det stängs det av. Inget annat spel gör det bara fear 3!

Om bara Fear 3 har problem så, installera om fear, updatera Direkt X. drivrutiner till grafiken, mm
kan ju va nåt problem med hdd'n ? ta bort spelet rensa den på alla skräpfiler, Defragmentera Hårddisken,
installera igen nu borde den då komma på en ny sector.

men som sagt du felsöker en dator genom att testa olika variabler, inte genom teorier eller att den bara hänger sig i ett spel.
varför vill du inte stresstesta datorn + logga allt. du ber om hjälp & det är så man gör för att kolla vad som är fel

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Har ni installerat den senaste biosen?
Det finns en del uppdateringar på den sidan gällande system stabilitet.
Description M5A97 EVO R2.0 BIOS 2005
Improve system stability.
update 2013.10.16

Permalänk
Medlem
Skrivet av lenkon:

Exakt som du säger, ingen har förstått eftersom du kanske skulle gjort en bättre beskrivning från början. Din beskrivning i första inlägg samt även kommentarer om temp, pekar på överhettning. Att du sen postar i supportdelen för hårdvara gör ju inte saken lättare, eftersom vi då utgår ifrån att du misstänker hårdvaruproblem. Det finns en forumdel även för spel som du kunde använt.

Är du säker på att det är ett spel som orsakar krascher så kan du naturligtvis se över drivrutiner till grafik, ljud och DX. Kör brorsan med Fraps, så kan du prova inaktivera det eftersom det ibland kan orsaka att vissa spel kraschar.
Sen såg jag att du fick en del tips innan mitt inlägg som kanske kan vara till nytta.

Edit: Är du hundra på att det är spelet som är orsaken så kan du klicka på knappen anmäl under ditt första inlägg. Skriv att du kanske skulle lagt tråden under spel i forumet så kan du få hjälp med att flytta tråden. Det kan ge fler svar på din fråga.