PS4 + Dustinhome = Skämt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lndv:

Problemet blir väl att sälja x-antal konsoler för ett pris där kedjan i sig går i förlust ~500 per enhet. Då så många vill ha den så vet de ju om att alla blir sålda ändå.

Jo fast ibland får man faktiskt stå sitt kast som företagare. När de satte priset skulle de i så fall varit väldigt tydliga med att priset ev. kommer att höjas (osäker om de verkligen gjorde det). Alla visste att det skulle vara ont om konsoler så det kan man knappast använda som argument. Om jag förstått det rätt kommer de även att sälja de konsoler de köpt in billigt till det högre priset. Om det bara är så att de "dyrare" konsolerna säljs till det högre priset är det mer ok även om även det lär resultera i kunder som därefter lär använda andra webbutiker i så stor utsträckning som möjligt. Själv använder jag t.ex. inte inet längre efter att de hanterade ett ärende där de sålde mig ett trasigt grafikkort extremt uruselt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lndv:

Priset för studenter: 4028 kr

Hoppas någon ickestudent säger nej till det högre priset, för då är det min tur.

Nej men seriöst, tycker en sådan stor och respektabel återförsäljare ändå ska matcha de motsvarande kedjorna.

Jag har ett studentkonto och visst står det 4 028 kr när jag söker, men varan i kassan, dvs den förbokade produkten står på 4499 kr
Så ja den studentrabatten har man ju mycket nytta utav!

Visa signatur

i5 2500k, GTX770SLI, 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Det finns många faktorer som spelar in. Med den informationen jag har så har jag egna spekulationer.

Den absolut största är lönsamhet. Konsoller rent generellt är en kategori som KOSTAR återförsäljare mer än pengar de genererar. Det betyder att fler aktörer får alltså räkna med att förlora pengar på att sälja konsoller. Tänk dig att du har en butik som går ut på att sälja billigare än du köper in, det är en ekvation som inte går ihop i längden. Så har det fungerat i många år och nu har återförsäljarna chansen att för första gången på länge att kanske till och med tjäna ett par kronor på en ny konsol (det kommer inte i närheten ta in mängden pengar man förlorat på andra konsoller under året).

Detta beror på att tillgången är så otroligt mycket lägre än efterfrågan. Och det många inte vet är att Sony minskat sin allokering av PS4 till norden efter att Microsoft avslöjade att de inte skulle lansera XB1 i Sverige. Så det betydde att man hade ännu färre konsoller att sälja än man tänkt sig (indikationen på detta skedde juli-augusti då man redan hade tagit massor av förhandsbokningar). Så då har marknaden i Sverige två val, priskriga ner PS4 redan innan den lanserats eller att faktiskt låta de som inte är så priskänsliga betala lite mer. Jag gissar att vi i Sverige får mellan 15000-30000 maskiner. Fördela intresset på 9,5 miljoner människor så förstår man ganska snabbt att de kommer sälja oavsett pris.

Sen kan jag tipsa om att det kommer en batch av PS4 bundlat med Killzone: Shadow Fall någon gång i mitten på december till de flesta återförsäljare. Vissa kedjor har redan den fullbokad men flera kommer troligtvis att ge dem till "walk-in" kunder, att de inte går att boka i förhand för att skapa trafik till butikerna/varuhusen. Räkna dock med att den kommer kosta runt 4500-5000.

Denna text hjälper inte dig att känna dig mindre sviken, men Dustin kanske valde att riskera en missnöjd kund eftersom efterfrågan är så stor på denna produkt. Tråkigt för dig som enskild konsument men inget som kommer påverka dem nämnvärt. Idag är kunderna mer otrogna än någonsin, har man inte lägst pris och snabb frakt så spelar det liten roll hur nöjda kunder man hade innan.

Edit: Rättstavning och förtydligade en mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Det finns många faktorer som spelar in. Med den informationen jag har så har jag egna spekulationer.

Den absolut största är lönsamhet. Konsoller rent generellt är en kategori som KOSTAR återförsäljare mer än pengar de genererar. Det betyder att fler aktörer får alltså räkna med att förlora pengar på att sälja konsoller. Tänk dig att du har en butik som går ut på att sälja billigare än du köper in, det är en ekvation som inte går ihop i längden. Så har det fungerat i många år och nu har återförsäljarna chansen att för första gången på länge att kanske till och med tjäna ett par kronor på en ny konsol (det kommer inte i närheten ta in mängden pengar man förlorat på andra konsoller under året).

Detta beror på att tillgången är så otroligt mycket lägre än efterfrågan. Och det många inte vet är att Sony minskat sin allokering av PS4 till norden efter att Microsoft avslöjade att de inte skulle lansera XB1 i Sverige. Så det betydde att man hade ännu färre konsoller att sälja än man tänkt sig (indikationen på detta skedde juli-augusti då man redan hade tagit massor av förhandsbokningar). Så då har marknaden i Sverige två val, priskriga ner PS4 redan innan den lanserats eller att faktiskt låta de som inte är så priskänsliga betala lite mer. Jag gissar att vi i Sverige får mellan 15000-30000 maskiner. Fördela intresset på 9,5 miljoner människor så förstår man ganska snabbt att de kommer sälja oavsett pris.

Sen kan jag tipsa om att det kommer en batch av PS4 bundlat med Killzone: Shadow Fall någon gång i mitten på december till de flesta återförsäljare. Vissa kedjor har redan den fullbokad men flera kommer troligtvis att ge dem till "walk-in" kunder, att de inte går att boka i förhand för att skapa trafik till butikerna/varuhusen. Räkna dock med att den kommer kosta runt 4500-5000.

Denna text hjälper inte dig att känna dig mindre sviken, men Dustin kanske valde att riskera en missnöjd kund eftersom efterfrågan är så stor på denna produkt. Tråkigt för dig som enskild konsument men inget som kommer påverka dem nämnvärt. Idag är kunderna mer otrogna än någonsin, har man inte lägst pris och snabb frakt så spelar det liten roll hur nöjda kunder man hade innan.

Edit: Rättstavning och förtydligade en mening.

Jag håller med dig i det stora hela förutom i just slutknorren.
Jag behöver bara se mig om i min egen umgängeskrets som dessutom är en väldigt köpstark krets (Utbildade IT-Nördar) och de är väldigt trogna butikerna de beställer ifrån.
Det finns alltid något som man kanske köper från en annan butik, men när priserna nästan är samma är man lojal.
För mig har den butiken varit dustin under 5 år, men jag tror som sagt det kommer ändras nu.

Så bara för att trenden är nedgående i lojalitet betyder det inte att den försvunnit.

Lägg sen till deras taskiga behandling av våra lösenord..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrezoreR:

Jag håller med dig i det stora hela förutom i just slutknorren.
Jag behöver bara se mig om i min egen umgängeskrets som dessutom är en väldigt köpstark krets (Utbildade IT-Nördar) och de är väldigt trogna butikerna de beställer ifrån.
Det finns alltid något som man kanske köper från en annan butik, men när priserna nästan är samma är man lojal.
För mig har den butiken varit dustin under 5 år, men jag tror som sagt det kommer ändras nu.

Så bara för att trenden är nedgående i lojalitet betyder det inte att den försvunnit.

Lägg sen till deras taskiga behandling av våra lösenord..

Jag sa inte att det inte finns trogna kunder, men precis som du poängterar, när priserna nästan är samma. Vad händer när man slutar vara "billigast" för att man inser att branschen i Sverige är så skev att man inte får verksamheten att gå runt? Det är löjligt hur många miljarder man måste omsätta för att ens ha en chans att tjäna några miljoner. Riskerna är enorma och vinsterna är försvinnande små.

Sen tror jag inte att ni heller representerar en majoritet. Breda massan är inte köpstarka utbildade IT-nördar, utan vanligt folk som går in på prisjakt och klickar in billgast produkt från ett ställe med bra omdömen rent generellt. Därför det är så sjukt viktigt att hamna högst upp där även fast man har samma pris som konkurrenterna...

Men jag förstår besvikelsen som sagt.

Permalänk

Håller med ts inte bra marknadsföring så här gör man inte

En tanke jag har är dock
om dom räknade med 1000 konsoler men bara fick 800 så kanske dom höjde bara för att få bort 200 bokingar ? med lite gnäll om att va fan va dyra ni va då ist för att inte ha tillräkligt med konsoler.....

En annan fråga hur mycket får dom kränga skiten för innan sony börjar läga sig i ? för nu skulle dom säkert sälja för 5000kr st om man får ändra pre order priserna

Permalänk
Medlem

Jag hade en jävla tur, Ginza lade upp denna http://www.ginza.se/product/ps4-basenhet-killzone-bundle/8938... nu i November 2013, och jag bokade/köpte den 10e November, och tänkte att: jahapp denna lär man ju få tidigast Q1 nästa år. MEN det visade sig att Ginza lyckats få tag på ett parti på ca 280 stycken från England, och dom stängde bokningssystemet när dom fått in 280 bokningar, och dom kommer att skicka ut dom den 4/12. Så jag är mer en nöjd, 4490:- med Killzone och fri frakt! hade kunnat betala mycket mer med tanke på att jag var ute så pass sent och ändå får den så pass snabbt som veckan efter release! Så jag förstår TS frustration, med tanke på att du bokat i Juni redan! och så visar det sig att komplett inte ens får in tillräckligt med konsoler. Riktigt riktigt vidrigt, och som någon annan skrev, man har ju oftast endast en (1) förhandsbokning för att man tror självklart att man då skall vara säker på att man får sin konsol när man varit ute så tidigt å bokat, snacka om att man då sitter med skägget i brevlådan när det sen visar sig som i detta fallet, jag hade varit helt galen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joker_Fly:

Håller med ts inte bra marknadsföring så här gör man inte

En tanke jag har är dock
om dom räknade med 1000 konsoler men bara fick 800 så kanske dom höjde bara för att få bort 200 bokingar ? med lite gnäll om att va fan va dyra ni va då ist för att inte ha tillräkligt med konsoler.....

En annan fråga hur mycket får dom kränga skiten för innan sony börjar läga sig i ? för nu skulle dom säkert sälja för 5000kr st om man får ändra pre order priserna

Enligt svensk lagstiftning så får Sony endast gå ut med ett rekommenderat utpris. Man är ute på hal is som leverantör om man börjar försöka manipulera priset på marknaden genom att tvinga återförsäljare att sänka eller höja priset på sina produkter. Det enda man egentligen kan göra är att vägra sälja fler maskiner i framtiden till den återförsäljaren. Sen är det inte Sony som är säljer Playstation i Sverige utan Nordisk Film. Så där har vi ytterligare en mellanhand, så säg att Sony sänker rekommenderade priset på PS4 till 299 Euro i Europa så kan Nordisk Film lika gärna fortsätta ta det gamla priset i Norden utan att Sony kan göra speciellt mycket. Detta är något som hände minst en gång när PS3 sänktes i pris.

Skrivet av Azper:

Jag hade en jävla tur, Ginza lade upp denna http://www.ginza.se/product/ps4-basenhet-killzone-bundle/8938... nu i November 2013, och jag bokade/köpte den 10e November, och tänkte att: jahapp denna lär man ju få tidigast Q1 nästa år. MEN det visade sig att Ginza lyckats få tag på ett parti på ca 280 stycken från England, och dom stängde bokningssystemet när dom fått in 280 bokningar, och dom kommer att skicka ut dom den 4/12. Så jag är mer en nöjd, 4490:- med Killzone och fri frakt! hade kunnat betala mycket mer med tanke på att jag var ute så pass sent och ändå får den så pass snabbt som veckan efter release! Så jag förstår TS frustration, med tanke på att du bokat i Juni redan! och så visar det sig att komplett inte ens får in tillräckligt med konsoler. Riktigt riktigt vidrigt, och som någon annan skrev, man har ju oftast endast en (1) förhandsbokning för att man tror självklart att man då skall vara säker på att man får sin konsol när man varit ute så tidigt å bokat, snacka om att man då sitter med skägget i brevlådan när det sen visar sig som i detta fallet, jag hade varit helt galen!

När man förhandsbokar så står det nästan alltid att företaget reserverar sig för prisändringar (för produkter går ofta att boka innan prisuppgift från leverantör finns) och att man inte är garanterad ett exemplar utan att man hamnar i ett kösystem. Och i detta fall så har Sony ändrat spelreglerna och lämnat återförsäljarna med skägget i brevlådan (i juni var beskedet att man skulle få fler konsoller än vad slutligen fick). Vad jag vet så kan varken Webhallen, Komplett, Media Markt, Gamestop, Dustin, Cdon eller Game leverera alla förhandsbokningar. Sen är anledningen till att man hör av sig så sent att det är knappt för ett par veckor sedan det blev klart exakt hur många maskiner varje leverantör skulle få.

Men som sagt, Dustin hade kunnat välja att sälja för det pris man tog bokningarna på som goodwill för att behålla sina kunder nöjda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Jag sa inte att det inte finns trogna kunder, men precis som du poängterar, när priserna nästan är samma. Vad händer när man slutar vara "billigast" för att man inser att branschen i Sverige är så skev att man inte får verksamheten att gå runt? Det är löjligt hur många miljarder man måste omsätta för att ens ha en chans att tjäna några miljoner. Riskerna är enorma och vinsterna är försvinnande små.

Sen tror jag inte att ni heller representerar en majoritet. Breda massan är inte köpstarka utbildade IT-nördar, utan vanligt folk som går in på prisjakt och klickar in billgast produkt från ett ställe med bra omdömen rent generellt. Därför det är så sjukt viktigt att hamna högst upp där även fast man har samma pris som konkurrenterna...

Men jag förstår besvikelsen som sagt.

Jag tror inte branschen är skev. Säger man det utgår man ifrån att den ska vara på ett visst sätt. Men ekonomi som så mycket annat är en levande organism och inget är statiskt. Det är heller inte en unik branch i den situationen, så jag tycker inte det är så värt att nämna ens. Det är absolut inget man som slutkund bryr sig om. Dustin är ett företag som tillhandahåller produkter och tjänster och det är det enda som är viktiga.

Nu försöker ju Dustin dessutom ta ut ett högre pris utan att erbjuda något extra. Konkurrenter som dessutom driver butiker kan ligga lägre t.ex.

Oavsett vad anledningen är så tycker jag inte det är okej. Man kan skylla på marknaden etc. Det är ingen ursäkt för mig som kund. Om de nu inte kan adaptera sig borde de kanske byta branch.

Well prisjakt är inte enda stället att få information eller råd. När folk ska be någon om råd är det oftast gruppen jag nämnde som får frågan. Apple's hella framgångskoncept byggde på den tekniken t.ex.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrezoreR:

Jag tror inte branschen är skev. Säger man det utgår man ifrån att den ska vara på ett visst sätt. Men ekonomi som så mycket annat är en levande organism och inget är statiskt. Det är heller inte en unik branch i den situationen, så jag tycker inte det är så värt att nämna ens. Det är absolut inget man som slutkund bryr sig om. Dustin är ett företag som tillhandahåller produkter och tjänster och det är det enda som är viktiga.

Nu försöker ju Dustin dessutom ta ut ett högre pris utan att erbjuda något extra. Konkurrenter som dessutom driver butiker kan ligga lägre t.ex.

Oavsett vad anledningen är så tycker jag inte det är okej. Man kan skylla på marknaden etc. Det är ingen ursäkt för mig som kund. Om de nu inte kan adaptera sig borde de kanske byta branch.

Well prisjakt är inte enda stället att få information eller råd. När folk ska be någon om råd är det oftast gruppen jag nämnde som får frågan. Apple's hella framgångskoncept byggde på den tekniken t.ex.

Som sagt, jag förstår vad du säger och som konsument så skulle jag inte heller tycka att det var speciellt roligt att råka ut för något liknande. Som slutkund har man ett val att aldrig mer handla där. Jag hoppas en PS4 dyker upp nära release till ett attraktivt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghost93:

PS4 SSHD Upgrade Kit 1TB - Seagate / 4GB USB. Värt att köpa det eller?

Njaeh det tycker inte jag iallafall.
Kör istället på en renodlad SSD på typ 240GB.
Den kommer nog räcka, om du inte är aktivt hyperberoende av alla demo-spel, som publiceras för gratis nedladdning på Pss.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Den kommer nog räcka, om du inte är aktivt hyperberoende av alla demo-spel, som publiceras för gratis nedladdning på Pss.

hur mycket kostar det?

Permalänk
Inaktiv

Minns när jag köpte PS3 i en bundle för 6000 kr... och jag var gymnasie student då och fy fan vad jag hade sparat för att ha råd med det...

Det är upp till kunderna att läsa Dustins villkor och köper man av dom så godkänner man de villkoren.
Står ju klart och tydligt under deras Försäljningsvillkors sida: "Dustin home AB äger rätt att ändra offererade priser på hemsida och övriga publikationer utan föregående avisering."

Det där är standard.

Hade du däremot förhandsbetalat din förhandsbokning hade detta gällt: "Mellan Dustin home AB och kund gäller avtalat pris om inget annat särskilt överenskommits."

Men eftersom du bara bokat men inte betalat så har DustinHome inte gjort något fel. Det är deras rätt att sätta vilket pris de än vill och deras försäljningsvillkor specificerar klart och tydligt vad de kan göra när det kommer till priser.

Permalänk
Medlem

Det är väl ingen som har påstått att inte Dustin har legal möjlighet att ändra priset. Det är knappast det jag hänger upp mig på. Jag var riktigt tidigt ute (i juni). Hade jag då valt att boka PS4 genom Webhallen, Komplett etc. hade jag inom någon dag fått en PS4 för det pris som de redan från början kommunicerade ut. Nu väljer Dustin att lägga på drygt 500:- på min förhandsbokning för att ett gäng som bokat sin PS4 väldigt sent också ska få en. Uselt agerat av Dustin även om de såklart har rätt att göra så. Men mig tappar de som kund den här gången och mitt förtroende för dem höjdes knappast genom detta.

Visa signatur

Fractal Design North | Corsair SF850 | Asus ProArt B650 | AMD Ryzen 7 9700X | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance DDR5 5200 MHz 64GB (2x32GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | 2 x WD BLACK SN850X 2 TB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | Asus Xonar Essence STX | Windows 11 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179502:

Minns när jag köpte PS3 i en bundle för 6000 kr... och jag var gymnasie student då och fy fan vad jag hade sparat för att ha råd med det...

Det är upp till kunderna att läsa Dustins villkor och köper man av dom så godkänner man de villkoren.
Står ju klart och tydligt under deras Försäljningsvillkors sida: "Dustin home AB äger rätt att ändra offererade priser på hemsida och övriga publikationer utan föregående avisering."

Det där är standard.

Hade du däremot förhandsbetalat din förhandsbokning hade detta gällt: "Mellan Dustin home AB och kund gäller avtalat pris om inget annat särskilt överenskommits."

Men eftersom du bara bokat men inte betalat så har DustinHome inte gjort något fel. Det är deras rätt att sätta vilket pris de än vill och deras försäljningsvillkor specificerar klart och tydligt vad de kan göra när det kommer till priser.

Du missar helt poängen. Ingen har påstått att de brutit mot någon lag eller regel. Det handlar om etik och hur man beter sig mot kunder. Alla företag har ju klausuler för att klara sig undan allt vad som kan innebära att de förlorar pengar. Men det finns något som heter goodwill och det tycker jag dustin saknar, något de hade mycket mer av tidigare.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FrezoreR:

Du missar helt poängen. Ingen har påstått att de brutit mot någon lag eller regel. Det handlar om etik och hur man beter sig mot kunder. Alla företag har ju klausuler för att klara sig undan allt vad som kan innebära att de förlorar pengar. Men det finns något som heter goodwill och det tycker jag dustin saknar, något de hade mycket mer av tidigare.

Som sagt, de följer sina villkor och läser du dem ordentligt så kan du ta ut ett och annat om företaget etiska principer. Ju större företaget ju mer juridiska blir villkoren och ju mindre etiska blir företaget. Goodwill är något dom väljer ge om de vill och förlora en handfull kunder för att dom inte ger goodwill, det är inte ens en hel procent i det stora hela.

Dessutom, så här nära jul, Dustin gjorde ett strategiskt val när dom gjorde detta. Om de höjer priserna, kommer dom ha konsoler kvar till jul... och i jul kommer de sälja slut i vilket fall som helst och per konsol såld kommer dustin tjäna mångt och mycket mer än konkurrenterna och det är pengar det handlar om i slutänden. Om vi låtsas att inköps priset är 3500 kr (med moms då), och de flesta säljer den för 3999 det betyder att tjänar 499 per konsol om dustin säljer sina för 4499 så tjänar de nästa det dubbla per såld konsol och så här nära jul som sagt, de kommer flyga av lagerhyllan trots det högre priset. De har information vi konsumenter inte har, kanske Dustin får läsa eller höra om att det kommer bli brist under julen och bunkar på sig några extra bara för att kunna ha större chans att kunna sälja dem under julen.

Permalänk
Medlem

Webhallen har höjt sitt pris nu med såg jag. Men dem som har bokat verkar fortfarande ha det gamla priset som tur är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179502:

Som sagt, de följer sina villkor och läser du dem ordentligt så kan du ta ut ett och annat om företaget etiska principer. Ju större företaget ju mer juridiska blir villkoren och ju mindre etiska blir företaget. Goodwill är något dom väljer ge om de vill och förlora en handfull kunder för att dom inte ger goodwill, det är inte ens en hel procent i det stora hela.

Dessutom, så här nära jul, Dustin gjorde ett strategiskt val när dom gjorde detta. Om de höjer priserna, kommer dom ha konsoler kvar till jul... och i jul kommer de sälja slut i vilket fall som helst och per konsol såld kommer dustin tjäna mångt och mycket mer än konkurrenterna och det är pengar det handlar om i slutänden. Om vi låtsas att inköps priset är 3500 kr (med moms då), och de flesta säljer den för 3999 det betyder att tjänar 499 per konsol om dustin säljer sina för 4499 så tjänar de nästa det dubbla per såld konsol och så här nära jul som sagt, de kommer flyga av lagerhyllan trots det högre priset. De har information vi konsumenter inte har, kanske Dustin får läsa eller höra om att det kommer bli brist under julen och bunkar på sig några extra bara för att kunna ha större chans att kunna sälja dem under julen.

De flesta anser att allt som är tillåtet inte per automatik är rätt. Helt klart har Dustin gjort ett "strategiskt val" och i och med det fått en hög med missnöjda kunder.
Tar dom sen igen den förlusten på annat håll så visst, ingen stoppar dig från att ha fullt förtroende för Dustin i framtiden...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maximo:

De flesta anser att allt som är tillåtet inte per automatik är rätt. Helt klart har Dustin gjort ett "strategiskt val" och i och med det fått en hög med missnöjda kunder.
Tar dom sen igen den förlusten på annat håll så visst, ingen stoppar dig från att ha fullt förtroende för Dustin i framtiden...

Du får det att låta som jag försvara Dustin, nja det inte helt rätt, det gör jag inte. Snarare försöker jag belysa problemet ifrån ett annat håll, få myrorna i gnäll-ledet att se problemet annorlunda. Ett problem är ett problem, men om man ser på det ifrån ett annat perspektiv kan man förstå det och lösa det lättare i framtiden.

Permalänk
Medlem

Ska jag betalar samma pris eller vad?

http://postimg.org/image/994iymh99/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghost93:

Ska jag betalar samma pris eller vad?

?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeG92:

Webhallen har höjt sitt pris nu med såg jag. Men dem som har bokat verkar fortfarande ha det gamla priset som tur är.

Kan bekräfta att så är fallet - har man bokat innan prishöjningen så betalar man 3890kr för basenheten.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Dom flesta företag vill helst ha så stor bit av kakan som möjligt.
Men i långa loppet så är det ofta mer lönsamt att ta mindre bitar än
att vräka i sig allt på en gång.
Tyvärr har Dustin varit lite väl glupsk då det gäller PS4 och har tagit en genväg
som inte alltid är den bästa.
Den största vinsten är ofta att hålla upp ett bra anseende och skapa en stark bild av att
kunden är i fokus.
I dagens IT-samhälle där information sprids som en löpeld, så kan illusionen lätt spricka
och många kunder "knappar" sig in till en konkurrent istället.

Playstation 4 är som sagt en väldigt efterfrågad produkt där ovanligt många köpare
är inblandade på en gång.
Vilket gör att negativa intryck får en större spridning än i vanliga fall.

Personligen har jag ansett att Dustin har varit ett relativt "reko" företag och har handlat
där under många år.
Men jag går inte på niten att dom har fått betala ett högre inköpspris som gör att dom
måste lägga sig 500-600kr högre än många av konkurrenterna.
Det påståendet sammanfaller lite väl nära julruschen för att vara trovärdigt.
Men man lär så länge man lever och jag kommer i fortsättningen handla hos någon
annan som är mer intresserad av att behålla kunderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kan bekräfta att så är fallet - har man bokat innan prishöjningen så betalar man 3890kr för basenheten.

jag bokade igår. Kommer jag betalar 3890kr eller 4390kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghost93:

jag bokade igår. Kommer jag betalar 3890kr eller 4390kr?

Gå och kolla på din order under order historik så vet du.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Gå och kolla på din order under order historik så vet du.

Permalänk
Medlem

säkert sen på pucken.. men det verkar som att de flesta återförsäljare har höjt priset de senaste dagarna om man kollar på prisjakt? Nu är jag inte längre så sur på Game som ringde och sa att dom skulle ta 3999.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

såg någon video som visade på att skillnaden i laddningstider i spel (uppstart och vanliga loads) mellan SSHD och SSD i PS4 rör sig om 2-5 sekunder.. så jag tror inte det är värt att ta en SSD när en SSHD är så pass mycket billigare/GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ayne:

såg någon video som visade på att skillnaden i laddningstider i spel (uppstart och vanliga loads) mellan SSHD och SSD i PS4 rör sig om 2-5 sekunder.. så jag tror inte det är värt att ta en SSD när en SSHD är så pass mycket billigare/GB.

Det skiljer i genomsnitt lika mycket eller mer mellan SSD och SSHD som mellan SSHD och HDD. SSDn är dessutom snabb i alla lägen medans SSHDn är lika långsam som en vanlig HDD dom gånger den inte lyckats cacha rätt filer vilket är ganska ofta då dom inte är optimerade efter PS4. Utöver det så flyter konsolen mycket bättre när du utför många saker samtidigt, t.ex. laddar ner patcher och installerar från skiva samtidigt eller liknande, med HDD/SSHD blir konsolen jävligt seg i sådana lägen.
Ska man uppgradera minnesmängden ändå så kan man lika gärna köpa SSHD då prisskillnaden är grymt liten mot vanlig hdd men vill man ha prestanda är det SSD som gäller alla gånger.

Permalänk
Medlem

Grattis! Du lyckades beställa innan prishöjningen idag och kommer få din konsoll för 3989kr (egentligen höjde de tidigare med 9kr men det är inte hela världen). Webhallen lovar som sagt var att man alltid betalar det priset som står på orderbekräftelsen även om priset på varan i efterhand höjts.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9