::: Radeon R9 290/290X owners club :::

Permalänk

Trodde jag blivit av med svartskärmar för gott med de nya 13.11 drivarna men nu fick jag en i Euro Truck Simulator som jag sitter o testar nu. Börjar bli redigt trött på detta.. Går Inet med på att man gör en RMA på detta tror ni?
Fler som fortfarande har problem?

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Slayer:

Trodde jag blivit av med svartskärmar för gott med de nya 13.11 drivarna men nu fick jag en i Euro Truck Simulator som jag sitter o testar nu. Börjar bli redigt trött på detta.. Går Inet med på att man gör en RMA på detta tror ni?

Jag lämnade in mitt Sapphire R9 290 till Webhallen för just problem med svart skärma osv, de skulle tydligen felsöka det i deras butik, som jag sa så händer det helt random så har jag otur så nekar dom mig RMA då det inte uppstår hela tiden.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk

Finns det fler kylare än Accellero Extreme III som funkar på korten? Mitt Fractal Design R3 chassi är nog inte tillräckligt långt för att rymma ett 290 med den kylaren.

Eller det kanske är enkelt att borra bort hårddiskburen?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S - CPU: Intel Core i7-6700K @stock - PSU: EVGA SuperNOVA 650 G2 650W GPU: Palit GeForce RTX 2080 GameRock Premium - MB: ASUS Z170 Pro Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) / 2133MHz CL13 - HDD: Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB - Kylare: be quiet! Pure Rock - Skärm: Asus ROG PG278QR - Hörlurar: Sennheiser PC 360 - Tangentbord: CM Masterkeys PRO S Gaming - Mus: Zowie FK2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseBrevslick:

Finns det fler kylare än Accellero Extreme III som funkar på korten? Mitt Fractal Design R3 chassi är nog inte tillräckligt långt för att rymma ett 290 med den kylaren.

Eller det kanske är enkelt att borra bort hårddiskburen?

Accelero Hybrid från samma tillverkare funkar fint.
Men då måste ha en 120mm plats över till radiator och fläkt.
Jag har lite bilder och info här: http://www.techsweden.org/forum/topic/24821-radeon-r9-290xintryck-och-upplevelser-i-en-liten-recension/

Visa signatur

AMD…the way it was meant to be

Permalänk
Medlem

Har nyligen införskaffat ett XFX 290 under Black Friday, kortet funkar bra och så men som de flesta andra här tycker jag att kylning/fläkten är under all kritik. Går i tankarna på att införskaffa Arctic Cooling Accelero Hybrid, är det någon här som har erfarenhet av just den kylaren och i så fall kan berätta lite mer om hur den presterar på just 290/290X.

Visa signatur

AMD Ryzen 09 3900X 3.79GHz| ASUS TUF Gaming X570-Plus | Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB Gaming OC | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200 MHz | Kingston A2000 M.2 1TB | Corsair iCUE 220T |

https://www.twitch.tv/unixo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unixo:

Har nyligen införskaffat ett XFX 290 under Black Friday, kortet funkar bra och så men som de flesta andra här tycker jag att kylning/fläkten är under all kritik. Går i tankarna på att införskaffa Arctic Cooling Accelero Hybrid, är det någon här som har erfarenhet av just den kylaren och i så fall kan berätta lite mer om hur den presterar på just 290/290X.

kolla på posten över din.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA

Permalänk
Discokungen
Skrivet av mrazster:

Jag har lite bilder och info här: http://www.techsweden.org/forum/topic/24821-radeon-r9-290xintryck-och-upplevelser-i-en-liten-recension/

Hur funkar det med flänsarna? Måste de limmas? Är inte så taggad på det i så fall...

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ante_ante:

Nya 9.5 bios ute http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/latest-catalys...
Performance taben är tillbaka med Overdrive

Bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Hur funkar det med flänsarna? Måste de limmas? Är inte så taggad på det i så fall...

Ja dom måste limmas, med s.k "Adhesive Glue" som följer med i paketet.
Detta lim sitter inte lika hårt som "vanligt" lim, bara precis tillräckligt för att hålla kontakt och överföra värme.
Flänsarna är ganska enkla att plocka bort, så länge man inte bara sliter av dom så är det lugnt.
Sedan finns diverse metoder för att få bort limmet som blir kvar på komponenterna...google is your best friend !

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The Slayer:

Testa klocka ner minnet 50-100 mhz. Bör knappast påverka spelprestandan märkvärt ändå och kan bota svartskärmarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoltann:

Testa klocka ner minnet 50-100 mhz. Bör knappast påverka spelprestandan märkvärt ändå och kan bota svartskärmarna.

man ska inte behöva göra det för att få ett kort att fungera som det är tänkt.

fick ett mail av Webhallen om att mitt kort finns att hämta, tydligen så uppstod inte svartskärm när de testade kortet... får se hur man ska lösa detta, har redan ett 290X som fungerar som det ska nu.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Discokungen
Skrivet av mrazster:

Detta lim sitter inte lika hårt som "vanligt" lim, bara precis tillräckligt för att hålla kontakt och överföra värme.
Flänsarna är ganska enkla att plocka bort, så länge man inte bara sliter av dom så är det lugnt.
Sedan finns diverse metoder för att få bort limmet som blir kvar på komponenterna...google is your best friend !

Ah! Skönt att höra! Då är det nog en idé för ett par kort!

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

kolla på posten över din.

Sorry ibland missar man det självklara!

Skrivet av mrazster:

Verkar som en grymt bra guide/info om Arctic Cooling Accelero Hybrid, tack så jättemycket!

Visa signatur

AMD Ryzen 09 3900X 3.79GHz| ASUS TUF Gaming X570-Plus | Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB Gaming OC | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200 MHz | Kingston A2000 M.2 1TB | Corsair iCUE 220T |

https://www.twitch.tv/unixo

Permalänk
Skrivet av Zoltann:

Nej det lär knappast påverka prestandan nåt nämnvärt men jag tänker inte göra nåt åt saken själv av rent principskäl. Man betalar ju inte fullt pris för en trasig produkt som man sedan ska behöva laga för att det ska fungera ordentligt.

Skrivet av Gilgamesh:

man ska inte behöva göra det för att få ett kort att fungera som det är tänkt.

fick ett mail av Webhallen om att mitt kort finns att hämta, tydligen så uppstod inte svartskärm när de testade kortet... får se hur man ska lösa detta, har redan ett 290X som fungerar som det ska nu.

Okej det låter ju lite oroväckande att de bara skiter i sina kunder på det där sättet. Det är ju inte ofta kunden ljuger om en sån här grej, de har en hel del att förlora på att köra den där stilen.
Jag ska nog ta och ringa Inet och höra mig för lite. De kanske mjuknar lite om man säger att man är redo att lägga upp mellanskillnaden för att köpa ett dyrare kort.. Skulle kunna tänka mig ett 780 faktiskt. Många år sen man körde Nvidia och man kanske skulle se om gräset är grönare på andra sidan hehe.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home

Permalänk
Skrivet av mrazster:

Mitt tips är att slopa limmet och köpa thermal tape istället, enklare och säkrare.

Permalänk

Nån som hunnit köra nån längre stund med v9.5?

Ser den stabil ut?

Visa signatur

Stationär Corsair 750D | HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 16GB | Seasonic Platinum 660 XP2 | AMD Ryzen 7 3800X | Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | ASUS RX 6800 Ref | ASUS ROG Strix LC 240 |
Skärmar Gigabyte 27" M27Q QHD IPS 170 Hz, Samsung S27D930, Samsung S24F350

Permalänk
Skrivet av Zoltann:

Vafan sysslar jag med

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Livingdead4life:

Nån som hunnit köra nån längre stund med v9.5?

Ser den stabil ut?

Jag har testa v9.5 med några timmars spelande av BF4 och lite Company Of Heroes 2 och än så länge är den stabil...dock så fick jag en uppdatering av BF4 idag när jag skulle starta spelet. Lite buggfixar och optimeringar från båda hållen kanske....det känns stabilt som det är nu. Inga svart skärmar, frysning eller annat konstigt för mig.

Skrivet av thereal_twisted:

Mitt tips är att slopa limmet och köpa thermal tape istället, enklare och säkrare.

Har aldrig provat det så jag har ingen erfarenhet...men det kan säkert oxå vara ett bra alternativ.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av The Slayer:

Nej det lär knappast påverka prestandan nåt nämnvärt men jag tänker inte göra nåt åt saken själv av rent principskäl. Man betalar ju inte fullt pris för en trasig produkt som man sedan ska behöva laga för att det ska fungera ordentligt.

Okej det låter ju lite oroväckande att de bara skiter i sina kunder på det där sättet. Det är ju inte ofta kunden ljuger om en sån här grej, de har en hel del att förlora på att köra den där stilen.
Jag ska nog ta och ringa Inet och höra mig för lite. De kanske mjuknar lite om man säger att man är redo att lägga upp mellanskillnaden för att köpa ett dyrare kort.. Skulle kunna tänka mig ett 780 faktiskt. Många år sen man körde Nvidia och man kanske skulle se om gräset är grönare på andra sidan hehe.

Jag har också upplevt detta med svart skärm (bara haft kortet två dagar än så länge dock). Men är detta inte ett drivrutinsproblem?

Jag fick svart skärm och fick boota om datorn helt, då den bara hade låst sig helt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S - CPU: Intel Core i7-6700K @stock - PSU: EVGA SuperNOVA 650 G2 650W GPU: Palit GeForce RTX 2080 GameRock Premium - MB: ASUS Z170 Pro Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) / 2133MHz CL13 - HDD: Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB - Kylare: be quiet! Pure Rock - Skärm: Asus ROG PG278QR - Hörlurar: Sennheiser PC 360 - Tangentbord: CM Masterkeys PRO S Gaming - Mus: Zowie FK2

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt Xfx 290 idag och jag så att det var av den typen som kunde låsas upp till ett 290x. ,
men innan jag gör det så har jag några frågor.
Hur stor är risken att få en "full brick" ( att båda bios inte botar) ?
Om man lägger 290x bios som reservbios (anra bios) för framtids säkring och sedan
inte använder det, ifall kortet skulle sluta funka kan man få ett nytt på garantin?

F.ö tycker jag inte ljudnivån är katastrofal, men jag tänker nog ändå byta ut kylaren
längre fram i tiden.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av xobust:

Fick hem mitt Xfx 290 idag och jag så att det var av den typen som kunde låsas upp till ett 290x. ,
men innan jag gör det så har jag några frågor.
Hur stor är risken att få en "full brick" ( att båda bios inte botar) ?
Om man lägger 290x bios som reservbios (anra bios) för framtids säkring och sedan
inte använder det, ifall kortet skulle sluta funka kan man få ett nytt på garantin?

F.ö tycker jag inte ljudnivån är katastrofal, men jag tänker nog ändå byta ut kylaren
längre fram i tiden.

för det första så låser du inte upp kortet till ett 290X, man har helt enkelt fått ett 290X kort med 290 BIOS.

risken är inte stor alls, bara dra på det på ena BIOS och köra.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

för det första så låser du inte upp kortet till ett 290X, man har helt enkelt fått ett 290X kort med 290 BIOS.

risken är inte stor alls, bara dra på det på ena BIOS och köra.

Hur ser man om det är ett 290X i 290 kostym man fått? Finns det nåt program eller så?

Visa signatur

Permalänk

24 Tim coil-test. Inget resultat.
Provar inatt igen.

Men hörde nu att coil-whinet hörs i headsetet. putte putte lite. Inte så de stör nått specielt igentligen.
Tänkte bara om nån kan peka på felkällan ?

Visa signatur

Stationär Corsair 750D | HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 16GB | Seasonic Platinum 660 XP2 | AMD Ryzen 7 3800X | Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | ASUS RX 6800 Ref | ASUS ROG Strix LC 240 |
Skärmar Gigabyte 27" M27Q QHD IPS 170 Hz, Samsung S27D930, Samsung S24F350

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Slayer:

Hur ser man om det är ett 290X i 290 kostym man fått? Finns det nåt program eller så?

antingen flasha 290X BIOS och se så alla 2816 shaders finns där, eller köra detta:

http://www.overclock.net/t/1443242/the-r9-290-290x-unlock-thr...

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem

Jag kan fanimej inte få mina 290X att klocka över 1150 samtidigt. De klara 1180/1240 för sig själva men i CF vägrar de köra över 1150 tillsammans.

Kan det vara PSUn? Har en Corsair HX1000W.
-----------------------------------------------------------------
Modell: 290 upplåst till 290X
Tillverkare: XFX
Bios: PT1
Kylare: Orginal @ 100%
GPU frek: 1270Mhz
VRAM frek: 5600Mhz
GPU spänning: 1,5
Current limit: 150%
PSU: Corsair HX1000
CPU: 4770K @ 4.600Mhz
3DMark Fire Strike Default (Grafikpoäng): 13338

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Avstängd

R9 290x

Tja! Jag är en stolt ägare av ett sapphire Radeon r9 290x. Det har varit extremt mycket snack om hur högljudda dem e osv. Men jag tycker faktiskt inte mitt låter extremt mycket. Visst jag vet att det finns tystare och bättre kylare mm. Men ljudet är ju inte i närheten av hur alla överdriver på internet! Tex som att den låter som ett jet eller en industridamsugare. Jag är iaf jätte nöjd och gnäller inte över lite ljud. Kortet presterar grymt bra i tex bf4 i höga fps i ultra.
Så om ni har ett 290x vill jag höra era åsikter om ljudet och överlag om kortet!

Permalänk
Medlem

hur kunde du missa trådarna som redan finns??

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk

Har du grafikkortet på "Über mode"?

Förövrigt tycker jag folk är för kräsna och bortskämda med ljud, man har ju oftast hörlurar eller?

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem

Har letat runt lite men hittar ingenting. Är det helt dött för kort med eftermarknadskylare? Det skulle ju, som jag uppfattat det, börjat dyka upp åtminstone lite information nu. Dröjer det till januari kanske?

290 är det troliga valet för mig, men absolut inte med den skräpkylaren. Har satt på en Accelero Xtreme innan och det var väl inte den roligaste datorupplevelsen (jävla pilliga VRAM-flänsar), så jag tänkte vänta.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

bara kapa VRM1 delen från stock kylaren och montera på kortet med AX3 kylaren, blir utmärkta temps.

Visa signatur

GAMING
MEDIA