Permalänk
Medlem

Dator funkar inte med 8 pin

So titeln säger så startar inte min dator när jag kopplar in min 8 pin vid cpun kan koppla in allt annat och den startar men just när jag trycker i den kontakten kan inte min dator starta. Det enda som händer då är att fläktarna snurrar till pyttelite och dioden på grafikkortet börjar lysa.
har kollat 8 pin och båda har 12v i sig så den verkar funka men jag kan ha fel men jag tror att det är moderkortet, någon som vet eller har haft samma problem?

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem, fast med 4pin (på den tiden var det väldigt ovanligt att moderkorten krävde 8-pin). Det visade sig slutligen att det var fel på nätagget, när 4-pin var ansluten blev det kortslutning och datorn ville inte starta precis på samma sätt som du beskriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Jag hade ett liknande problem, fast med 4pin (på den tiden var det väldigt ovanligt att moderkorten krävde 8-pin). Det visade sig slutligen att det var fel på nätagget, när 4-pin var ansluten blev det kortslutning och datorn ville inte starta precis på samma sätt som du beskriver.

Så du tror att det är nättagget jag borde lämna in och inte moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lenkon:

So titeln säger så startar inte min dator när jag kopplar in min 8 pin vid cpun kan koppla in allt annat och den startar men just när jag trycker i den kontakten kan inte min dator starta. Det enda som händer då är att fläktarna snurrar till pyttelite och dioden på grafikkortet börjar lysa.
har kollat 8 pin och båda har 12v i sig så den verkar funka men jag kan ha fel men jag tror att det är moderkortet, någon som vet eller har haft samma problem?

Det är inte en kabel till pci-e du satt i av misstag?

Visa signatur

Amd Ryzen 5800x | Asus TUF Gaming B550 PRO | Intel Arc A750 | 2x16GB 3200Mhz Kingston FURY Beast DDR4 RGB | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Är moderkortsdistanserna monterade?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Det är inte en kabel till pci-e du satt i av misstag?

Det är jag säker på att det inte är )

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Är moderkortsdistanserna monterade?

Ja och datorn har fungerat klockrent i nästan 1 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av lenkon:

Ja och datorn har fungerat klockrent i nästan 1 år

Har du bytt ut något nu då efter ett år eller? Tänker eftersom det lirat fint i ett år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Har du bytt ut något nu då efter ett år eller? Tänker eftersom det lirat fint i ett år?

Det ända jag bytt ut sen jag bygde den är cpu fläkt :/

Permalänk
Medlem

Jaha den har fungerat innan, då är det antingen nätagget eller moderkortet gissar jag, enklaste sättet är ju om du har en kompis med ett nätagg du kan testa, startar den då så är det ju ditt agg som är sönder annars troligtvis moderkortet.
Är det riktigt illa så kan det vara cpun.

Min bror fick samma symtom på sin dator och det visade sig att det var moderkortet som gått sönder för honom, bara 2 år gammalt.

Visa signatur

Amd Ryzen 5800x | Asus TUF Gaming B550 PRO | Intel Arc A750 | 2x16GB 3200Mhz Kingston FURY Beast DDR4 RGB | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lenkon:

Tror det är där problemet ligger, troligtvis har du flyttat lite på kylaren så den inte har samma kontakt med processorn och därför överhettar, testa att montera om kylaren igen och koppla ut och in kablarna igen.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av lenkon:

hur har datorn funkat i 1 år utan att 8-pinnars kontakten är i ?
sen när du kopplar in den så startar den inte ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

hur har datorn funkat i 1 år utan att 8-pinnars kontakten är i ?
sen när du kopplar in den så startar den inte ?

Formulerade mig kanske lite fel, Jag har alltid haft 8 pin i innan men sen stängdes datorn av en dag och startade inte då testade vi att ta ut sladdar osv och när vi testade utan 8 pin startade datorn

Permalänk
Skrivet av lenkon:

Formulerade mig kanske lite fel, Jag har alltid haft 8 pin i innan men sen stängdes datorn av en dag och startade inte då testade vi att ta ut sladdar osv och när vi testade utan 8 pin startade datorn

intressant

det ska va fysiskt sett omöjligt utan ström till processorn
kan du skriva ner komponenterna.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av lenkon:

Kunde ju varit bra att nämna det i direkt. Blir LITE lättare att hjälpa dig då

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

intressant

det ska va fysiskt sett omöjligt utan ström till processorn
kan du skriva ner komponenterna.

Nejdå, 24pin dedikerar ström till CPU, samt till det nödvändigaste som USB, SATA osv. Grafikkort har ofta egen strömförsörjning som räcker en bra bit innan de behöver dra mer från moderkortet. Så uppstarter ska den nog klara av om det inte är någon väldigt strömhungrig CPU.

Permalänk
Medlem

En dator utan ansluten 4/8 pins kontakt startar i den meningen att alla fläktar osv går, men man kommer dock inte få någon bild varken från grafikkort eller eventuell inbyggd i CPU, så utan den kontakten ansluten kommer inte datorn att "fungera"
Ganska gamla datorer, kommer inte ihåg nu hur gamla men många år, fungerar utan 4 pinskontakt för det fanns ingen sådan, allt gick via då 20pins kontakten.

Eftersom den har fungerat bra tidigare, så är det troligen antigen moderkortet eller nätagget som har sagt upp sig.
Kan du testa med ett annat nätagg kanske?

Skrivet av kerbo:

Nejdå, 24pin dedikerar ström till CPU, samt till det nödvändigaste som USB, SATA osv. Grafikkort har ofta egen strömförsörjning som räcker en bra bit innan de behöver dra mer från moderkortet. Så uppstarter ska den nog klara av om det inte är någon väldigt strömhungrig CPU.

Är du säker på det är, har aldrig lyckats få en modern dator att fungera och visa bild utan denna 4 eller 8 pins ansluten.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Skrivet av ggustavsson:

En dator utan ansluten 4/8 pins kontakt startar i den meningen att alla fläktar osv går, men man kommer dock inte få någon bild varken från grafikkort eller eventuell inbyggd i CPU, så utan den kontakten ansluten kommer inte datorn att "fungera"
Ganska gamla datorer, kommer inte ihåg nu hur gamla men många år, fungerar utan 4 pinskontakt för det fanns ingen sådan, allt gick via då 20pins kontakten.

Eftersom den har fungerat bra tidigare, så är det troligen antigen moderkortet eller nätagget som har sagt upp sig.
Kan du testa med ett annat nätagg kanske?

Är du säker på det är, har aldrig lyckats få en modern dator att fungera och visa bild utan denna 4 eller 8 pins ansluten.

Jag har varit med om att äldre moderkort som till amd athlon har funkat utan den 4-pins inkopplad fast har varit väldigt instabil och kraschat när man börjar pressa.
Dock har jag aldrig varit med om dom nyare cpu,moderkorten klarar sig utan 4/8-pinskontakten, det brukar bara bli att cpuleden på moderkortet lyser och säger att där inte finns en cpu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Jag skulle kanske skrivit tydligt att jag uttalade mig enbart teoretiskt. Allt är beroende av effektkravet som jag ser det, TS har inte sagt att datorn startar upp med bild bara att den spinner igång utan att stänga ner sig själv vilket jag menar är fullt möjligt. 24pin ger ju inte så mycket effekt och 4-8pin skall stötta upp med extrabehovet, men en strömsnål CPU borde kunna rulla på utan att stänga ner sig. Bildkravet fanns inte med i min tankegång, bara att andra komponenter kan försöka få tillgång till en del av effekten och att det då kan bli följdproblem som t.ex. bild varför jag nämnde grafikkort med separat strömförsörjning. Dessa tar ju annars normalt Ca: 25% av effektbehovet från moderkortet.

Skrivet av Mac83:

Jag har varit med om att äldre moderkort som till amd athlon har funkat utan den 4-pins inkopplad fast har varit väldigt instabil och kraschat när man börjar pressa.
Dock har jag aldrig varit med om dom nyare cpu,moderkorten klarar sig utan 4/8-pinskontakten, det brukar bara bli att cpuleden på moderkortet lyser och säger att där inte finns en cpu.

Precis det jag menar, en CPU med låg effektförbrukning borde kunna dra igång så länge inget annat drar effekten från den. Många CPU´s har ju rätt hög TDP och då kan det nog vara svårt. En CPU med låg TDP däremot borde kunna hålla sig igång.
Det vore ju rätt idiotiskt om strömmatningen till moderkortet inte kunde fördelas efter behov utan låstes från specifik anslutning för enskilda komponenter. Då skulle vi ha mycket större problem idag med t.ex. CF och SLI vid överklockning.

Enligt Swecs stora guru på området "Zcenicx" så dedikerar moderkorten ström till CPU utifrån de strömmatningar moderkortet har. Resten görs tillgängligt till andra komponenter. Låter ganska rimligt i mina öron, och åtminstone jag uppfattar funktionen så i hans klistrade guide.
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/975571-grafikkor...

Till TS: Det är nog inte lätt att komma fram till vilken komponent som strular mellan MB och PSU. Som tidigare skrivits att testa med en annan PSU är nog det enda vettiga för att avgöra frågan.

Permalänk
Medlem

Specsen är
Amd 8120
msi 970a g46 sli
8 gb ram
gtx 660

Permalänk
Medlem

och ett be quiet 530w 80+ bronze