Permalänk

Wcc Designed by Jontebondues

Tänkte lägga upp lite bilder på mitt datorchassi jag bygger, och börja med att tacka min far som hjälp mig med att kunna göra detta chassi!

Idéer om att bygga datorchassi som projektarbete på gymnasiets sista år hade jag sedan tidigare men tog nu tag i att göra det möjligt att göra mig ett egendesignat datorchassi i trä.

Datorn är uppbyggd av:

Näraggregat: EVGA SuperNOVA NEX 650G.
Moderkort: ASRock Z77 EXTREME4-M, mATX - Moderkort.
Processor: Intel Core i7 3770K.
Minnen: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP.
Grafikkort: XFX Radeon HD 6970 2GB GDDR5.
Hårddiskar: INTEL 520 SERIES 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC 25NM BULK + HDD 500GB.

Kylning:
Fläktar: Bitfenix, 1x 230mm spectre pro LED, 4x 120mm spectre white.
Radiator: Phobya Xtreme 200mm Liquid Cooling Radiator.
Pump & Reservoar: EK-Reservoir Combo DCP 4.0.
Slang: Masterkleer PVC 19/13mm klar/blå, uv-aktiv.
anslutningar med
adaptrar: EK-PSC samt acool.
Block: EK-Supremacy Black cpu + EK FC6970 V2 white.

Övrigt:

Belysning: NZXT white Sleeved LED kit + Sharkoon UV-lysrör
Ytbehandling: Träolja, bets och matt svart.
Startknapp: Biltema.

Allt sleeve:at med Paracord.

Chassit är handgjort från grunden. Så inget fusk här inte.

Projekttråden med mer byggbilder syns i denna tråden!

Kommentera och ge goda åsikter!

Wcc Designed by Jontebondues

Visa signatur

Wood Computer Case, ett datorchassi gjort från grunden i trä syns här .

Permalänk
Medlem

Väldigt fin design! Men hur har du tänkt att få in ett nätagg då?

Permalänk
Entusiast

En bild säger mer än tusen ord, men lite text till bilden hade inte skadat.
Kommer du ha damfilter på den? Annars kommer det krylla av fruntimmer i den ^^

Permalänk
Medlem

snygg lampa.

ball design:) ser fram emot att se resultatet!:)

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem

Installera en dimmer till lampan :- )

Permalänk
Medlem

tänker på typ en lykta i asiatisk stil, om man typ skulle sätta vitt papper innuti iaf. Mycket snyggt är det hursom!

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Skrivet av BI05:

Väldigt fin design! Men hur har du tänkt att få in ett nätagg då?

Det kommer, lägger upp bilder på resultaten senare när jag gjort det, lite överraskningar skall det ju vara

Skrivet av Blargmode:

En bild säger mer än tusen ord, men lite text till bilden hade inte skadat.
Kommer du ha damfilter på den? Annars kommer det krylla av fruntimmer i den ^^

Det fixar jag tills vidare, kolla in min bygglogg annars där står allt!
Dammfilter kommer det, detta är bara förbilder för att få en ungefär uppskattning om hur det kommer se ut. Dammfilter kommer bli en plexiglasskiva och fronten kommer det sitta en heltäckande platta med en fläkt i.

Skrivet av Semplezz:

snygg lampa.

ball design:) ser fram emot att se resultatet!:)

haha, det är faktiskt en trådlös blixt som är inne i chassit som lyser som en lampa! Då är vi två, vill verkligen få det klart snarast

Skrivet av stn1337:

Installera en dimmer till lampan :- )

Det är en blixt, ingen lampa i utan det var enbart för fotots skull, kommer att bli LED belyst senare med dimmer.

Skrivet av cosmos92:

tänker på typ en lykta i asiatisk stil, om man typ skulle sätta vitt papper innuti iaf. Mycket snyggt är det hursom!

Haha, lite i den stilen var det ju när man tänker efter, det kommer bli mer kontrast senare när jag ytbehandlat chassit. Kolla gärna in min bygglogg!

Visa signatur

Permalänk

Nice! Knepigt perspektiv på sista bilden, eller vad man ska säga. Ser ut som att den står på golvet och är gigantisk xD

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Skrivet av Tinardirith:

Nice! Knepigt perspektiv på sista bilden, eller vad man ska säga. Ser ut som att den står på golvet och är gigantisk xD

Tackar! Haha ja det ser jag nu med, vilka roliga effekter ett vidvinkels-objektiv kan göra

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var det du som köpte mina spectre fläktar?

Permalänk
Skrivet av Hanzzon:

Var det du som köpte mina spectre fläktar?

Ja det kan nog stämma 4 st spectre 120 mm white fläktar var det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteBondues:

Ja det kan nog stämma 4 st spectre 120 mm white fläktar var det.

Hoppas dom funkar bra

Permalänk
Avstängd
Permalänk

vet inte varför du har grafikkortet och moderkortet liggande så på bilderna... under om dom fortf fungerar..

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Skrivet av Hanzzon:

Hoppas dom funkar bra

Har faktiskt inte testat alla än, men det ska bli fint ända som jag saknar är väl att de inte är led i men det är ju inget måste. tack igen för köpet

Skrivet av Sneaky_rhino:

vet inte varför du har grafikkortet och moderkortet liggande så på bilderna... under om dom fortf fungerar..

tror du jag kastar ner de på bordet? nej jag är ytterst försiktig

Tack Joff94!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det ska blir roligt att få se när ni har installerat in alla komponenterna in i detta magnifika chassi

Permalänk
Skrivet av Haxk:

Det ska blir roligt att få se när ni har installerat in alla komponenterna in i detta magnifika chassi

Det tycket jag med! precis vad jag strävar efter, att bli klar med chassit så jag kan få börja använda det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

Vad exakt tror du ska hända med komponenterna för att de ligger ned mot ett bord? Sluta hitta på dumheter.

OT; Riktigt grymt chassi so far! Arbetar du mycket med trä? (Vad är det för linje/program du går? )

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Skrivet av WoXeR123:

Vad exakt tror du ska hända med komponenterna för att de ligger ned mot ett bord? Sluta hitta på dumheter.

OT; Riktigt grymt chassi so far! Arbetar du mycket med trä? (Vad är det för linje/program du går? )

Haha, lite den tanken fick jag med av den posten ^^

Tack ska du ha! Jag har inte jobbat så mycket med trä mer än byggt subwoofer lådor och högtalarlådor till bilar etc. Däremot min far är rätt jävlig på just hantverk delen och jag har lärt mig mycket ifrån honom

Jag går just nu det sista året på Teknik programmet på Figy i Värnamo med inriktning Design och produktutveckling, rätt bra linje om jag får säga det själv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grymt snyggt! Ser mycket fram emot slutresultatet och hoppas på att resten av bygget kommer hålla samma klass!

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Skrivet av Saandberg:

Grymt snyggt! Ser mycket fram emot slutresultatet och hoppas på att resten av bygget kommer hålla samma klass!

/S

Tack skall du ha Saandberg! Du är inte ensam om det, både jag och många fler vill få ihop det Kommer hålla samma kvalité bygget ut

Visa signatur

Permalänk

ek är väldigt trevligt material att arbeta med! gjorde en hylla i det, det har verkligen en proffesionell look över sej!

Permalänk
Skrivet av Mickesven:

ek är väldigt trevligt material att arbeta med! gjorde en hylla i det, det har verkligen en proffesionell look över sej!

Vad glad jag blir när du tycker det!

Ja visst är det ett fachinerande material, så snyggt men svår bearbetat om man inte är försiktig!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sluta sätta press på att mitt chassi ska bli bra genom att göra riktigt snygga trächassin! Hoppas mitt blir lika bra!
Väldigt bra jobbat!

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Sluta sätta press på att mitt chassi ska bli bra genom att göra riktigt snygga trächassin! Hoppas mitt blir lika bra!
Väldigt bra jobbat!

Ha-ha! Se det som en utmaning

Jag är för övrigt helt klar med chassit och datorbygget i nu och väntar bara på att det ska bli fint väder så jag kan fota den ute med en ordentlig kamera..

Tack! Får kika in på ditt chassi och se hur det går.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteBondues:

Ha-ha! Se det som en utmaning

Jag är för övrigt helt klar med chassit och datorbygget i nu och väntar bara på att det ska bli fint väder så jag kan fota den ute med en ordentlig kamera..

Tack! Får kika in på ditt chassi och se hur det går.

Har ej någon bygglogg. Kommer dock göra ett galleri när det är klart med de olika momenten.

Permalänk

Är allting vattenkylt med bara en enda 140mm rad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av albindubech:

Är det inte en 200 mm rad?

Visa signatur

Chassi: Corsair Vengeance C70 Arctic White, Moderkort: Asus Maximus V Extreme, Processor: Intel Core I7 3770K, Grafikkort: Asus Geforce GTX 770 DirectCu II, Ram: Kingston HyperX beast 2133Mhz 2x4 Gb, Nätaggregat: Corsair AX760 80+ Platinum, CPU-Kylning: Cooler Master Hyper 212 Evo, SSD: Kingston HyperX 90 Gb.

Permalänk
Skrivet av albindubech:

Det är en 200mm radiator jag använder, den kyler hela systemet utan problem!

Skrivet av Sampee:

Är det inte en 200 mm rad?

Jo visst är det en 200 rad! Har prövat att köra stresstest en längre tid på både processor och kort men tempen ligger stabilt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av JonteBondues:

Det är en 200mm radiator jag använder, den kyler hela systemet utan problem!

Jo visst är det en 200 rad! Har prövat att köra stresstest en längre tid på både processor och kort men tempen ligger stabilt.

Jaha såg lite fel på bilderna bara då! Skönt att höra att ett så fint bygge är bra kylt