Valve publicerar Steam OS 1.0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av maniak:

Det är en beta avsedd att testas av linuxnördar, vilket de själva säger. Den färdiga produkten med steamos förinstallerad på hårdvara i ett paket kommer vara lika simpel som vilken konsol som helst idag.

Ingen stoppar dig att installera vad du vill heller, det är Debian i grunden, vilket är en utmärkt distro. Vad jag sett på bilder så får du välja session vid login, gnome eller steamos, men du kan även nå gnome från steamos.

Dock är det inte bara vanilla Debian med steam installerat. Det är en custom 3.10 kernel (Debian kör 3.2) och ett gediget antal patchar till olika program och drivrutiner (tex xinput för 360 controller). Alltså en distro baserad på Debian anpassad för gaming, där du förmodligen kommer slippa krångla med drivrutiner som det ofta är i andra, vilket ger denna en distro en enorm fördel över andra.

Själv kan jag tänka mig att köra detta på min desktop i framtiden, om man kan använda en annan DE/wm utan större krångel (deras custom xcompmgr kanske ställer till det, får hoppas på wayland i framtiden). Men den är mer tänkt att konkurrera med konsoler, dock kanske vore trevligt med en Intel NUC kopplad till tvn och streama från pc.

Bra info!. Jag tänkte eventuellt testa det när de slänger in stöd för AMD grafik.

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem

Jaha, någon linux nisse som testat detta inatt och kan ge tidig recension av det?, något att ha elller bara glorified denbian

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Möjligen, men det låter lite långsökt. Det kan dock bara vara tillfälligt för att det är det enda de kan "garantera" fungera på för tillfället. BIOS och UEFI gör inte mycket med systemet när OSet väl är igång. Och båda systemen är platformsoberoende. Så jag vill veta vad jag missar.

Jag tänker mig att det i första hand är installern som förenklats på detta vis. Jag utesluter inte att de omvärderar det där i en senare version om många efterfrågar legacy-stöd.

Sedan är väl frågan om det t.ex. går att "uppgradera" från Debian till SteamOS, om det går så skulle ju det kunna vara en väg för bios-maskiner.

(Plattformsoberoende?)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Unboxing Steam Machine. Seriös förpackning.

Bootar

Ett par till filmer finns när han kör ett par olika spel och går igenom kontrollern.
https://www.youtube.com/channel/UCYMaGOwEa6iXitKgGvSPKVQ/vide...

Lite bilder på hårdvaran
http://steammachinebetatester.tumblr.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Jaha, någon linux nisse som testat detta inatt och kan ge tidig recension av det?, något att ha elller bara glorified denbian

Jag har inte testat det ännu men det framstår ju som ett Debian som levereras med spelkonsol-liknande gränssnitt (ska väl i princip starta rakt in i Steam Big Picture?) samt är förberett för smidigare hantering av grafikdrivrutiner, handkontoller, osv.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Unboxing Steam Machine. Seriös förpackning.
http://www.youtube.com/watch?v=jXCbdn00pKY

Bootar
http://www.youtube.com/watch?v=khC927-1fRY

Ett par till filmer finns när han kör ett par olika spel och går igenom kontrollern.
https://www.youtube.com/channel/UCYMaGOwEa6iXitKgGvSPKVQ/vide...

Lite bilder på hårdvaran
http://steammachinebetatester.tumblr.com/

intressant men den som filmar borde få en örfil

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk

Den uppenbara fördelen med SteamOS, förutom optimerad low-latency kärna för just spel, är ju att Valve har bättre kontroll här. Även om de skulle va inriktade helt på att ha full kompabilitet med Ubuntu t.ex. så kan de inte styra över programkällorna och alla uppdateringar som pushas ut. Det går nog aldrig garantera att vissa uppdateringar inte orsakar kompabilitetsstörningar med vissa spel etc.
SteamOS är visserligen baserat på Debian Wheezy men har sitt eget apt-förråd så de kan testa 100% innan uppdateringarna går ut vilket är bra. Dock säger Valve att alla spel byggda mot Ubuntu 12.04 och Steam-runtime ska fungera felfritt i SteamOS.

Har testat att slänga in SteamOS på en gammal 250Gb hdd ja hade liggande och de funkar bra förutom att jag inte fick nåt ljud...

Det behövs inte göras nån "bootbar" usb sticka.. bara en blank FAT32 formaterad sticka som man packar upp SteamOSInstaller.zip i (rootkatalogen) sen en dator som kan boota i UEFI. I mitt fall innebär det bara att trycka på F11 och välja "UEFI: 'Transcend JetFlash..." and youre good to go

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdstream:

Den uppenbara fördelen med SteamOS, förutom optimerad low-latency kärna för just spel, är ju att Valve har bättre kontroll här. Även om de skulle va inriktade helt på att ha full kompabilitet med Ubuntu t.ex. så kan de inte styra över programkällorna och alla uppdateringar som pushas ut. Det går nog aldrig garantera att vissa uppdateringar inte orsakar kompabilitetsstörningar med vissa spel etc.
SteamOS är visserligen baserat på Debian Wheezy men har sitt eget apt-förråd så de kan testa 100% innan uppdateringarna går ut vilket är bra. Dock säger Valve att alla spel byggda mot Ubuntu 12.04 och Steam-runtime ska fungera felfritt i SteamOS.

Har testat att slänga in SteamOS på en gammal 250Gb hdd ja hade liggande och de funkar bra förutom att jag inte fick nåt ljud...

Det behövs inte göras nån "bootbar" usb sticka.. bara en blank FAT32 formaterad sticka som man packar upp SteamOSInstaller.zip i (rootkatalogen) sen en dator som kan boota i UEFI. I mitt fall innebär det bara att trycka på F11 och välja "UEFI: 'Transcend JetFlash..." and youre good to go

Det senare är ju att göra en bootbar usb-sticka... Men jag antar att det du menar är just att det inte innebär några extra steg vad gäller UEFI.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av BME:

När de fixar bra mediastöd så kan det bli väldigt intressant som htpc gratis-OS

Lite så känner jag också. Om de får till bredare stöd för spel och integrerar typ XBMC så kan det vara intressant att köra på en HTPC/enklare spelmaskin. Jag är sugen på att bygga en enklare dator för just det. Tänker ju inte direkt köra några tunga spel i vardagsrummet. Men just nu ser jag inte riktigt vinsten mot att bara köra Windows med XBMC och Steam Big Picture.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Det senare är ju att göra en bootbar usb-sticka... Men jag antar att det du menar är just att det inte innebär några extra steg vad gäller UEFI.

Nja jag tror inte UEFI boot kräver nån bootsektor eller dylikt faktiskt, därav skillnaden
Men rätta mig om ja har fel...

http://www.bootdisk.com/pendrive.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdstream:

Nja jag tror inte UEFI boot kräver nån bootsektor eller dylikt faktiskt, därav skillnaden
Men rätta mig om ja har fel...

http://www.bootdisk.com/pendrive.htm

Just det jag säger, det krävs inget extra steg för att den ska bli bootbar. (Bara att det är ett filsystem som stöds (t.ex. fat32) samt rätt filer på rätt plats.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad jag vill ha är ett OS som är byggt för spel. Ett som inte är lika trögt att ha i bakgrunden som windows vilket ger mer spelprestanda. Är det här det, eller blir det något sådant när det är klart iaf?
Har noll koll på linux så var snälla om det är en dum fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 4790k - Asus Z97 A - Palit Gtx 1070 JS - 16GB ram - 620 GB SSD - 2TB WD Black - Asus 24" 144hz

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Just det jag säger, det krävs inget extra steg för att den ska bli bootbar. (Bara att det är ett filsystem som stöds (t.ex. fat32) samt rätt filer på rätt plats.)

Då säger vi alltså samma sak Ja bara påpekade de eftersom en del tror man måste använda sig av UNetBootin eller liknande

Permalänk
Medlem

Gött, har fått igång både netflix, spotify, xbmc och lite annat smått och gott i min testmaskin.
Bara slänga in på htpcn och köra nu då Vilket visserligen känns onödigt då jag kör ubuntu på den med samma saker förutom steam os.
samt att det finns någon slags autoupdate i "steamos" vilket kan medföra en del problem med library dependancies osv i framtiden misstänker jag :/

Det enda som jag är förundrad över är om det enbart kommer att vara steamos man kan streama till från windows, eller kommer det att gå till vilken linux maskin som helst ?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Kul som fan!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Skjulet:

Gött, har fått igång både netflix, spotify, xbmc och lite annat smått och gott i min testmaskin.
Bara slänga in på htpcn och köra nu då Vilket visserligen känns onödigt då jag kör ubuntu på den med samma saker förutom steam os.
samt att det finns någon slags autoupdate i "steamos" vilket kan medföra en del problem med library dependancies osv i framtiden misstänker jag :/

Det enda som jag är förundrad över är om det enbart kommer att vara steamos man kan streama till från windows, eller kommer det att gå till vilken linux maskin som helst ?

Om du installerar programvara som inte finns i Valve's egna repo's så finns ju alltid möjligheten att ngt pajar.
Btw, lyckades du få till det så du kan starta xbmc från steam-klienten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdstream:

Om du syftar på att de kör en RT-kernel så är det fel, de kör inte med en sådan. Man får inte heller lägre latency med en RT-kernel heller. Man får en högre average och low latency men man slipper spikar i latencyn, alltså en något högre men jämnare latency.

Skrivet av Zotamedu:

Lite så känner jag också. Om de får till bredare stöd för spel och integrerar typ XBMC så kan det vara intressant att köra på en HTPC/enklare spelmaskin. Jag är sugen på att bygga en enklare dator för just det. Tänker ju inte direkt köra några tunga spel i vardagsrummet. Men just nu ser jag inte riktigt vinsten mot att bara köra Windows med XBMC och Steam Big Picture.

Du kan starta xbmc från steamos genom att lägga till den som "other software".

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Skrivet av maniak:

Om du syftar på att de kör en RT-kernel så är det fel, de kör inte med en sådan. Man får inte heller lägre latency med en RT-kernel heller. Man får en högre average och low latency men man slipper spikar i latencyn, alltså en något högre men jämnare latency.

Du kan starta xbmc från steamos genom att lägga till den som "other software".

Ok hade fel där då

hmm ok ska nog testa detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pijt:

Vad jag vill ha är ett OS som är byggt för spel. Ett som inte är lika trögt att ha i bakgrunden som windows vilket ger mer spelprestanda. Är det här det, eller blir det något sådant när det är klart iaf?
Har noll koll på linux så var snälla om det är en dum fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte så enkelt som bara det, eftersom de flesta spel på PC fortfarande är för Windows och inte går att köra på Linux. Men SteamOS är i alla fall tänkt så, att det ska vara ett spelos som är enkelt att använda framförallt för TV, men det går att köra i desktopmode också.

Prestanda borde vara möjligt att få bättre överlag på Linux, men det beror mycket på titel och drivers. Valve gjorde ett test med LFD2 för ett år sen.
http://blogs.valvesoftware.com/linux/faster-zombies/

Citat:

After this work, Left 4 Dead 2 is running at 315 FPS on Linux. That the Linux version runs faster than the Windows version (270.6)

Här är benchmarks på SteamOS med lite olika grafikkort:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=steamos_li...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skjulet:

Som jag förstår det kommer det att gå i klienten, även på Windows.
http://steamcommunity.com/groups/homestream

Permalänk
Medlem

Spelkosnoler blir datorer och datorer blir spelkonsoler. Vilket öde...

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

intressant men den som filmar borde få en örfil

Den som filmar är hans dotter. Stödjer du barn aga?? j/k

men seriöst är det hans dotter. Tycker det är förlåtet att hon är så extremt dålig på att filma då.

Permalänk
Medlem

Får man tillgång till steam-stream om man använder steam os?
Igentligen det som känns mässt efterlängtat.
Men efterom jag använder xbmc för att titta på tv så väntar jag nog tills dom släpper stream till vanliga ubuntu klienten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Får man tillgång till steam-stream om man använder steam os?
Igentligen det som känns mässt efterlängtat.
Men efterom jag använder xbmc för att titta på tv så väntar jag nog tills dom släpper stream till vanliga ubuntu klienten.

Stream finns inte än. Men ska komma snart vad jag förstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Inte så enkelt som bara det, eftersom de flesta spel på PC fortfarande är för Windows och inte går att köra på Linux. Men SteamOS är i alla fall tänkt så, att det ska vara ett spelos som är enkelt att använda framförallt för TV, men det går att köra i desktopmode också.

Tycker idén är bra. Gratis och lättanvänt OS för spel. (som jag har förstått det) Ett gemensamt OS borde även göra det lättare att utveckla spel till? Om spel är enda anledningen att man sitter på Windows idag så..

Personligen har jag inget för Linux, och inte minst hatar jag hur allt ska va så jävla integrerat med allting nuförtiden. Jag kanske är bakåtsträvare men jag vill ha mina spel självständiga, tack. Samma princip med Google+ som integreras i alla Googles tjänster på senare tid. Likadant andra sociala medier, online-kontot man uppmanas skapa för Windows 8 m m.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Kan jag installera det på min raspberry pi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Stream finns inte än. Men ska komma snart vad jag förstått.

Precis. Men efter att jag såg bild fyra i bildspelet så fick jag intrycket att man fick tillgång till betan av stream om man använde OS.

Hur som haver väntar jag lite om än med spänning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f3lix:

Kan jag installera det på min raspberry pi?

Om du inte trollar där så kan jag svara! Ja (tror jag)! det kan du men det kommer inte flyta på bra och spel kan du glömma
Arm prollen i pajjen är för svag för det mesta

Mvh

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Spelkosnoler blir datorer och datorer blir spelkonsoler. Vilket öde...

Håller med!
Känns som det blir ett allt mer stramare utbud när alla plattformar går mot en och samma standard gällande hårdvara och grafiska gränssnitt. Bara Nintendo som fortfarande kör sitt egna race.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Har vi någon info hur många spel OS'et stödjer över vanliga linux, finns det någon direkt anledning att skaffa det över vanlig linux det vill säga.

Det ÄR vanliga linux. De har modifierat window managern och har lagt in lite egna paket.