Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag funderar själv på att köpa en Intel I3 4330
tillsammans med ett B85-moderkort.

EDIT: Moderkortet är micro-ATX, så du kan välja ett mindre chassi utan problem.

ok men vill helst ha ett chassi som har damskydd då den ska stå på golvet och det finns djur i hemmet

Permalänk
Medlem
Skrivet av limpan84:

Tänkte använda detta chassi fractal design nod 605 vad behövs för komponenter?? Vill inte ha nån Intel mig utan så nära en vanlig dator som möjligt. Vad ska man köpa?? Å då är de allt jag behöver typ

Orkar inte sätta ihop en lista just nu men ska du ha 605 så ryms väldigt mycket komponenter.

Jag skulle köpa det billigaste ATX eller m-ATX-moderkortet som jag hittade med H87 eller Z87 (Z behövs till överklockning men då behövs också en K-processor (dvs i5 eller i7, utvalda modeller) vilket du inte har uppgett som primärt syfte med datorn. Som processor funkar billigaste i3 av nytt snitt (haswell alltså, börjar på i3-4xxx) och sen åtminstone 4 GB (även om 2 sannolikt räcker) RAM. RAM-minnet kan vara ganska långsamt då grafiken ändå inte kommer begränsas av det, men du bör ta två lika stora stickor istället för bara en då det är dual channel.
Grafikkort skulle jag vänta lite med, se om du klarar dig på den integrerade först till fotbollsmanagerprogrammet. Sen är det svårt att ge råd angående grafikkort, ska du inte spela alls avancerat funkar de billigare HTPC-korten men annars så finns kort runt 1000 kr från både Nvidia och AMD som ger mer prestanda än det integrerade. Vill du ha bättre än så ökar prestandan avsevärt med någon tusenlapp uppåt.

Nätagg är något du inte bör snåla alltför mycket på då det vid videovisning kommer vara det som väsnas mest om det är dåligt. Intels i3 går väldigt tyst med medföljande fläkt så den stör inte och skulle du skaffa bättre kylning till den blir den ohörbar på någon meters avstånd. Så ta ett lite bättre nätagg, minst brons-certifiering och för att ha utrymme till grafikkort så 500W eller högre. Gärna modulärt så du kan plocka bort de sladdar du inte behöver, men i det chassit tror jag du bara kan skuffa undan dem någonstans, speciellt om du tar ett lite mindre m-atx-kort.

Som systemdisk rekommenderar jag en SSD då det blir ett tyst system, men ska du även spara dina filmer i burken bör du ha någon form av långsam HDD utöver det. Har du en SSD kan lagringsdisken vara superslö, det märks ändå inte då SSDn sköter allt jobbigt.

DVD/Bluray har jag inga specifika förslag på.

Som tidigare tagits upp i tråden så låter det som att du även skulle klara dig rätt väl på AMDs utbud, tar du deras bättre A10-processorer så klarar du dig utan grafikkort i lättare spel och om du istället lägger de pengarna på bättre kylare så får du ett tyst och kompakt system (du kan ta en mindre låda också) för mindre peng.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Orkar inte sätta ihop en lista just nu men ska du ha 605 så ryms väldigt mycket komponenter.

Jag skulle köpa det billigaste ATX eller m-ATX-moderkortet som jag hittade med H87 eller Z87 (Z behövs till överklockning men då behövs också en K-processor (dvs i5 eller i7, utvalda modeller) vilket du inte har uppgett som primärt syfte med datorn. Som processor funkar billigaste i3 av nytt snitt (haswell alltså, börjar på i3-4xxx) och sen åtminstone 4 GB (även om 2 sannolikt räcker) RAM. RAM-minnet kan vara ganska långsamt då grafiken ändå inte kommer begränsas av det, men du bör ta två lika stora stickor istället för bara en då det är dual channel.
Grafikkort skulle jag vänta lite med, se om du klarar dig på den integrerade först till fotbollsmanagerprogrammet. Sen är det svårt att ge råd angående grafikkort, ska du inte spela alls avancerat funkar de billigare HTPC-korten men annars så finns kort runt 1000 kr från både Nvidia och AMD som ger mer prestanda än det integrerade. Vill du ha bättre än så ökar prestandan avsevärt med någon tusenlapp uppåt.

Nätagg är något du inte bör snåla alltför mycket på då det vid videovisning kommer vara det som väsnas mest om det är dåligt. Intels i3 går väldigt tyst med medföljande fläkt så den stör inte och skulle du skaffa bättre kylning till den blir den ohörbar på någon meters avstånd. Så ta ett lite bättre nätagg, minst brons-certifiering och för att ha utrymme till grafikkort så 500W eller högre. Gärna modulärt så du kan plocka bort de sladdar du inte behöver, men i det chassit tror jag du bara kan skuffa undan dem någonstans, speciellt om du tar ett lite mindre m-atx-kort.

Som systemdisk rekommenderar jag en SSD då det blir ett tyst system, men ska du även spara dina filmer i burken bör du ha någon form av långsam HDD utöver det. Har du en SSD kan lagringsdisken vara superslö, det märks ändå inte då SSDn sköter allt jobbigt.

DVD/Bluray har jag inga specifika förslag på.

Som tidigare tagits upp i tråden så låter det som att du även skulle klara dig rätt väl på AMDs utbud, tar du deras bättre A10-processorer så klarar du dig utan grafikkort i lättare spel och om du istället lägger de pengarna på bättre kylare så får du ett tyst och kompakt system (du kan ta en mindre låda också) för mindre peng.

ok kan du rekomendera någon bra låda???

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av limpan84:

ok kan du rekomendera någon bra låda???

http://www.inet.se/produkt/6911777/aerocool-ds-cube-svart

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Kan lika gärna dela med mig av en HTPC jag byggte ihop idag. Kommer nog beställa den efter jul!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 6600K 3.5 GHz | GPU Gigabyte geforce gtx 970 | RAM: Corsair 16GB DDR4 2133Mhz Vengeance LPX | MOBO: ASUS H170M-PLUS | SSD: Samsung 970 EVO NVMe M.2 SSD 500GB + WD Blue 500GB | HDD: WD Blue 3TB + Seagate 3TB

Phone: Samsung Galaxy S9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, det är bara en grafikkrets, TS ville ha ett diskret grafikkort. Vart skulle det få plats, menar du?

Varför vill man ha ett grafikkort när det fungerar lika bra utan? Nej i så fall så får det såklart inte plats.
Men som HTPC räcker det med ett HD 4000, spelar upp okomprimerad bluray utan problem.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av HerrNilsson:

Varför vill man ha ett grafikkort när det fungerar lika bra utan? Nej i så fall så får det såklart inte plats.
Men som HTPC räcker det med ett HD 4000, spelar upp okomprimerad bluray utan problem.

En anledning är om man vill spela, som TS ville göra.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

En anledning är om man vill spela, som TS ville göra.

Beror såklart på vad man vill spela. NUCen är dock en utomordentligt bra HTPC.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av HerrNilsson:

Beror såklart på vad man vill spela. NUCen är dock en utomordentligt bra HTPC.

Begränsad, men visst är den lika bra som det mesta annat på just medietittandet.

Har man däremot siktet på lite spelande, så känns det dumt att köpa en NUC.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Nej, det är bara en grafikkrets, TS ville ha ett diskret grafikkort. Vart skulle det få plats, menar du?

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom... som ett budgetexempel.
Det finns bättre...

Skrivet av Dunder:

Begränsad, men visst är den lika bra som det mesta annat på just medietittandet.

Vackert. Nu har du ju snart erkänt att en Intel NUC är ett bra köp.. det tar sig...
En maskin med Haswell är ju idag bättre på video än allt annat på marknaden inklusive diskreta kort så att påstå att en Haswel NUC är lika bra som allt annat på marknaden är ju att underskatta Nucen...
Sen vill man ha nått externt ( bara för att man kan även om det inte behövs..) så finns ju http://www.engadget.com/2013/09/10/displaylink-4k-video-over-...

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon76929:

Ja, jag har sett externa grafikkort förut, och alla gånger jag sett det har pratats om dem så har man bara kommit fram till att de inte är nåt att ha än.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Definitivt. Funkar som en burk till de okrävande också. Ordbehandlig, surf, film, musik osv.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av HerrNilsson:

Definitivt. Funkar som en burk till de okrävande också. Ordbehandlig, surf, film, musik osv.

Utan tvekan, den lilla storleken gör den väldigt lämplig som kontorsdator. Inte riktigt vad TS var ute efter bara

Visa signatur

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon76929:

Vackert. Nu har du ju snart erkänt att en Intel NUC är ett bra köp.. det tar sig...
En maskin med Haswell är ju idag bättre på video än allt annat på marknaden inklusive diskreta kort så att påstå att en Haswel NUC är lika bra som allt annat på marknaden är ju att underskatta Nucen...
Sen vill man ha nått externt ( bara för att man kan även om det inte behövs..) så finns ju http://www.engadget.com/2013/09/10/displaylink-4k-video-over-...

En NUC är ett bra köp om man inte behöver någon GPU-prestanda. TS behöver GPU-prestanda. NUC är ett definitivt dåligt köp i TS fall.

Du tror att Haswell's inbyggda grafik är starkare än diskreta grafikkort?
Ursäkta, men vad sjutton..?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mycket snabbare än tex Amd 6450, som jag köpte helt i onödan till min Htpc med Intel HD 4400.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Masen666:

Mycket snabbare än tex Amd 6450, som jag köpte helt i onödan till min Htpc med Intel HD 4400.

Snabbare än ett flera år gammalt, superbilligt, grafikkort?

Big whoop...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haswell är inte vass på grafik!

Intel kör dessutom med flera varianter av grafikdelen.
AMD:s A10 har bättre grafikprestanda än Intel om du ska spela, kolla tester innan du köper vad som gäller för dina favoritspel.
Ska du använda Linux som jag så är det värt att kolla om drivrutinerna fungerar.

För mediauppspelning duger nästan vad som helst, till och med Intels inbyggda. De fungerar dessutom bra i Linux!

mina åsikter, köp inte mer och dyrare än du behöver.

Visa signatur

Lek

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Du tror att Haswell's inbyggda grafik är starkare än diskreta grafikkort?
Ursäkta, men vad sjutton..?

Visa mig gärna ett diskret grafikkort som är bättre på Video än Haswell. Du läste väl vad jag skrev.. "En maskin med Haswell är ju idag bättre på video än allt annat på marknaden inklusive diskreta kort"

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon76929:

Visa mig gärna ett diskret grafikkort som är bättre på Video än Haswell. Du läste väl vad jag skrev.. "En maskin med Haswell är ju idag bättre på video än allt annat på marknaden inklusive diskreta kort"

Diskreta grafikkort är hästlängder starkare och alla klarar av "video".

Vi har dock fastslagit att en NUC är värdelös för TS.

EDIT: Inlägget smått redigerat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

För att ge dig lite credit så stämmer det att en Haswell-processor med de lite bättre grafikdelarna är minst lika bra som de kraftfulla korten och med den fördelen jämfört med AMD att CPU-delen är väldigt stark så att kommande mer krävande format sannolikt kan beräknas via mjukvara. Men med det sagt så är det bara lika bra som de andra på video just för att det inte är så krävande (dock ska Intel berömmas för att nästan 100%-igt löst 24p-buggen) och därför inte blir bättre med diskret GPU. Jag är dock osäker på hur bra 4K-stödet är då jag inte kunnat testa det själv på min 1080p-TV och inte läst på då jag inte är intresserad av 4K på ett bra tag (sannolikt inte TS heller).

Dock till spel suger Intel anka. Visst, rent prestandamässigt i syntetiska benchmark brukar de klara sig väl men i spel uppstår allt som oftast artefakter och konstiga fel, ibland vägrar spelen starta. När den väl fungerar så duger den till lättare, äldre spel. Så NUC är en utmärkt dator för kontorsarbete och mediavisning men INTE för spelande.

Så, för att sammanfatta. Det som sannolikt vore bäst lämpat för TS är en AMD A8 eller A10 då de ger tillräcklig prestanda både som CPU och GPU. Enda nackdelen är att de blir varma på liten yta och behöver tredjepartskylare. Där finns dock Noctuas låga variant som enligt en källa på forumet gör den väsentligen ljudlös (inte efterforskat mer, var en person som byggde en HTPC med en och gav goda rapporter).

Men då TS av någon anledning önskar ha diskret grafik så är sannolikt Intel ett bättre val, en i3 är riktigt stark och kan paras även med kraftfullare grafikkort om behovet att uppgradera skulle uppstå. Min tanke i min HTPC är att jag vill kunna spela mer krävande på den om något år och har därför en med en i3 och ska stoppa i grafikkort när tiden för spela finns (när äldsta dottern blir stor nog också för att uppskatta de kanske ).

Så TS, med de krav du lagt fram så skulle jag satsa på en minimal låda med plats för mini-ITX, PSU (alternativt externt nätagg) och optisk läsare. Sedan ett Mini-itx-kort med FM2+ (sockel) och en ny A8/A10 eller vänta på nästa generation om ett par månader. Men alternativet i3 + grafikkort fungerar också fast då får du så klart köpa Intel-grejer

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W