Permalänk
Medlem

Bygga ny htpc

Tänkte bygga en ny htpc. Den ska användas till att streama från viplay å kolla internet samt fotboll manager inga jätte anaverade spel men vill ha en snabb å ok dator med ssd disk och hade tänkt mig detta chassi fractal design node 605 eller något liknande vill helst ha dammskydd å ljudisolerat. inte allt för dyr men bra komponenter och ja kommer koppla den via hdmi till tv:n

Mvh Linus

*** raderat ***

Onödigt upptagande av utrymme
Permalänk
Medlem

Intel NUC?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av limpan84:

Tänkte bygga en ny htpc. Den ska användas till att streama från viplay å kolla internet samt fotboll manager inga jätte anaverade spel men vill ha en snabb å ok dator med ssd disk och hade tänkt mig detta chassi fractal design node 605 eller något liknande vill helst ha dammskydd å ljudisolerat. inte allt för dyr men bra komponenter och ja kommer koppla den via hdmi till tv:n

Mvh Linus

Om du inte måste ha datorn idag, så kan det vara bra att vänta på AMDs Kaveri som släpps i januari. Annars får jag nog rekommendera deras 5700-APU.

Ska du köpa ett diskret grafikkort så kan det kanske vara bättre att titta på Intels i3.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Om du inte måste ha datorn idag, så kan det vara bra att vänta på AMDs Kaveri som släpps i januari. Annars får jag nog rekommendera deras 5700-APU.

Ska du köpa ett diskret grafikkort så kan det kanske vara bättre att titta på Intels i3.

Nä behöver inte vara diskret kör gärna amd. Vad är kaveri då?? Dyrt?? Vilken processor mm kan man behöva ha??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Intel NUC?

Vad är de?? Behöver ju köpa allt å är inte så insatt längre

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av limpan84:

Nä behöver inte vara diskret kör gärna amd. Vad är kaveri då?? Dyrt?? Vilken processor mm kan man behöva ha??

Det är AMD's nästa generation processorer med inbyggd grafik, den hamnar väl i samma prisklass som nuvarande processorer fast med bättre prestanda såklart.

Måste du köpa nu, kör på en 5700, annars vänta på Kaveri och köp motsvarande processor ur den generationen istället.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det är AMD's nästa generation processorer med inbyggd grafik, den hamnar väl i samma prisklass som nuvarande processorer fast med bättre prestanda såklart.

Måste du köpa nu, kör på en 5700, annars vänta på Kaveri och köp motsvarande processor ur den generationen istället.

Ok nä kan allt vänta vad motsvarar de för grafikkort då?? Å vilket moderkort är bra till detta??

Permalänk
Inaktiv

Hoppa AMD köret och köp dig en lösning som klarar av dagens och framtidens krav utan att fungera som ett högljutt värmeelelement.
Köp dig en Intel NUC, fyll på med minne och lagring efter behov och du har en lösning som slår allt AMD kan erbjuda i HTPC världen.
Lite högre pris. Mycket högre prestanda och en TYST lösning för ditt vardagsrum. Vill du ha LOW-budget kör på AMD, så får du vad du betalar för...

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat en del onödiga inlägg, bl a ett av typen LetMeGoogleThatForYou. Notera även att det ställs lite krav för att skriva inlägg:

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

/KimTjik

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av limpan84:

Ok nä kan allt vänta vad motsvarar de för grafikkort då?? Å vilket moderkort är bra till detta??

Jag har inte sett några prestandasiffror, men att jämföra dem med diskreta grafikkort är väl inte riktigt rättvist Men till enklare spel ska de fungera alldeles utmärkt.

Moderkort kan man köpa redan idag om man har bråttom, bara att se till att det är rätt sockel, vilket som helst funkar antagligen till något så enkelt som en HTPC.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Hoppa AMD köret och köp dig en lösning som klarar av dagens och framtidens krav utan att fungera som ett högljutt värmeelelement.
Köp dig en Intel NUC, fyll på med minne och lagring efter behov och du har en lösning som slår allt AMD kan erbjuda i HTPC världen.
Lite högre pris. Mycket högre prestanda och en TYST lösning för ditt vardagsrum. Vill du ha LOW-budget kör på AMD, så får du vad du betalar för...

Ok så dom är bra ?? Vilken modell bör man satsa på då?? Å vart köpa??

Permalänk
Inaktiv

Jag gillar Webhallen och i5 modellen kostar bara ca 700:- mer men har en bättre grafikdel än i3 varianten. Lätt val i mina ögon.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av limpan84:

Ok så dom är bra ?? Vilken modell bör man satsa på då?? Å vart köpa??

Bra är en väldigt subjektiv term, jag skulle aldrig få för mig att köpa en NUC till exempel

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Bra är en väldigt subjektiv term, jag skulle aldrig få för mig att köpa en NUC till exempel

Vad är det du saknar för egenskaper på en NUC när det gäller HTPC och mediaspelare?

Visa signatur

7800X3D - 7900XT - 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ok nä ser ju att den ej har någon läsare för skivor å det är viktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javis:

Vad är det du saknar för egenskaper på en NUC när det gäller HTPC och mediaspelare?

Läsare för skivor och ska ju ha den som lite dator också ju kan ju köpa Intel lika väl som and men känns ju som man får mer för pengarna gällande and å jag vill nog ha ett löst grafikkort å inget som är på processorn

Permalänk
Skrivet av limpan84:

Ok nä ser ju att den ej har någon läsare för skivor å det är viktigt

Du kan ju köpa en extern DVD läsare http://cdon.se/hemelektronik/plextor/plextor-4xbd-rom-blu-ray...

Visa signatur

Main: R9 390 Nitro, 4690K @ 4 GHZ, NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte Z97X Gaming 3, Fractal Design Define S, 1 TB, Fractal Design 650W, samsung 840 evo 120gb, windows 10
Equipment: Benq xl2411t Tesoro durandal ultimate G1NL, steelseries rival, Qpad qh 90.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Javis:

Den är inte inte "modifierbar" på samma sätt om en egenbyggd dator och med tanke på vad man får så känns den för dyr.

Skrivet av Affeskate13:

Och då får man ytterliggare en enhet på tv-bänken, vilket tar bort ytterligare en poäng med att köpa en NUC...

Skrivet av limpan84:

Läsare för skivor och ska ju ha den som lite dator också ju kan ju köpa Intel lika väl som and men känns ju som man får mer för pengarna gällande and å jag vill nog ha ett löst grafikkort å inget som är på processorn

Så du ska ha ett diskret grafikkort nu, helt plötsligt..?

Då är det bättre att köra på någon Intel i3'a (inte NUC, bara).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Den är inte inte "modifierbar" på samma sätt om en egenbyggd dator och med tanke på vad man får så känns den för dyr.

Och då får man ytterliggare en enhet på tv-bänken, vilket tar bort ytterligare en poäng med att köpa en NUC...

Så du ska ha ett diskret grafikkort nu, helt plötsligt..?

Då är det bättre att köra på någon Intel i3'a (inte NUC, bara).

Jag vill ha ett vanligt grafikkort som man sätter i moderkortet

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av limpan84:

Jag vill ha ett vanligt grafikkort som man sätter i moderkortet

Okej, när jag frågade första gången skrev du att du inte ville ha ett sådant, men då hade jag som sagt köpt en CPU från Intel istället. Lite mer kräm på CPU-fronten där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av limpan84:

Monstertråd här:
http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/11...
Kort sagt ett nytt format av Intel som visat sig vara otroligt lämpat för just HTPC bruk, särskillt då de nyare modellerna med inbyggt IR-öga och USB3 överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Okej, när jag frågade första gången skrev du att du inte ville ha ett sådant, men då hade jag som sagt köpt en CPU från Intel istället. Lite mer kräm på CPU-fronten där.

Ok så Intel bättre alltså

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av limpan84:

Ok så Intel bättre alltså

Om du ska köpa till ett diskret grafikkort, ja.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av limpan84:

http://www.dustinhome.se/product/5010743059/intel-dc3217iye-n...

Permalänk
Keeper of Traditions

Vart skulle det diskreta grafikkortet sitta i en NUC egentligen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Vart skulle det diskreta grafikkortet sitta i en NUC egentligen?

Va?
Där är ett grafikkort (Intel HD 4000) i den. Bara till att plugga in att köra. Kör en själv som HTPC.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av HerrNilsson:

Va?
Där är ett grafikkort (Intel HD 4000) i den. Bara till att plugga in att köra. Kör en själv som HTPC.

Nej, det är bara en grafikkrets, TS ville ha ett diskret grafikkort. Vart skulle det få plats, menar du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkte använda detta chassi fractal design nod 605 vad behövs för komponenter?? Vill inte ha nån Intel mig utan så nära en vanlig dator som möjligt. Vad ska man köpa?? Å då är de allt jag behöver typ

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av limpan84:

Tänkte använda detta chassi fractal design nod 605 vad behövs för komponenter?? Vill inte ha nån Intel mig utan så nära en vanlig dator som möjligt. Vad ska man köpa?? Å då är de allt jag behöver typ

Jag funderar själv på att köpa en Intel I3 4330
tillsammans med ett B85-moderkort.

EDIT: Moderkortet är micro-ATX, så du kan välja ett mindre chassi utan problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag vill alltså veta vilket moderkort och nätag å precessor jag ska satsa på visst grafik kot med så länge de klarar full d då det enda spelet blir typ fotball manager å liknande inga krävande cod eller nåt sånt