Säpo pressar Bahnhofs vd i inspelad förhandling om avlyssningsavtal

Permalänk
Skrivet av Blupparen:

Terrorhotet kom alltså Kl. 20 utanför kontorstid. Ja, om det är så allvarligt så kanske de ska ha beredskap 24/7. Då skapar de fler jobb också. Men nej, de ska göra ett automatiskt system för några mille som troligen kommer leda till att folk får sluta. Smart tänkt! Som att arbetslösheten inte redan är ett problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med dig. Det är inte Bahnhofs fel att SÄPO inte har folk som kan kolla data 24/7. Tycker att det är ett större problem att SÄPO inte har folk som gör det som SÄPO faktiskt ska göra. Terrorister jobbar inte kontorstid.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sacrum:

Det känns som det bara är en tidsfråga innan vi lever som i den tidigare helt fiktionella boken 1984...

Har hört den boken nämnas många gånger för att beskriva hur det är i dag.
Måste köpas, så jag också kan börja säga så

Permalänk
Medlem

Vilka svin!

Permalänk
Inaktiv

Det här är... verkligen inte rätt väg att gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Känner du dig hotad i ditt vardagliga liv för att nån idiot förstörde glasrutor med en bomb borde du söka hjälp..

Vad snackar du om? Haha

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

får hoppas att våra kära telekom bolag står på sig.

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem

ingenting om detta på DN, SvD eller expressen. Dock på aftonbladet. Fin journalistkår vi har, inte konstigt av gemene man inte bryr sig om sånt här när det inte sker någon opinionsbildning öht. Och folk har mage att va emot public service.

Permalänk
Skrivet av cats:

Säpo samt delar av Sveriges regering = Marionetter (gissa vem som håller i trådarna)

Hur ser det ut om låt säga 10 år?

Då kommer the US and A ha en till delstat kallad Svergie och vi alla kommer prata Americano.

Nej men seriöst lägg ner SÄPO. Och polisen för den delen det enda ni är bra på är att göra så lite som möjligt på så lång tid som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Så terrorhotet i Stockholm var bara påhittat av Säpo alltså?

Det märker vi väll om det smäller kl 20.00 som han snackar om på måndag då?? xD

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Hatten av till Bahnhof! Bravo! Känns bra att dom tog initiativet och gjorde detta offentligt!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Egentligen så behöver inte SÄPO någonting utan de kan leka NSA och helt enkelt duplicera internet linorna.
Det är på så sätt som tex Google kan säga att NSA inte har tillgång till datan och ändå ha 1:1 kopia på all data.
Denna taktik avslöjades för en 5+år sedan när NSAs avlyssning av AT&T avslöjades.

Vi är alla övervakade och åsiktsregistrerade. Det är skrämmande hur snabbt det har gått.
Allt för att kontrollera samhället så de 1% som äger 75% skall kunna fortsätta deras lyxliv medan de sparka på de svagaste. Inte undra på att självmordsbombare skapas.

Permalänk
Skrivet av Blupparen:

Terrorhotet kom alltså Kl. 20 utanför kontorstid. Ja, om det är så allvarligt så kanske de ska ha beredskap 24/7. Då skapar de fler jobb också. Men nej, de ska göra ett automatiskt system för några mille som troligen kommer leda till att folk får sluta. Smart tänkt! Som att arbetslösheten inte redan är ett problem.

Inte nog med det! Det kommer även självkart inte fungera och så kommer inte banhof åt det heller för systemet ligger nere.

Exempel
Polisens super komunikations program RACEL
Hur ofta som helst det ligger nere.
SL dock inte brottsbekämpning men ändå.
SJ samma där.
Skatteverket och alla andra som lägger ut folks uppgifter på ett konsultbolags servrar WTF?
Nej detta kan inte sluta väl.

Telia som är statligt, tar emot mutor????

Nej vart är vårt samhälle på väg igentligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem

Säpo borde byta namn till Stasi. All kärlek till Bahnhof som står på sig mot denna vidriga övervakningsdiktatur.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd

Fram till 1989 hatade och ifrågasatte hela världen hur de betedde sig med övervakning av befolkningen i Sovjetunionen...2013 vill hela världen göra exakt samma sak, lustig utveckling, betyder det att Sovjet var långt före sin tid tekniskt och resten av världen var för efterblivna för att fatta hur rätt de gjorde eller är det nu hela världen har blivit efterblivna som vill göra samma sak som var dåligt då och är lika dåligt nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yellowtown:

Inte nog med det! Det kommer även självkart inte fungera och så kommer inte banhof åt det heller för systemet ligger nere.

Exempel
Polisens super komunikations program RACEL
Hur ofta som helst det ligger nere.
SL dock inte brottsbekämpning men ändå.
SJ samma där.
Skatteverket och alla andra som lägger ut folks uppgifter på ett konsultbolags servrar WTF?
Nej detta kan inte sluta väl.

Telia som är statligt, tar emot mutor????

Nej vart är vårt samhälle på väg igentligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det jag missat angående skatteverket och uppgifter på andra servrar?

Permalänk

Jag säger bara det.. Gamla jävla gubbar och kärringar som inte förstår sig på det NYA samhället! Usch... Till vilket land ska man flytta?

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av RowBan:

Alla talar om att skydda oss mot *terrorister. Vad är definitionen av terrorist? Jag tycker att USA är terroristerna.. Jag vill bli skyddad från USA! USA skrämmer mig bra mycket mer än Ryssland, Kina och Arabländerna..

*terrorister = Medborgare som kan tänker dåliga tankar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av merdique:

ingenting om detta på DN, SvD eller expressen. Dock på aftonbladet. Fin journalistkår vi har, inte konstigt av gemene man inte
bryr sig om sånt här när det inte sker någon opinionsbildning öht. Och folk har mage att va emot public service.

FYI så står det på DN (under dagens toppnyheter) och SVD sedan imorse.

Hatten av till Bahnhof och SR för avslöjandet, blir att byta ISP efter nyår, dom har ju länge varit emot övervakningen.

Väldigt tråkigt att dom kör med "då är det ditt fel ifall terroristerna slår till".

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Nu är det så att kriminella element har anpassat sig till den digitala värden och använder den mycket flitigt.. Och då finns det INGEN annan utväg för myndigheter än att göra såhär..... Tycker dock att man hade kunnat sköta det lite finare, som att ha en öppen diskussion... Samtidigt tror jag att det pågår mycket värre saker än vi kan tänka oss... JAG vet att svenska liv har räddats utomlands just tack vare övervakning.

Och sist.. Glöm inte att vi nu har en hel drös "Svenska" jihadister som åker ner till mellan-östern och Afrika för att träna.... Dessa måste stoppas annars får vi stora problem i Sverige. Om det inte redan har hänt saker som har stoppats av just avlyssning.. Det vet vi ju inte

Jaså, hur vet du det? Själv är jag inte villig att offra minsta lilla integritet/frihet, för den obetydliga förbättringen i säkerhet som massavlysning innebär, priset är inte värt det.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Med risk för att jag inte läst min läxa (så rätta mig om jag har fel->lat svenne)men ligger det inte till ungefär så här:

FRA skulle inte få spana på svenska medborgare-nu visar det sig att de lämnar ut nån sorts rådata till tredjepart. Chefen för FRA uttalade sig 2008 och sa att aktiv spaning var olagligt enligt FRA lagen-idag säger man att man får använda alla medel för att lösa sitt uppdrag. Och att det nu visar sig att en myndighet åker omkring till operatörer och hotar ömsom mutar dom med goda relationer till statliga myndigheter börjar lukta korrumperat samhälle lång väg. Undrar hur mycket politikerna i riksdagen vet egentligen? Just ja FRA granskas ju av hemlig domstol

Känns som att B.Ask tappat bollen och inte hinner ikapp

Visa signatur

Vatten - 5950x - rtx3090 - ROG PG32UQX - HyperX nånting

Permalänk
Medlem

Dagens citering:

"He who sacrifices freedom for security deserves neither." - Benjamin Franklin

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Jeg tenker at et alvorlig problem som vil værende igen hvis f.eks politiet og andre ikke får lov til å innhente data, vil være at det kan finnes mekanismer som ligger igjen og som kan benyttes i stedet for noe som ellers måtte vært lovlig.

F.eks at politiet i et eventuelt forarbeid til f.eks lovforslag eller direktiv (som så seinere kanskje ikke blir lovlig) får laget seg en solid oversikt over teknisk personell de kan kontakte, hva slags utstyr ISP'er har, hva slags rutiner de har osv.

Permalänk

fy fan...

Visa signatur

Abit AW9D-Max|Intel Core 2 Duo E6300@2.8GHz|Noctua NH-U9+2st 92mm|Corsair XMS2-8500|HIS X1950XTX|Western Digital 300GB|Maxtor 250GB|OCZ 600W|Coolermaster Wavemaster|Scythe Kama-Bay

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeltacoBabak:

Frågan är bara hur många som inte förstår det här med datatrafik och avlyssning som tycker banhof gör fel och borde hjälpa SÄPO fånga terrorister?

Allmänheten är ju inte direkt de som är på sweclockers eller liknande forum och förstår det här med datorer, avlyssning och trafik. De tycker nog bara att SÄPO självklart ska fånga terrorister genom avlyssning.

Jag är tveksam, medierna har ju inte kört någon krigskampanj eller dy. på sistone och nyheter som dykt upp kring övervakning nyligen. Personligen tror (hoppas iaf) jag att folk tycker inte tycker att det är rätt med massövervakning, men sedan bryr sig folk helt enkelt inte tillräckligt mycket om det för att agera. Hur många sitter inte här idag och skriver arga, aggressiva ord och kommentarer som massövervakning, för att imorgon inte göra ett skit angående problemet? Själv är jag inte mycket bättre, jag kommer inte agera och göra något, jag vet inte hur tusan man ens ska ta sig till för att påverka eller göra någon skillnad. Vad är alternativet? Rösta i nästa val på ett parti som kommer få marginell påverkan, om ens någon? Demonstrera för att få uppmärksamhet till problemet? Kanske en bra idé, ger om inte annat uppmärksamhet till frågan och kanske kan få någon mer nyhetssida att skriva om det... Kanske lyckas man då hålla liv i debatten något längre, men problemet är som alltid, att någon måste ta initiativ till det, folk måste resa sig från sina soffor och ta tag i det. Någon måste avskaffa massavlyssning, åsiktsregistrering, integritetskränkningar som sker av staten på sina egna medborgare. Gång på gång har det visats att staten och myndigheterna inte klarar av att hantera några sådana medel på ett ansvarsfullt sätt och ändamålsglidning sker gång på gång.

Men vad bryr vi väl oss här? Vi har ju inget att dölja och tar idag och skriver en arg kommentar på sweclockers, för att imorgon inte göra någonting i sakfrågan eller ens agera. Imorgon är du tillbaka i din lilla värld och bryr sig inte, möjligtvis knyter du näven i fickan och muttrar surt... För vad kan väl lilla jag göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

FYI så står det på DN (under dagens toppnyheter) och SVD sedan imorse.

Hatten av till Bahnhof och SR för avslöjandet, blir att byta ISP efter nyår, dom har ju länge varit emot övervakningen.

Väldigt tråkigt att dom kör med "då är det ditt fel ifall terroristerna slår till".

är scrollberoende så jag såg inte på DN men det står i toppnyheter så dock inte direkt något som drar ögonen till sig. Hittade nu på svd också men det är i deras sidscroll-grej så den syns bara 1 av 6 gånger. Tycker förvisso att både dn och svd's hemsidor har blivit kaos och att man sällan ser aktuella händelser klart och tydligt.

Nu sa dom precis i nyheterna på P1 att dom kallat Säpo-chefen till riksdagen för utfrågning om detta. Blir väl inte mycket mer än en reprimand och sen tillbaka till business as usual.

Permalänk
Medlem

Jag lirar fallout 2 nu igen (gratis från gog för några dagar
sedan) . Tror det är bäst att vi samlar på oss konserver, vapen och ammunition nu medan det är billigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Fram till 1989 hatade och ifrågasatte hela världen hur de betedde sig med övervakning av befolkningen i Sovjetunionen...2013 vill hela världen göra exakt samma sak, lustig utveckling, betyder det att Sovjet var långt före sin tid tekniskt och resten av världen var för efterblivna för att fatta hur rätt de gjorde eller är det nu hela världen har blivit efterblivna som vill göra samma sak som var dåligt då och är lika dåligt nu?

Världen har blivit efterbliven. Men de som besitter maktpositioner och kämpar för avlysningen har sin egna agenda, och de är absolut inte efterblivna - eftersom de lyckats lura så många att tro på dem.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk

Har haft Bahnhof tidigare och var riktigt nöjd med dem som internetleverantör. Även supporten fungerade bra hos dem. Dessvärre är det endast Tele2 (om något år Telenor) i nuvarande byggnad så kan inte välja. Tele2s chefsjurist har ju gjort några framträdande endå så verkar som Tele2 ser problemen med massövervakning men har inte hört något från Telenor.

Skulle helt klart välja Bahnhof idagsläget, om jag kunde.

Permalänk
Medlem

Automatiskt system, hoho ja.

Om det funkar lika bra som Amerikarnas system lär det gå så här:

Uppsnappad mejl: "Nu jävlar smäller det! 800 pers, gamla stan, ikväll"
Dagen efter i Aftenbladet: "SKRÄCKKAOS I GAMLA STAN. MILITÄRENS SUPERDRÖNARE SKÖT MEGAMISSILER MOT BRÖLLOPSFIRANDE, 800+ DÖDA".