Lätt att skaffa mobilabonnemang - svårt att bli av med det
Jag har ett abonnemang hos Tele2 där bindningstiden går ut i mars. För att inte bli uppbunden resten av livet ringde jag idag för att säga upp det. Telefonsamtalet:
"Hej! Jag har ett abonnemang som jag vill säga upp."
"Vi har ingen personal på uppsägningsavdelningen idag så du får återkomma imorgon"
"Jaha, kan du lämna ett meddelande till dem så att de säger upp abonnemanget imorgon? Så att jag slipper ringa igen."
"Häng kvar så ska jag kolla"
*Väntar en minut*
"Hej igen, nej det går inte."
"Nehe, kan jag säga upp abonnemanget på nätet eller i butik?
"Nej, endast via telefon eller brev."
"Om jag vill köpa ett abonnemang idag, går det bra?"
"Absolut, det kan vi ordna!"
"Jaha, så ni har personal för att sälja abonnemang men inte för att hjälpa nuvarande kunder att säga upp abonnemang...?
Jag måste alltså återkomma någon annan dag för att säga upp mitt abonnemang, idag är det omöjligt. Jag blir så less när företag enbart riktar in sig på att sälja och inte hjälper befintliga kunder. Ytterligare ett exempel:
För något år sedan följde jag med en vän till en 3-butik för att hon skulle säga upp sitt abonnemang. Det visade sig vara omöjligt att göra i butik. "Hur skulle det se ut om vi sa upp andras abonnemang i butik?!" sa en snorkig säljare. Ja, ni binder ju upp folk i flera år så det vore inte så konstigt...
Fan vad less jag är... Är det någon av er som har upplevt samma sak?