Ljudkort / Extern DAC för hörlurar + RCA

Permalänk
Medlem

Ljudkort / Extern DAC för hörlurar + RCA

Hej

Ska köpa mig ett par nya hörlurar och tänkte fixa ett riktigt ljudkort alternativt en extern DAC samtidigt.
Jag kommer förmodligen att köpa ett par Sennheiser PC 360.

Jag ska även kunna koppla in min Stereo (Försteg -> Slutsteg -> högtalare) på ett smidigt sätt.
Vad jag då behöver är dubbla 3.5mm (hörlurar + stereo) eller RCA + hörlursutgång.

Försteget har bara RCA in.

Smidigast vore RCA + hörlursutgång då jag kan koppla RCA -> slutsteg?

produkter jag har kolla lite på är :
Asus Xonar Essence STX - Internt ljudkort. Har både RCA + hörlursutång. Kan man på ett smidigt sätt välja vilken utgång som ska användas samt justera volym individuellt med detta ljudkort?

Asus Xonar Essence STU - Extern ljudkort? RCA + Hörlursutgång. 2 Volymrattar så här kan volymen justeras individuellt, detta är nästan ett krav. (hörlurarna ska tex kunna stängas av när jag lyssnar på musik genom stereon, detta ska kunna lösas utan behöva koppla ur hörlurarna)

Budget ~3000

Vilket alternativ är vettigast?
Externt ljudkort/DAC verkar kosta lite mer, är det värt pengarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falt:

Hej

Ska köpa mig ett par nya hörlurar och tänkte fixa ett riktigt ljudkort alternativt en extern DAC samtidigt.
Jag kommer förmodligen att köpa ett par Sennheiser PC 360.

Jag ska även kunna koppla in min Stereo (Försteg -> Slutsteg -> högtalare) på ett smidigt sätt.
Vad jag då behöver är dubbla 3.5mm (hörlurar + stereo) eller RCA + hörlursutgång.

Försteget har bara RCA in.

Smidigast vore RCA + hörlursutgång då jag kan koppla RCA -> slutsteg?

produkter jag har kolla lite på är :
Asus Xonar Essence STX - Internt ljudkort. Har både RCA + hörlursutång. Kan man på ett smidigt sätt välja vilken utgång som ska användas samt justera volym individuellt med detta ljudkort?

Asus Xonar Essence STU - Extern ljudkort? RCA + Hörlursutgång. 2 Volymrattar så här kan volymen justeras individuellt, detta är nästan ett krav. (hörlurarna ska tex kunna stängas av när jag lyssnar på musik genom stereon, detta ska kunna lösas utan behöva koppla ur hörlurarna)

Budget ~3000

Vilket alternativ är vettigast?
Externt ljudkort/DAC verkar kosta lite mer, är det värt pengarna?

Om det är värt pengarna med ett externt "ljudkort" är väl lite en fråga om hur kinkig man är och vilka hörlurar man har men jag skulle säga att det iaf förmodligen inte är värt pengarna att köpa ett internt ljudkort.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304