Köra Python program genom LXTerminal Raspbian Wheezy

Permalänk
Medlem

Köra Python program genom LXTerminal Raspbian Wheezy

Hej alla Linux kunniga!
Jag har gjort ett litet python program för att testa mitt nya PiFace kort, men jag lyckas inte öppna det.
Jag testade genom att lägga .py filen på skrivbordet sedan skrev jag följande i lxterminal:

cd /home/pi/Desktop ((Det ska vara stort ''D'' i Desktop))
python3 led_test.py ((Har även testat med bara ''python'' istället för ''python3''))

När jag gör detta står det följande:

File "led_test.py", line 1 Python 3.2.3 (default, Mar 1 2013, 11:53:50) ^ SyntaxError: invalid syntax

Här är programmet:

import pifacedigitalio import time pfd = pifacedigitalio.PiFaceDigita() pfd.leds[0].turn_on() time.sleep(3) pfd.leds[1].turn_on() time.sleep(3) pfd.leds[0].turn_off() time.sleep(3) pfd.leds[1].turn_off()

Det vore toppen om någon kunde hjälpa mig!
God fortsättning och gott nytt år!
Hugo

Ps. Ursäkta mina minimala Linux kunskaper!

Redigerade in [code]-taggar.
Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem

Klipp in hela programmet, annars går det inte att säga vad som är fel.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

Är din första rad i dokumentet: "Python 3.2.3 (default, Mar 1 2013, 11:53:50)"? I så fall är det därför den klagar, eftersom det inte är python-kod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Klipp in hela programmet, annars går det inte att säga vad som är fel.

Nu kan du se programmet!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Hedersmedlem

Om man skapar en fil som heter `led_test.py` och fyller den med innehåll:

Python 3.2.3 (default, Mar 1 2013, 11:53:50)

(följt av vad som helst) så får man just output:

$ python3 led_test.py File "led_test.py", line 1 Python 3.2.3 (default, Mar 1 2013, 11:53:50) ^ SyntaxError: invalid syntax

så den programkod du klistrat in är troligen inte exakt vad som står i din `led_test.py`, utan det är som Ramses_II misstänkte ovan. `^`-tecknet verkar inte peka på exakt samma plats i ditt och mitt felmeddelande, utan vara fyra blanksteg (ett indrag, vad Python anbelangar) längre in i din output, men vad det beror på vet jag inte.

Skriv t ex

cat led_test.py

i terminalen för att skriva ut innehållet i filen.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Om man skapar en fil som heter `led_test.py` och fyller den med innehåll:

Python 3.2.3 (default, Mar 1 2013, 11:53:50)

(följt av vad som helst) så får man just output:

$ python3 led_test.py File "led_test.py", line 1 Python 3.2.3 (default, Mar 1 2013, 11:53:50) ^ SyntaxError: invalid syntax

så den programkod du klistrat in är troligen inte exakt vad som står i din `led_test.py`, utan det är som Ramses_II misstänkte ovan. `^`-tecknet verkar inte peka på exakt samma plats i ditt och mitt felmeddelande, utan vara fyra blanksteg (ett indrag, vad Python anbelangar) längre in i din output, men vad det beror på vet jag inte.

Skriv t ex

cat led_test.py

i terminalen för att skriva ut innehållet i filen.

Det stämmer nog, skrev allt för hand då jag skrev programmet på raspberry'n.
Okej, ska testa det.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Om man skapar en fil som heter `led_test.py` och fyller den med innehåll:

Python 3.2.3 (default, Mar 1 2013, 11:53:50)

(följt av vad som helst) så får man just output:

$ python3 led_test.py File "led_test.py", line 1 Python 3.2.3 (default, Mar 1 2013, 11:53:50) ^ SyntaxError: invalid syntax

så den programkod du klistrat in är troligen inte exakt vad som står i din `led_test.py`, utan det är som Ramses_II misstänkte ovan. `^`-tecknet verkar inte peka på exakt samma plats i ditt och mitt felmeddelande, utan vara fyra blanksteg (ett indrag, vad Python anbelangar) längre in i din output, men vad det beror på vet jag inte.

Skriv t ex

cat led_test.py

i terminalen för att skriva ut innehållet i filen.

Så här ser det ut:
http://prntscr.com/2f5bz7

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pixzie:

Ja, det ser inget vidare ut . Just nu har du output från den interaktiva tolken i din kodfil, vilket inte är giltig Pythonkod.

Skapa i stället en kodfil med innehållet:

#!/usr/bin/env python import pifacedigitalio import time pfd = pifacedigitalio.PiFaceDigital() pfd.leds[0].turn_on() time.sleep(3) pfd.leds[1].turn_on() time.sleep(3) pfd.leds[0].turn_off() time.sleep(3) pfd.leds[1].turn_off()

så ska det nog gå bättre. Jag lade till en shebang för Pythontolken som första rad, så kan du köra kodfilen på egen hand, utan att manuellt kalla tolken. Det är det "normala" sättet att köra liknande skript. Spara ovanstående som `led_test.py`, kör `chmod +x led_test.py` för att göra filen körbar, så kan du senare köra testet genom att bara skriva `./led_test.py`.

Alternativt så kan du helt enkelt fortsätta köra den explicit med tolken: `#`-tecknet i början av första raden för att Python själv anser den bara vara en "kommentar", så den påverkar inte där.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Ja, det ser inget vidare ut . Skapa en kodfil endast med innehållet:

import pifacedigitalio import time pfd = pifacedigitalio.PiFaceDigital() pfd.leds[0].turn_on() time.sleep(3) pfd.leds[1].turn_on() time.sleep(3) pfd.leds[0].turn_off() time.sleep(3) pfd.leds[1].turn_off()

så ska det nog gå bättre.

Just nu har du output från den interaktiva tolken i din kodfil, vilket inte är giltig Pythonkod.

Okej, tack!
Återkommer när jag har testat det

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Ja, det ser inget vidare ut . Just nu har du output från den interaktiva tolken i din kodfil, vilket inte är giltig Pythonkod.

Skapa i stället en kodfil med innehållet:

#!/usr/bin/env python import pifacedigitalio import time pfd = pifacedigitalio.PiFaceDigital() pfd.leds[0].turn_on() time.sleep(3) pfd.leds[1].turn_on() time.sleep(3) pfd.leds[0].turn_off() time.sleep(3) pfd.leds[1].turn_off()

så ska det nog gå bättre. Jag lade till en shebang för Pythontolken som första rad, så kan du köra kodfilen på egen hand, utan att manuellt kalla tolken. Det är det "normala" sättet att köra liknande skript. Spara ovanstående som `led_test.py`, kör `chmod +x led_test.py` för att göra filen körbar, så kan du senare köra testet genom att bara skriva `./led_test.py`.

Alternativt så kan du helt enkelt fortsätta köra den explicit med tolken: `#`-tecknet i början av första raden för att Python själv anser den bara vara en "kommentar", så den påverkar inte där.

TACK SÅ HEMSKT MYCKET FÖR HJÄLPEN!!!!
Har nu fått det att fungera, man behövde gå in på "file" i Idle 3, välja "New Window" och sedan skriva av någon konstig anledning.
Märkte sedan även att jag hade glömt "()" efter "PiFaceDigital"!!!
Blev lite kris då jag ska använda mitt PiFace imorgon som avfyrningssystem för fyrverkerier!

Kan lägga upp ett album i galleriet sedan om så önskas
Gott nytt år!!

//Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen alla!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |