Jag undrar bara hur jag gör mig själv till Nätverks Adminstratör på mitt nätverk.. För det måste man väl va för att kunna stänga av andras datorer i nätverket? Genom kommandotolken.. Om inte så vill jag veta hur jag ska göra för att kunna stänga av en dator i sitt eget nätverk, det står bara "åtkomst nekad" när jag försöker stänga av en dator..
Datorerna är klienter i ett nätverk. Du behöver inte ha tillgång till klienterna för att stänga av dem från nätverket.
Om du har bra nätverksutrustning som t.ex. switchar så kan du logga in på dem och stänga ned portar så att klienten som är ansluten till den inte kan kommunicera. Samma sak med routrar.
Alternativet är att dra ut kabel till den klienten som inte ska få kommunicera med andra
Användarkontot du använder för tt stänga av den andra datorn måste vara lokal administratör även på den datorn. Om duh ar samma konto och lösenord som lokal administratör på dina datorer kommer det att fungera utan att du får åtkomst nekad.
Sammantaget är det som andra redan svarat men frågan är vad du egentligen menar och är ute efter.
Om du är administratör över själva LANet är det som BrusE och llrobbanll säger att du styr det genom att stänga portar eller ändra accesslistor (oftast tillåta endast vissa MAC-adresser)
Om du är administratör över windowsnätverk räcker det att datorerna du vill styra är med i domänen och du är domänadmin eller har motsvarande rättigheter, alternativt är lokal administratör på de burkar du ska stänga. Sistnämnda gäller även för unix och linux