HP proliant gen8 problem

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Det är väl snarare Microsoft Windows fel än vad det är hårdvarutillverkaren. Jag skulle vilja säga att det är kasst av Microsoft att de inte hänger med i hårdvaruutvecklingen.

På sätt och vis, det håller jag med om. Samtidigt; att inte utveckla ny hårdvara som fungerar med Windows Server 2012 (R2) är samtidigt väldigt konstigt i mina ögon också. Men det kan förstås röra sig om ett fel/misstag som kanske kommer lösas framgent.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Man kan tycka mycket men vid det här laget borde det vara känt för dig att Windwos efterfrågar drivrutiner till masslagringsenheter under installation (F6), anges inte dessa och de behövs kommer Windows att blåskärma så som TS beskriver.

Om den inte hittar masslagringsenheter under installation så lär det bli svårt att installera alls - därmed kommer den inte ens så långt att den vill boota om efter slutförd installation. Det var länge sedan jag behövde stoppa in några drivisar under installation av Windows. Den senaste servern jag installerade Windows på bare metal bör ha varit en DL385 G7 och jag har inget minne av att jag använde någon "smart start" eller vad dom heter - men jag har haft fel förr.

Skrivet av Danne:

Kan säga att det är väldigt vanligt på märkesmaskiner speciellt på laptops.
Tänker specifikt på Windows aktiveringen. Kört mest Dell och nyttjar man inte deras originalskiva så kan man inte aktivera Windows om man inte köper en ny licens. Den som sitter på kräver Dells media. Då den aktiveras med hjälp av BIOS.
Fler och fler som gör så även HP,Lenovo.

Märkesspecifik OEM brukar jag kalla dessa och så har det väl varit de senaste ~10 åren? Funkar ofta smidigt men med DELL har jag ändå fått lägga till drivisar för ett och annat ändå så dom verkar inte vara med eller så har jag haft otur.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Om den inte hittar masslagringsenheter under installation så lär det bli svårt att installera alls - därmed kommer den inte ens så långt att den vill boota om efter slutförd installation.

Ibland, ibland inte. Det beror lite på vilken hårdvara. I detta fallet antar jag att det är SAS och då finns det generiska SCSI-drivrutiner som används av installationsprogrammet. Efter installation och vid första uppstart skall sedan en certifiera drivrutin ta över - saknas den så, tja BSOD (tror det står INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE eller liknande) . Saknas SATA-drivrutin däremot så kommer man inte längre eftersom då hittas inte disken alls.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Det brukar gå att installera utan HPs skiva. Jag brukar göra det och sedan köra skivan med drivrutiner efteråt.

Gen8 DL-servrarna har nu Intelligent Provisioning istället för SmartStart-skivor. Välj att boota på den vid uppstart - den kan, om du vill, hämta senast version av alla drivrutiner från Internet vid installation. Men om den blådumpar skulle jag börja med en diagnostikkörning.

Är resten av hårdvaran HP?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem

Sådär problemet är nu löst ":)

Det var drivrutinerna som var problem med så fick ladda ner en äldre version så fungera allt som det skulle. Kunde dock inte installera via HIP då home server 2011 inte stöds där och antagligen därför allt strula när jag skulle göra det manuellt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tehlamah:

Sådär problemet är nu löst ":)

Det var drivrutinerna som var problem med så fick ladda ner en äldre version så fungera allt som det skulle. Kunde dock inte installera via HIP då home server 2011 inte stöds där och antagligen därför allt strula när jag skulle göra det manuellt

Vad bra att det löste sig för dig och kul att du kom tillbaka och berättade hur och varför så kunskapen kan spridas.

Ha bra!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Underlättar att köra OS som supporteras av maskinen