Installera Win7 på ny SSD problem.
Hej!
Jag har googlat och sökt hela dagen, och det finns folk med samma problem men det känns inte som om det hjälpt mig alls.
Jag har en ihopplockad dator med en vanlig SATA HDD. Köpte ny hårddisk och det vart en SSD, denna -> http://cdon.se/hemelektronik/intel/intel-530-series-240gb-ssd-r-540-w-490-2-5-sata-3-oem-p24709619
Jag har aldrig satt in en till disk, och särskilt inte en ssd förrut så jag läste lite på SC och nätet öht. När jag tyckte mig ha koll gav jag det ett försök, eller 40.
Exakt såhär var min plan:
Gå in i BIOS, ändra till ACHI då jag alltid haft IDE. Samt ändra boot-ordningen till CD-ROM (Har original Win7-skivan kvar). Och sen Hårddisk som andra boot.
La i Win7 skivan.
Tröck F10. Den rebootade och allt gick bra, fick välja språk osv på windows.
Nu, när jag ska välja Var jag vill installera windows, så tröck jag på min SSD.
Men direkt står det: "Det går inte att installera windows på den här disken. det är inte säkert att datorns maskinvara har stöd att starta från den här disken. konotrollera att diskens styrenhet är aktiverad i datorns BIOS-meny."
Får även samma error om jag trycker på min vanliga HDD istället för min SSD.
Jag har försökt med:
Installera Windows 7 på SSD'n med min vanliga disk i, och utan någon annan disk i datorn.
Har provat både IDE och ACHI på, inget av dem funkar.
Ändra boot-ordningen så CD ligger före HDD i boot-ordningen, samt tvärtom.
Använda den gamla SATA kabeln istället för min nya, som garanterat funkar.
Moderkort: ASUS M4A77T
Processor: AMD Phenom II X6 1100T 3,3 GHz
SSD: Intel 530 Series 240GB SSD
HDD: Seagate tror jag, borde inte va väsentlig info (?)
Sååå, vad ska jag göra? Sista lediga dagen imorn och skulle vilja fixa detta tills dess.
Help me Sweclockers
PS. Borde jag uppdatera BIOS?