NAS... men med USB (!?)

Permalänk
Medlem

NAS... men med USB (!?)

Hallå

Har letat runt länge nu och börjar smått ge upp.

Hittade produkter nästan perfekta för mitt behov:
http://www.dustinhome.se/product/5010663579/lacie-cloudbox-ne...
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

Jag vill ha en mycket enkel NAS att nå filer överallt från och kunna spela upp från TV:n.

MEN, när jag för över stora backup:er på runt 500 Gb eller mer så befarar jag starkt att det kommer gå med snigelfart över nätverket... ta nått dygn typ.
Jag vill därför kunna koppla NAS:en till datorn med vanlig USB - och därmed få den att vara som en vanlig extern hårddisk.

Finns det ens nån sån lösning på marknanden vad ni vet!?

Permalänk
Medlem

Budgeten är där strax över 1000-lappen.

Permalänk

Nätverkshastigheten är väl ändå snabbare än USB-hastigheten? NAS-enheten här hemma är uppkopplad via nätverket, och där uppnår man överföringshastigheter omkring 10-15 MB/s.

Permalänk
Medlem

Köp en Synology, man kan mappa upp den som nätverkshårddisk, då ser du nasen som en extern hdd.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Så länge det är gigabit på ditt nätverk är det bara hårddisken som sätter stop typ. Alternativt en långsam kontrollerkrest om det är en billigare NAS. Men då går det oftat lika fort som USB2.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Kör det över Gbit nätverk så har du ju 125mb/sek?
då för du ju över 500gb på cirka 1 timme?

Permalänk

Om ditt nätverk är långsammare än USB så kanske det är dags för ny router osv

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Köp en Synology, man kan mappa upp den som nätverkshårddisk, då ser du nasen som en extern hdd.

Kan man väl göra med alla, inte bara Synology.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrefreak:

Kör det över Gbit nätverk så har du ju 125mb/sek?
då för du ju över 500gb på cirka 1 timme?

Skrivet av Ctrl:

Så länge det är gigabit på ditt nätverk är det bara hårddisken som sätter stop typ. Alternativt en långsam kontrollerkrest om det är en billigare NAS. Men då går det oftat lika fort som USB2.

Oj. Att jag var tvungen att googla gigabitnätverk säger kanske endel om min kunskapsnivå....
Överkurs för mig...?

Skrivet av Subdubwise:

Nätverkshastigheten är väl ändå snabbare än USB-hastigheten? NAS-enheten här hemma är uppkopplad via nätverket, och där uppnår man överföringshastigheter omkring 10-15 MB/s.

Vet bara att när jag tidigare skickat filer mellan t e x två laptops (via ett hemnätverk i windows) så har det gått rätt så rejält långsamt tyckte jag...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Är det nån som orkar, bara väldigt kort och enkelt, förklara vad ett gigabit-nätverk/gigabitswitch är och innebär?
Försökte googla, men hittade ingen lekmanna-förklaring....

Men jag lär väl isåfall köpa en gigabitswitch... samt se till att min router kan "ta" gigabitnätverk... samt att NAS:en stöder gigabit också(?).

Tacksam för all hjälp jag kan få i dessa frågor.....