Permalänk
Medlem

flasha bios med rom fil?

http://www.techpowerup.com/vgabios/ finns det bios att ladda ner. Men man får dom i .rom fil

vilket program använder man för att flasha filen?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Kolla moderkort manualen och följ instruktionerna. Läs lugnt och ordentligt.

Bios uppdateringar ska man ladda ned från tillverkarens hemsida. Där kan det också finnas instruktioner men manualen bruka vara mycket tydligare och lättare att hitta.

Enda gången man går till ställen som techpower är om det är nån urgammal märkesdatorn där tillverkare tagit bort drivrutiner osv för att tvinga folk att köpa ny märkes dator.

Efter att du uppdaterat ska du nollställa bios ordentligt även om det inte alltid står i instruktionerna. Finns flera sätt att nollställa men glöm inte att strömkabeln ska vara utdragen om du inte vill vänta i all evighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

http://www.techpowerup.com/vgabios/ finns det bios att ladda ner. Men man får dom i .rom fil

vilket program använder man för att flasha filen?

Så här står det på sidan du länkade:
Latest BIOS flashing utilities for graphics cards can be found in our Downloads Section: ATI/AMD | NVIDIA

Skrivet av panpo98:

Kolla moderkort manualen och följ instruktionerna. Läs lugnt och ordentligt.

Bios uppdateringar ska man ladda ned från tillverkarens hemsida. Där kan det också finnas instruktioner men manualen bruka vara mycket tydligare och lättare att hitta.

Enda gången man går till ställen som techpower är om det är nån urgammal märkesdatorn där tillverkare tagit bort drivrutiner osv för att tvinga folk att köpa ny märkes dator.

Efter att du uppdaterat ska du nollställa bios ordentligt även om det inte alltid står i instruktionerna. Finns flera sätt att nollställa men glöm inte att strömkabeln ska vara utdragen om du inte vill vänta i all evighet.

Han menade för grafikkort.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

När jag flashade mitt Sapphire R9 290 kort (hittade inte grafikkortet) så funkade inte nåt flashprogram på den sidan utan jag fick använda det som Sapphire skickade med som var en nyare version än den som techpowerup hade, men det var ett tag sedan nu så den kanske är uppdaterad nu.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

grafikkortsbios brukar vara i .rom format. Du kan använda ATIwinflash som körs direkt i windows för att flasha, dock avråder jag dig ifrån detta. När jag letade efter ett bättre bios till mina grafikkort så lyckades jag paja flashen på ett av korten, turligt nog så var det slave-kortet som pajade så jag hade fortfarande bild och kunde därför göra en ny flashning av kortet men genom att boota mot en usb-sticka och köra flashen i DOS istället, betydligt säkrare. Flashning direkt inne i windows medför en risk att bakomliggande processer stör flashningen och korrumperar den.

Mitt råd till dig. Om du nödvändigt ska flasha, gör det i DOS eller avstå helt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Så här står det på sidan du länkade:
Latest BIOS flashing utilities for graphics cards can be found in our Downloads Section: ATI/AMD | NVIDIA

Han menade för grafikkort.

Hoppsan, Glömde kolla var tråden låg.