Sprakar i mina headset som är kopplade till usb?

Permalänk

Sprakar i mina headset som är kopplade till usb?

Tjena , jag köpte ett steelseries siberia frost för några veckor sedan men skickade tillbaka dom eftersom det sprakade till ibland. Jag trodde först att det var fel på headsetet men eftersom dom inte kunde hitta något fel fick jag retunera dom istället. Nu har jag köpt ett par Logitech G930 och även dom sprakar till ibland, det är värst när jag spelar upp något ljud men ibland kommer det fast jag inte gör någonting på datorn.

Jag antar att det är en störning någonstans? Vart ska man börja söka? Jag har provat olika usb ingångar på båda headseten men det hjälper inte alls. Tänkte först att jag ska köpa ett nytt ljudkort för att göra det hela enklare men läste sen att den inte går eftersom headsets med usb har egna ljudkort...

Edit: mitt gamla headset är ett steelseries siberia v2 alltså anslutna till 3,5 mm ingången, var inte några problem då.

Permalänk
Medlem

Bara för att försäkra dig om att det inte är lurarna så prova dem i en annan dator.
Annars bör du uppdatera chipset-drivrutinerna på datorn. Även ditt BIOS.
Är det alla ljud? Musik, film, spel, Windows-ljud? Om du bootar datorn med en Ubuntu-Live-CD och kör igång något, får du samma problem då?

Har du haft problem med USB-minnen eller andra USB-grunkor?

Permalänk

Jag ska prova att uppdatera bios, ska bara fixa ett usb minne först, ska även prova lurarna hos en polare. När jag spelar och pratar med polarn hade jag inte några problem med ljudet, men när jag samtidigt drog igång musiken började det låta konstigt, det är som att datorn får problem när den måste skicka mycket ljud till lurarna, när jag går för långt från datorn dör dom ibland.

Jag har bara ett 550 W nätagg till datorn, kan det fungera att byta till ett större? Nu när du nämner det måste jag dra ut musen och trycka in den igen varje gång jag startar om datorn för att den ska starta, samt att min iphone tappar kontakten med datorn när jag kopplar in den, så det kan mycket väl vara något med moderkortet och usb ingångarna.

Om du bootar datorn med en Ubuntu-Live-CD och kör igång något, får du samma problem då? Vad är ubuntu live?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FruitNinja:

Jag ska prova att uppdatera bios, ska bara fixa ett usb minne först, ska även prova lurarna hos en polare. När jag spelar och pratar med polarn hade jag inte några problem med ljudet, men när jag samtidigt drog igång musiken började det låta konstigt, det är som att datorn får problem när den måste skicka mycket ljud till lurarna, när jag går för långt från datorn dör dom ibland.

Jag har bara ett 550 W nätagg till datorn, kan det fungera att byta till ett större? Nu när du nämner det måste jag dra ut musen och trycka in den igen varje gång jag startar om datorn för att den ska starta, samt att min iphone tappar kontakten med datorn när jag kopplar in den, så det kan mycket väl vara något med moderkortet och usb ingångarna.

Om du bootar datorn med en Ubuntu-Live-CD och kör igång något, får du samma problem då? Vad är ubuntu live?

https://help.ubuntu.com/community/LiveCD
http://www.ubuntu.com/download/desktop/try-ubuntu-before-you-...

Tror inte det hjälper med nytt nätagg.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du har mycket anslutet typ en telefon som kanske även laddas så kan du behöva en hub med egen strömförsörjning, det kan vara så att det är överströmsskydden som bryter, usb kan bara lastas med 500mA och det är rätt lite om man ska göra anat än att överföra signaler, det är därför det är nätdelar på usbdiskar och effekten är ibland även gränsfall för att driva donglar och headset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om du har mycket anslutet typ en telefon som kanske även laddas så kan du behöva en hub med egen strömförsörjning, det kan vara så att det är överströmsskydden som bryter, usb kan bara lastas med 500mA och det är rätt lite om man ska göra anat än att överföra signaler, det är därför det är nätdelar på usbdiskar och effekten är ibland även gränsfall för att driva donglar och headset.

Vart går det att få tag på sådana hubbar? Jag provar gärna

Permalänk
Rekordmedlem

De finns hos de flesta som säljer datortillbehör tex:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...
Det är bara att välja med strömförsörjning, och ta en med fler portar än du tro dig behöva för de går åt, det är praktisk med en hub på skrivbordet.
Vill du lyxa till det så väljer du nån usb 3 modell, de är bra om du ska ansluta diskar och liknande som överför stora filer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

De finns hos de flesta som säljer datortillbehör tex:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...
Det är bara att välja med strömförsörjning, och ta en med fler portar än du tro dig behöva för de går åt, det är praktisk med en hub på skrivbordet.
Vill du lyxa till det så väljer du nån usb 3 modell, de är bra om du ska ansluta diskar och liknande som överför stora filer.

Jag ska dra och köpa en sån på måndag, en till fråga bara om jag har usb 2.0 i datorn och köper en hubb med 3.0 kan hubben ändå dela ut 3.0?

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan blanda usb 1, 2 och 3 och det fungerar.

Farten begränsas av den långsammaste delen, hubben i sig fungerar men farten stryps till 480Mbit som är usb 2 om du ansluter mot en sån port i datorn, men man kan ju välja prylar för framtiden också och då kan det vara vettigt att köpa en usb3 hub, däremot om man vet att man enbart ska ansluta "långsamma" saker tex mus och tangentbord så är det onödigt med usb 3 om det är dyrare.

Visa signatur